رمضانقرآنمطالب جدید

۴- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش چهارم، قرآن تغییر می دهد

۴- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش چهارم، قرآن تغییر می دهد

قسمت چهارم:  قرآن تغییر نمی کند، تغییر می دهد.

نویسنده: استاد نعمان علی خان /مترجم: نورِ قرآن

حال سوم: وَالْفُرْقَانِ “جدا سازنده نهایی”

 

الف: پس از بیان دو حال قرآن “هُدًی لِّلنَّاس”، “وَ بَیِّنَاتٍ مِنَ الهُدَی” بدون لام نکره، خداوند حال سوم را با لام نکره بیان فرمود: “وَالفُرقَان” یعنی با الف و لام آغاز کرد که به ما می گوید قرآن دارای ویژگی ای هست که قبل از آن به هیچ کتاب آسمانی داده نشده بود.

قرآن یعنی “چیزی قرائت شده” که به ملت های پیشین هم نوعی “قرآن” اما نه “القرآن” داده شده بود. تورات نوعی قرآن بود یعنی خوانده میشد. پیامبران پیشین هم دارای “بیّنات” بودند و آنچه بدان ها وحی میشد برای هدایت بود. اما ویژگی “الفرقان” به هیچ وحی و کتاب آسمانی پیشن داده نشده بود و فقط به قرآن داده شد.

فرقان از فرق گرفته شده یعنی “جدا کردن”، “تَمیُّز میاند دو چیز”، چنانکه در داستان موسی(ع) ” وَ إِذ فَرَقنَا بِکُمُ البَحر(البقره/۵۰)” هنگامی که خداوند دریا را شکافت و از هم جدا کرد از کلمه “فَرَقَ” استفاده کرد. کلمه “فُرقان” از نگاه ادبی به معنای “جدایی نهایی”، “جدایی مطلق میان دوچیزی که قبلا یکجا بودند”،  “جدایی نهایی و مطلقی که قبلا در هیچ جایی دیده نشده” چون “ان” آخر کلمه فرقان صیغه مبالغه هست.

بنی اسرائیل تورات را تحریف کردند و نظرات خودشان را در لابلای آیات تورات نوشتند، اما در قرآن آیات جدا و تفسیر و نظرات علما و دانشمندان جدا از هم اند یعنی فرق واضحی میان آیات و نظریات وجود دارد که کتب پیشین چنین ویژگی را ندارند. خوابیدم، به خواب رفتم، خوابم برد…پیام یکسان دارند اما ترکیب کلمات فرق می کنند، در گذشته که وحی میشد پیام از جانب الله می بود اما گاهی جمله بندی و ترکیب کلمات را پیامبران انجام میدادند. اما الله متعال پیام و ترکیب کلمات آن را یکجا در قرآن نازل کرد.

حتی طرز بیان قرآن با احادیث قدسی (احادیثی که رسول الله “ص” به نقل از الله متعال بیان فرمودند) واحادیث پیامبر اکرم”ص” فرق دارد. در حدیث قدسی، پیام از جانب الله متعال بوده اما ترکیب کلمات از جانب رسول الله”ص” هست اما قرآن برای همیشه میان طرز بیان الله و رسول الله”ص” فرق گذاشت.

در همین چند سال، طی مطالعات دانشگاهی غربی با بررسی شیوه بیان پیامبر”ص” از روی تمامی احادیث موجود، مشخص شد که طرز گفتار پیامبر”ص” با وجود  جوامع الکلم بودن و زیبایی وفصاحت منحصر به فرد خودش کاملا با طرز بیان قرآن فرق دارد. اهل مکه تا چهل سالگی با طرز بیان و گفتار پیامبر”ص” آشنا بودند وقتی او به پیامبری مبعوث شد و قرآن را از او شنیدند، او را شاعر و ساحر و مجنون نامیدند یعنی به محض شنیدن قرآن، به فرق آن با شیوه سخن پیامبر”ص” پی بردند. پس قرآن، فرقان هست و در اولین شنیدن فرق آن حس می شود.

ب: ما همه روزه در میان انبوهی از سؤالات و انتخاب های دشواری چون، چطور پول دربیارم؟ با پول چه کار کنم؟ چگونه و در کدام راه مصرف کنم؟ فلان مشکل خانوادگی چطور میشه؟  کی خوب است؟ کی خوب نیست؟ چه خوب است؟ چه خوب نیست؟ در فلان کار کدم تصمیم بهتر است؟…حیران و سرگردان هستیم. اما هرگاه پذیرفتی که قرآن فرقان هست و به زندگی از عینک فرقانیت قرآن نگاه کردی، خواهی دید که قرآن از زمان نزول تا حال فرقی همیشگی و واضح و آشکار میان خوب و بد و چه بکنم ها و چه نکنم ها قائل شده است. وقتی به قرآن مراجعه کردی تاریکی ها برایت روشن می شوند، بسیار روشن و واضح، انتخاب درست، تصمیم درست و راه و راهکار درست را خواهی دانست.

ج: وقتی که فهمیدی که قرآن فقط و فقط کلام الله است. با عمل به آن از تمامی عادت ها و گفتارها و کردارها ی ناپسند گذشته ات جدا می شوی و قطعا تغییری در تو ایجاد می شود زیرا خداوند با اعلان قطعی از زمان نزول تا قیامت قرآن را به عنوان فرقان قرار داده است. عده ای شاید بگویند دنیا تغییر کرده، این زمان با ۱۴۰۰ سال پیش فرق کرده، این همه پیشرفت و تمدن …درست است اما چیزی که تغییر نکرده و نمی کند سرشت و خوی انسان است. حرص، بُخل، حسادت، کینه، دشمنی، تکبر وغرور انسان امروز همان است که در انسان دیروز بود پس فرقان برای هدایت انسان است.

د: “فِیهِ ذِکرُکُم (انبیاء/۱۰)” هرگاه خالصانه به قرآن رجوع کنی خودت را در آن خواهی یافت چون پذیرفتی که این کتاب فرقان هست و تو را از انتخاب و تصمیات بد جدا می کند.

ه: نَزَّلَ عَلَیْکَ الْکِتَابَ بِالْحَقِّ مُصَدِّقًا لِّمَا بَیْنَ یَدَیْهِ وَأَنزَلَ التَّوْرَاهَ وَالْإِنجِیلَ   مِن قَبْلُ هُدًى لِّلنَّاسِ وَأَنزَلَ الْفُرْقَانَ ۗ (آل عمران/۳و۴) “کتاب (قرآن) را بحق بر تو نازل کرد، که تصدیق کننده کتابهای آسمانی پیش از آن است و تورات و انجیل را هم پیش از این برای راهنمایی مردم نازل کرد و فرقان را نیز نازل کرد.” یعنی این قرآن هم یک کتاب هست مانند کتب آسمانی پیشین اما با یک فرق: این کتاب الفرقان هست.

برگردان به فارسی: فیسبوک/ نورِ قرآن

مقالات مرتبط:
درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش اول ، وظیفه ما در برابر رمضان
۲- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش دوم ، مفهوم هدایت
۳- درس هایی از آیه رمضان سوره بقره آیه ۱۸۵ – بخش سوم ، معجزه قرآن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا