خبر های جدید

پرونده‌های باز شده در حق مرسی در پنجمین سالگرد کودتا

پرونده‌های باز شده در حق مرسی در پنجمین سالگرد کودتا

پنج سال از وقوع کودتا در مصر که در تاریخ ۳ جولای سال ۲۰۱۳ رخ داد و در پی آن محمد مرسی، اولین رئیس‌جمهور منتخب مصر برکنار و محاکمه وی آغاز شد، گذشت.

شش پرونده با عناوین «درخواست برای درج به فهرست تروریسم»، «وادی النطرون» ، «حوادث کاخ اتحادیه»، «جاسوسی برای قطر»، «توهین به قوه قضائیه» و «جاسوسی برای حماس» پس از کودتای نظامی ۳ جولای ۲۰۱۳ در مصر علیه مرسی باز شد. در حالی سه پرونده مرسی تاکنون در حال بررسی است، اما حکم سه پرونده دیگر صادر شده است.

– پرونده‌ها علیه مرسی

یکی از پرونده های که حکم نهایی آن صادر شده «حوادث کاخ اتحادیه» است. رسیدگی به این پرونده در ۴ نوامبر سال ۲۰۱۳ از سوی دادگاه مصر آغاز و مرسی در چارچوب این پرونده در تاریخ ۲۲ اکتبر ۲۰۱۶ به ۲۰ سال حبس محکوم شد.

رسیدگی به پرونده «درخواست برای درج به فهرست تروریسم» در تاریخ ۲۱ مارس سال ۲۰۱۷ آغاز شد. دادگاه عالی مصر در چارچوب این پرونده محمد مرسی و محمد بدیع، رئیس شورای رهبری جماعت اخوان المسلمین و ۲۷ عضو دیگر این سازمان را در رابطه با حادثه جیزا به مدت ۳ سال در فهرست تروریستی مصر وارد کرد.

همچنین حکم نهایی پرونده «جاسوسی برای قطر» علیه مرسی نیز در تاریخ ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۶ صادر شد. دادگاه عالی مصر در چارچوب این پرونده مرسی را به اتهام جاسوسی برای قطر به ۴۰ سال زندان محکوم کرد، اما این حکم در تاریخ ۱۶ سپتامبر سال ۲۰۱۷ از سوی این دادگاه به ۲۰ سال کاهش یافت.

مرسی همچنین در پرونده «توهین به قوه قضائیه» به سه سال حبس محکوم شد. ولی به این حکم اعتراض شد و حکم نهایی در این باره هنوز صادر نشد.

وی در پرونده‌های «وادی النطرون» به اعدام محکوم شده بود اما دادگاه تجدید نظر در تاریخ ۱۵ نوامبر سال ۲۰۱۶ خواستار محاکمه مجدد او شده بود.

حکم اعدام صادر شده به دلیل اینکه در تاریخ ۱۶ مه سال ۲۰۱۵ لغو شد، محاکمه در این پرونده ادامه دارد.

همچنین ششمین پرونده در حق مرسی که پنج سال پیش امروز توسط کودتا برکنار شده بود، «جاسوسی برای حماس» است

منبع:آناتولی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا