خبر های جدید

ا علام نتایج همه پرسی جنوب سودان

نتایج همه پرسی جنوب سودان امروز اعلام می شود

خبرگزاری فرانسه: خانم "سعاد ابراهیم " سخنگوی کمیسیون همه پرسی گفت: نتایج امروز ساعت ۰۸:۰۰ به وقت گرینویچ در سالن "الصداقه " شهر خارطوم اعلام می شود.

برپایه این گزارش، اعلام نهایی نتایج همه‌پرسی اقدامی پروتکلی خواهد بود زیرا نتایج اولیه منتشر شده در سی‌ام ماه ژانویه گذشته اشاره داشت که ۹۸.۹۳ درصد از مردم جنوب به نفع جدا شدن از سودان رای داده اند.

به گفته سعاد ابراهیم، "محمد خلیل ابراهیم " رئیس کمیسیون همه‌پرسی نتایج نهایی را اعلام خواهد کرد که این نتایج سپس به "عمر البشیر " رئیس جمهوری سودان و "سلفا کر " رئیس منطقه خودمختار جنوب این کشور در کاخ ریاست جمهوری تسلیم خواهد شد.

وی افزود: شکایتی دریافت نشده است و در صورت دریافت شکایت، اعلام نتایج شاید یک هفته به تاخیر بیافتد.

همه پرسی جنوب سودان از نهم ماه ژانویه تا ۱۵ این ماه بدون وقوع حادثه قابل ذکری برگزار شد. همه‌پرسی یکی از مفاد توافقنامه صلح "نیواشا " بین دولت مرکزی سودان و جبهه خلق سودان (شورشیان سابق جنوب) بود که این توافقنامه در سال ۲۰۰۵ میلادی بین دوطرف به امضا رسید.

تحلیلگران سیاسی معتقدند که جدایی کردن جنوب سودان از منطقه شمال آن نقشه غربی‌ها بویژه آمریکا و رژیم صهیونیستی برای دست‌اندازی بر این منطقه است که از یک سو دارای منابع عظیم نفتی و معادن است و از سوی دیگر حلقه وصل شمال و جنوب آفریقا به شمار می‌رود.

این تحلیلگران می‌گویند که رژیم صهیونیستی بویژه بعد از امضای توافقنامه شورشیان جنوب سودان و دولت مرکزی این کشور کمک‌های زیادی به این شورشیان کرد و نیروهای آنها را آموزش داده است تا منطقه جنوب را بعد از جدایی به پایگاهی برای خود تبدیل کند و بویژه از طریق آن بتواند رودخانه نیل را که از منطقه جنوب سودان می‌گذرد، کنترل کرده و شاهرگ حیاتی مصر را در دست داشته باشد و همزمان نیز از گسترش نفوذ اسلام در منطقه جنوب آفریقا جلوگیری کند.

برگرفته از راسخون

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا