خبر های جدید

مراقبت شدید روسیه از آتش‌بس

مراقبت شدید روسیه از آتش‌بس

به گزارش روزنامه العرب، چاپ لندن، این در حالی است که به نظر می رسد برای روس ها سخت باشد که بتوانند از دستاوردهای مهمی میدانی شان که به کمک نیروهای زمینی سوری به دست آورده اند، مراقبت کنند.

در همین رابطه سازمان ملل اعلام کرد که نخستین نشست “تیم کاری آتش بس” در سوریه جمعه در ژنو برگزار شد، و در این نشست که نمایندگان ۱۷ کشور مجموعه حامی سوریه در آن شرکت داشتند درباره ابزارهای اعمال آتش بس در سوریه بحث و تبادل نظر شد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه ساعاتی قبل از آغاز زمان آتش بس در سوریه گفت که حل مسالمت آمیز منازعات سخت است اما چاره ای جز حل آنها نداریم.

ولادیمیر پوتین در نشستش با فرماندهان سازمان امنیت روسیه گفت: «ما کاملا می فهمیم و درک می کنیم که کار سخت و شاید حتی متناقضی پیش رو داریم، اما هیچ جایگزینی جز راه حل مسالمت آمیز وجود ندارد.»

وی همچنین گفت: «رفتن به سمت آتش بس برای پایان دادن به منازعات سیاسی و فراهم کردن ظرفیت های لازم برای رسیدن به صلح سیاسی در سوریه آغاز شده است.»

در این میان آن چه احتمال شکست آتش بس را تشدید کرده است، مستثنی شدن جبهه النصره، شاخه القاعده در سوریه و گروه های متحد آن و همچنین داعش از فرایند آتش بس است. از آنجا که برخی کشورها از این گروه ها حمایت می کنند بیم آن می رود که آنها آتش بس را بشکنند و جنگ را در مکان هایی که آرامش به آنها بازگشته است دوباره شعله ور کنند.

ناظران می گویند که روسیه به دنبال آرامش میان حکومت سوریه با مخالفان میانه رو نه گروه های تندرویی است که همچنان به نبرد نظامی اعتقاد دارند. در حالی که امریکا و عربستان و ترکیه و متحدان آنها اصرار دارند که کسانی که به گزینه نظامی علیه اسد پافشاری می کنند، گروه تندرو نیستند.

قبل از آغاز آتش بس روسیه مواضع گروه های شبه نظامی تندرو اعم از جبهه النصره و داعش و دیگر گروه های تروریستی را در مناطق مختلف سوریه بمباران کرد که رسانه های غربی برای بزرگ نمایی آن تلاش کردند. رامی عبدالرحمن، مدیر دیده بان حقوق بشر سوریه در این باره گفت: «جنگنده های روسیه از روز پنج شنبه تا روز جمعه به طور ویژه غوطه شرقی دمشق و مناطق شمالی حمص و مناطق غربی حلب را بمباران کردند.»

بر خلاف اظهارات مقامات غربی و حتی مخالفان سوری، در این مناطق عمدتا گروه های تروریستی جند الشام، احرار الشام و جیش الاسلام که همگی از مجموعه های وابسته به القاعده و جبهه النصره هستند، حضور دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهوری امریکا گفته است که روزهای آینده برای سوریه سرنوشت ساز هستند و به حکومت سوریه و متحد آن روسیه هشدار داد که جهان احترام آنها به تعهداتشان نسبت به آتش بس را زیر نظر دارد.

این در حالی است که ترکیه نسبت به موفقیت آتش بس ابراز تردید کرده است. ابراهیم کالین، سخنگوی ریاست جمهوری این کشور گفت: «ما به شدت نسبت به آینده این آتش بس نگرانیم برای این که حملات هوایی روسیه و نیروهای زمینی اسد همچنان ادامه دارند.»

ترکیه و عربستان از این که امریکا و روسیه توافق کرده اند جبهه النصره از حملات هوایی روسیه و ارتش سوریه مستثنا باشند، بسیار ناخرسندند.

تحریریه دیپلماسی ایرانی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا