۱- نکات قرآنی، استغفار” مانع عذاب الهی و سبب تامین نیازهای انسانی است
? نکات قرآنی، استغفار” مانع عذاب الهی و سبب تامین نیازهای انسانی است.
مترجم: مسلم خدری
۱⃣نکته شماره ۱
?”استغفار” مانع عذاب الهی و سبب تامین نیازهای انسانی است.
?فرق بین ” اسم فاعل ” و “فعل ” در معنی
” اسم فاعل ” برای کسی گفته می شود که به فعلی قیام می کند. مثلا “شارح “برای کسی به کار می رود که به فعل “شرح” قیام می کند.
“مُعذِّب ” که اسم فاعل ” است برای کسی به کار می رود که به فعل تعذیب قیام می کند.
?”معنی “اسم فاعل آن است که زمان گذشته و حال و آینده در آن نهفته است و زمان خاص در آن مدنظر نیست بلکه هر سه زمان در آن نهفته است.
اما فعل مربوط به زمان خاص مانند گذشته ، حال یا آینده است.
?خداوند می فرماید :
وَ مَا کَانَ اللَّهُ لِیُعَذِّبَهُمْ وَ أَنْتَ فِیهِمْ وَ مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ /انفال ۳۳
خداوند در این آیه از کلمه فعل ” یعذب ” استفاده کرده است ، یعنی در حالی که و تا زمانی که تو ای محمد در میان آنان باشی خداوند آنان را عذاب نمی دهد .
یعنی وجود پیامبر در زمان حضور وی درمیان قوم مانع عذاب قوم شده است.
? و مَا کَانَ اللَّهُ مُعَذِّبَهُمْ وَ هُمْ یَسْتَغْفِرُونَ/ انفال ۳۳
در این بخش از آیه به جای کلمه فعل از اسم فاعل یعنی “معذب “استفاده شده، یعنی خداوند نه در گذشته نه در حال و نه در آینده در حالی که شما مشغول استغفار باشید عذاب دهنده شما نیست.
?یعنی در حال استغفار هیچگاه خداوند شما را عذاب دهنده نیست.
به عبارت دیگر استغفار مانع عذاب الهی است .
?پس دو چیز مانع عذاب بوده و هست .
➰یک وجود ” پیامبر ” درحیاتش
➰دوم “استغفار “
? بنابراین طبق این آیات سوره نوح
به استغفار پناه ببریم و از خدا بخواهیم ما را از جمله استعفار کنندگان به حساب آورد.
فَقُلْتُ اسْتَغْفِرُوا رَبَّکُمْ إِنَّهُ کَانَ غَفَّاراً ٭ یُرْسِلِ السَّمَاءَ عَلَیْکُمْ مِدْرَاراً ٭ وَ یُمْدِدْکُمْ بِأَمْوَالٍ وَ بَنِینَ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ جَنَّاتٍ وَ یَجْعَلْ لَکُمْ أَنْهَاراً / نوح آیات ۱۰ تا ۱۲
?گوینده رضا جندیه
✍️مترجم: مسلم خدری
سنندج رمضان ۱۴۰۰
? @eslahe