تربیت، اخلاق و تزکیهمطالب جدید

۳۶- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، پوشاندان انوار قلب با پردهای ظاهری

۳۶- پندهای حکیمانه ابن عطا اسکندری، در باب تربیت و تزکیه، پوشاندان انوار قلب با پردهای ظاهری

? باب پنجم گمنامی و گوشه نشینی ـ پوشاندان انوار قلوب با پردهای ظاهری

? ۳۶ – متن: انوار قلب های اولیای خویش را با پرده های غلیظ حالات ظاهری آنان، به این دلیل پوشاند تا از ذلت آشکار شدن در امان بوده و آنان با زبان شهرت صدا زده نشوند.

?شرح: بدانید انسان هایی که مشرف به قرب الهی و سرمایه حضور قلب در بارگاه الهی هستند، در قلب های آنان انوار ذکر و عبادت بیشمار است، و قلب های آنان به سبب آن انوار، همیشه منور است، اما خداوند متعال آن انوار را با پرده های کلفت و غلیظ حالات ظاهری آنان، مانند خوردن، نوشیدن، رفت و آمد، و نشست و برخاست پوشانده است؛ همان گونه که مردم عادی می خورند، می نوشند و نشست و برخاست دارند و کارهای دنیوی روزانه شان را انجام می دهند، به همین ترتیب آن بزرگواران نیز از این قاعده مستثنی نیستند و این برنامه را دارند و در این زمینه هیچ فرقی با دیگران ندارند.
گویا این حالات ظاهری برای آن انوار به مثابه پرده های کلفتی هستند که در زیر آن، انوار از دید مخلوق پنهان گشته است، اما کسانی که دید باطنی آنان قوی باشد آن پرده ها را دریده و پی به آن انوار می برند. اما عموم مردم هرگز نمی توانند ببینند؛ چراکه نگاه ظاهربین آنان فقط تا همان پرده ها محدود می شود و جلوتر نفوذ نمی کند و آنان آنگونه خواهند گفت که کفار به انبیا می گفتند: وقالوا إن أنتم إلا بشر مثلنا (ابراهیم: ۱۰)؛ یعنی شما هم مانند ما انسان هستید. آنچه ما انجام می دهیم شما هم همان را انجام می دهید.

آن انوار را الله تبارک و تعالی به این دلیل مخفی گردانده است که احترام و عزت آنان محفوظ بماند، و از ذلت آشکار شدن در امان باشند و با مشهور شدن سر زبان ها نیفتند؛ چراکه اگر انوار پوشیده بر زبان هرکس و ناکس بیفتد و برای عموم ظاهر شود، این امر بر خلاف غیرت الهی است و مانند آن عفیفه زیبای پرده نشین که در حجاب و پوشیدگی کامل است، و حتی بر زبان راندن نام آن هم برخلاف ستر و غیرت است، به همین ترتیب آشکار شدن آن انوار، برخلاف شأن و مرتبه والای آنان است. اگر این امر نمی بود انوار آنان کاملا آشکار می گشت و روشنی آن به قدری زیاد می گشت که این پرده های ظاهری، از نگاه ظاهربینان محو می گشت.

در این مورد بخوانید: الحکم العطائیه

? منبع: الحکم العطائیه ـ مترجم: عبدالجلیل رحمت زهی

? @eslahe

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا