خبر های جدید

عبدالباری عطوان:تصمیم دادگاه مصر در خصوص حماس به نفع امنیت مصر نخواهد بود

عبدالباری عطوان:تصمیم دادگاه مصر در خصوص حماس به نفع امنیت مصر نخواهد بود

عبدالباری عطوان در سرمقاله روزنامه رای الیوم با انتقاد از حکم دیروز دادگاه مصر درباره ممنوعیت فعالیت جنبش حماس در این کشور نوشت این اقدام در نهایت به نفع امنیت و ثبات مصر نخواهد بود.
به گزارش پایگاه اینترنتی روزنامه رای الیوم چاپ لندن، عبدالباری عطوان در سرمقاله این روزنامه نوشت تصمیم مقامات مصر به ممنوع کردن فعالیت های جنبش مقاومت اسلامی حماس در خاک این کشور و بستن همه دفاتر آن در قاهره در چارچوب تحریک و تکبر ورزیدن اتخاذ شده است و این تصمیم جایگاه منطقه ای و بین المللی مصر را پایین می آورد. علاوه بر این، این تصمیم ممکن است اینگونه تفسیر شود که چراغ سبزی به اسرائیل برای به راه انداختن تجاوزی علیه نوارغزه و نابودی حماس و کشتن هزاران بیگناه در این منطقه همانند حمله سال دو هزار و هشت است.
در حالی که این مقامات که بر کشوری حکومت می کنند که وارد چهار جنگ علیه اسرائیل شده و در این جنگ ها هزاران شهید داده است، با یک جنبش مقاومت به عنوان یک جنبش تروریستی برخورد و حضور و فعالیت های آن را ممنوع می کنند پس چرا اسرائیل به عنوان دولت متجاوز و اشغالگر مقدسات عربی و اسلامی این کار را انجام ندهد در حالی که بزرگتر و خطرناک تر از آن است.
مقامات مصر به اتخاذ چنین تصمیمی نیاز ندارند چرا که جنگی که علیه جنبش حماس و به دنبال آن نوارغزه به راه انداخته اند از زمان براندازی محمد مرسی رئیس جمهور منتخب مصر ادامه دارد و این جنبش هیچ فعالیتی ندارد تا ممنوع شود و دفاتری ندارد تا با حکم قضایی سیاسی شده بسته شود. این حکم از میزان کاهش اعتبار موسسه قضایی مصر پرده برمی دارد و تنها شخصی که از کادر رهبری این جنبش در مصر باقی مانده موسی ابومرزوق است که در محاصره زندگی می کند و گویا در قفس است و نمی تواند مصر را ترک کند زیرا به خوبی می داند که این اقدام به معنای سفر برگشت ناپذیر خواهد بود.
در ادامه این مقاله آمده است جنبش حماس چه با آن موافق باشیم یا مخالف، جنبش آزادی بخش ملی است که صدها و بلکه هزاران شهید داده است و شیخ احمد یاسین موسس این جنبش و شماری از رهبران سیاسی و نظامی آن در راس آن ها قرار دارند. این جنبش شجاعانه با حملات و تجاوزات اسرائیل مقابله کرده و موشک های آن به قلب تل آویو رسیده و باعث ترس و وحشت ساکنان آن شده است.
در سخنان مقامات مصر که جنبش حماس را متهم می کنند که شاخه نظامی جنبش اخوان المسلمین در نوارغزه است بحث و جدل نمی کنیم و با دیدگاههایی که می گوید این جنبش از محمد مرسی و اطرافیانش زمانی که در قدرت بودند حمایت کرده است، اختلاف نظر نداریم. اما مقامات و رسانه های مصر عملیات شیطنت آمیزی علیه این جنبش انجام می دهند تا ملت مصر نه فقط از آن بلکه از همه فلسطینی ها متنفر شوند.
واضح و روشن است اینکه دشمن اصلی مقامات حاکم مصر دیگر اسرائیل نیست بلکه جنبش حماس است، تاسف بار و در تاریخ این کشور بی سابقه است و حتی حکومت حسنی مبارک هم این اندازه خصومت نورزید و یک تونل را هم نبست و سرلشکر عمر سلیمان رئیس دستگاه اطلاعاتی او با وجود آگاهی از روابط این جنبش با اخوان المسلمین از عبور سلاح از خاک این کشور چشم پوشی می کرد.
مقامات مصر دو میلیون انسان عرب مسلمان را به شدت محاصره کرده اند و آن ها را مجازات گروهی می کنند. گذرگاه رفح که تنها گذرگاه این افراد به دنیای خارجی است از ابتدای امسال بسته است و تنها نه روز و آن هم فقط برای موارد اورژانسی باز بوده است. آیا این اقدام به منزله مجازات گروهی مردم بیگناه نیست. آیا جایز است یک کشور عربی اسلامی که مقامات آن شب و روز از دموکراسی و حقوق بشر و عدالت اجتماعی سخن می گویند این اقدام را انجام دهد؟
در پایان این مقاله آمده است این تصمیم ظالمانه، قطعا و به شیوه های فاجعه آمیز بر ساکنان نوارغزه تاثیر خواهد گذاشت. این اقدام شاید دل برخی از مسئولان ارشد دولت مصر را که قصد دارند از جنبش حماس انتقام بگیرند خنک کند اما در نهایت به نفع امنیت و ثبات مصر نخواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا