سياسي اجتماعيمطالب جدید

نامه ای به اسلام‌گرایان در ترکیه که به اردوغان رای ندادند!

نامه ای به اسلام‌گرایان در ترکیه که به اردوغان رای ندادند!
✍نویسنده: دکتر محمد الهامی
🖋مترجم: هیوا راشدی

 

خداوند می فرماید:
(أَلَمْ تَرَ إِلَى الَّذِینَ بَدَّلُوا نِعْمَتَ اللَّهِ کُفْرًا وَأَحَلُّوا قَوْمَهُمْ دَارَ الْبَوَارِ ) ابراهیم ٢٨

ترجمه : ‏
‏بنگر به کسانی که نعمت خدا را ( نشناختند و آن را ) به کفر تبدیل کردند ( و به جای این که نعمت بعثت محمّد و آئین اسلام را غنیمت شمارند و آن را سپاس گویند ، کفر را برگزیدند ) و قوم خود را به سرزمین هلاک و نابودی کشاندند .‏

📝این نامه‌ای است به شما از طرف برادرتان، که قبل از شما عین تجربه شما را لمس کرده است.

✔️گفته شده:
تاریخ را بخوانید که در آن عبرت‌هاست. گمراه گشتند قومی که بی‌خبر بودند.
این تاریخ، نزدیک است و زیاد از شما دور نیست.

📌مصر:
▪️ در مصر بعضی از اسلام‌گرایان از دست محمد مرسی به ستوه آمدند که چرا با فساد نمی‌جنگد، و شریعت را که محبوب آنان است با سرعت تطبیق نمی‌کند.

▪️بعضی دیگر پریشان از اینکه بعضی سمت‌ها را به آنها واگذار نکرده است.

▪️دیگری بر او ظلم‌هایی رفته بود که مرسی قادر به رفع آنها نبود، و مرسی هم خطاهایی داشت. حالا چه عذر داشته باشد یا نه.

❌ این همان چیزی بود که عبدالفتاح سیسی از آن بهره برد و بعضی از اسلام‌گرایان را قانع کرد، که او بر دین و شریعت حریص تر از مرسی است. و بقای مرسی در حکم باعث مشوش کردن چهره دین گشته و کنار گذاشتنش برای حمایت از دین ضروری است تا مردم از دین متنفر نگردند. و او نسبت به دین و اسلام از مرسی با غیرت تر است.

▪️با این باور اسلام‌گرایان در لحظه‌ای حساس تصمیم به ایستادن در کنار سیسی گرفتند.

▪️اما اینک آنان درخواستی جز زندگی خارج از زندان‌ ندارند، و به آن شغلی که قبلا داشتند برگردند.!

📌سودان:
▪️اما در سودان نیز خیانت از طرف بعضی از اسلام‌گرایان که از عمر البشیر نگران بودند صورت گرفت.

▪️گرچه عمر البشیر خالی از خطاها و مشکلات نبود، اما با این وصف دیندار بود، و برای کمک به حرکات مقاومت در فلسطین بسیار تلاش کرد، و سودان هم پناهگاهی برای پناهندگانی بود که از جهنم مصر و بشار اسد فرار کرده بودند.

▪️اما این اسلام گرایان در کودتای نظامی علیه بشیر نقش داشتند. و دوباره چپی ها را برگرداندند. که تمام مشکلات سودان در زمان زمامداری آنان بود.

▪️رکود اقتصادی بیشتر شد و میزان فساد افزایش یافت و سودان عرصه نفوذ خارجی گردید، و مورد غارت روسیه و امارات و دیگران قرار گرفت.

▪️مازاد بر این‌ها تمام جمعیات و مؤسسات خیریه و مراکز حفظ قرآن و بسیاری از دانشکده های شریعت و چیزهای دیگر را تعطیل کردند.

▪️و باب رابطه با اسرائیل را گشودند، و مؤسساتی که از فلسطین پشتیبانی می‌کردند بسته و تابعیت فلسطینیان را که در دوران عمرالبشیر دریافت کرده بودند لغو کردند.

📌 ترکیه:
✔️ای برادرانم در ترکیه!

عاقل هرگز از داغی شن به آتش پناه نمی‌برد و از دست روباه به چنگال‌های شیر نمی‌گریزد. هر چند مشکلات اردوغان را که می‌بینید یا برایتان بزرگنمایی می‌کنند. اما شما می‌دانید که قلیچدار اوغلو نه در دین و نه در دنیا بدیل بهتری برای او نیست.
و به یاد بیاورید که ترکیه پیش از ۲۰ سال چگونه بود. انسانی که حافظه‌اش را از دست داده ‌است نمی‌تواند تصمیم درستی بگیرد و امتی که دچار فقدان حافظه گردد نیز چنین است.
نگویید ما دموکراسی داریم و می‌توانیم از طریق آن قلیچدار اوغلو را در صورت بی‌کفایتی کنار بزنیم. این سخن را کسانی قبل از شما گفتند و اینک دچار خسران شدند.

در مصر گمان می کردند که سیسی قدرت را رها خواهد کرد و می‌گفتند میدان تحریر همچنان موجود است و در سودان گمان می‌کردند که کشور به سوی انتخابات با نتایج تضمینی خواهد رفت و همچنان منتظر آن ماندند و آرزوهایی در سر پروراندند تا به ‌این مرحله رسیدند.
اگر اردوغان برود دموکراسی نخواهید داشت. دموکراسی که قبلاً داشتید حاصل شرایط بین‌المللی بود و یک دموکراسی حقیقی نبود. غرب با اتحاد جماهیر شوروی[پیشین] سر جنگ داشت و می‌خواست ترکیه جزئی از آن باشد و از این جهت یک نظام دموکراسی بر آن، گماشت که در آن انتخابات بود و قدرت تداوم داشت.
اما هر وقت انتخاباتی صورت می‌گرفت که بر وفق مراد آنان نبود ارتش به راه می‌افتاد تا از نو یک کودتای نظامی صورت پذیرد و قدرت سیاسی را از نو طوری می‌چید که چنین نتیجه‌ای تکرار نگردد.
ارتش دوباره به پشت صحنه برمی‌گشت زیرا از ترکیه انتظار می‌رفت تا نظامش در ظاهر پیرو غرب باشد.
در جهان عرب، غرب محتاج به آن نبود، و با تمام وجود و با صراحت و روشنی از دیکتاتوری منفور حمایت می‌کرد.
اینک اتحاد جماهیر شوروی سقوط کرده است و غرب نیازی به ترکیه ندارد. اگر اردوغان سقوط کند همراه او دموکراسی سقوط خواهد کرد.

بعضی از شما گمان می‌کنند که ملت ترکیه با تمام وجود با ملت‌های عرب فرق دارند، این صحیح نیست. ای کاش این را قبل از دست رفتن وقت می‌فهمیدید و در جهان عربی نیز هر ملتی گمان می‌کرد که هر کشور دارای تجربه‌ای منحصر به فرد است. در حالی که سرنوشت همه‌ی آنها یکی شد.

مترجم:
در تٲیید مطلب دکتر الهامی لازم به ذکر است که عدنان مندرس اولین رئیس دولت ترکیه بود که با انتخاباتی آزاد و دموکراتیک در سال۱۹۵۰ سر کار آمد و تا سال ۱۹۶۰ رئیس دولت بود وی گرایشاتی اسلامی داشت و تغییراتی در ساختار اجتماعی ترکیه‌ ایجاد نمود؛ اما صبح ۲۷ می ۱۹۶۰ ارتش ترکیه حرکت کرد و اولین کودتای نظامی را در جمهوری ترکیه انجام دادند و ۳۸ افسر به رهبری ژنرال جمال گورسیل که بعد از آن رئیس جمهور ترکیه شد حکومت ترکیه را کنترل کردند و کودتاچیان ۲۳۵ ژنرال و ۵ هزار افسر را از کار بازنشسته کردند و فعالیت‌های حزب دموکرات را متوقف ساختند و نخست‌وزیر عدنان مندرس همراه جلال بایار و چند وزیر دیگر را بازداشت کردند و به جزیره یصی ادا فرستادند، بعد از یک دادگاه نمایشی رئیس جمهور جلال بایار به حبس ابد و نخست‌وزیر عدنان مندرس و وزیر امور خارجه فتین رشدی زورلو و وزیر مالیه حسن بولاتکان به تهمت تبدیل رژیم سکولاریزمی به حکومتی دینی به اعدام محکوم شدند. در سپتامبر ۱۹۶۱ حکم اعدام علیه عدنان مندرس و دو تا وزیرش اجرا شد و نیز کودتا علیه نجم‌الدین اربکان و چندین بار انحلال حزب ایشان دور از ذهن‌مان نیست.

مطالب مرتبط: ریشه یابی عبور از لائیسم و بازگشت به اسلام گرایی در ترکیه

دکمه بازگشت به بالا