تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

افکار و اعمال ناپسند چگونه در وجود ما رسوخ می کنند؟

افکار و اعمال ناپسند چگونه در وجود ما رسوخ می کنند؟

نویسنده: بابک محمودی کهریز

در این نوشته می خواهیم بدانیم که افکار و اعمال ناپسند چگونه در وجود ما رسوخ می کنند؟ و بر ما اثر می گزارند.

قلب انسان همانند حوضی است که چهار جویبار که همیشه آبشان را به آن می ریزند، اگر آب چهار جویبار پاک باشد، قلب انسان را نیز مانند خود پاک و زلال می گرداند اما اگر آب یکی یا دو تا و یا چهار تای این جویبارها آلوده باشند، قلب (حوض تن) را هم به آلودگی می کشاند.

جویبار اول – چشم است و راه آلودگی آن نگاه ناپاک و شهوت آمیز است. (قُل لِّلْمُؤْمِنِینَ یَغُضُّوا مِنْ أَبْصَارِهِمْ).

جویبار دوم – گوش ها هستند و راه آلودگی آن ها، گوش کردن به محرّمات و تجسّس در امور مردم است. (وَلَا تَجَسَّسُوا …) پیامبر اکرم (ص) در صحیح بخاری می فرماید: خداوند متعال در روز قیامت در گوش­های هر کس که به سخنان همسایه اش یا صحبت های دو نفر که نمی خواهند کسی به آن ها گوش فرا دهد، گوش کند سرب گداخته می ریزد.

(سرب یکی از فلزان سنگین و مقاوم است که اگر گداخته شود همه چیز را خواهد سوزاند و این نشان می دهد که خداوند متعال برای جاسوسان سخت ترین عذاب را در نظر گرفته است).

جویبار سوم – زبان است و راه آلوده شدن آن، پر حرفی، غیبت، تهمت، سخن چینی، دروغ و جدل کردن است. (وَلَا یَغْتَب بَّعْضُکُم بَعْضاً أَیُحِبُّ أَحَدُکُمْ أَن یَأْکُلَ لَحْمَ أَخِیهِ مَیْتاً …).

دل مؤمن راضی به گفتن حرف­های بیهوده نیست و تنها با ذکر آرام می گیرد. پیامبر اکرم (ص) می فرماید: هر کس گوشت دو فکّ (زبانش) و گوشت دو پا (عورتش) را نگه دارد، من بهشت را برای او نگه می دارم.

جویبار چهارم – فکر و ذهن است که راه آلوده شدنش گمان و ظن بد به مردم است. (یَا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا اجْتَنِبُوا کَثِیراً مِّنَ الظَّنِّ إِنَّ بَعْضَ الظَّنِّ إِثْمٌ …). می بینیم که خداوند متعال در این آیه ما را برای دوری از ظن بد، سفارش کرده است. (اجْتَنِبُوا کَثِیراً ..) زیرا اگر دل انسان یا ذهن او آلوده باشد، وجودش را هم آلوده خواهد کرد. اگر فکر انسان سالم باشد قلبش نیز از گناه پاک می ماند. یعنی اگر کسی را در حال خوردن شراب مشاهده کنیم این فکر را در مورد او بکنیم که او در حال خوردن شربت می باشد. اگر کسی با دختر بیگانه صحبت می کند، این گمان را در مورد او داشته باشیم که او در حال صحبت کردن با همسرش می باشد.

روزی پیامبر اکرم (ص) با دو همسرش از کوچه گذر می کردند که دو مرد انصاری از کنارشان عبور کردند که حدود ۱۰ تا ۲۰ متر از آن ها فاصله نگرفته بودند که آن حضرت برگشتند و به آن دو گفتند: این فلانی ها او زینب بنت جهش و آن یکی امّ حبیبه بنت ابوسفیان است که هر دو همسران من هستند.

آن دو مرد انصاری به شدت از این سخن پیامبر به خشم آمدند و گفتند: یا رسول الله ما به هر کس گمان بد کنیم این کار را در مورد شما هرگز انجام نمی دهیم. آن حضرت فرمودند: همان گونه که خون در رگ­هایتان در جریان است، شیطان نیز همراه آن در بدنتان در حرکت می باشد، من این گوشزد را به شما دادم تا مبادا شیطان به قلب و فکرتان رسوخ نماید.

 

دشمنان داخلی و خارجی

دشمنان انسان به دو دسته تقسیم می شوند: دشمنان داخلی و دشمنان خارجی؛ که اوّل به شناخت دشمنان خارجی می پردازیم. دشمنان خارجی اشخاص و دولت­هایی هستند که به خاطر غارت و استعمار یا به خاطر اختلافات جنگ افزاری، سرزمینی یا عقیده ای با همدیگر وارد جنگ می شوند.

مرزهای ورود دشمنان خارجی:

نوع اوّل = مرز خاکی که دشمن به وسیله ی توپ و تانک و سپاهش به کشور مورد نظر حمله می کند.

نوع دوّم = مرز آبی که دشمن به وسیله ی کشتی ها و زیردریایی های مجهّز به کشور مقابلش هجوم می برد.

نوع سوّم = مرز هوایی است که دشمن به وسیله ی هواپیما و جت های جنگنده، کشور مورد نظرش را زیر بمب های شیمیایی و خوشه ای قرار می دهد.

نوع چهارم = مرز فکری است که این نوع مرز خطرناکترین، پر کاربردترین و پیشرفته ترین مرز برای هجوم دشمن به جامعه و رسوخ به افکار و قلب­ها می باشد.

امروزه ماهواره ها مرتباً به تبلیغ مد می پردازند تا فرهنگ مد گرایی را در جوامع اسلامی رسوخ دهند و از آن طرف فرهنگ ساده زیستی را از مسلمانان بگیرند. آن ها به خوبی می دانند که بیشترین مخاطب این شبکه ها زنان هستند و از سویی امروزه زنان نسبت به شوهرانشان تسلّط بیشتری دارند و به زودی شوهرانشان را برای خرید این نوع لباس های تنگ و مسخره روانه ی بازار خواهند کرد.

دشمنان با فساد اینترنتی و استفاده از برنامه های مستهجن و غیر اخلاقی، جوانان را هم به باتلاق شهوت گرفتار نموده اند.

نوع تخریب دشمنان خارجی، تخریب فیزیکی، جسمی و مادّی جامعه است.

حالا به توضیح دشمنان داخلی می پردازیم: دشمنان داخلی بسی خطرناکتر از دشمنان خارجی هستند، زیرا مکر و حیله ی دشمنان خارجی موقّتی و جبران شدنی است، اما مکر و حیله ی دشمنان داخلی دائمی است و اگر از آن جلوگیری نشود خسارتش ابدی و همیشگی خواهد بود.

رسول الله (ص) روزی با اصحابش از جنگی برمی گشتند که به یارانش فرمود: «رجعنا من جهاد الاصغر إلی جهاد الاکبر» یعنی: از سوی دشمن کوچکتر برگشتیم و حالا به سوی دشمن بزرگتر می رویم. صحابه با تعجب گفتند: دشمن بزرگتر کدام است؟! رسول اکرم (ص) فرمود: همان نفس انسان! مبارزه با دشمنان خارجی به جهاد اصغر و جهاد با دشمنان داخلی به جهاد اکبر مشهور است.

 

 

مرزهای ورود دشمنان داخلی

 

نوع اوّل = مرز چشمی است که به وسیله ی چشم چرانی، تیرهای زهرآلود خود را به طرف پایگاه قلب نشانه گیری می کند. در عصر حاضر به خاطر پیشرفت تکنولوژی و امکانات پیشرفت تکنولوژی و امکانات پیشرفته کارهای شیطان بیش از پیش آسانتر شده است زیرا دیگر برای چشم چرانی، خروج از خانه لزومی ندارد زیرا شیاطین با نفوذ در گوشی ها به خوبی کار خود را در خلوت، جلوت، شب و روز انجام می دهند.

نوع دوم= مرز گوش است که ابالیس با استفاده از این مرز، حرف های سرّی و ناخواسته را به گوش فرد می رساند و او را وادار به عمل شیطانی تجسّس می کند. علاوه بر این اگر نفس سرکش آرام نگیرد، نفس شیطانی شخص را مجبور به ارتباط با شخص نامحرمی از طریق گوشی می نماید.

پیامبر (ص) فرمود: بدون شک تمام اعضای بدن در حال زنا هستند، چشم ها با نگاه های آلوده، گوش­ها با اصوات شهوت انگیز، زبان ها با حرف­های رکیک و دست و پا با حرکت به سوی طرف مقابل، این عمل را آشکار می سازند و تصدیق و تکذیب آن را با عورت مشخص می گردد.

نوع سوم= مرز زبانی است، نفس همیشه طالب آن است که صاحبش را به بیهوده گویی بکشاند و او را وادار به گفتن حرف­هایی نماید که هرگز نباید به زبانش می آورد.

پیامبر اکرم (ص) فرمود: گاهی اوقات انسان حرف­هایی را بدون آنکه متوجه آن شود به زبان می آورد که درهای دوزخ را بر او باز می کند و مقامش را از ستاره ی ثریا تا زمین فرود می آورد و در حدیث دیگر آمده: زمانی که انسان سخنان بیهوده به زبان می آورد تمامی اعضای بدن به خاطر این کار غفلت آمیز زبان، فریاد و ناله می کشند و می گویند: ای زبان ساکت شو که فردای قیامت، ما در آتش تو خواهیم سوخت.

نوع چهارم= مرز خوابی است که برخی اوقات شیطان از طریق خواب به افکار و رفتار انسان ها نفوذ می کند و روحیه ی انسان را پریشان می سازد. مانند دیدن تصاویری از عمل زنا یا لواط که شخص را در حال خواب دچار احتلام می نماید و فردای آن روز افکار فرد به خاطر این خواب به طرف این مسائل کشیده می شود. پیامبر اکرم (ص) در صحیحین می فرماید: «الرؤیا من الله و الحلم من الشیطان»[۱] یعنی: خواب خوش از جانب پروردگار است و احتلام از طرف شیطان است. و لهذا هیچ پیامبری به احتلام دچار نشده است.

برخی از خواب ها نیز کلّ زندگی فرد را آشفته و پریشان می گردانند. از جمله: چند سال پیش در تهران شخصی در خواب می بیند که همسرش کس دیگری را دوست دارد، از این رو هنگام بیدار شدن موضوع را به همسرش می گوید و اختلاف شدیدی میان آن دو ایجاد می گردد، به طوری که بعدها این موضوع ساده باعث طلاق گرفتن آن دو از یکدیگر می شود.

یکی از ضعف های دشمنان خارجی نسبت به دشمنان داخلی این است که می توان دشمنان خارجی را به راحتی فریب داد اما دشمنان خارجی این چنین نیستند.

در یکی از جنگ ها که تعداد مسمان ها اندک بودند پیامبر اکرم (ص) به آشپز جنگ فرمود: چند تا دیگ غذا آماده کرده ای؟ گفت: تنها یک دیگ. پیامبر اکرم با هوش و ذکاوتش فرمود: نه دیگ دیگر نیز آماده کن! آشپز به آن حضرت عرض می نماید: ای رسول خدا چرا غذا را اسراف کنیم تعداد ما که خیلی اندک است؟ فرمود: منظورم غذا نیست بلکه داخل هر دیگ را پر از آب می کنیم و زیر آن شعله هایی را روشن می سازیم تا دشمن و جاسوسان آن ها گمان کنند که تعداد و افراد ما از آن ها بیشتر است و از این رو روحیه ی آن ها ضعیف می گردد.

نوع تخریب دشمنان داخلی، روحی و معنوی است و موجب خسارت انسان در عالم آخرت می گردد.

——————————————————–

منبع: معالجه ی اخلاق / مؤلف: بابک محمودی کهریز /انتشارات: مؤسسه انتشاراتی حسینی اصل ۱۳۹۰

 [۱] – صحیح بخاری و سلّم السالکین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا