خبر های جدید

فرانسه خواستار گفتگو با اسلامگراهای میانه رو شد

فرانسه خواستار گفتگو با اسلامگراهای میانه رو شد

به گزارش نوگرا نقل از اسلام آنلاین :

وزیر خاجه ی فرانسه آلن ژوبی در اقدامی کم سابقه خواستار گفتگو با جنبش های اسلامی شد که با خشونت مخالف و معتقد به قواعد دمکراسی هستند ، و تاکید کرد که حرکت های آزادی بخش که در تعدادی از کشور های عربی پدید آمده ، تعجب فرانسوی ها را بر انگیخته اند . این بیان در پایان جلسه ای که وزارت امور خارجه در موسسه مطالعات عرب در پاریس (۱۶/۴/۲۰۱۱) برای بررسی تغییرات سیاسی دنیای عرب تشکیل داده بود مطرح شد .

 

گفتگوی بدون شرط

ژوبی از آرزویش برای گفتگو و تبادل افکار پرده برداشت ، گفتگو با تمام کسانی که به قواعد دموکراسی احترام می گزارند و خصوصا خشونت را رد می کنند ، ژوبی همچنین افزود : آرزو دارم این گفتگو ها با جریانات اسلامی بدون شرط باشد.

همچنین در این کنفرانس که تحت عنوان «الربیع العربی» تشکیل شده بود ، تعدادی از اسلامگراهای تونس و مصر به همراه دیپلمات ها ، محققین ، خبرنگاران و اساتید دانشگاهی حضور داشتند.

علاوه بر بیانات ژوبی یک مصدر دیپلماتیک بر این دیدگاه «فرانسه باب گفتگو را با تمام کسانی که معتقد به قواعد دمکراسی هستند در کشورهای عربی که شاهد تظاهرات و اعتراضات می باشند و از جمله جنبش های اسلامی بر حسب آنچه خبرگزاری های فرانسه اعلام کرده اند باز خواهد گذاشت » تاکید کرد.

 

وجه مشترک

ژوبی همچنین تصریحات اعضای حزب نهضت اسلامی تونس مبنی بر اینکه اسلامگرا ها با دیدگاه های تقویت کننده ی دمکراسی در مقابل غرب قرار گرفته اند، را رد کرد.

ژوبی با تعجب گفت در مقابل ما قرار گرفته اید ! من چیز بهتری از آن نمی خواهم ، چون ما این ذهنیت را نداریم که بد نامی جهان اسلام و یا دین اسلام را بخواهیم بلکه برعکس می خواهیم با این دین گفتگو کنیم ، من به شما بک پیشنهاد را خواهم داد ، بیایید با هم در مورد ماهیت سکولاریسم صحبت کنیم و اضافه کرد چه بسا شاید در این مورد دیدگاه مشترکی داشته باشیم.

محمد عفان عضو جماعت اخوان المسلمین مصر در این کنفرانس اذعان داشت که نظام دمکراسی بدون مشارکت اسلامگرا ها برپا نمی شود همچنین افزود که ما می خواهیم جماعت اخوان المسلمین به شیوه ای مسالمت آمیز و کاملا شفاف مشروعیت کامل را کسب کند.

 

جنبش های آزادی بخش

در ادامه ی بحث ها ، وزیر خارجه فرانسه ، دولت ها را به تسلیم شدن در مقابل جنبش های مخالفی که بسیاری از کشور های عربی را فرا گرفته است ، تشویق کرد. او این پدیده را به «ربیع عربی» توصیف کرد و تاکید کرد که جنبش های آزادی خواهی که در تعدادی از دولت های عربی پدید آمده ، تعجب فرانسه را برانگیحته است. وی گفت این موضع که دولت ها در پیش گرفته اند بسیار نادرست است بلکه ما باید در مقابل این حرکت تسلیم شویم.

همچنین ژوبی به محمد بو عزیزی تونسی که در دسامبر گذشته خود را آتش زد تا فتیله ی تظاهرات و اعتراضات را روشن کند ، اشاره کرد

همچنین رئیس موئسسه تحقیقات جهان عرب در این کنفرانس اظهار داشت که ملت های عرب بدون هیچ رهبری قیام کرده اند ولی چون اراده ی این ملت ها بر تغییر است بپا خواسته اند ، و توضیح داد که در این زمان برای هیچ کس ممکن نیست بتواند سرکوب جنایت علیه ملت را پنهان کند و امروز تظاهرات های ملیونی سرنوشت را تعیین می کنند.

و به سوالی که در مورد کیفیت حفظ سرزمین های که توسط انقلاب های کنونی فتح شده ، مطرح شده بود ، اشاره کرد و بسیاری از دانشگاهیان شرکت کننده در بخصوص زکی عایدی ( عضو انجمن مطالعات سیاسی در رابطه با این موضوع ) معتقد بودند که موفقیت در فرایند انتقال در مصر و تونس یک امر حتمی است.

 

نقش فرانسه

ژوبی تاکید کرد که فرانسه سعی ندارد موقعیت رهبران عرب را به خطر اندازد علی رغم اینکه فرمان حمله ی هوایی را علیه معمر قذافی صادر کرده است، چون حمایت از شهروندان لیبی با وجود معمر قذافی ممکن نبود و در واقع به خطر انداختن موقعیت رهبران جزو اهداف سیایت خارجه فرانسه نشده است و گفت سیاست ما تغییر نظام است .

وی اضافه کرد فرانسه از اعمال خشونت آمیزی که در سوریه و یمن صورت می گیرد شدیدا نگران است و هشدار داد که اگر بشار اسد به سریع اصلاحاتی را انجام ندهد امور در سوریه بحرانی تر خواهد شد

ژوبی گفت اوضاع در یمن و سوریه بشدت نگران کننده است و این دولت ها باید بدانند که هیچ راه حلی به غیر از گفتگویی که به برآورده شدن خواسته های ملتهایشان بینجامد و منجر به آزادی کامل آنها شود وجود ندارد.

بزرگترین اقلیت مسلمانان در غرب اروپا مربوط به فرانسه است تا جایی که جمعیت مسلمانان در این کشور به ۵ ملیون نفر میرسد و تعامل با مسلمانان یکی از موضوع های بحث برانگیز در این کشور است و اخیرا تصویب قانون منع حجاب برای زنان ، انتقادات زیادی را در بین مسلمانان فرانسه موجب شد و گفتگو در مورد جایگاه اسلام در جامعه ی فرانسه را به صورت موضوعات سیاسی در این کشور باز گرداند.

تصریحات وزیر داخلی کلودغیان مبنی بر اینکه ، افزایش جمعیت مسلمانان مشکل زا است این موضوع را تشدید کرد

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا