خبر های جدید

خریدو فروش مسلمانان برمه ای

به گزارش شبکه اطلاع رسانی دانا، به نقل از جام نیوز، ویویان تان، سخنگوی آژانس پناهجویان سازمان ملل روز جمعه (۱۵ آذر) با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: «این اتهامات باید فورا مورد بررسی قرار گیرد. ما به طور مداوم از کشورهای منطقه خواستیم حفاظت موقتی برای این افراد فراهم کنند که محافظت از آنان در برابر سوءاستفاده و استثمار را نیز شامل می‌شود.»
به نوشته پرس تی وی، در گزارشی که رویترز روز پنج‌شنبه (۱۴ آذر) بر اساس یک تحقیق ۲ ماهه در ۳ کشور منتشر کرد فاش شد آوارگان روهینگیا که از میانمار به تایلند گریخته بودند از مراکز بازداشتگاهی در این کشور به جنوب تایلند انتقال داده شدند. این آوارگان سپس تا زمانی که خویشاوندان آنها مبالغی برای آزادی‌شان نپرداخته بودند در اردوگاه‌های مخفی که در نزدیکی مرز مالزی قرار داشت به گروگان گرفته می‌شدند.
تان تاکید کرد: «همچنین نیاز به این مساله نیز وجود دارد که این افراد بازداشت شده به زبانی که برای‌شان قابل درک باشد از گزینه‌های فراروی خود آگاه شوند. هر گونه تصمیمی برای ترک این کشور باید به صورت داوطلبانه اتخاذ شود و از کسانی که ترک این کشور را انتخاب می‌کنند باید در برابر سوء استفاده و استثمار قاچاقچیان محافظت شود.»
آمریکا نیز روز جمعه خواهان تحقیق درباره این رسوایی شد. ماری هارف، سخنگوی وزارت امور خارجه امریکا در این باره گفت: «ما از گزارش‌هایی که از دست داشتن مقام‌های تایلندی در فروش مهاجران روهینگیا به قاچاقچیان انسان حکایت می‌کند آگاهی داریم. ما از دولت تایلند می‌خواهیم یک تحقیق جدی و شفاف درباره این موضوع به اجرا بگذارد.»
هارف تاکید کرد: «نگرانی شدید ما درباره ایمنی و شرایط انسانی جوامع آسیب پذیر در برمه از جمله آوارگان و پناهجویانی که در مرزهای برمه و سایر نقاط این منطقه حضور دارند همچنان ادامه دارد.»
دولت میانمار از به رسمیت شناختن مسلمانان روهینگیا به عنوان شهروند این کشور خودداری می‌کند و به آنان برچسب مهاجر غیرقانونی می‌زند.
مسلمانان روهینگیا از زمان تصویب قانون جدید شهروندی در این کشور در سال ۱۹۸۲ تاکنون از حقوق شهروندی در میانمار محروم شده‌اند و در یک سال گذشته بارها مورد حمله قرار گرفته‌اند.
طبق اعلام پایگاه اینترنتی «مسلمانان میانمار» Myanmarmuslims.org خشونت‌هایی که ابتدا مسلمانان روهینگیا را در غرب میانمار هدف قرار داده بود به تدریج به سایر نقاط این کشور نیز گسترش پیدا کرد و هم‌اکنون مسلمانان حتی در مناطقی که از حقوق شهروندی برخوردار شده‌اند نیز مورد حمله قرار می‌گیرند.
این سیاست تبعیض آمیز، حدود ۸۰۰ هزار مسلمان روهینگیا در استان راخین در غرب میانمار را از حق شهروندی محروم و در برابر اقدامات خشونت آمیز، آزار و اذیت، تبعید و آوارگی آسیب پذیر کرده است.
دولت میانمار به رغم فشار بین‌المللی برای اعطای یک وضعیت حقوقی به مسلمانان روهینگیا تاکنون از اعطای حق شهروندی به آنان سر باز زده و این اقلیت را در برزخ ناشی از این محرومیت رها کرده است.
مسلمانان روهینگیا سال‌های متمادی است که در میانمار با شکنجه، بی‌توجهی و سرکوب مواجه بوده‌اند. در حملات اخیر تندروهایی که خود را بودایی می‌نامند صدها مسلمان روهینگیا کشته و هزاران نفر دیگر نیز آواره شده‌اند.
این تندورها اغلب با حمله به مسلمانان روهینگیا در چندین روستا در استان راخین، منازل آنان را به آتش می‌کشند. گفته می‌شود نیروهای ارتش میانمار برای این افراد متعصب ظروف حاوی بنزین تهیه می‌کنند تا با آن منازل روستاییان مسلمان را به آتش بکشند و به این ترتیب آنان را وادار به فرار از خانه و کاشانه خود کنند.
دولت میانمار به ناتوانی در حفاظت از اقلیت مسلمان در این کشور متهم شده است.
آنگ سان سو چی، رهبر مخالفان میانمار نیز به علت موضعی که در برابر این خشونت‌ها اتخاذ کرده با انتقادهایی مواجه شده است. این برنده جایزه صلح نوبل از محکوم کردن ارتش میانمار به علت اذیت و آزار مسلمانان روهینگیا خودداری کرده است، هر چند اوایل سال جاری میلادی وی تصمیم مقام‌های محلی استان راخین برای اجرای سیاست ۲ فرزندی در مورد مسلمانان روهینگیا را محکوم کرد.
این درحالی است که گفته می‌شود مسلمانان روهینگیا اصالتا فارس، ترک، بنگال یا پشتون هستند که اوایل قرن هشتم به میانمار مهاجرت کردند.
سازمان عفو بین‌الملل و دیده بان حقوق بشر با انتشار بیانیه‌های جداگانه از میانمار خواسته‌اند برای حفاظت از جمعیت مسلمانان روهینگیا در برابر بودایی‌های افراطی تدابیری اتخاذ کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا