خبر های جدید

فراخوان برگزاری تظاهرات در مصر در اعتراض به توافق قاهره-ریاض

فراخوان برگزاری تظاهرات در مصر در اعتراض به توافق قاهره-ریاض

ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا در مصر که حامی مرسی است، خواستار برگزاری تظاهرات روز جمعه در اعتراض به واگذاری دو جزیره به عربستان سعودی شد. واکنش ها و خشم مردمی نسبت به امضای توافقنامه ترسیم مجدد مرزهای مصر و عربستان و تاکید آن بر حق عربستان در دو جزیره صنافیر و تیران، همچنان ادامه دارد و در همین رابطه ائتلاف ملی برای حمایت از مشروعیت و مخالفت با کودتا، همه مصری ها را به شرکت در تظاهرات خشم در مخالفت با چشم پوشی از اراضی دولت دعوت کرد.

در این بیانیه با اشاره به اینکه این تظاهرات روز جمعه ۱۵ آوریل برگزار خواهد شد، آمده است که ما بر حاکمیت مصر در تمامی اراضی دولت حتی یک وجب از آن و از حلایب و شلاتین (منطقه مورد منازعه مصر و سودان) گرفته تا صنافیر و تیران و سینا تاکید می کنیم و هرگز هیچ گونه چشم پوشی از حاکمیت مصر بر این مناطق را نمی پذیریم و بر این اساس تمامی افراد شریف وطن و موسسات داخلی از جمله ارتش بایستی پیش از گذشت زمان دست به اقدامی بزنند.

این ائتلاف همچنین نظام عبدالفتاح السیسی را به فروش دو جزیره تیران و صنافیر در مقابل امضای چند توافقنامه و بذل و بخشش های ملک سلمان به مصر، متهم کرد.

همچنین فراخوان های مشابهی نیز از سوی فعالان سیاسی از طریق سایت های اجتماعی منتشر و طی آن تصمیم مسئولان مصر مبنی بر اینکه دو جزیره تیران و صنافیر متعلق به عربستان است را محکوم کرده و خواستار برگزاری تظاهرات در میدان التحریر قاهره در روز جمعه آینده تحت عنوان «جمعه سرزمین، ناموس ماست» شدند.

همچنین حزب «مصر دموکراتیک اجتماعی» (حامی نظام مصر) در بیانیه ای اعلام کرد که تمامی دفاتر این حزب در سراسر کشور آماده جمع آوری اعتراضات شهروندان برای ارائه دادخواست قضایی علیه توافقنامه ترسیم مجدد مرزهای دریایی مصر و عربستان است.

این حزب همچنین از پارلمان خواست تا با این توافقنامه مخالفت کرده و همه پرسی مردمی در این باره برگزار کنند.
پیش از این نیز حزب اسلامی الوطن و شماری از روزنامه نگاران و سیاستمداران خواستار برگزاری همه پرسی در این باره شده بودند.

دولت مصر روز شنبه در بیانیه ای اعلام کرد که توافق ترسیم مرزهای دریایی با عربستان، نشان داد که دو جزیره موجود در دریای سرخ داخل آبهای منطقه ای عربستان قرار دارند. این درحالی است که این دو جزیره ده ها سال تحت حاکمیت مصر بودند.

در پی اعلام این خبر، اعتراض‌های گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی به راه افتاد.”نجاد البرعی” فعال حقوقی مصری در صفحه خود نوشت: دیگران به عنوان هدیه نشان و یا شمشیر طلا و یا حتی دکترای افتخاری می دهند، این نخستین بار است که می بینم که جزایر و اراضی کشور هدیه داده می شود، می دانید که نیروهای بین المللی در این جزایر مستقر هستند؟!

یکی دیگر از فعالان نیز نوشت: به ما آموخته بودند که زمین ناموس ما است … من یک شهروند مصری هستم و حق دارم به واگذاری تیران و صنافیر اعتراض کنم.

“خالد علی” نامزد سابق انتخابات ریاست جمهوری مصر هم خواستار همه پرسی درباره این دو جزیره شد.
همچنین حمدین صباحی نامزد سابق ریاست جمهوری مصر و موسس جریان مردمی این کشور اقدام السیسی در خصوص واگذاری دو جزیره صنافیر و تیران به عربستان سعودی را محکوم کرد.

وی طی اظهاراتی در صفحه فیس بوک خود نوشت که بر اساس توافق مربوط به اول اکتبر سال ۱۹۰۶ که بین دولت عثمانی و مصر امضا شد، جزیره تیران و صنافیر جزء جدایی ناپذیر دولت مصر است و مصر حتی در زمان درگیری عربی و اسرائیلی و پس از آن اشغال فلسطین و امضای توافقنامه ها همچنان بر این دو جزیره حاکمیت دارد و به موجب توافقنامه کمپ دیوید این دو جزیره در مالکیت و حاکمیت مصر قرار گرفت.

وی تصریح کرد که عربستان سعودی در سال ۱۹۳۲ به عنوان دولت مشروع و قانونی تاسیس شد به این معنا که این دو جزیره متعلق به عربستان نبود و این کشور مطلقا هیچ حاکمیتی بر آن نداشت و بر این اساس هر گونه مطالبه عربستان برای تحویل گرفتن این دو جزیره به موجب دلایل تاریخی، قانونی و واقعیت مردود است و هیچ جنگ و خصومتی از این لحاظ بین دو کشور نیست.

منبع: تسنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا