سياسي اجتماعيمطالب جدیدمقالات

محکوم کردن حمله ارتش ترکیه به عفرین و بیان چند نکته مهم

محکوم کردن حمله ارتش ترکیه به عفرین و بیان چند نکته مهم

نویسنده:ماموستا سید مصطفی محمودیان

خدمت همکاران گرامی، علمای بزرگوار السلام علیکم ورحمه الله وبرکاته!

ضمن آرزوی تندرستی و موفقیت در راه خدمت به دین و دنیای مردم توجه عزیزان را به مطالب زیر جلب می نماید:

واکنش و موضعگیری در برابر مصایب و درد و آلام مردم، یکی از وظایف و اموری‌است که خداوند و فرستاده‌ی برحقش حضرت محمدالمصطفی-صلی الله علیه‌وسلم- آنرا با صراحت هرچه تمامتر از یک انسان مسلمان طلبیده‌اند.
نگاهی به آیات و احادیث زیر، مبیّن و مؤید این ادعاست:
(…وَتَعَاوَنُوا عَلَى الْبِرِّ وَالتَّقْوَى…) مائده/۲
(وَاتَّقُوا فِتْنَهً لَا تُصِیبَنَّ الَّذِینَ ظَلَمُوا مِنْکُمْ خَاصَّهً وَاعْلَمُوا أَنَّ اللَّهَ شَدِیدُ الْعِقَابِ) انفال/۲۵
(وَالَّذِی نَفْسِی بِیَدِهِ لَتَأْمُرُنَّ بِالمَعْرُوفِ وَلَتَنْهَوُنَّ عَنِ المُنْکَرِ أَوْ لَیُوشِکَنَّ اللَّهُ أَنْ یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عِقَابًا مِنْهُ ثُمَّ تَدْعُونَهُ فَلَا یُسْتَجَابُ لَکُمْ )روایت از ترمذی و… بادرجه ی حسن.
(الدِّینُ النَّصِیحَهُ قُلْنَا: لِمَنْ؟ قَالَ: لِلَّهِ وَلِکِتَابِهِ وَلِرَسُولِهِ وَلِأَئِمَّهِ الْمُسْلِمِینَ وَعَامَّتِهِمْ) متفق علیه
(مَنْ رَأَى مِنْکُمْ مُنْکَرًا فَلْیُغَیِّرْهُ بِیَدِهِ، فَإِنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَبِلِسَانِهِ، فَإِنْ لَمْ یَسْتَطِعْ فَبِقَلْبِهِ، وَذَلِکَ أَضْعَفُ الْإِیمَانِ) صحیح مسلم و… .

در این راستا، وظیفه‌ی عالمان دینی به مراتب سنگینتر و ابرازنظر و‌موضعگیری آنان قطعاً تعیین‌کننده و عواقب و پیامدهای بیشتری را به‌دنبال خواهد داشت. زیرا مردم همیشه با نگاهی رهبرگونه و پیشوایانی صادق و دلسوز به آنان نگریسته، و در حافظه‌ی تاریخی ملت ما حضور، فداکاری، همراهی و رهبری علما در وضعیتهای بحرانی و سرنوشت‌ساز، برای همیشه ثبت و ضبط گردیده است.

مهمترین وظیفه‌ی عالمان دینی، بعد از درک و فهم قرآن و سنت و تبیین و ابلاغ آن به مردم و تبلیغ ارزشهای اخلاقی، حفظ اتحاد و انسجام ملی و دمیدن روح اخوت و همبستگی ایمانی در جامعه بوده است. آنان با تأکید بر ارزشهایی چون: اصالت و ماندگاری خانواده، رعایت‌حقوق همسایگی، تأکید بر تحکیم پیوندهای خویشاوندی، محافظت بر صلح و آشتی، پرهیز از سوءظن، غیبت، نمامی و سخن‌چینی و… به این امر مهم اقدام نموده اند.

چند روزی است که موضوع حمله‌ی دولت ترکیه به بخشی از کردستان سوریه در منطقه‌ی عفرین، که موجب کشته و زخمی و آواره شدن بسیاری از شهروندان عادی گردیده، احساسات هر انسانی را جریحه‌دار و همگان را ناگزیر از واکنش و عکس‌العمل نموده‌است. در این راستا، نخبگان و روشنفکران، اهل قلم، فعالان مدنی و حتی مردم عادی در کوچه و بازار، احساسات و عواطف خود را با محکوم کردن این حمله، نشان داده‌اند و کار به جایی رسیده‌که گاهی بحثهای شدیدی هم درگرفته که منجر به جریحه‌دار شدن احساسات و رنجش‌خاطر و تنفر و بیزاری و یا تهمت و افترا نسبت به‌هم گردیده است.

همچنانکه گفته‌شد،وظیفه‌وتکلیف‌شرعی، ملی و انسانی علمای دین‌اظهارنظر، موضعگیری و نشان دادن رأی خویش به‌گونه‌ای شفاف و حکیمانه است، آنگونه که خدا و رسولش (ص )می‌پسندند و مصالح مردم و جامعه را تأمین کند، نه آنگونه که افکار عمومی تولید شده در رسانه‌ها، آن را تبلیغ و تحمیل میکنند.
در این راستا اکثریت قریب به‌اتفاق عالمان دینی و امامان جمعه و جماعت نیز، هریک به نحوی از انحا، موضعگیری نموده و انزجار و بیزاری خود را اعلام و این کار رامحکوم‌کرده‌اند.

اما اظهارنظر و موضعگیری در قبال قضایای سیاسی، چیزی مانند اجتهاد و استخراج حُکم از منابع شرعی است که نیاز به تخصص و توانایی کافی دارد.
از آنجاییکه سیاست در دنیای امروز، مخصوصاً در خاورمیانه، چیزی به‌غایت پیچیده و نیاز به تخصصی ویژه ازجمله: اِشراف بر اطلاعات آشکار و نهان، شناختی کافی از گردانندگان و دستهای پشت صحنه و تحلیل معادلات و معاملات سیاسی دارد، پس لازم است کسانی که اعلام موضع می‌کنند، در
دام هیجانات عاطفی و تصمیمات عوام‌پسند و کارشناسی نشده که ضربات جبران ناپذیری به اعتبار و اعتماد انسان خواهدزد، نیفتند.

در خصوص اظهارنظر علمای دین در چنین مسایلی، مخصوصاً حمله‌ی ارتش ترکیه به شهر کردنشین عفرین، لازم است ضمن رعایت یک اصل مسلم و ثابت که محکوم کردن ظلم و دفاع از مظلوم و به یاری شتافتن او است، نباید اینکار منجر به ایجاد انشقاق و تفرق در جامعه، سردرگمی مردم و رواج بازار شایعات، ایجاد تهمت و افترا و به‌کلی تضعیف ارزشهای اخلاقی شود. یعنی طبق قاعده‌ی فقهی “مبارزه با یک منکر و حذف آن نباید به ایجاد منکری بزرگتر منجر شود ” که متأسفانه در چند روز گذشته عده ای از اصحاب قلم و منبر، تحت تأثیر جو حاکم و زیر لوای محکوم کردن یک متجاوز، به جریانات دینی وحتی به شخصیتهایی با سابقه ی درخشان در میدان خدمت به دین و مظلومین حمله کرده و با استفاده از سانسور و آرشیو از مرز (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا إِنْ جَاءَکُمْ فَاسِقٌ بِنَبَإٍ فَتَبَیَّنُوا أَنْ تُصِیبُوا قَوْمًا بِجَهَالَهٍ فَتُصْبِحُوا عَلَى مَا فَعَلْتُمْ نَادِمِینَ« )حجرات/۶ )گذشته و خود را به حوزه ی (وَالَّذِینَ یُؤْذُونَ الْمُؤْمِنِینَ وَالْمُؤْمِنَاتِ بِغَیْرِ مَا اکْتَسَبُوا فَقَدِ احْتَمَلُوا بُهْتَانًا وَإِثْمًا مُبِینًا)احزاب/۵۸ )رساندند. این در حالی است که چنین افرادی در بسیاری از شرایط بدتر از این ودر مقابل ظالمان و متجاوزانی به مراتب خطرناک تر سکوت اختیار کرده ولب از لب تکان ندادەاند.

حفظ وحدت و همدلی و انسجام اجتماعی، تا حدی اهمیت دارد که هارون-علیه السلام- در غیاب موسی-علیه السلام-در قبال انحراف بنی‌اسرائیل از شاهراه توحید، سکوت اختیار نمود و چون موسی، ایشان را مورد عتاب قرار داد که چرا در برابر فتنه‌گری سامری و تبیلغ گوساله‌پرستی کاری نکردید، گفت میترسیدم که‌قوم‌بنی‌اسرائیل‌دچارتفرقه و انشقاق شوند.

از علمای بزرگوار، مقاوم و استوار، انتظار داریم که کماکان در
قبال‌دردوآلام‌مستضعفین‌ورنج‌ومظلومیت‌انسانهای مظلوم در کل جهان، از خود واکنش نشان دهند و به یاری آنان بشتابند و به یاد داشته باشند که بالاترین‌جهاد، گفتن سخن حق، نزد سلطان و حاکم ظالم است.
به‌ویژه در برابر مصیبتهای جهان اسلام و امت اسلامی، که در این سالها بیشترین رنجها را تحمل و مورد بی‌مهری و ظلم و اجحاف از سوی دشمنان دانا و دوستان نادان قرار گرفته‌است و صد البته، مردم کرد که به شهادت تاریخ حقِ بزرگی بر گردن فرهنگ و تمدن اسلامی دارد، بیش از سایر مسلمانان مستحق دفاع و کمک و یاری است.

ولی چیزی که نباید فراموش کنیم این است که سیاست و کار سیاسی، ضمن اهمیت و تأثیرات شگرفی که دارد، هم دارای پیچ و خمهای فراوان است و هم روزمره و با تاریخی مصرفی کوتاه، که اگر از پشتوانه‌ی اخلاق و انسجام اجتماعی تهی گردد، عواقب منفی و ضررهای آن بسیار بیش از نتایج و دستآوردهای مثبت آن است. بدین جهت،مشغولیت و سرگرمی بیش‌از حد به آن، و قربانی کردن ارزشهای اخلاقی و همبستگی ملی به پای سیاست و سیاستمداران فرصت‌طلب، ما را از مسئولیت اصلی که آموزش مردم، ترویج اخلاق و انسجام و یکدلی در اجتماع است باز میدارد و حساب و کتاب ما را در پیشگاه پروردگار، سنگین‌تر خواهد نمود.

والسلام علیکم ورحمه الله- برادر دلسوزتان سید مصطفی محمودیان
۹۶/۱۱/۱۱

یک دیدگاه

  1. ببخشید کجای متن این بیانیه یا مقاله حمله ترکیه به عفرین محکوم شده؟ ایشون مردم رو چی فرض کردن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا