قرآنمطالب جدید

چگونه قرآن را تفسیر کنیم؟ چه کسی می تواند مفسر قرآن شود؟

چه کسی می تواند مفسر قرآن شود؟

چگونه قرآن را تفسیر کنیم؟ چه کسی می تواند مفسر قرآن شود؟

✏️نویسنده: استاد سعید نورسی

▪️قرآن عظیم الشان خطابی ربانی و عام، و نطقى الهی و فراگیر است که از عرش اعلا خطاب به تمام طبقات و ملتها و افراد در حال گذر نوع بشر در همه اعصار ایراد می شود؛ و درک آن به ویژه در زمان کنونی، که در بر گیرنده بسیاری از علوم و فنون مرتبط با مادیات عالم است، از توان یک نفر یا جماعتی کوچک بیرون است.

▪️بدین اعتبار، تفسیری که زائیده فهم و قریحه فردی ست که دایره احاطه ادراک او از نظر زمان و مکان و اختصاص بسیار محدود می باشد، نمی تواند تفسیر کامل قرآن عظیم الشان محسوب شود، زیرا یک نفر نمی تواند بر احوال روحی و مادیات و همه فنون ظریف و علوم تمام انسان ها و ملتهای مورد خطاب قرآن واقف شده و در این زمینه دارای تخصص شود، تا بتواند آیات قرآن را نسبت بدان تفسیر کند.
▪️ همچنین مسلک و مشرب فرد نمی تواند خالی از تعصب باشد و این امر مانع مشاهده حقایق قرآنی و بیان بی طرفانه مسایل می شود، لذا ادعای بر آمده از ادراک فرد، مختص خود اوست و نمی تواند دیگری را به سوی آن دعوت کند.

▪️مگر این که مظهر تأیید و تصدیق نوعی اجماع قرار گیرد؛ بنابراین لازم است با تثبیت و مشخص کردن حقایقی از قرآن که در سایه اکتشافات علمی در گذر زمان تجلی یافته و محاسن پراکنده موجود در تفاسیر و معانی ظریف آن، با بررسی ها و پژوهش های هیأتی عالی مرکب از عالمان محققی که هر کدام در علومی دارای تخصص اند، تفسیری تهیه شود.

▪️هم چنان که تنظیم و تدوین احکام قانونی نتیجه فکر و اندیشه یک نفر نیست؛ این احکام می بایست از دقت و توجه هیأتی عالی رتبه برخوردار باشد، تا بتوان برای کسب اطمینان عمومی و اعتماد جمهور مردم، کفالتی ضمنی در برابر ملت حاصل گردد و حجت اجماع امت را به دست آورد.

▪️آری، تفسیر کننده قرآن عظیم الشان باید شخصیتی دارای نبوغی متعالی، اجتهادی نافذ و ولایتی کامل باشد.

مخصوصا شرایط مذکور را در این زمانه باید در شخصیتی معنوی و باهوش جستجو کرد که زاییده همکاری های فکری و تناسب های روحی هیأتی عالی و عظیم باشد، هیأتی که به واسطه حریت در اندیشه از تعصب آزاد و دارای اخلاص کامل است.
چنین شخصیت معنوی ست که می‌تواند قرآن را تفسیر کند، زیرا براساس قاعده «آن چه را در جزء نمی توان یافت در کل می توان» شرایطی که گفته شد، اگر در فرد یافت نشود آن را می توان در هیأتی از افراد یافت…

مقالات مرتبط:

چند سفارش لازم در زمینه مطالعه تفسیر قرآن

تفسیر قرآن و علم تفسیر

#سعیدنورسی
?تاریخچه حیات

? @said_nursi

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا