احادیث و علوم الحدیثمطالب جدید

آیا فقط توجه به نظر شیخ آلبانی ـ رح ـ در تخریج احادیث کفایت می‌کند؟

آیا فقط توجه به نظر شیخ آلبانی ـ رح ـ در تخریج احادیث کفایت می‌کند؟

نویسنده: الشیخ عبد الرزاق المهدی /    ترجمه: آیت غلامی

 

 

شیخ آلبانی و توضیحات مفیدی از شیخ عبدالرزاق مهدی راجع به تخریجات شیخ آلبانی رحمه الله:

 

🔸در این ایام اعتماد بر تصحیح و تضعیف آلبانی زیاد شده است، و بسیاری از مولفین و نویسندگان و مدرسین را می‌بینی در واتساپ و فیس بوک و تویتر اگر حدیثی را ذکر کنند در ادامه اش حکم آلبانی رحمه الله را نقل می‌کنند و این به چند سبب است:

در این مورد بخوانید : جایگاه حدیث از دیدگاه استاد ناصر سبحانی و بررسی سنت و انواع حکمت

 

🔹۱.مشهور بودن شیخ آلبانی در این عصری که حافظ و محدث ندارد و مردم از هم تقلید می‌کنند.

 

۲.راحت پیدا شدن حکم آلبانی به سبب فهرست و مانند اینها

 

۳.کثرت تخریجات شیخ

 

۴.فعال بودن جوانان متاثر از شیخ در برنامه های اجتماعی و چاپخانه ها و غیر ذلک

 

✅شکی نیست که توجه به حکم حدیث از زبان عالم حدیث امری مطلوب است اما اگر فقط حکم را حکم آلبانی بدانیم امریست منفی زیرا

 

۱.فقط اعتماد کردن و استناد به آلبانی خطاست زیرا ایشان هم خطا دارد و عصمت در اجماع هست نه در شخص،

حتی خود امام آلبانی از حکم بر بسیاری از احادیث رجوع کرد و کتابی به اسم (تراجعات آلبانی) وجود دارد که ۵۰۰حدیث در آن ذکر شده ۲۵۰حدیث را که قبلا تصحیح کرده بود، تضعیف نموده و۲۵۰حدیث را ک قبلا تضعیف کرده بود، تصحیح نموده است.

 

۲.اگر فقط کلام آلبانی معیار باشد نقش و اجتهاد کبار محدثین سلف و معاصر ازبین میرود و ظلم در حق ده ها نفر حتی از متاخرین می‌باشد مانند ذهبی و ابن کثیر و زیلعی و عراقی و بلقینی و ابن حجر و بسیاردیگر(رحمهم الله)

 

درحالیکه همگی آنان در متن و سند از آلبانی رحمه الله حافظ تر بودند و از لحاظ قواعد حدیث مانند جرح و تعدیل و علل و احوال رجال را هم عالم تر بودند، و همیشه شیخ آلبانی ازعلم و تلاش و جهود اینها بهره برده است.

 

حتی اگر عمل آلبانی در کتاب (ارواء الغلیل)و عمل زیلعی در کتاب(نصب الرایه)را مقایسه کنیم می‌بینیم شیخ آلبانی از این منهج پیروی کرده است.

 

‼️توجه مهم: نه افراط نه تفریط

 

⛔️ برخی از مخالفان آلبانی بسیار مبالغه می‌کنند و بر ایشان طعن وارد می‌کنند:

که ایشان نه تخریج بلد بوده نه لغت نه اصول نه فقه و خطاهای زیادی دارد و نزد عالم درس نخوانده است

 

⛔️و برخی دیگر چنان غلو می‌کنند که حکم آلبانی را حکم اول و آخر می‌دانند و قولش را بر تمامی مخالفینش ترجیح می‌دهند حتی اگر امام احمد باشد یا علی بن مدینی یا یحیی ابن معین یا بخاری و رازی و غیرهم

 

و همه اینها غلو، افراط و تفریط واقوال جاهلانه است که اهل علم چنین نمی‌گویند.

والله تعالی اعلم

در آخر از الله متعال می‌خواهیم که ما و شما را توسط قرآن و سنت محفوظ بدارد و مارا از منصفین قرار دهد.

 

وصلی الله وبارک علی نبینا محمد وعلی آله واصحابه و ازواجه و من تبعه الی یوم الدین

 

🆔 @eslahe

 

نقل از نبراس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا