خبر های جدید

سرایت داعش به ۱۱ کشور عربی

سرایت داعش به ۱۱ کشور عربی

با گذشت بیش از یک سال از اعلام موجودیت داعش، این گروه تروریستی که از پشتیبانی و حمایتهای مستقیم و غیر مستقیم برخی دولتها و سرویسهای اطلاعاتی بین المللی برخوردار است، توانسته در نیمی از ۲۲ کشور عربی نفوذ کند.
خبرها حاکی است که داعش اکنون در ۱۱ کشور عربی حضور و فعالیت دارد و در این کشورها در حال جذب نیرو و انواع حمایتها است. گزارشهای منتشر شده بیانگر آن است که این گروه تروریستی ساخته و پرداخته سرویسهای اطلاعاتی و امنیتی عربستان و آمریکا است به صورتیکه “ابوبکر بغدادی” سرکرده این گروه تروریستی برای مدتی زندانی آمریکایی‌ها در عراق بود.

– کشورهایی که داعش در آنها پایگاه زده است:

۱- سوریه:
داعش در سوریه، استانهای رقه (شمال) و دیرالزور (شرق) را تقریبا به صورت کامل تحت کنترل دارد. این گروه تروریستی همچنین در مناطق از استان حسکه حضور دارد و تلاش می کند که مرکز این استان را نیز تحت کنترل درآورد. داعش همچنین در مناطقی از حومه شرقی و شمالی حلب (شمال سوریه) نیرو مستقر کرده است.
داعش همچنین مناطقی از استان حمص در مرکز سوریه را تحت کنترل دارد که بارزترین آنها شهر تاریخی تدمر است که حدود ۲ ماه قبل آن را تصرف کرد.

۲- عراق:
داعش شهر موصل دومین شهر عراق از نظر جمعیت را تحت کنترل دارد. موصل محل اصلی استقرار داعش در عراق به شمار می‌آید. این گروه تروریستی همچنین بسیاری از مناطق استان نینوا را تصرف کرده که در مرز سوریه قرار دارد. حدود ۹۰ درصد مساحت استان الانبار (غرب) عراق نیز تحت کنترل داعش است. الانبار استانی گسترده و دارای موقعیتی راهبردی است که با سوریه، اردن و عربستان هم مرز است. عناصر این گروه تروریستی همچنین در بخشهایی از استان صلاح الدین حضور دارند.

۳- لیبی:
شهر سرت لیبی کاملا تحت کنترل داعش قرار داد. این شهر در ساحل دریای مدیترانه قرار دارد.  بیشترین درگیری داعش در لیبی با نیروهای موسوم به “فجر لیبی” است که از نیروهای انقلابی وابسته به کنگره ملی در طرابلس تشکیل شده. این گروه تروریستی همچنین به صورت پراکنده در اطراف شهر درنه (شرق) حضور دارد.

– کشورهایی که عناصر داعش در آنها حضور دارند:
۴- مصر:
گروه تروریستی داعش در مصر از طریق گروهک موسوم به “انصار بیت المقدس” حضور دارد. این گروهک تروریستی در آگوست ۲۰۱۱ تأسیس شد و سال گذشته با داعش بیعت کرد و نام خود را به “ولایت سینا” تغییر داد. داعش مناطق مشخصی را در مصر تحت کنترل ندارد، ولی مرکز فعالیت این گروه تروریستی شبه جزیره سینا در شمال شرقی مصر است.

۵- لبنان:

داعش در لبنان حضوری سازماندهی شده ندارد، و تعدادی از عناصر این گروه در شمال این کشور به ویژه در عکار و طرابلس مستقر هستند که از نظر فکری به این گروه تروریستی وابسته هستند ولی به صورت علنی آن را اعلام نمی‌کنند. البته داعش در ارتفاعات قاره و جرجیر و منطقه جبه در سوریه و نزدیک مرزهای لبنان حضوری آشکار دارد و حدود ۷۰۰ نیرو در آنجا مستقر کرده است. داعش در آگوست گذشته شماری از نیروهای ارتش لبنان را ربود و هنوز آنان را در اختیار دارد.

۶- الجزایر:
داعش در الجزایر مناطقی را تحت کنترل ندارد. چند گروهک تروریستی مانند “جند الخلافه فی ارض الجزایر” و “ولایت الجزایر” در این کشور فعال هستند که از عناصر جدا شده شاخه القاعده در مغرب، تشکیل شده‌اند.  شمار بسیاری از عناصر گروهک “المرابطون” هم اخیرا با داعش بیعت کرده‌اند و اکنون در شمال مالی و نیجر و جنوب غربی لیبی فعال هستند.

۷- فلسطین:
عناصر وابسته به داعش در فلسطین منطقه‌ای را تحت کنترل ندارند. با این حال برخی گروهکهای تروریستی مانند “سریه عمر حدید” هستند که از نفوذ و قدرت برخوردار نیستند.

– کشورهایی که داعش آنها را هدف قرار داده است:
۸- تونس:
داعش در تونس هیچ منطقه‌ای را تحت کنترل ندارد، ولی به تازگی چندین گروهک مانند “جند الخلافه بتونس”  و “طلائع جند الخلافه” در این کشور تشکیل شده و با داعش بیعت کرده‌اند. داعش در ۱۸ مارس ۲۰۱۵  به موزه “باردو” در پایتخت تونس حمله کرد و این حمله را برعهده گرفت. در این حمله تروریستی علاوه بر یکی از نیروهای امنیتی تونسی، ۲۱ گردشگر خارجی کشته شدند. اخیرا نیز یکی از عناصر داعش در شهر ساحلی “سوسه” ۳۹ گردشگر خارجی و تونسی را به قتل رساند.

۹- کویت:
داعش در کویت نیز هوادارانی دارد اما پایگاه خاصی در این کشور ندارد. در ۲۶ ژوئیه گذشته یک انتحاری داعشی خودش را در مسجد امام صادق (ع) در منطقه الصوابر کویت منفجر کرد. در این حمله تروریستی ۲۷ نفر کشته شدند. این نخستین عملیاتی بود که داعش در کویت مسؤولیت آن را برعهده گرفت. با وجود آنکه مسؤولان کویتی اعلام کردند عامل این حمله تروریستی تبعه عربستان سعودی بود، وزیر کشور کویت چند روز بعد از دستگیری اعضای یک گروهک تروریستی در ارتباط با این ماجرا خبر داد.

۱۰- عربستان:
کارشناسان، عربستان سعودی را به دلیل حمایتهای گسترده تبلیغاتی و مالی از داعش، خاستگاه اصلی داعش و تفکرات این گروه تروریستی می دانند. با این حال داعش در عربستان منطقه خاصی را تحت کنترل ندارد. البته شمار قابل توجهی از عناصر این گروه تروریستی در عراق و سوریه تبعه عربستان هستند.
البته این گروه تروریستی تا کنون چند عملیات تروریستی را علیه شیعیان عربستانی انجام داده و شماری از شهروندان را به خاک و خون کشیده است.

۱۱- یمن:
با آغاز حملات تجاوزکارانه عربستان به یمن، گروه‌های تروریستی مانند القاعده و داعش فرصت یافتند در این کشور فعالیتهای خود را گسترش دهند. موضوعی که حتی پارلمان اروپا در بیانیه اخیر خود در اعتراض به حملات عربستان به یمن، به آن اشاره کرده است. این گروه‌های تروریستی تحت حمایت‌های عربستان در حال درگیری با نیروهای مردمی و ارتش یمن هستند. داعش در مارس گذشته حمله تروریستی به دو مسجد در صنعا را برعهده گرفت. در این حملات تروریستی ۱۲۰ نفر کشته و صدها تن مجروح شدند. این نخستین بار بود که داعش مسؤولیت عملیاتی را در یمن به عهده می گیرد. داعش پس از آن حملات تروریستی دیگری را علیه نیروهای مردمی و ارتش یمن برعهده گرفت.

http://fa.alalam.ir/news/1719617#sthash.wKgLLRAr.dpuf

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا