مطالب جدیدمهارتهای زندگی

می خواهم در زندگی ام و خودم تغییری بدهم ، گام‌های دوازده گانه برای ایجاد تغییر

می خواهم در  زندگی ام و خودم تغییری بدهم ، گام‌های دوازده گانه برای ایجاد تغییر

نویسنده: أسامه گنجی

تغییر را شروع کن!

حال که فهمیدی می‌توانی زندگی‌ات را تغییر دهی و با تغییر افکار و اندیشه‌هایت می‌توانی بهترین و زیباترین روزها را برای خود خلق کنی و به تمام آرزوهای منطقی و مشروعت برسی، در میدان عمل و پیاده کردن آنچه تاکنون خواندی و یادگرفتی، تلاش کن و در این راه به هیچ وجه دلسرد نشو، حتی اگر در ابتدا، پیشرفتت چشمگیر و یا قابل توجه نبود، باز هم دلسرد نشو! مطمئن باش هر بار که عملی را انجام می‌دهی، نکته‌ای تازه یاد می‌گیری و راهی جدید می‌یابی که آن کار را مرحله‌ی بعد، بهتر و صحیح‌تر انجام دهی.

توماس ادیسون می‌گوید: «من دلسرد نمی‌شوم، زیرا هر اشتباهی که می‌کنم، مرا یک قدم به جلو می‌راند.» اگر زندگانی دانشمندان و مخترعان و… را بررسی کنید، نکته‌ای مشترک بین تمام آنها خواهید یافت؛ «تلاش پیگیر و دلسرد نشدن از نتیجه ندادن کار» بله آنها از جواب رد نمی‌هراسند. پاسخ منفی را نمی‌پذیرند و اجازه نمی‌دهند هیچ عاملی آنها را از عملی کردن طرح‌ها و اهداف‌شان باز دارد. آنها همیشه گفته‌اند: من می‌توانم. من در این کار موفق می‌شوم، هر چند صد بار هم مجبور به تکرار این آزمایش شوم. این مطلب را راهنمای خود قرار دهید: «اگر خواهان بهبود باشید و از هر «اشتباه» درسی بیاموزید، سرانجام موفق خواهید شد؛ چرا که موفقیت، نتیجۀ قضاوت صحیح است. قضاوت صحیح، ناشی از تجربه است و  تجربه غالباً چیزی جز قضاوت غلط نیست.»

پس برای بهبود و سر و سامان دادن به شغل و کار و زندگی‌ات، همت کن و از هیچ تلاش صحیحی دریغ نکن. از شکست‌های موقت و یا اشتباهات دلسرد و ناامید نشو که قطعاً موفقیت و کامیابی در انتظارت می‌باشد و به آن دست خواهی یافت، به شرطی که برنامه‌ریزی‌ات نیز صحیح و درست باشد و روش و مسیر جدید را برگزینی.

جیمز تی‌مک‌کی می‌گوید: «توانمندی‌های بالقوۀ شما بسیار بیشتر از توانایی‌های بالفعل‌تان است.» اما برای استفاده از آن و به کارگیری در عمل و رسیدن به موفقیت باید به بهترین شکل آنها را شکوفا سازید.

تمرین و مداومت، کلید خبرگی در هر مهارتی است. ذهن انسان همانند یک ماهیچه عمل می‌کند، هر چه از این ماهیچه کار بکشید، قوی‌تر شده و انعطاف‌پذیرتر می‌شود.

با تمرین می‌توانید مهارت یا عملکردی را که لازم و ضروری می‌دانید و یا مایلید در خود پرورش دهید تا به صورت طبیعت ثانویه شما دربیاید.

برای کسب عادت «توجه و تمرکز» بر کارها، به سه ویژگی اصولی نیاز دارید که با استفاده از آن می‌توانید مسیر پیشرفت خود به سوی مبدل شدن به یک فرد مثمرثمر، کارا و مؤثر را هموار سازید و به راحتی می‌توانید آن را بیاموزید. این سه ویژگی عبارتند از: تصمیم‌گیری، انضباط و اراده.

اول باید تصمیم بگیرید که عادت انجام دادن کارها را در خود ایجاد نمایید. دوم اینکه با یک نظم و ترتیب خاص، برای ایجاد عادت آن قدر ممارست نمایید تا آن را کسب کنید. و سوم اینکه عادت حاصل شده را با نیروی ارادۀ خود، حفظ نمایید تا جزء جدایی‌ناپذیر طبیعت و شخصیت‌تان گردد.

برای حرکت به سوی شخصیتی کارآمد و مؤثر باید همواره به مزایای عملگرا بودن، متمرکز بودن و تسریع کارها، خوب بیندیشید. خود را همانند شخصی تصور کنید که همواره کارهای مهم و اساسی را با حداکثر سرعت و به نحو أحسن انجام می‌دهد. خود را به گونه‌ای مجسم کنید که مایلید در آینده همان گونه باشید. این نقشه‌های ذهنی، تأثیر شگرفی بر رفتار شما می‌گذارد. تصویری که از خود ترسیم می‌کنید، تا حد زیادی نحوۀ عملکرد شما در جهان بیرون را به نمایش می‌گذارد.

توانایی شما در کسب مهارت‌ها، عادت‌ها و توانایی‌های جدید، بیکران است. وقتی سعی دارید با تمرین و ممارست بر کاستی‌ها و تنبلی‌های خود غلبه نمایید و با سرعت هر چه بیشتر کارهای مهم را به انجام برسانید، همانند کسی هستید که در مسیر مسابقۀ زندگی، در خط سرعت حرکت می‌کند و پایش را به قدرت بر پدال گاز می‌فشارد.»

گام‌های دوازده گانه برای ایجاد تغییر

بارها و بارها تکرار کردیم که سرچشمه‌ی امنیت، آرامش و شاد بودن، درون خود شماست و تا زمانی اندیشه‌ی خودتان را تغییر ندهید، تغییری در بیرون صورت نمی‌گیرد. نسخه‌ای زیبا برای «تغییر»، نسخه و راهکار «سوزان پیبادی» یکی از روانشناسان مطرح می‌باشد که آن را عیناً نقل می‌کنم:

«نمی‌توانم درباره‌ی تغییر صحبت کنم بی‌آنکه از دوازده گام نام ببرم. این گام‌ها، ابتدا برای الکلی‌ها شکل گرفت، اما اکنون به میلیون‌ها نفر کمک می‌کند تا زندگی‌شان را تغییر دهند.

اعضای جلسات دوازده گام، تنها دربارۀ گام‌ها صحبت نمی‌کنند، بلکه آنها را در عمل انجام می‌دهند. آنها اصطلاح «عملی کردن گام‌ها» را به کار می‌برند، زیرا این گام‌ها برای تسریع فرایند تغییر پایه‌ریزی شده‌اند، و این یعنی عمل کردن. در اینجا کلمه‌ی «عمل» بارها تکرار می‌شود و در واقع کلمه‌ای کلیدی برای تغییر است.

۱ـ شما به تنهایی ناتوان هستید و نیاز به کمک دارید، به همراه گروه و قدرت خداوند در یک مسیر قرار می‌گیرید و این قدرت و توانایی را به دست می‌آورید که به سوی جلو حرکت کنید.

۲ـ باور کنید که قدرتی عظیم‌تر از خودتان می‌تواند سلامت را به شما برگرداند، شما به تنهایی نمی‌توانید تغییر کنید، اما با کمک گرفتن از قدرتی که فراسوی خودتان است، می‌توانید تغییر کنید، قدرتی عظیم‌تر از خودتان.

۳ـ تصمیم بگیرید خداوند را بشناسید و اراده و زندگی‌تان را به او محول کنید. همه‌ی تغییرات با یک تصمیم شروع می‌شوند. در این مرحله تصمیم می‌گیرید خودتان را به اراده و قدرتی بالاتر تسلیم کنید، این قدرت بالاتر، خداوند و خود درونی‌تان است. اکنون تصمیم می‌گیرید که بر طبق این قدرت بالاتر حرکت کنید، نه اراده‌ای که از ترس‌تان نشأت می‌گیرد.

۴ـ بدون هیچ ترس و هراسی، فهرستی از ویژگی‌های خودتان تهیه کنید. تهیه‌ی فهرست همیشه عقیده‌ای خوب است. آنچه را درباره‌ی خودتان دوست دارید، آنچه را به شما کمک می‌کند تغییر دهید و آنچه را از تغییر بازتان می‌دارد، فهرست کنید.

۵ـ به درگاه خداوند و در نزد خودتان به اشتباهاتتان اعتراف کنید. اعتراف برای روح خوب است. این هنری باستانی است که هرگز اهمیتش را از دست نداده و بخش مهمی از فرآیند تغییر است.

۶ـ آمادگی کامل داشته باشید که برای حذف نقاط ضعف‌تان به خداوند متوسل شوید. قصد و نیت در انجام تغییر اهمیت زیادی دارد. قبل از شروع هرکاری از خداوند بخواهید به شما در رفع نقاط ضعف‌تان کمک کند. می‌توانید به درگاه خداوند دعا کنید و با او حرف بزنید.

۷ـ متواضعانه از خداوند بخواهید به شما کمک کند تا مسئولیت برطرف کردن نقایص‌تان را بپذیرید. اگر به خداوند توکل کنید، او به شما کمک می‌کند مسئول باشید. این پیام‌ گام هفتم است: «غرورتان را کنار بگذارید و درخواست کمک کنید.» تواضع یعنی باایمان و همراه با قدردانی از قدرت برتر تقاضای کمک کنید تا کاری را که خودتان نمی‌توانید انجام دهید، برایتان انجام دهد. تقاضای کمک به معنای رها کردن تلاش نیست.

۸ـ فهرستی از همه‌ی افراد و اشخاصی که به آنها آسیب زده‌اید و مایلید اشتباه‌تان را در حق آنها جبران کنید، بنویسید. این گام شما را به عمل فرامی‌خواند. گام هشتم آغاز رها شدن از احساس گناه و شرمساری است. یعنی رهایی از موانع اصلی موجود در مسیر «تغییر».

۹ـ در هر جا امکان دارد، برای این اشخاص مستقیماً جبران کنید، به جز در مواقعی که انجام چنین جبرانی موجب آسیب به آنها یا دیگران می‌شود. جبران کردن دردناک است، اما تنها راهی است که شما را از سنگینی احساس گناه و شرمساری رها می‌سازد. پس از انجام آن، خوشحال و راضی خواهید بود و از عمق وجودتان احساس خواهید کرد که چقدر این گام، شما را تغییر داده است. به یاد داشته باشید که وقتی جبران می‌کنید، فقط می‌کوشید تا خیابان سمت خودتان را تمیز کنید. بخش دیگر ارتباطی به شما ندارد. از آن شخص توقع جبران اشتباهاتش در مورد خودتان را نداشته باشید.

۱۰ـ به محض انجام عملی اشتباه، به سرعت اشتباه‌تان را بپذیرید. این گام به این منظور است تا شما را صادق نگه دارد و به شما کمک کند از برگشتن به روش‌های قدیمی‌تان اجتناب کنید.

۱۱ـ در جریان دعا و مراقبه، سعی کنید ارتباط هوشیارانه‌تان را با خداوند بهبود بخشید. و همچنان که از او شناخت پیدا می‌کنید، تنها برای تأیید اراده‌اش بر شما و کسب قدرتی که آن را عملی سازید، دعا کنید. این گامی معنوی است و ارتباط‌تان را با قدرت برترتان بهبود می‌دهد، شما را آرام می‌کند و به یاد شما می‌آورد که نباید در تصمیم‌گیری‌های زندگی تنها به خودتان متکی باشید. اگر معنویت بخش مهمی از زندگی‌تان باشد، این گام شما را در مسیر درست نگه می‌دارد.

۱۲ـ کسب آگاهی علمی و معنوی در نتیجه‌ی این گام‌ها موجب می‌شود سعی کنیم تا این پیام‌ها را به دیگر مشکلات‌مان تعمیم دهیم و این اصول را در همه‌ی مشکلات به کار بریم.

این گام درباره‌ی خدمت کردن است، که موجب می‌شود پیوسته درباره‌ی خودتان احساس خوبی داشته باشید و به شما همکاری با افرادی را پیشنهاد می‌کند که مشکلاتی مانند شما دارند، اما به نظرم در معنای وسیع‌تر به معنای این است که شما از مشکلات خودتان خارج می‌شوید و به همراهان انسان‌تان می‌پیوندید. بخش دیگر این گام درباره‌ی حرکت به طرف خارج از شبکه‌ی حمایتی محدودتان و ورود به دنیایی بزرگ است. به شما یادآوری خواهد شد که تغییر ایجاد شده توسط شما، نه تنها باید در گروه حمایتی‌تان یا با درمانگرتان نمایان شود، بلکه در خانه و در محل کارتان نیز باید آشکار شود.»

————————-

منبع: ۹۹روش ساده برای زندگی لذت‌بخش/ نویسنده: أسامه گنجی

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا