فقه معاصرمطالب جدید

حکم استفاده از کلاه گیس و رفتن به آرایشگاه

حکم استفاده از کلاه گیس و رفتن به آرایشگاه

نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی

 ” چنان نباشد که خود را کالایی جهت نمایش به دیگران عرضه گرداند و از این طریق هویت و اصالت اولیه خود را از دست ندهد بلکه در مسیر حفظ و نگهداری خود هم چون کالای قیمتی و با ارزش از دسترس توطئه گران کوشا باشد.”

سوال_  آیا جایز است که زن مسلمان برای آرایش و زیبایی خود به آرایشگاه برود؟ زیرا با توجه به تغییر و تحول در زندگی اجتماعی عصر حاضر، نحوه و شیوه آرایش نیز تغییر کرده است، و دیگر زن نمی تواند در منزل به آرایش خود بپردازد.

مطلب دیگر پرامون همین موضوع پوشیدن ” کلاه گیس ” است که امروزه بیشتر زنان آن را می پوشند و به آن  ( در زبان عربی ) ” باروکه ” می گویند، آیا چنین عملی شرعا” جایز است؟ زیرا، بعضی از مردم چنان می پندارند که کلاه گیس چیزی جز یک پوشش برای پوشانیدن موی اصلی نیست. موی زن عورت به حساب می آید، و این کلاه گیس آن را می پوشاند.

 جواب:  ما به هر دو قسمت سوال پاسخ می دهیم و می گوییم :

۱-اسلام آمده تا با گرایش های تقشُّف و تحجُّرکه در بعضی ادیان و ملت ها جاری است، مبارزه نماید و مردم را به سوی آرایش در حد اعتدال دعوت نماید و مخالف کسانی است که زینت مورد پسند خداوند متعال را بر خود حرام می نمایند زیرا که پروردگار جهان زینت را جزء مقدمات نماز قرار داده است:

(خُذُواْ زِینَتَکُمْ عِندَ کُلِّ مَسْجِدٍ )[۱]

” جامعه آراسته خود را به هنگام هر نمازی بر گیرید. “

اسلام آرایش را برای همه مردان و زنان مشروع دانسته، فطرت و ویژگی زن را در نظر گرفته است، و به همین جهت، بعضی زینت ها و لباس ها را که برای مردان حرام است مانند لباس ابریشمی و زیور آلات و طلا را برای زنان مباح دانسته است. البته، اسلام بعضی از انواع آرایش کردن را خارج از فطرت است و موجب تغییر در آفرینش خداوند می باشد، حرام نموده است؛ زیرا، چنین آرایش هایی از جمله وسایل شیطان در جهت فریب و گمراهی بندگان است:

(وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیُبَتِّکُنَّ آذَانَ الأَنْعَامِ وَلآمُرَنَّهُمْ فَلَیُغَیِّرُنَّ خَلْقَ اللّهِ )[۲]

” و وادارشان می کنم تا آفریده خود را دگرگون سازند. “

در این باره در حدیث صحیح از پیامبر (ص) وارد شده است که می فرماید :

( لعن الله الواشمه و المستوشمه و الواشره و المستوشره و النامصه و المتنمصه و الواصله و المستوصله )

” خداوند لعنت کرده بر زن خالکوب و زنی که درخواست خالکوبی کند؛ و زنی که دندان ها را تیز و باریک می کند و آن که درخواست  چنین عملی را می نماید؛ زنی که ابروی زنان دیگر را بر می دارد و زنی که در خواست کند ابروانش را بردارند؛ زنی که موی دیگر زنان را پیوند می دهد و زنی که درخواست می کند مو به سر او بچسبانند. “

احادیثی که در این زمینه روایت شده اند صحیح، و عاری از هرگونه طعن و جرح می باشند.

” وشم ” : از قدیم مرسوم بوده و آن نقشی است که از طریق سوزن، به رنگ آبی در پوست ایجاد می کنند؛

“وشر” : کوتاه و باریک نمودن دندان است ؛

“نمص” : برداشتن موی ابروان است به خاطر بالا بودن یا مساوی کردن ابروان و مانند این ها؛

“وصل” : مقصود از آن وصل کردن و پیوند زدن موی انسان به موی دیگرخواه آن موها طبیعی باشند و یا مصنوعی، مانند : کلاه گیس که سوال کننده درباره آن پرسش نموده است.

تمامی این کارها چه برای انجام دهنده و چه برای درخواست کننده از زبان محمد(ص) پیامبر اسلام مورد تحریم و لعنتن قرار گرفته است. از این مطلب به حکم کلاه گیس و مانند آن دست خواهیم یافت. و این که کلاه گیس فقط وسیله ای برای پوشانیدن موهای سراست، ادعایی دروغ و گمراه کننده و خلاف واقع است. نحوه پوشانیدن سر مطابق عقل و عرف مشخص و معلوم است. در حقیقت جلوه آرایش و کلاه گیس بیشتر از موهای طبیعی است، به علاوه در پیوند مو ( کلاه گیس )، تزویر و تقلب از یک سو و اسراف و تبذیر از سوی دیگر، و زباندار بودن و چشمگیر بودن آن از بعد دیگر، همه این ها حرام بودن آن را تأکید و تقویت می کند.

از سعد بن مسیّب روایت شده است : معاویه هنگامی که برای آخرین بار به مدینه آمد برای ما خطبه خواند. مقداری موی بهم پیوسته را در آورد و به مردم نشان داد و گفت : جز یهودی باور نمی کنم کسی دست به چنین کاری بزند. پیامبر (ص) این عمل یعنی پیوند زدن موها را، فریب و حقه بازی نام نهاده است.

در روایت دیگر آمده است که معاویه به مردم مدینه گفت : علمای شما کجایند؟ شنیده ام که پیامبر (ص) از این عمل نهی می کرده و می فرموده است :

( انما هلکت بنو اسرائیل حین اتخذ هذه نسائهم )

” هنگامی که زنان بنی اسرائیل به این عمل دست زدند، به هلاکت رسیدند. ” ” صحیح بخاری”

این حدیث، ما را نسبت به دو امر هشدار می دهد :

اول این که مروّج چنین عمل زشتی یهودیان بوده اند، همانطور که بعدها نیز مبلغ آن شدند. گفته اند : ریشه هرگونه مفسده و تبهکاری را در میان یهود جویا شوید.

دوم این که پیامبر (ص) این عمل را تزویر نام نهاده، و همین اشاره به فلسفه حرام بودن آن دارد. این کار، نوعی غشّ و فریب کاری و ظاهر سازی است، و اسلام آن را ناپسند می دارد. اسلام در هر معامله  مادی یا معنوی از شخص حیله گر و فریب کار بیزاری می جوید. پیامبر (ص) می فرماید : ( من غشّ فلیس منا ) : ” فریبکار از ما نیست. ” و این حاوی فلسفه های تحریم دیگر می باشد.

بنابراین، پوشیدن کلاه گیس حتی در منزل نیز، حرام است. زیرا، وصل کردن مو به مو نفرین خداوند است، و اگر کلا گیس را در خارج از منزل بپوشند و بر سر پوشش دیگری نباشد، حرمت ان شدید تر است، زیرا این کار، مخالفت صریح با قران دارد، چنان که می فرماید

( ولیضربن بخمرهن علی جیوبهن )

” و باید روسری خود را بر گردن خویش فرو اندازند. “

هیچ گاه نباید چنان پنداشت که کلاه گیس روسری و پوشش است. وقتی که چنین عملی برای زن حرام باشد، به طریق اولی برای مردان حرام تر است.

۲- رفتن زن نزد مرد بیگانه تا او را آرایش کند، حرام قطعی است؛ زیرا، به جز شوهر و دیگر محارم زن برای هیچ کس دیگر جایز نیست که بدن و موی زن مسلمان را لمس کند و قطعا” جایز نیست که زن مسلمان تن به چنین عملی بدهد.

از پیامبر (ص) روایت شده است :

( لان یطعن فی راس احدکم بمخیط من حدید خیرله من ان یمس امراه لا تحل له )

” اگر با سوزن جوال دوز آهنین بر سر یکی از شما بزنند بهتر است از این که زنی نا محرم را لمس کنید. “

” مخیط ” وسیله خیاطی یعنی جوالدوز و مانند آن است. این حدیث را طبرانی روایت کرده و رجال آن را مورد اعتماد  و همان طور که منذری گفته است رجال سند آن رجال صحیح اند. بیهقی نیز این حدیث را روایت کرده است. چه بسا اتفاق می افتد که زن تنها در آرایشگاه مردانه قرار می گیرد، که در این صورت زن، مرتکب گناه دیگری نیز که همان خلوت کردن با بیگانه است، خواهد شد.

انسان به چنین مواردی کشانیده نمی شود مگر این که از مسیر فطری و صحیح و معتدل و میانه که همان برنامه اسلام است گریزان گردد. و برای زنی که به دین و رضای پروردگار خود توجه داشته باشد، شایسته است فقط به اندازه ای که برای او مباح و حلال است در منزل خود به آرایش خودش بپردازد و باید خود را برای شوهرش آرایش کند، نه برای کوچه و خیابان.  که این یکی از بدعت های شهرنشینی است که از جانب صهیونیزم بین الملل بر ما وارد شده است. حال، اگر زنی ناگزیر شد که به آرایشگاه برود قطعا” باید به آرایشگاه زنانه برود.

 وبالله التوفیق

———————————

منبع: فتاوای معاصر / نویسنده: دکتر یوسف قرضاوی/ مترجم: دکتر احمد نعمتی / نشر احسان



[۱] اعراف/ ۳۱

[۲] نساء/۱۱۹

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا