مقالات

بیا تا با هم بهشت را تصور کنیم !

بیا تا با هم بهشت را تصور کنیم !
نویسنده:عمرو خالد /ترجمه:سمیه اسکندری فر
حال که ما همگی در جستجوی خوشبختی هستیم و می دانیم که هیچ خوشبتی کاملی در دنیا وجود ندارد و خوشبختی متعلق به بهشت است، پس بیایید با هم بهشت را تصور کنیم!
بیایید تا سخنان رسول الله (ص)را در رابطه با بهشت بخوانیم، ما این سخنان را فقط با زبان نمی خوانیم بلکه با عقل و خیالمان خواهیم خواند. سپس تصور می کنیم که آیا به بهشت خواهیم رفت و چه مقدار زمان نیاز داریم تا به آن برسیم، زیرا سالهای اندکی در این دنیا زندگی خواهی کرد، پس از آن مرگ به سراغت می آید، محاسبه می شوی و به بهشت می روی. با چنین تفکری احساس راحتی و آرامش به تو دست می دهد و طاعت بر تو آسان و معصیت برایت سخت و دشوار می گردد.
گمان می کنم کسی که این سطرها را مطالعه می کند در حالی که از افسردگی، مشکلات و قرض ها رنج برده و به چیزی نیاز دارد و نمی تواند از گناه و معصیت دست بشوید، سخنان پیرامون بهشت، روح و روانش را ارج می بخشاید و با خود فکر می کند:این چه دنیایی است که من در پی به دست آوردنش بوده و خواستارش هستم؟!ما آفریده شده ایم، تا خواستار بهشت جاویدان باشیم، ما بهشت را می خواهیم نه دنیا را، هنگامی که رویایت قدم می زنی و با خود می گویی:آیا من این همه زیبایی را فقط به خاطر شصت یا هفتاد سالی که زنده ام، از دست می دهم، شصت یا هفتاد سال در برابر بی نهایت چه ارزشی دارد!
رسول الله(ص)در حدیث قدسی می فرماید:
«قال الله:اعدت لعبادی الصالحین ما لا عین رأت و لا اذن سمعت و لا خطر علی قلب بشر»
(الله می فرماید:برای بندگان صالحم چیزهایی را مهیا نموده ام که نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه به قلب آدمی خطور کرده است.)
تأمل کن!انواع واقسام نعمت ها و زیبایی هایی که چشمت آن را ندیده است، مردم در فصل تابستان برای رفتن به طبیعت که از مناظر زیبا و دلپذیر برخوردار است مبالغ هنگفتی می پردازند.
«برای بندگان صالحم چیزهایی مهیا نموده ام که نه چشمی دیده، نه گوش شنیده است.)چه سخنان زیبایی را تا به حال شنیده ای!به چه اهنگ ها و موسیقی های متفاوتی گوش فرا داده ای، از سخنان زیبا و لذت بخش چه چیزی شنیده ای، پس نظرت چیست در رابطه با اینکه رسول الله (ص)در گوش تو سخن بگوید،یا به کلام الله که با تو سخن می گوید، گوش فرا دهی؟!«برای بندگان صالحم چیزهایی را مهیا نموده ام که نه چشمی دیده، نه گوشی شنیده و نه به قلب آدمی خطور کرده است»اکنون بهشت را مجسم کن!هر طور که آن را تصور کنی، بهشت خیلی زیباتر از تصورات توست، گویی که بهشت آماده و مهیا شده است، یعنی از دیر باز آماده شده است، زیرا این حدیث پیش از هزار و چهار صد سال گفته شده است.
حتی در هزار و چهار صد سال پیش در آن صیغه ماضی به کار برده شده است.«مهیا نموده ام»چرا صیغه گذشته به کار برده شده است؟برخی از فرقه ها به خاطر این حدیث از دایره ی اسلام خارج گشتند،آنان گویند:مهیا نمودن از قبل بیهوده است و الله از هر گونه بیهودگی پاک ومبرا است، پس آماده شدن بهشت از قبل با عقل جور در نمی آید و بدین ترتیب با این سخنان پوچ و بی اساس از دایره ی دین اسلام خارج گشتند.
حقیقت آن است که بهشت از سال ها پیش آماده و آفریده شده است، چرا؟نه به خاطر بیهودگی و یا از این قبیل، درست مثل این است که یک مهمان جهت دیدار با تو به خانه ات خواهد آمد و تو از آمدنش شادمان شده و از یک هفته قبل خودت را آماده می کنی، یا اگر کسی از سفری باز می گردد، دو یا سه ماه قبل به آماده کردن و حاضر شدن می پردازند.
اکنون به استقبال الله از ما بیندیش، وقتی پروردگار می فرماید:«مهیا نموده ام» و نگفته است:دستور دادم که فرشتگانم آماده کنند، بلکه فرمود:«آماده کرده ام»آیا اندکی از این دنیا بالاتر نرفته ای،من اطمینان دارم که تو اندکی از این دنیا بالا رفتی.
در این سخن رسول الله(ص)تأمل کن«ندا دهنده،ندا سر می دهد-یعنی بهشتیان را صدا می زند-که شما همواره سالم هستید و هرگز بیمار نمی شوید،همواره زنده اید و هرگز نمی میرید و همواره جوان می مانید و هرگز پیر نمی شوید.»
همه در بهشت سی وسه ساله اند، چرا؟ظاهرا"این جا افتاده ترین سن است یا بیشترین سنی است که انسان از خلال آن با احساس موجودات و معانی پیرامونش وابسته است. ندا دهنده ای ندا سر می دهد که شما همواره سالم هستید و هرگز بیمار نمی شوید،همواره زنده اید و هرگز نمی میرید، همواره جوان می مانید و هرگز پیر و فرتوت نمی شوید و همواره در ناز و نعمت هستید و هرگز فقیر و تنگدست نمی شوید.»تصور کن که هنگام ورود، چهار چیز در اختیارات قرار می گیرد که از مشکلات آنها در دنیا هراسان بودی، همه مشکلاتی که در دنیا موجب نگرانی و اضطراب تو می شود به محض وارد شدن به بهشت حل می شود، این چهار مورد چیست؟
۱-سلامتی که پس از آن بیماری نیست.
۲-زندگی که پس از آن مرگی نیست.
۳-جوانی، که از آن پس هرگز پیر نمی شوید و تا بی نهایت جوان خواهی ماند.
۴-شما همواره در ناز و نعمت به سر می بریدو هرگز پیر و تنگ دست نمی شوید.
«موسی از پروردگارش پرسید:پروردگارا !!پایین تریین درجه و منزلگاه بهشت را به من نشان بده، الله فرمود: ای موسی!آن آخرین مردی است که به حالت چهار دست و پا از آتش خارج می شود و به آن نگاه کرده و می گوید:سپاس خدایی را که مرا از تو نجات داد. پس الله به او می فرماید: به بهشت برو، او می رود و به آن می نگرد و تصور می کند که پر شده است،باز می گردد و می گوید:پروردگارا!بهشت پر شده است، باز می گردد و می گوید:پروردگارا بهشت پر شده است.الله به او می فرماید: آیا راضی نمی شوی که به اندازه ی پادشاهی یکی از بزرگترین پادشاهان دنیا داشته باشی؟آن شخص می گوید:پروردگارا ! آیا مرا مورد تمسخر قرار می دهی در حالی که پروردگار عالمیان هستی؟الله می فرماید:به اندازه پادشاهی بزرگترین پادشاهان دنیا و دو برابر آن و سه برابر آن و چهار برابر آن و….بنده در پنجمین برابر می گوید:راضی شدم ای پروردگار. الله می فرماید: به اندازه پادشاهی بزرگترین پادشاهان دنیا و ده برابر آن از تو باشد و در آن هر چه نفست اشتها کند و چشمت از آن لذت ببرداز آن توست و تو در آن جاودان خواهی بود،موسی گفت: پروردگارا!آیا این پایین ترین درجه و منزلت است؟فرمود:بله ای موسی!موسی گفت:پروردگارا! پس بالا ترین مقام ها از آن کیست؟الله فرمود:ای موسی!آنان کسانی هستندکه من آنها را خواستم، کرامت وبزرگواری آنان را با دستم نشاندم.)
می دانی«کرامت و بزرگواری آنان را با دستم نشاندم» یعنی چه؟یعنی خوشبختی وبزرگواری تو در دست الله می باشد.
رسول الله(ص)در رابطه با اهل بهشت می فرماید:
«یلهون التسبیح و التحمید کما تلهمون النفس»(تسبیح و ستایش جزو سرشتشان می شود همان گونه که نفس کشیدن در سرشت شماست)
نفس کشیدنشان تسبیح است همان گونه که ما نفس می کشیم.
مگر بهشتیان از عبادت معاف نیستند.؟بله، اهل بهشت به هیچ گونه عبادتی موظف نیستند.پس چرا تسبیح می گویند؟این تسیح به خاطر عبادت نیست، بلکه تسبیح شادمانی و سرور است، تسبیح اتصال به الله است، درست مثل اینکه منظره ی طبیعی و دل انگیزی را دیده ایم ، چه می گوییم؟سبحان الله!تو در تمام مدت گشت وگذار در بهشت چیزهایی را می بینی که در زندگیت حتی تصور هم نمی کردی، پس وقتی راه می روی می گویی:«لا اله الا الله، سبحان الله، الله اکبر» تصور کن:نفس کشیدنشان تسبیح وستایش است همان گونه که شما نفس می کشید.گفتند ای رسول الله!درباره ی ساختمان های بهشت برایمان بگو، فرمود:«لبنهمن ذهبو لبنهمن فضهملاطها المسک الأذفر»(خشتی از طلا و خشتی از نقره و ملات آن مشک بسیار خوشبوست.)پس ماده ای که دو آجر را به هم می چسپاند و کاخ های بهشت از آن درست می شود، مشک می باشد و مشک پاک ترین و زیباترین انواع عطرهاییست که ممکن است در زندگیت تصور کرده باشی .مشک بهشت در بهشت ساخته می شود و با عطرهای شیک و گران قیمتی که در کشورهای دنیا ساخته می شود،قابل مقایسه نیست، زیرا در بهشت ساخته شده است. این گل بهشت است-گل مخصوص بنایی و ساخت وساز-از مشک،تصور کن عطر و بوی قصر تو در بهشت چگونه خواهد بود.
«ملاطها المسک الاذفر و حصباوها الیاقوت و اللولو»(گلش مشک بسیار خوشبو و سنگ ریزه هایش یاقوت و مروارید است.)در حدبث دیگری درباره بهشت رسول الله (ص)می فرماید:«إذا سألتم الله فسألوه الفردوس فإنه أوسط الجنه و أعلی الجنهو فوقه و عرش الرحمن»(وقتی از خدا چیزی خواستید،فردوس را از او در خواست کنید، که در وسط و بلند ترین نقطه ی بهشت قرار گرفته و عرش رحمان بر بالای آن قرار دارد.)تصور کن!وقتی به سقف خانه ات می نگری عرش رحمان را می بینی،بیشتر از این چه می خواهی!آیا هنوز هم دنیا را می خواهی! آیا هنوز دنیا چشمانت را پر کرده و قادر به دیدن چیزی غیر از آن نیستی و نمی توانی توبه کنی،چشمت را فرو هشته داری، حجاب بپوشی و برای نماز به مسجد بروی!
در بهشت درختی وجود دارد که اگر به مدت صد سال در سایه اش راه بروی،به انتهای سایه اش نمی رسی، مساحت بهشت را مجسم کن، تصور کن که تو می خواهی پیرامون بهشت به گشت وگذار بپردازی،این گردش چند هزار سال به طول خواهد انجامید، این مناظر طبیعی و این گستردگی بهشت را تصور کن،اگر پیمودن طول یک درخت با چهار پایی چابک و سریع صد سال طول بکشد،گردش در اطراف بهشت چندین میلیون سال وقت می برد؟ای کسانی که در جستجوی سعادت و نیکبختی هستید، دنیا هیچ خوشبختی ندارد!هیچ خوشبختی تمام و کمالی در دنیا وجود ندارد، باهوش باش و بیندیش.
رسول الله (ص)می فرماید:
«ما فی الجنهشجره إلا و ساقها من ذهب»
(تنه ی همه ی درختان در بهشت از طلاست.)
نورها و رنگ ها را تصور کن، در بهشت شب و روز یا خورشید و ماه و از این قبیل چیزها نیست، بلکه نور الله است که مستقیما"بهشت را نورانی می سازد، حالا دیدید!
روزی رسول الله(ص)به یاران فرمود:
(آیا کسی هست که برای بهشت آستین بال زند.)
چه کسی به خاطر بهشت خود را به زحمت می اندازد و آستین بالا می زند.
«ألا مشمر للجنه فإن الجنهلا خطر لها، هی و رب الکعبه نور یتلألأ و ریحانهتهتز و قصر مشید و نهر مطرد و فاکهه کثیره نضیجهو زوجه حسناء جمیله و حلل کثیره فی مقام أبدا فی حبرهو نضره فی دور عالیه سلیمه بهیه،قالوا نحن المشمرون لها یا رسول الله قال قولوا إن شاءالله»
(آیا کسی هست که به خاطر بهشت سعی و تلاش کند، زیرا در بهشت هیچ خطری وجود ندارد، به پروردگار کعبه قسم نوری است درخشان، ریحانی است جنبان، قصری است سر به فلک کشیده، رودی است روان، میوه هایی است رسیده، همسری است خوش چهره و زیبا، زیور آلاتی است بسیاردر جایگاهی جاویدان، در پاچه هایی لطیف، نرم، درخشندگی و طراوت، در خانه هایی مرتفع، بی نقصو عیب و زیبا. اصحاب گفتند:ای رسول الله!ما سعی و تلاش می کنیم، رسول الله(ص)فرمود:بگویید:اگر خدا بخواهد.)
الله می فرماید:
«‏ إِنَّ أَصْحَابَ الْجَنَّهِ الْیَوْمَ فِی شُغُلٍ فَاکِهُون» (یس-۵۵‏
(بهشتیان در چنین روزی ، سخت سرگرم خوشی ، و شادانند ( و بی‌خبر از غم و اندوه دیگران ، و خندان از نعمتهای یزدانند) )
 
عده ای از مردم که عقلشان بیمار است می گویند:آیا از بهشت خسته نمی شویم ؟کسی که چنین سخنی بگوید،هیچ نمی فهمد، چگونه به ستوه می آییم در حالی که پاسخ الله تعالی این گونه است:«بهشتیان در چنین روزی سخت سرگرم خوشی و شادانند.»آنان سرگرم انواع واقسام نعمت ها هستند،توجه داشته باشید، الله لذت های تازه ای را به غیر از آنچه در دنیا شناخته ایم می آفریند، لذت های مشهور و شناخته شده ی دنیا چیست؟خوراک،پوشاک، ارتباط مرد با زن وغیره، این ها معروف ترین لذت های دنیایی هستند، اما در بهشت خوشی ها و لذت های تازه و جدیدی که ما از آن بی اطلاع هستیم، پدید می آیدکه چگونگی و ماهیت آن را نمی دانیم، نمی دانیم که این لذت ها چه هستند، اشکال و رنگ های تازه و متنوعی از نعمت ها و تو هم چنان از یک نعمت به نعمت دیگر و از آن به نعمتی دیگر کنتقل می شوی، این دیگر چیست؟امری تازه و نو در دنیا که آن را نشناخته ای و تجربه نکرده ای و الله آن را برای تو به وجود آورده است، میلیون ها لذت و خوشی تازه ای که فقط یکی از آن ها را می دانیم! بله، من یکی از آن لذت ها را می شناسم و آن دیدار با الله می باشد البته ما حقیقت و چگونگی را نمی دانیم، چون تا به حال الله را ندیده ایم، اما رسول الله(ص)درباره این لذت می فرماید:
«ما اعطو شیئا"أحب إلیهم من النظر إلی ربهم »(از آنچه بدیشان عطا شده است، هیچ چیز دوست داشتنی تر از نگاه به پروردگارشان نیست.)
لذت های دیگری را خواهی یافت که آن را می شناسی،با این وجود، این دنیا چه چیزی دارد که تو را سخت مجذوب، خود ساختهو بدان سرگرم هستی!آیا من سرگرم عشق بازی با دختری هستم، به دیدار او می روم و با هم به گردش می رویم و من نمی توانم او را رها کنم !تو ای خواهرم!چه مشکلی در این دنیا داری؟آیا فراموش کردید!بهشت این است!می گوید:من نمی توانم توبه کنم ،چرا؟زیرا من چیزی با عنوان توکل به الله را نمی شناسم،اما آیا اشتیاق به بهشت تو را به سوی توبه سوی نمی دهد؟آیا اشتیاق به بهشت تو را به نیکی و احسان به والدین،صله ی رحم، تقوای الله، حجاب، نماز در مسجد، خوردن مال حلال و غیره وا نمی دارد؟شوق و اشتیاق به بهشت کجاست؟«آیا کسی هست که برای بهشت آستین بالا زند؟»
رسول الله می فرماید:
«أن ما بین مصراعین من مصاریع الجنهمسیره أربعین سنه ولیأتین علیها یوم و هو کظیظ من الزحام»
(مسافت میان دو لنگه از درهای بهشت به اندازه ی چهل سال راه است و روزی می رسد که ازدحام فشرده می گردد»
گمان نبرید که تعداد بهشتیان کم وناچیز است، برخی از مردم می گویند ما همگی به جهنم می رویم،این امر درست نیست. ان شاءالله میلیونها نفر به بهشت می روند،از الله تعالی مسألت داریم که ما را جزو آنان بگرداند و ما همگی بدون هیچ عذاب و محاسبه ای در زمره ی بهشتیان ثبت شویم و این امر برای خدا سخت و دشوار نیست.
 
—————————————————
منبع:اصلاح قلبها / نویسنده:عمرو خالد  /ترجمه:سمیه اسکندری فر / ناشر:نشر واسع / نوبت چاپ:اول ۱۳۸۷

یک دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا