خبر های جدید

نشست «هویّت‌‌های قومی و جماعت دعوت و اصلاح» در تهران برگزار شد

نشست «هویّت‌‌های قومی و جماعت دعوت و اصلاح» در تهران برگزار شد

نشست «هویّت‌‌های قومی و جماعت دعوت و اصلاح» با حضور دبیرکل و جمعی از اعضا و هوادارانِ صاحب‌نظر و فعّال‌ جماعت در فضای مجازی، روز پنجشنبه ٢٧ بهمن‌ماه در دفتر مرکزی جماعت برگزار شد.

دکتر عبدالرحمن‌ پیرانی دبیرکل جماعت در ابتدا ضمن عرض خیر مقدم، در سخنانی به اهمّیّت‌ وحدت فرهنگی در میان مؤمنان اشاره کرد و گفت: «تنوّع‌ فرهنگ‌ها یکی از آیات خداست. بیشتر اختلافات ناشی از تباین فرهنگی و اختلاف در مبانی فکری می‌باشد.»

استاد پیرانی در ادامه یکی از موفّقیّت‌‌های جماعت را ایجاد وحدت فرهنگی و همگرایی‌ فکری برشمرد و گفت: «عبور از خشونت‌ورزی و تعامل سازنده با همه‌ی جهت‌ها و جریان‌ها، ضمن حفظ هویّت‌، مبادی، مبانی و ثوابت خود، با اهدافی واقع‌بینانه، معیّن‌، دست‌یافتنی و عدم انفعال به‌ویژه در حین بروز بحران‌ها از موفّقیّت‌‌های جماعت در طول این سال‌ها می‌باشد.»

وی همچنین اهمّیّت‌ رسانه را به عنوان یکی از ابزارهای اثرگذار متذکّر‌ شد و ادامه داد: «انسان‌ها به سه دسته تولیدکنندگان فکر و ایده، اهالی فکر و مطالعه و عامّه‌ مردم تقسیم می‌شوند. تولیدکنندگان فکر و ایده، مانند روشنفکران و اندیشمندان، اقلّیّتی‌ در جامعه هستند و تغییرات اقتصادی و سیاسی و بحران‌ها بر آن‌ها اثر چندانی ندارد و از تأثیرگذاری آن‌ها نمی‌کاهد. اهالی فکر و مطالعه، همچون نویسندگان و دانشجویان و بسیاری از احزاب، تا زمانی که بحرانی وجود ندارد اثرگذاری خود را دارند. اما عمده مردم نیز اکثریتی تابع هستند. امیدوارم جماعت و اعضای محترم آن تلاش کنند که از نوع و دسته اول باشند.»

جهت‌گیری جماعت

در ادامه‌ی این نشست، جمال اسماعیلی مسؤول روابط عمومی جماعت، به تشریح جایگاه جماعت، گفتمان و چهارچوب‌های فکری جماعت پرداخت و گفت: «باور به دگرپذیری، حقوق بشر، کرامت ذاتی بشر، خدمات اجتماعی، عدالت، آزادی و… چهارچوب نظری حاکم بر جماعت ما هستند و بر همه ما لازم است این اصول را چراغی فرا راه خود قرار دهیم در گفت‌وگو‌ها، مواضع، سخنرانی‌ها و حتی عملکردهای خویش باید همه‌ی این موارد را لحاظ کنیم.»

جمال اسماعیلی در ادامه به عوامل مؤثّر‌ بر جماعت اشاره کرد و ابراز داشت: «جماعت در تصمیم‌گیری‌ها و اعلام موضع ضمن تمرکز بر مبانی، اصول و ارزش‌های خود، نمی‌تواند تأثیر عوامل محیطی را نادیده بگیرد.» وی تأکید کرد: «فهم مشترک مدیران ارشد و اعضا و هواداران از اهداف و سیاست‌های جماعت از طرفی و فرصت‌ها و تهدیدهای پیرامونی از طرفی دیگر، می‌تواند به حرکت جماعت در مسیر درست شتاب بیشتری بدهد.»

اسماعیلی در بخش دیگری از سخنانش گفت: «ضروری است جماعت، به خدمات عمومی و کم کردن آسیب‌های اجتماعی اهتمام بیشتری بورزد و اعضای جماعت از مناقشات بیهوده علی‌الخصوص در رابطه با اتّفاقات‌ و رخدادهایی که ربط مستقیمی به مردم ما ندارند پرهیز نموده و همّت‌ خود را در حد توان، به اصلاح خود، توجه به خانواده در راستای نزدیک شدن به مؤلّفه‌‌های خانواده سالم و ارتقای فرهنگ عمومی و حل مشکلات جامعه معطوف کنند.

مسؤول روابط عمومی جماعت همچنین اظهار داشت: «توجّه‌ به حفظ و تقویت‌ هویّت‌‌های قومی کشورمان درکنار هویّت‌ ایرانی از ضروریات‌ مسلم‌ است و لازم است در این خصوص ضمن تولید محتوای تئوریک از طرف اندیشمندان و اهل قلم، بین مطالبات و خواسته‌های بر حق مردم با دیدگاه برخی از اشخاص و جریاناتی که متأسّفانه‌ موج‌سواری و هجوم به دین و باورهای مردم را بیش از پیش در دستور کار خود قرار داده‌اند تفاوت قائل شد.»

در ادامه صلاح‌الدین عباسی، روزنامه‌نگار و تحلیلگر مسائل کُردی، در مورد تاریخ کردها و احزاب کردی به اختصار توضیحاتی ارائه داد. وی اظهار داشت: «مشکلات کردها بعد از رنسانس در اروپا و نیاز اروپا به مستعمرات و تلاش آن‌ها در جهت متلاشی کردن امپراتوری‌ها و تشکیل دولت‌های کوچک و استعمار آن‌ها شروع شد. بعد از توافقنامه‌های بین‌المللی سور و سایس‌پیکو و لوزان بود که کردها بین چهار کشور منطقه تقسیم شدند و نهضت‌های استقلال‌طلب و آزادی‌بخش که عمدتاً از طرف علمای مذهبی (روحانیون و مشایخ و…) به مبارزه علیه این ظلم شروع به فعالیت کردند. اما بعد از تسلّط‌ استالینیسم از طریق کمینفرم بر نهضت‌ها و جنبش‌های رهایی‌بخش جهان سوّم، تشکّل‌‌های رهبری‌کننده مبارزات کردها تحت رهبری افراد چپ و سازمان‌های استالینیستی قرار گرفتند. در مرحله اول یعنی قبل از سلطه استالینیزم، کردها دستاوردهای مهم و چشمگیری بدست آوردند.»

در ادامه این نشست، حاضران به بیان دیدگاه‌ها و طرح پرسش‌های خود پرداختند.

منبع: اصلاح‌وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا