تربیت فرزندان

راه حل بی دقتی و بی نظمی دائمی بچه ها

 

بی دقتی و بی نظمی دائمی بچه ها

الیزابت پنتلی/مترجم: اکرم قیطاسی

موقعیت

احساس می کنم فرزندم به کارهایش فکر نمی کند، دائم همه چیز را فراموش می کند، اشیاء را میشکند و اشتباهات زیادی مرتکب می شود . او خیلی بی دقت است.

فکر کنید

هیچ کودکی نمی خواهد بی دقت باشد. معمولاً دلایل پنهانی برای رفتار هر کودک وجود دارد. اگ بتوانید تا چند دقیقه احساسات خود را کنار بگذارید و واقعاً در مورد فرزندتان فکر کنید، میتوانید مشکلات واقعی او را شناسایی کنید.

راه حلها:

  1. گاهیاوقات ، کودکی که به نظر بی دقت می آید، در واقع سر به هواست. هماهنگی بدنی در بعضی از بچه ها، کندتر از دیگران صورت می گیرد. شرکت آنها در کلاسهای ژیمناستیک، حرکات موزون، ورزشهای رزمی یا فعالیتهای جسمی دیگر، می تواند به بلوغ جسمی آنها کمک کند.
  2. برخی بچه ها که بی دقت به نظر می رسند، در واقع دچار بی نظمی هستند . برای این گونه بچه ها، یک تقویم دیواری بزرگ و یک دفترچه یادداشت بخرید. به او کمک کنید تا تمام فعالیتهای و مسئولیتهایش را بنویسد. از او بخواهید فهرستی از کارهای روزانۀ خود را در دفترجه ای یادداشت کند. درقسمتی از خانه جدولی برایش بچسبانید که شامل کارهای خانه، تکالیف مدرسه و یا دیگر مسئولیتهای اوست.
  3. امکان دارد فرزندتان در انجام کارهایش عجله کند اشتباه اواینجاست که مهمترین چیز برایش محدودۀ زمانی انجام کارهاست نه کیفیت آنها. به چنین  کودکی باید آموخت که کیفیت کار به اندازۀ زمان انجام ان اهمیت دارد. به او یاد بدهید که هر بار یک مرحله از کار را انجام دهد. هر گاه که کاری را خوب انجام داد، او را تشویق و تحسین کنید. سعی کنید او را به انجام کاری که به تلاش و صرف وقت نیاز دارد ، مانند درست کردن خانۀ مدل، دوختن یا گلدوزی ، علاقمند کنید. وقتی که کودک یاد بگیرد که از مراحل انجام کار نیز به اندازۀ نتیجۀ پایاتنی  آن لذت ببرد، بی دقتی اش از بین می رود.
  4. فرزندتان ممکن است کارهای زیادی بر عهده داشته باشد مثلاً کارهای مدرسه، رفتن به کلاسهای مختلف، دوستی ها، ورزش، کارهای خانه و غیره … او تلاش می کند. همۀ این کارها را انجام بدهد و به همین علت ، به صورتی عمل می کند که از دید شما بی دقت به نظر می رسد . اگر چنین مسئله ای دربارۀ فرزندتان صدق می کند، زندگی اش را ساده تر کنید تا بتواند دنیایش را تحت کنترل بگیرد و کم کم جنبه هایی دیگر را به زندگی او بیفزایید.

بی نظمی دائمی بچه ها

موقعیت

فرزندم اسباب بازیها، لباسهای کثیف، ظرفها و هر چیر دیگر را در اطراف خانه می اندازد و توقع دارد دیگران آنها را تمیز و مرتب کنند. چگونه کاری کنم که خودش آنها را تمیز کند؟

فکر کنید

متأسفانه باید بگویم ما خودمان این مشکل را به وجود می آوریم . یک روز ، نوزادی داریم که نیازمند توجه کامل ودائمی ماست و روز دیگر، فرزندی ۶ ساله داریم که هیچ گاه دلیل قانع کننده ای برای روش زندگی به گونه ای دیگر نداشته است. حرفم را باور کنید؛ اگر من خدمتکاری در خانه داشتم که مدام دنبال من می آمد و هرآنچه را که من نامرتب و کثیف می کردم برایم سروسامان میداد، دوست داشتم اودائم این کار را انجام دهد.

راه حلها

  1. برنامه ای منظم برای نظافت روزانه تهیه کنید. کارهای یک روز، معمولاً قابل کنترل هستند اما اگر بی نظمی روزها و هفته ها ادامه۹ یابد، غیر قابل کنترل می شود . بهترین کار این است که جدول زمانی  داشته باشید. مثلاً پس از شام ویاقبل از پوشیدن لباس خواب. دراینراه، ثابت قدم و استوار باشید. ابتدا شاید بهتر باشد در زمان نظافت همراه او باشید تا برایش خوشایند شود. پس از دو – سه هفته، این برنامۀ منظم بهصورت عادت در می آید و بچه ها بدون بحث اضافه، همکاری خواهند کرد. لطفاً توجه کنید که نگفتم بدون بحث.
  2. اگر بچه ها خوراکی های خیلی زیادی داشته باشند، بی نظمی زیادی هم خواهند داشت. دقت کنید و ببینید چه چیزهایی روی فرش لکه ایجاد می کنند. حالا اگر آن خوراکی دراختیار فرزندتان نباشد چه مسئله ای پیش می آید؟ روزی که فرزندانتان در خانه نیستند، تمام اسباب بازیها را بررسی کنید و ساباب بازیهای اضافی را بردارید. بقیۀ اسباب بازیها را در چند جعبه  یا سبد بچینید و روی آنها کاربردشان را بنویسید( کتابها، لِگوها( قطعاتی  به اشکال مختلف که بچه ها برای درست کردن خانه و غیره به کار می برند.م)و غیره). یک جعبه نیز برای وسایل مدرسه و وسایل ورزشی هرکودک قرار دهید. رخت آویزهایی برای ژاکتها و قفسه هایی برای کفشهای آنها نصب کنید. اگر هر جیزی ، جایی خاص داشته باشد، راحت تر می توان خانه را تمیز نگه داشت.
  3. یک جعبۀ بزرگ بردارید و آن را در انباری بگذارید و روی یک سمت آن بنویسید « زندان» . در پایان هر روز، تمام چیزهایی را که در اطراف خانه افتاده اند ، جمع کنید و داخل جعبه بگذارید. به بچه ها بگویید برای آزاد کردن وسایل خود از زنذان ، باید ۱۰۰توامن جریمهبدهند ویا یکی از کارهای خانه را انجام دهند. آرام و ثابت قدم باشید. جالباست که ببینید وقتی بچه ها مجبورند برای برگرداندن کوله پشتی ، کفشهای ورزشی ، تکالیف و کتابهایشان پول بپردازند، تا چه حد کمتر وسایل آنها را در اطراف خانه پیدا می کنید. اگر دوست ندارید آنها را جریمه کنید، جعبه را پنهان کنید و هر پنج شنبه آن را بیرون بیاورید تا خالی شود.به بچه ها بگویید هر چیزی که بعدازظهر آن روز در جعبه باقی مانده باشد، دور ریخته می شود و یا به کسی داده می شود.
  4. اعتصاب کنید. اگر بچه هایتان بیش از ۱۰ سال سن دارند ، به آنها بگویید که دیگر وسایل کسی را جمعنخواهیم کرد . آنها مجبورند مسئول جمع آوری و مرتب کردن وسایل خود باشند . این قانون مهم را اضافه کنید که : اگر خانه نامرتب باشد، هیچ دوستی اجازه ندارد به خانه بیاید و خودشان نیز اجازه ندارند به دیدار دوستی بروند . پس ازمدتی با کمال حیرت مشاهده می کنید که به محض به صدا درآمدن زنگ تلفن ، اتاق به سرعت تمیز می شود.

منبع:راهنمایکاملتربیتکودک

نویسنده: الیزابتپنتلی/مترجم: اکرمقیطاسی

انتشارات:صابرین

نوبتچاپ: پنجم ۱۳۸۴

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا