خبر های جدید

حماس هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت

حماس هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نخواهد شناخت

 

 دکتر محمود زهار عضو برجسته دفتر سیاسی جنبش مقاومت اسلامی "حماس" تاکید کرد که آمریکا فشارهای زیادی را به منظور حذف این جنبش از نقشه سیاسی فلسطین طی انتخابات آتی اعمال می کند.

 

به گزارش مرکز اطلاع رسانی فلسطین، زهار در گفتگو با روزنامه "الخبر" الجزائر خاطر نشان کرد که «به خدای بزرگ سوگند که حماس هرگز رژیم صهیونیستی را به رسمیت نشناخته و نخواهد شناخت، اما در مقابل سعی در تشکیل کشور در هر نقطه ای از خاک فلسطین را دارد، تا سرآغازی برای آزاد سازی فلسطین باشد.»

 

وی افزود موافقت با برگزاری انتخابات به هیچ وجه به معنای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی نیست و موافقت با مساله آرام سازی اوضاع در باریکه غزه نیز نمی تواند به معنای به رسمیت شناختن این رژیم باشد و موضع جنبش حماس همسو و هماهنگ با موضع ملت فلسطین و موضع ملت های عربی است.

 

این رهبر برجسته فلسطینی با اشاره به اینکه دستاوردهای انقلاب های عربی در منطقه نشانگر این است که آینده متعلق به اسلامگراها خواهد بود، اظهار داشت که در وضعیت کنونی امکان سفر محمود عباس رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین به باریکه غزه وجود ندارد و این مساله ناشی از مسائل صرف امنیتی است.

 

زهار تاکید کرد که حماس حق دخل و تصرف در هیچ ذره ای از سرزمین فلسطین و واگذاری آن به رژیم صهیونیستی را ندارد، بلکه این ملت فلسطین و اقشار مختلف آن است که مالک این سرزمین به شمار می روند و در نتیجه به هیچ وجه نمی تواند تحت هیچ شرایطی و به هیچ بهانه ای از این سرزمین چشم پوشی کند.

 

وی در واکنش به این سوال خبرنگار روزنامه الجزائری که جنبش حماس از ملت های عربی که دیگر پرچم های آمریکا و مترسک های رئیس جمهوری این کشور را به آتش نمی کشند و حتی از این کشور برای حمایت از خود در مقابل حکام عرب کمک می خواهند، چه انتظاری دارد، خاطر نشان کرد که این مساله اصلا درست نیست و هرگز نمی توان تصور کرد که ملت های عربی برای نجات خود دست به دامن آمریکا شوند.

 

این رهبر برجسته جنبش حماس تصریح کرد که «واشنگتن پس از امضای توافق آشتی ملی میان جنبش های فتح و حماس، مداخله جویی های آشکاری را به منظور به شکست کشاندن این توافق انجام داد و سعی دارد برای ما تعیین تکلیف کرده و بگوید که تشکیل دولت آتی فلسطین باید به دستور رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین صورت گیرد و نه شورای ملی قانونگذاری و یا همان پارلمان».

 

به گفته زهار، جنبش حماس مخالفت خود با این مداخله جویی های آشکار آمریکا را اعلان کرده و مساله را به اطلاع مقامات جنبش فتح رساند و حال واشنگتن سعی دارد از طریق تقلب و دستکاری در نتایج انتخابات آتی فلسطین جنبش حماس را از عرصه فلسطین حذف کند.

 

وی افزود جنبش حماس همچنان بر این مساله تاکید دارد که تشکیل دولت جدید باید از کانال پارلمان صورت گیرد و این چیزی است که ما در بند مربوط به برگزاری انتخابات و پذیرش نتایج آن در توافق آشتی ملی بر روی آن به تفاهم رسیده ایم.

 

عضو برجسته دفتر سیاسی جنبش حماس تاکید کرد که جنبش فتح به رغم مخالفت با نتایج انتخابات پارلمانی سال ۲۰۰۶ فلسطین که تحت فشار آمریکا صورت گرفت، حال بار دیگر بر این مساله تاکید می کند که انتخابات باید اساس و محور امور قرار گیرد و نتایج آن باید مورد قبول واقع شود.

 

وی همچنین خاطر نشان کرد که امضای توافق آشتی ملی میان جنبش های فتح و حماس باعث نخواهد شد که جنبش فتح همانند حماس شود و یا بالعکس و به عبارت دیگر، این مساله باعث نخواهد شد که جریان چپ به جریان اسلامگرا تبدیل شود، بلکه آشتی واقعی همان آشتی اجتماعی در غزه و رام الله خواهد بود.

 

زهار در تفسیر این اظهارات خود تصریح کرد که بخش مهمی از توافق آشتی ملی مربوط به آشتی میان قبایل و خانواده هایی است که در نتیجه اختلافات سیاسی میان جنبش های فتح و حماس، درگیر برادرکشی و اختلافات میان خود شده بودند و این همان آشتی واقعی است که ما می خواهیم.

 

وی در پاسخ به سوالی درباره میزان دل بستن طرف های عربی به مداخله های آمریکا برای حل مشکلات فیمابین طرف های عربی که در برخی کشورها نمونه های آن دیده می شود، اظهار داشت که هر کس به آمریکا دل بسته باشد، آرزویی پوچ و توخالی دارد؛ چرا که در سال ۲۰۰۸ زمانی که رژیم صهیونیستی به باریکه غزه حمله کرد، نه بوش و نه اوباما کمکی به فلسطینیان نکردند و گفتند که ما درگیر انتخابات هستیم و ما را در آن برهه سخت قربانی کردند. حال چطور می خواهیم به اظهارات اوباما دل خوش کنیم؟

 

این رهبر برجسته جنبش حماس خاطر نشان کرد که انقلاب های اخیر در کشورهای عربی فضایی مملو از مخالفت با آمریکا و همپیمانان آن ایجاد کرده است و واشنگتن دیگر آینده ای مشابه گذشته متاثر از رژیم های عربی طرفدار خود نمی بیند و در یک کلام باید گفت که «قلب عربی نمی تواند با اکسیژن آمریکایی بتپد.»

 

وی در پاسخ سوالی درباره استمداد برخی کشورهای عربی از طرف های خارجی که نمونه آن در میان انقلابیون لیبی دیده می شود، تاکید کرد که این اقدامات حالت اضطراری داشت و اقدامی دلخواه و از روی رغبت و خواست قلبی نبود.

 

این عضو دفتر سیاسی حماس که پدر دو شهید است تصریح کرد که حماس هیچ مانعی بر سر راه مذاکرات جنبش فتح قرار نداده است و اگر این جنبش بخواهد مذاکره کند، ما عامل شکست مذاکرات نخواهیم شد؛ هر چند که ما معتقدیم سرانجام این مذاکرات چیزی جز شکست نیست.. از همین رو، فرصتی را برای مذاکره به آن اعطا کردیم، اما این بدین معنا نیست که ما موافق و طرفدار مذاکره هستیم، بلکه موضع واقعی ما در این زمینه این است که چوب لای چرخ مذاکرات نگذاریم.

 

زهار در پایان در پاسخ به این سوال که آیا میان رهبران جنبش فتح اختلاف نظر وجود دارد؟ تاکید کرد که هیچ اختلاف و شکافی در داخل جنبش وجود ندارد، بلکه یک سری اختلاف نظرهای منطقی میان اعضا وجود دارد که آن هم به نظر من درست منطقی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا