سياسي اجتماعيمطالب جدید

فریادها و‌نداهای سطل زباله محله ی ما…

?فریادها و‌نداهای سطل زباله محله ی ما…

?بوی آزار دهنده ای که در این روزهای گرم تابستان از ده ها متر به مشام می رسد به همراه صداهای گوش خراش ناشی از تخلیه صبحگاهی و شامگاهی این سطل زباله ها را همه احساس می کنند منتها شنیدن نداها و فریادهای این سطل زباله ها نیازمند وجدانی بیدار و حواس جمعی فراوان است.

?چند روز پیش که می خواستم آشغال منزل را در یکی از سطل های اطراف خانه بریزم جوانی را دیدم که سر در سطل فرو کرده و در آن به دنبال رزق و روزی خانواده اش بود.

در کنار سطل زباله وانتی را دیدم که در داخل وانت زن جوان به همراه یک بچه ی کوچک که احتمالا زن و فرزند آن جوان بودند با بیان یک معذرت خواهی به جهت حفظ کرامت آن خانواده آشغال را در سطل ریخته و محل را ترک کردم.

?اگر در گذشته این سطل زباله ها جولانگاه انواع حیوانات از موش و‌گربه و میلیاردها باکتری و قارچ بود امروزه انسان ها را هم در ارتزاق شریک این موجودات می بینید و روزانه ده ها نفر از پیر و‌ جوان سر در آن فرو برده تا شاید از آن رزق و روزی و نانی برای فرزندان و خانواده ی چشم براه خویش بیرون بیاورند.

?وقتی از دور به این سطل زباله خیره می شوم فریادها و نداهای کرکننده ای از آن به گوش می رسد که همه یا چشم، گوش، احساس و شعور را بر آن بسته اند یا آن را نمی شنوند و یا خویش را به احساس نکردن و نشنیدن زده اند و یا کاری از دست هیچ کس ساخته نیست.

?آری این سطل زباله ها کوچک شدن هر چه بیشتر سفره مردم و خالی شدن آن از مواد باارزش غذایی از پروتئین( گوشت)، مواد معدنی و ویتامین ها( میوه ها و انواع خشکبار) را فریاد می زنند که در آینده ای نزدیک عواقب تغذیه ای خطرناکی از سوءتغذیه و انواع بیماری ها قلبی و عروقی را متوجه اجتماع می نماید.

?این سطل زباله یک شکاف و فاصله طبقاتی بزرگ و عمیقی را فریاد می زند که در اثر فساد اقتصادی در جامعه هر روز در حال بزرگ تر شدن و عمیق تر شدن بوده و مدام فاصله بین کاخ نشینان و‌کوخ نشینان را بیشتر و بیشتر می کند به گونه ای که آشغال جمعی محل ارتزاق جمعی دیگر گشته است.

?این سطل زباله همه ی نظم جهانی را به چالش کشیده و‌ادعاهای توخالی مدعیان حقوق بشر و شعارهای فریبنده ی رجال سیاسی را فریاد می زند که عزت و‌کرامت انسانی را در پای بقای ثروت و‌قدرت خویش به مسلخ برده اند.

?بی لیاقتی و ناکارامدی جمع کثیری از مسولین را فریاد می زند که نتوانسته اند در حد همین سطل زباله ها اشتغال زایی کنند. مسولینی با ادعاهای حداکثری و اقدامات حداقلی که جز به پر کردن شکم خویش و اطرافیانشان فکر نکرده و همه ی سرمایه های ملی را در این راستا چپاول می کنند.

?و در نهایت همین سطل زباله ها بسیاری از اسراف ها و تبذیرها را فریاد می زنند که گریبانگیر خانواده ها گشته و حقوق جمع کثیری را تضییع نموده است.

?اگر جمع کثیری این صداهای اعتراضی را بنا بر هر دلیلی نمی شنوند، و این فریادها بر عقل و شعور و‌احساس شان تلنگر وارد نمی کند در قیامت و در صحرای محشر آن وقت که پرده ها کنار زده شدند همین سطل های بی روح و‌ جامد بسیاری را در بارگاه الهی سرافکنده کرده و شرمسار و خجل خواهد نمود، باشد که همین سطل زباله های سطح شهرها را در یابیم که سخنان فراوانی برای گفتن دارند تا در مقابل شاهدان بیشمار قیامت شرمسار نشویم.

✍?یوسف سلیمان زاده ….. سقز

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا