خبر های جدید

گزارشی از وضعیت حجاب در ترکیه پس از آزادی انتخاب حجاب

گزارشی از وضعیت حجاب در ترکیه پس از آزادی انتخاب حجاب
به گزارش خبرگزاری زنان ؛ برداشته شدن ممنوعیت حجاب در دانشگاه‏های ترکیه به روشی غیرمسقیم در زمانی انجام گرفت که دولت این کشور با صدور بیانیه‏ای اعلام کرد که از همه دانشجویانی که به خاطر داشتن حجاب از دانشگاه اخراج شده‏اند حمایت خواهد کرد.
این اقدام قاطعانه دولت موجب شد که دانشگاه‏ها یکی پس از دیگری ممنوعیت اجباری حجاب را لغو کنند.
اگرچه مصطفی کمال آتاتورک ، بنیانگذار جمهوری ترکیه زنان را تشویق به برداشتن حجاب از سر خود می‏کرد و قانونی را تصویب کرد که بر اساس آن مردان از پوشیدن لباس های سنتی عثمانی منع شدند، اما مممنوعیت رسمی حجاب به دوره او بر نمی‏گردد.
ممنوعیت رسمی حجاب در دانشگاه‏ها و اماکن عمومی در ترکیه مربط به دهه ۱۹۸۰ و پس از آخرین کودتای نظامی در این کشور است .
پس از آنکه نیروهای نظامی ترکیه در سال ۱۹۹۸ نخست وزیر اسلامی ترکیه را عزل کردند، حجاب در دانشگاه‏های ترکیه به معنای واقعی منع شد.
سازمان دیده‏بان حقوق بشر در گزارشی که در سال ۲۰۰۴ میلادی منتشر کرد، تأکید کرد که ممنوعیت حجاب، آزادی‏های دانشگاهی را سرکوب کرده باعث استعفای استادان زن محجبه و جلوگیری از شرکت زنان در دانشگاه‏ها می‏شود.
"راشل دنبر" یکی از اعضای سازمان دیده‏بان حقوق بشر در این باره می‏گوید : «ممانعت از تحصیلات عالیه زنان به خاطر اینکه آنها پوشش حجاب را انتخاب کرده‏اند مغایر با شعارهای برخی مقامات ترک مبنی بر حمایت از آزادی زنان است!»
رجب طیب اردوغان ، نخست وزیر ترکیه و رئیس حزب اسلامی عدالت و توسعه در سال ۲۰۰۸ میلادی سعی کرد تا با الحاق یک متمم به قانون اساسی، در مورد شرایط حق تحصیل دانشجویان، قانون ممنوعیت حجاب را از دانشگاه ها بردارد؛ اما تلاش او در نهایت با شکست مواجه شد.
 
اما در سال گذشته میلادی پس از پیروزی اردوغان در رفراندوم ماه سپتامبر ۲۰۱۰، دولت وی توانست قانون منع حجاب را از دانشگاه‏ها بردارد.
حزب جمهوری خلق ترکیه، مهم‏ترین حزب مخالف دولت و طرفدار پروپاقرص ممنوعیت حجاب در دانشگاه تصمیم گرفت که برای پیش بردن اهداف خود با دولت مذاکره کند؛ اما پس از ناامید شدن از اجرایی کردن هدف خود در دانشگاه‏ها، اکنون تعهد کرده است که از حجاب در اماکن عمومی به هر طریق ممکن جلوگیری کند.
"هارسیت گونس" معاون دبیرکل این حزب ادعا می‏کند که دلیل مخالفت آنها با حجاب این است که حجاب یک سمبل مذهبی است و دولت یک کشور باید نسبت به مذهب و نژاد شهروندان بی‏طرف باشد.
این در حالی است که زنان محجبه در ترکیه اکنون می‏گویند که آنها تنها کسانی هستند که به خاطر حجابشان مورد تبعیض واقع می‏شوند و آسیب‏های جدی در این زمینه دیده‏اند.
"فاطمه بنلی" یکی از وکلای مجرب محجبه در ترکیه می‏گوید : «من به عنوان یک وکیل ساعت‏های طولانی کار می‏کنم . مهارت زیادی در کار خود دارم و باید حقوق خوبی دریافت کنم اما هنوز به لحاظ مالی وابسته به پدر و مادرم هستم!» او علت آن را داشتن حجابش می‏داند که مانع از ورود او به اماکن دولتی و عمومی می‏شود.
نتایج آخرین تحقیقات انجام شده از سوی دانشگاه بیلکنت نشان می‏دهد که حتی در بخش‏های خصوصی هم تبعیض علیه زنان محجبه صورت می‏گیرد؛ استخدام آنها با مشکل مواجه است و اگر در جایی مشغول به کار باشند، یا حداقل حقوق را در یافت می کنند و یا اولین کسانی هستند که از محل کار خود اخراج می‏شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا