جهان آخرتمطالب جدید

ایمان به قیامت ، اساس زندگى مؤمنانه

ایمان به قیامت ، اساس زندگى مؤمنانه

✍️ فرزاد ولیدى
*دانشجوی دکترای علوم قرآن و حدیث

 

شاید باورش سخت باشد؛ اما ایمان به قیامت، ماهیت بخش توحید است. روند دعوت قرآن به پذیرش ایمان، در آیات و سوره هاى مکى، حول محور ایمان به قیامت و نهادینه کردن این اصل مهم در حیات مومن استوار است.

فهم و درک قرآن کریم، اساس و زیر بناى باور و عقیده اسلامى است. به گونه ای که خداوند متعال در آیه ۴۵سوره اسراء عدم ایمان به قیامت را دلیل و مانع فهم قرآن کریم دانسته و می فرماید:

وَإِذَا قَرَأْتَ الْقُرْآنَ جَعَلْنَا بَیْنَکَ وَبَیْنَ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ حِجَابًا مَسْتُورًا
[الإسراء ۴۵]

« (ای پیغمبر!) هنگامی که قرآن (ناطق به دلایل حق) را می‌خوانی، میان تو و آنان که به قیامت باور ندارند (و پیوسته دشمن حق و از حقیقت گریزانند) حجاب ناپیدایی قرار می‌دهیم (تا نور قرآن به دل ایشان پرتو نیندازد و به آنان سودی نرساند)».

قرآن تصریح مى کند که ریشه ى عدم ایمان و باور به وجود خداوند متعال، از عدم ایمان به قیامت نشأت می‌گیرد و می‌فرماید:

وَإِذَا ذُکِرَ اللَّهُ وَحْدَهُ اشْمَأَزَّتْ قُلُوبُ الَّذِینَ لَا یُؤْمِنُونَ بِالْآخِرَهِ ۖ وَإِذَا ذُکِرَ الَّذِینَ مِنْ دُونِهِ إِذَا هُمْ یَسْتَبْشِرُونَ
[الزمر ۴۵]

«هنگامی که خداوند به یگانگی یاد می‌شود، کسانی که به آخرت ایمان ندارند، دلهایشان می‌گیرد و بیزار (از یکتاپرستی) می‌گردند، امّا هنگامی که از معبودهایی جز خدا سخن به میان می‌آید، به ناگاه شاد و خوشحال می‌شوند!»

 

بسیارى از آفات اخلاقى و عدم مسئولیت پذیری

بسیارى از آفات اخلاقى و عدم مسئولیت پذیری و کنشگری مناسب افراد در حوزه اجتماع، در ضعف باور به قیامت ریشه دارد، و جای بسی نگرانى است که متاسفانه امروزه باور به قیامت در بدنه جامعه به اشکال مختلف به صورت سیستماتیک تضعیف مى شود، و عدم توجه به این مهم، ساختار کلى معنویت در جامعه را به سوی فروپاشی سوق می دهد.

در این میان، رسالت اصلى جماعت هاى اسلامى ، اهتمام ویژه به این موضوع و بازگشت به منهج اصیل دعوت قرآنى است ، به گونه ای که بتوانند اجتماع را در مسیر فهم ودرک صحیح از ساختار ترسیم شده توسط قرآن قرار دهند.

#استاد_شهید_ناصر_سبحانى این موضوع را به درستی درک کرده بودند و ریشه ى تمامى انحرافات بشری را به عدم ایمان به قیامت نسبت می دادند.

در پایان لازم به ذکر است آنچه که انسان را قدرت و توان خدمت مى دهد؛ باور و یقینی است که ایمان به قیامت آن را بارور ساخته باشد.

چنانکه شاعر مهابادى ( موحێب ) می‌سراید:

کەم بمێنى زۆر بمێنى ھەر دەبێ دوایی بڕوى

حێفە بۆ گەل تێ نەکۆشى وا بەخوڕایێ بڕوى

#یادداشت_های_فرزاد_ولیدی

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا