تربیت فرزندانمطالب جدید

ایراد گیری در غذا خوردن کودک

ایراد گیری در غذا خوردن کودک

نویسنده: تریسی هابیش _ آهلین /مترجم :زهرا دهقانی

 

کودکی که در خوردن غذا ایرادگیر است، وقت غذا را واقعا به وقت دردسر تبدیل میکند. سعی کنید هنگام غذاخوردن فرصتی برای ایراد گرفتن پیش نیاید.

  • جلو کودکتان،چند نوع خوراکی سالم بگذارید.
  • اگر کودکتان میل ندارد از غذاهایی که برایش جدید است بخورد،فقط مقدار کمی در بشقابش بریزید. از او بخواهید یک یا دو لقمه از غذا بخورد.
  • هرگز اصرار نکنید که کودک تمام آنچه را در بشقابش مانده است بخورد.
  • برخی از کودکان دوست ندارند که غذاهای مخلوط شده بخورند.برای مثال کودک ممکن است بتواند برنج و ذرت را جدا جدا بخورد اما مخلوط برنج و ذرت را نخورد.
  • برخی کودکان ممکن است در حالی که بیشتر غذایشان باقی مانده است بگویند سیر شدهاند،اما برای خوردن دسر یک عالمه جا داشته باشند،اگر کودک شما این گونه است، می توانید مقرراتی بگذارید و مثلا بگویید قبل از خوردن دسر باید بیشتر غذایش را بخورد،در غیر این صورت از دسر خبری نیست.
  • به یاد داشته باشید که ذائقه های افراد تغییر میکند یک روز ممکن است کودک شما با خوردن غذایی که قبلا دوست نداشته است،موجب تعجب شما شود.

کمک در آشپزخانه

کودک پیش دبستانی شما در بهترین سنی قرار دارد که میتواند به شما در آشپزخانه کمک کند. اجازه دهید در انتخاب نوع غذا به شما کمک کند. سعی کنید به او یاد دهید که چگونه از میان چندین خوراکی سالم غذا انتخاب کند. در این صورت کودک شما مطالب زیادی یاد می گیرد و احساس می کند ذائقه و میل او برای شما اهمیت دارد.

چه خوراکی هایی برای کودک مفید است؟

نوشابه ی خانگی که مخلوطی از آب میوه و به همان مقدار آب گازدار باشد می تواند مناسب باشد. به جای آب نبات به کودکتان یک هویج کوچک، چند تکه سیب،مقداری انگور دان شده وبه جای چیپس،پنیر یا بسکویت شور به دستش دهید. همچنین اگر بخواهید برایش خوراکی خنک تهیه کنید می توانید آب میوه را در لیوان یک بار مصرف بریزید وبگذارید در فریزر یخ بزند.

به چند نکته دیگر توجه کنید:

v      در مورد مقدار غذایی که کودکتان در بشقابش می ریزید یا شما در بشقاب او می ریزید،واقع گرا باشید. کودکان به مقدار غذایی که شما می خورید نیاز ندارند.

v      پرزهای زبان کودک بسیار حساس تر از پرزهای زبان شماست.کودکان معمولا از غذاهایی که طعم تند دارند، مانند پیاز،یا غذاهایی که با رنگ و مواد ترکیبی شان آشنا نیستند، خوششان نمی آید.

v      معده کودکان از معده ی بزرگسالان کوچک تر است و بنابراین در هر وعده مقدار غذای کمتری می خورند، اما ممکن است در طول روز به چندین وعده غذا نیاز داشته باشند.

v      در طول روز با دادن خوراکی های سالم به کودک سعی کنید او را به غذاهای مناسب و مفید عادت دهید.

v      با پزشک کودک مشورت کنید تا مطمئن شوید آیا مقدار غذایی که کودک شما می خورد کافی است یا خیر.

————————————————

منبع: راهنمای والدین تربیت سازنده /نویسنده: (تریسی هابیش _ آهلین ) /مترجم :(زهرا دهقانی )

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا