مطالب جدیدمقالات

آیا مطالعه کردن علاقه است یا ضرورت!

آیا مطالعه کردن علاقه است یا ضرورت!
نویسنده: دکتر راغب سرجانی

 

مطالعه کردن، هر انسانی از علاقمندی اش سخن می گوید و چه بسا علاقه این فرد با دیگری تفاوت داشته باشد.

اما بعضی ها می گویند: به مطالعه علاقه دارم!!!

به نظرم این عجیب است که کسی بگوید به مطالعه علاقه دارم.

آیا صحیح است کسی بگوید به نوشیدن آب علاقه دارم؟
همه مردم آب می نوشند؛ بنابراین آب نوشیدن علاقه نیست بلکه ضرورت است. همچنین صحیح نیست کسی بگوید به خوردن علاقه دارم… چرا؟ زیرا خوردن ضرورت است و علاقه نیست! همه مردم گرسنه می شوند و بایستی بخورند. شاید به غذایی بیشتر علاقه داشته باشی، این درست ولی امتناع از خوردن و یا تنفس (بدون شک) باعث هلاکت انسان می گردد؛ زیرا این چیزها برای زندگی هر انسانی ضروری است.

به نظر بنده؛ مطالعه نیز برای هر انسانی ضروری است. مطالعه یکی، دو تا کتاب یا یک روز در هفته و یا یک ماه در سال کافی نیست. بلکه بایستی مطالعه برنامه زندگی ات باشد.

هیچ روزی نباید بدون مطالعه بگذرد و هر مطالعه ای هم منظور نیست. بلکه مطالعه مفید و سودمند منظور است. مطالعه سازنده نه ویرانگر و مطالعه اصلاح کننده نه تباه کننده.

بنابراین مطالعه علاقه نیست. از همین رو مناسب نیست بشنویم کسی بگوید: به مطالعه علاقه ای ندارم یا به مطالعه عادت نکرده‌ام یا زود از مطالعه کردن خسته می شوم. این مثل آن است که کسی بگوید: زود از خوردن خسته می شوم، به همین سبب غذا نمی خورم.

اگر بعضی از جوانب سیره نبوی را مورد تأمل قرار دهید .. می بینید که به قضیه مطالعه و خواندن اهمیت زیادی داده شده است و آنگاه هیچ شگفتی در این سخن من نمی بینید که می گویم:
مطالعه علاقه نیست، بلکه عملا برنامه زندگی است.

در این مورد بحوانید:  چگونه از مطالعه و خواندن کتاب لذت ببریم ؟

 

ــــــــــــــــــ
منبع: ارزش مطالعه در زندگی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا