منشأ کردها و روایات مربوط به آنان
منشأ کردها و روایات مربوط به آنان
نویسنده: : دانا مهرنوس
۱- روایت مربوط به جنّ و دیو بودن کردها
مسعودی در «مروج الذهب» این گونه نگاشته است: «مردمانی نسب آن ها را به کنیزان سلیمان بن داود (ع) می رسانند؛ هنگامی که ملک از سلیمان گرفته شد، شیطانی معروف به جسد با کنیزان منافق وی درآمیخت، لکن خداوند کنیزان مؤمن را از تجاوز وی در امان داشت و چون خداوند ملک سلیمان به او بازگرداند، کنیزانی که از شیطان آبستن بودند بزادند، سلیمان فرمود: آن ها را سوی کوه ها و دره ها برانند و آن کودکان تحت نظر مادرانشان بزرگ شدند، ازدواج کردند، فرزند آوردند و آغاز نسب کردان از آنجا بود.»[۱]
شرف خان بدلیسی نیز چنین نوشته است: «به قول بعضی از حکما (الاکراد طایفه من الجن کشف الله عنهم الغطاء) یعنی کردها طایفه ای از جنّ هستند که خداوند پرده از آن ها برداشته است و به روایت برخی از مورخان دیو با انسان ازدواج کرده طایفه اکراد از ایشان پیدا شده العلم عند الله.»[۲]
مرتضی زبیدی نیز بعد از اینکه روایات مربوط به کردها و از جمله آن ها روایت مربوط به کنیزان سلیمان (ع) را می آورد، نظر ابومعین نفسی (۴۱۸-۵۰۸ ﻫ.ق) را در «بحرالکلام» می نگارد که: «آنچه گفته شده که همانا جن به حرم سلیمان (ع) تجاوز کرده است و کردها از آن حاصل شده اند، باطل است و هیچ اصلی ندارد.»[۳]
۲- روایت مربوط به ضحّاک و کردها
دینوری می نویسد: «گویند ضحاک که عجم او را بیوراسپ گویند چون بر جم(=جمشید) شاه غلبه کرد و او را کشت و بر پادشاهی خود اطمینان یافت و آسوده گشت، شروع به گردآوری جادوگران از اطراف و اکناف سرزمین خود کرد و سحر را به گونه ای آموخت که خود از پیشوایان آگاه به آن شد. و شهر بابل را چهار در چهار فرسنگ ساخت و آن را مملو از سپاهیان ظالم و ستمگر کرده آن را «خوب» نام نهاد و اولاد ارفخشذ را زنده به گور کرد و در دوش های او دو زائیده به شکل مار بیرون آمد که همواره او را آزار می دادند تا اینکه از مغز سر مردم به آنان می خوراندند پس آرام می گرفتند. گویند هر روز چهار مرد تنومند می آوردند و سر می بریدند و مغز سر آن ها را به آن مارها می دادند. ضحاک وزیری از قوم خود داشت، سپس وزارت وی بر عهده مردی از فرزندان ارفخشذ به نام ارماییل قرار گرفت هنگامی که مردانی برای کشته شدن می آوردند دو نفر از آن ها را نجات می داد و به جای آن ها دو گوسفند می کشت و به آن دو مرد امر می کرد که به گونه ای بروند که دیگر اثری از آن ها باقی نماند، آن ها نیز به کوهستان رفتند و در آن جا مستقر شدند و به روستاها و شهرها نزدیک نمی شدند پس گفته می شود اصل کردها از آنان است.»[۴]
فردوسی نیز این گونه این داستان را در ادبیات حماسی زیر به نظم کشیده است:
چنان بد که هر شب دو مرد جوان
چه کهتر چه از تخمه پهلوان
خورشگر ببردی بایوان شاه
و زو ساختی راه درمان شاه
بکشتی و مغزش برون آختی
مران اژدها را خورش ساختی
… از اینگونه هر ماهیان سی جوان
ازیشان همی یافتندی روان
چو گرد آمدندی مرد ازیشان دویست
برانسان که نشناختندی که کیست
… کنون کرد از آن تخمه دارد نژاد
که ز آباد نیاید بدل برش یاد[۵]
از جمله منابع تاریخی دیگر که از ضحاک و کردان رها شده از دست او گفته اند عبارتند از:
حمدالله مستوفی قزوینی، تاریخ گزیده، تحقیق عبدالحسین نوایی (تهران: امیر کبیر، چاپ سوم.۱۳۶۴)ص۸۲.
عبدالحی بن ضحاک گردیزی، تاریخ گردیزی، تحقیق عبدالحی حبیبی(تهران: دنیای کتاب، چاپ اول.۱۳۶۳ش) ص۳۸-۳۹.
مؤلف مجهول، مجمل التواریخ و القصص، تحقیق ملک الشعرای بهار(تهران: کلاله خاور، بی تا) ص۴۰-۴۱.
۳- روایات مربوط به سامی، حامی و یافثی بودن کردها
مسعودی در این مورد روایات گوناگونی از کسان مختلف ذکر کرده که به قرار زیر است:
۱- «مردم پیرامون ریشه کردها اختلاف کرده اند گروهی، آن ها را از نسل ربیعه بن نزار بن معد بن عدنان دانسته که از قدیم جدا شده و به کوه ها و دره ها رفته اند و با ملت های دیگر عجم و فارس ساکن آبادی ها و شهرهای همجوار شدند. بنابراین زبان خود را ترک کردند و هر کدام از قبایل کرد زبانشان عجمی شد.»[۶]
۲- «گروهی دیگر گویند: که کردها از قبیله مضر بن نزار و از فرزندان کرد بن مرد بن صعصعه بن هوزان هستند که از زمان های قدیم به خاطر جنگ های خونینی که با غسانیان داشته جدا شدند.»[۷]
۳- «گروهی دیگر گویند: که آن ها از ربیعه بن مضر هستند و به خاطر یافتن آب و چراگاه به کوه ها رفتند و به علت مجاورت با ملت های دیگر زبان عربی را ترک کردند.»[۸]
۴- «جمعی از متأخران و آگاهان کرد می گویند: که آن ها از فرزندان کرد بن مرد بن صعصعه بن حرب بن هوزان هستند و گروهی دیگر گویند: که آن ها از فرزندان سبیع بن هوزان هستند اما حرب و سبیع نزد نسب شناسان مضر ابتر (بدون نسل) بوده اند و باقیمانده هوزان از بکر بن هوزان بوده اند.»[۹]
۵- «و از کردان کسانی نیز بر این رفته اند که آن ها از ربیعه سپس از بکر بن وائل هستند که در روزگار قدیم به سبب جنگ هایی که بینشان بوده است به سرزمین عجمان افتاده و ما بین آن ها پراکنده شده اند و زبانشان تغییر کرده است و طایفه ها و قبیله ها شده اند.»[۱۰]
۶- ایرانیان گویند: «کردها از فرزندان کرد بن اسفندیار بن منوچهر هستند.»[۱۱]
قلقشندی می نویسد: «آن ها از بنی ایران بن آشور بن سام بن نوح هستند.»[۱۲]
مؤلف «تاج العروس» از محمد افندی الکردی نقل می کند که کردها از نسل کرد بن کنعان بن کوش بن حام بن نوح هستند.[۱۳]
ابن خلکان در مورد نسب کردها از کتاب «القصد و الامم فی انساب العرب و العجم» اثر ابو عمر ابن عبدالبر نقل می کند که: «کردها از نسل مزیقیا هستند که به سرزمین عجم افتاده اند و بر اثر زاد و ولد، اولاد و نوادگان آن ها زیاد شده و به کرد موسوم شده اند. در ادامه از شاعری نقل می کند که می گوید: به جانت سوگند که کردها از فرزندان فارس نیستند بلکه آن ها از کرد بن عمرو بن عامر هستند و عامر ملقب به ماء السماء می باشد به خاطر بخشش و کثرت نفعش بنابراین به باران تشبیه شده است.»[۱۴]
در مورد وجه تسمیه مزیقیا این گونه آمده که او هر روز لباس تازه ای می پوشید و شبانگاه آن را پاره می کرد تا کسی بعد از وی آن را نپوشد.[۱۵]
نویری نیز می گوید: «بعضی از نسب شناسان ذکر کرده اند که کرد بن مرد بن یافث بن نوح است و در آن اختلاف وجود دارد.»[۱۶]
چنانکه مشاهده نمودیم روایات گوناگون و عجیبی در مورد منشأ کردها وجود دارد که تمامی این روایات بر پایه ظن استوار هستند و هیچ گونه یقینی درباره آن ها در کار نیست. در اینجا نکته مهم و قابل توجه این است که افراد زیادی در هنگام نوشتن تاریخ کردها بعد از روایت نسب آنان از مورخان اسلامی، مورخان را به تعصب و کینه توزی نسبت داده اند که چرا نسب کردها را به زیر مجموعه نسب اعراب برده اند. اگر آنان پرده تعصب را از دیدگان خود بردارند و با دیدی باز به روایات مورخان بنگرند خواهند دید که آنان فقط نقل قول کرده اند نه آنکه قطعیتی در نسب کردها باشد، مورخان بعضی روایات را حتی از کسانی نقل کرده اند که کرد بوده اند.
نکته مهم در نسب تمام بشر این است که عرب، کرد، فارس، ترک و روم و … همه فرزندان آدم هستند و مبنای برتری آن ها تنها در تقوی است نه نژاد و نسب و اگر واقعاً به این نکته نگاه کنیم به همان گونه است و لا غیر. خداوند تبارک و تعالی این نکته را برای ما این گونه یادآوری می کند:
( یَا أَیُّهَا النَّاسُ إِنَّا خَلَقْنَاکُم مِّن ذَکَرٍ وَأُنثَى وَجَعَلْنَاکُمْ شُعُوباً وَقَبَائِلَ لِتَعَارَفُوا إِنَّ أَکْرَمَکُمْ عِندَ اللَّهِ أَتْقَاکُمْ إِنَّ اللَّهَ عَلِیمٌ خَبِیرٌ ) حجرات/ ۱۳
« ای مردمان ! ما شما را از مرد و زنی ( به نام آدم و حواء ) آفریدهایم ، و شما را تیره تیره و قبیله قبیله نمودهایم تا همدیگر را بشناسید ( و هر کسی با تفاوت و ویژگی خاص درونی و بیرونی از دیگری مشخص شود ، و در پیکره جامعه انسانی نقشی جداگانه داشته باشد ) . بیگمان گرامیترین شما در نزد خدا متقیترین شما است . خداوند مسلّماً آگاه و باخبر ( از پندار و کردار و گفتار شما ، و از حال همهکس و همه چیز ) است . »
خداوند متعال خطابش به عرب ها نیست بلکه به تمامی مردمان است و مبنای برتری را تقوی دانسته است. ابن کثیر در تفسیر این آیه چنین می نویسد: «تمامی مردمان در شرافت نسبت به آدم و حوا یکسان هستند و برتری میان آن ها تنها با امور دینی است که همانا اطاعت خدا و پیروی از رسولش (ص) می باشد. خداوند متعال از غیبت و تحقیر بعضی نسبت به بعضی دیگر نهی فرموده است چرا که همه در بشریت مساوی هستند.»[۱۷]
مسلم از ابوهریره (رض) روایت کرده که پیامبر (ص) فرمود: «خداوند به ظاهر و اموال شما نمی نگرد بلکه به دل ها و رفتار شما می نگرد.»[۱۸]
امام احمد بن حنبل (رض) از ابوذر (رض) روایت می کند که پیامبر (ص) فرمود: «همه شما فرزندان آدمید و آدم از خاک خلق شده است و عده ای از فخرفروشی به وسیله اجدادشان دست بکشند در غیر این صورت نزد خداوند از یک سوسک هم پست تر خواهند بود.»[۱۹]
بنابراین همچنان که مشاهده شد مبنای برتری انسان ها در کرد، فارس، ترک، عرب و غیره نیست بلکه مبنای برتری همان تقوی و دوری از محرمات است.
به هر حال آنچه که در مورد کردها نیز می توان گفت این است که آنان نژادی مستقل از سایر اقوام می باشند که به مرور زمان همچون فارس، ترک، عرب و … مستقل شده اند اما باز هم آنان از فرزندان آدم می باشند و هیچ برتری نسبت به سایر اقوام و ملیّت ها از نظر نژادی ندارند.
—————————————————–
منبع: کردها و اسلام، ستیز یا سازش؟؟!! / مؤلف: دانا مهرنوس / انتشارات: آراس ۱۳۹۰.
[۱]– مسعودی، مروج الذهب، ج ۲، ص ۹۹.
[۲]– شرف خان بدلیسی، شرف نامه تاریخ مفصل کردستان، ج ۱، تصحیح ولادیمیر ولییامینوف زرنوف(تهران: انتشارات اساطیر، چاپ اول، ۱۳۷۷ ش) ص ۱۳.
[۳]– مرتضی زبیدی، تاج العروس من جواهر القاموس، ج۹، تحقیق مجموعه ای از محققین (بی جا: دارالهدایه، بی تا) ص۱۰۵.
[۴]– ابوحنیفه دینوری، الاخبار الطوال، تحقیق عبدالمنعم عامر مراجعه جمال الدین شیال (قم: منشورات ارضی، ۱۳۶۸ش) ص ۴-۵.
[۵]– ابوالقاسم فردوسی، شاهنامه، ج۱، تصحیح عباس رکنی(تهران: نشر افکار، ۱۳۸۶ ش) ص ۴۳-۴۴.
[۶]– مسعودی، مروّج الذهب، ج۲، ص۹۹.
[۷]– مسعودی، مروّج الذهب، ج۲، ص۹۹.
[۸]– همان.
[۹]– علی بن حسین مسعودی، التنبیه و الاشراف، تصحیح عبدالله اسماعیل الصاوی(القاهره: دارالصاوی، بی تا، افست قم: موسسه نشر المنابع الثقافه الاسلامیه)ص ۷۸-۷۹.
[۱۰]– همان، ص۷۸.
[۱۱]همان.
[۱۲]– احمد بن علی قلقشندی، صبح الاعشی فی صناعه الانشاء، ج۱، تحقیق د.یوسف علی طویل (دمشق: دارالفکر، چاپ اول، ۱۹۸۷م)ص۴۲۳-۴۲۴.
[۱۳]– زبیدی، ج۹، ص۱۰۴.
[۱۴]– ابن خلکان، ج۵، چاپ ۱۹۹۴، ص ۳۵۷-۳۵۸.
[۱۵]– زبیدی، ج۹، ص ۱۰۲.
[۱۶]– شهاب الدین احمد نویری، نهایه الارب فی فنون الادب، ج۲، تحقیق مفید قمیحه و جماعه (بیروت: دار الکتب العلمیه، چاپ اول، ۱۴۲۴ق/۲۰۰۴م) ص۳۰۷.
[۱۷]– اسماعیل بن عمرو ابن کثیر، تفسیر قرآن العظیم، ج۷، تحقیق سامی بن محمد سلامه (الریاض: دار طیبه للنشر و التوزیع، چاپ دوم، ۱۴۲۰ق/۱۹۹۹م) ص ۳۵۸.
[۱۸]– مسلم بن حجاج، صحیح مسلم، ج۴، تحقیق فؤاد عبدالباقی(بیروت: دار احیاء التراث العربی، بی تا) ص ۱۹۸۶.
[۱۹]– ابوبکر البزار، مسند البزار، ج۷، تحقیق د. محفوظ الرحمن زین الله (بیروت مدینه: مؤسسه علوم القرآن، مکتبه العلوم و الحکم، ۱۴۰۹ق) ص ۳۴۰.
محض اطلاع آقای منوچهر بختیاری:
نمیدونم اسم شناسنامت بختیاریه یااسم قومیتت.ولی به هرحال کمی درمورد باختریها(یاهمون که شما میگید بختیاریها)تحقیق کن که بفهمی کِی وبه چه علت ازحوالی افغانستان امروزی کوچ کردی وامروزه داری درمورد سایرین بدون آگاهی نظرمیدی.کمی خودتو پیداکن “لور”.
خودتو بشناس بعددرمورد دیگران نظربده.
اسم کشورهای کوچیک با۲میلیون جمعیت میشنوی،سماق میمکی که ایکاش ۱شب میتونستی بری وازنزدیک مردمشو ببینی وخاکشو لمس کنی.حالا درمورد چندده میلیون جمعیت جوری حرف میزنی انگار مالتو به یغما بردن.
وقتی میخای نظربدی کمی تحقیق کن.
نصف همون مناطقی که شمابهش میگید”لور نشین” هنوز “لک ها” از طوایف کُرد هستن.حالا اینکه تاریخ ما سانسورشده دلیل براین نمیشه امثال شماهم الکی توهمات ذهنیشونو به زبان بیآرن
بعضی مطالب بعنوان پژوهش منتشرمیشه وبعضی افراد له و بیسواد هم عقده گشایی میکنن و چرت مینویسن.
۱))درمورد کوچ کولیها بهتره بدونیدکه حدود هزار واندی پیش به ایران اومدن و نام کُردها وقومشون بنا به مستندات تاریخی و کتیبهها و… به هزاران سال پیش برمیگرده.ضمنا بهتره کمی تحقیق کنیدکه متوجه بشید ایرانیهای ساکن مناطق غرب ایران طایفه ای ازآنهارا “لور”مینامیدند.بیشترین محل تجمع وهمچنین مسیر خروج اقوام کولی ازایران درمناطق آذربایجان به سمت قفقاز وسپس روسیه وبلغارستان وسایر مناطق اروپایی بوده(درمورد اقوام کولی اروپا ومسیر خروجشون ازهند تو گوگل سرچ کنید تادقیق متوجه بشید).
۲))اگر درمورد شباهتهای نامی بعضی مناطق ایران(کردنشین یافارس نشین و…)بانامهای مناطق هند تعجب کردید بهتره بدونید که عده ای از ایرانیان در۲نوبت بدست اعراب ومغولان به دلایل دینی،مذهبی وحفظ جانشون ازایران فرارکردن وبه هند پناه بردن ونام خیلی ازمناطق اونجا درحقیقت ازروی مناطق قبلیشون درایران نامگذاری شد.وهمچنین ممکنه به دلیل هم ریشه بودن زبان ایرانی وهندی خیلی ازنامها مشابه هم باشن.مثل اسامی عربی درکشورهای عرب زبان یا نامهای انگلیسی در بریتانیا و آمریکا واسترالیا.
۳))کُردها ازهزاران سال پیش همسایگان ارمنیها و یونانیان وآشوریان بودن وهرگز از آنها بانام دشمن و دیو و… وبه بدی یادنشده ولی پس از ورود اعراب به بین النهرین وهمچنین یورش ترک ومغولان به مناطق همجوار این القاب زشت وزننده بکاررفته.و صدالبته سایرین هم نپذیرفتن وبه راحتی فهمیدن که اعراب وترکان مغول به فکر فساد وتفرقه افکنی هستن.
۴))از ابتدا زبانها وسیلهء ارتباط بین جوامع واقوام بودن وطبیعتا هرقدر اقوام باهم بیشتر مختلط شدن زبان نزدیکتری پیداکردن.اقوام مغول تبار واعراب هم شاید هزاران سال بعد بتونن باسایر مردم منطقه ارتباط نزدیکتر وعمیقتری پیداکنن.البته به شرطی که دراین مدت رفتارشون هم بهتر واجتماعی تر بشه???
تاریخ هرقوم یا ملت رو باید درآداب ورسوم وفرهنگ اون جماعت وهمچنین در دل همسایگان قدیمی اون جست.
این چرندیات چیه نسب کوردها به هث پسر کنعان کنعان پسر حام و حام پسر نوح میرسد هوریها اولین نسل کوردها هستند هیتیان اجداد کوردهای امروزی هستن هیتیان دینشون میترائیسم بود و امروز تنها دین ایزدی هست که پایه و اساسش میترائیسم هست هم چنین لباس آخرین شاه هیتیان به لباس کرمانجهای ایزدی شباهت زیادی دارد لباس آخرین شاه هیتیان رو با لباس کرمانجی های ایزدی مقایسه کنید البته توصیه میکنم لباس کرمانجهای ایزدی رو به اینگیلیسی سرچ کنید
آقای منوچهر بختیاری با شما موافقم کاملا
درود به شرفتون
واقعا آدم از اینهمه مزخرفات تعجب میکنه. خب مگه تو کتاباتون حتما باید درمورد هرچیزی نظر میدادید؟
ریشه اقوام هم به آدم برمیگرده اما بعد ها به دلیل فواصل و شرایط گویش هاشون باهم فرق کرده. اقوام آریایی که به ایران اومدن خب هممون میدونم سه قوم اصلی ماد و پارس و پارت بودن که زبون هم رو هم میفهمیدن خالا با یه اختلاف لهجه. همون در گذر زمان تبدیل به زبان های متفاوت شده. کرد و لر و فاذس و بلوچ و تاجیک و مازنی و … همه از همون تیر و طایفه ایم. خیلی از اقوام هم بدلیل نسبت کمشون با جمعیت قوم دیگه در اون قوم حل شدن. مثل ایرانی های مناطقی که هم اکنون ترک نشین یا عرب نشین هستن. ما ایرانی ها هیچوقت نژاد پرست نبودیم به همین خاطر راحت جور میشدیم با شرایط
زمان حمله اعراب ب ایران کوردها بخاطر کوهستانی بودن مناطقشون و آشناییشون ب منطقه چندین بار اعرابو شکست دادن و اونارو عقب راندن و اعراب ناراضی چون ب هیچ حربه ای نتونسته بودن کوردا رو شکست داده و نفوذ کنن جفنگیاتی مثل جن و …رو برعلیه کوردها باب کردن.توی استان ایلام،شهرستان بدره و سیروان(به هم متصل هستن)دره ای وجود داره بنام تنگه کافرین که این اسم دقیقا یکی از اسامی هست ک اعراب بواسطه شکست هاشون از اکراد بر اون تنگه و دره گذاشتن و دلیلشم این بوده که هرکاری کردن نتونستن از اون تنگه عبور کرده و وارد حریم کوردها بشن و پیوسته شکست میخوردن و چون حربه هاشون در شکست کردهای اونجا کارگر نبوده قدرت کوردها رو ماورایی دونسته و اونا رو غیرانسان و ازتبار اجنه کافر پنداشتن.اینو تمام مردم ساکن اونجا میدونن و کسی ک شک داره خودش میتونه سوال بپرسه ازشون.علت بسیاری از نامگذاریها هم همین توهمات و بعضا دشمنیها بوده و واقعیت چیز دیگریست.کورد یکی از بااصالت ترین و صلح طلب ترین امتها بوده و هست.جناب ادمین محترم:موثق ترین و درسترین منابع خود مردمانی منطقه هستن که برپایه واقعیات و اسناد مکتوب وشفاهی و البته سندیت دار واقعیات رو میگن نه کسانیکه برپایه توهمات و غرض و دشمنی حرفی میزنن
آنهایی که چرت و پرت به کورد نسبت میدهند . بدانند خودشان فرزند نامشروع کورد هستند. کوردها اصیل و صاحب تاریخ تمدن بسیار کهن هستند.
نویسنده این مقاله که خودشان هم ظاهرا کورد هستند کتابی دارد به اسم: کردها و اسلام، ستیز یا سازش؟؟!!
در کل کتاب بدی نیست، هر چند انتقاد بر بخش هایی از آن وارد است، اما مساله مهم این است که این بنده خدا در هر مقاله از سایت بخشی از کتابش را به صورت تکه تکه نمایش میدهد و بحث و جدل و کج اندیشی در مورد مفاهیم پیش می آورد، در حالی که اگر کتاب کاملش را بخوانیم بعضی از شبه ها جواب داده شده، اما چیزی که برام تعجب برانگیز بود لینکی است که به اسم ایشان در فیسبوک ایرانی یک صفحه ایجاد کرده: https://nicefun.ir/danamehrnooskurd
در لینک فوق از قول ایشان مطالب بسیار بی اساس و نادرستی در مورد کوردها نوشته شده و در آن بسیار ناجوانردانه تیشه به ریشه خود و ملتش میزند، مطالب صفحه مربوطه در لینک فوق بسیار فاشیستی و با عکسی غلط انداز دال بر مهاجر بودن کوردها و ارتباط نژادی با کولی های هندی برای کاور ایشان و عکس خود ایشان هم وجود دارد، مطالب بسیار غیر واقعی و یادآور کثافت کاری پانترک ها در عرصه اینترنت علیه کوردها است و به همان سبک است.
احتمال این می رود که ترک ها از اسم و موضوع مقالات این بنده خدا سوء استفاده کرده باشند و با نام ایشان در جهت مقاصد پلید و شیطانیشان صفحه ای جعلی برای ارضای نفس کثیفشان درست کرده باشند که امیدوارم این آقا خود متوجه شود و یا با خواندن کامنت های سایت متوجه پیام بنده گردد و یا جوابی برای ایجاد آن صفحه ضد انسانی داشته باشند.
کوردان باشرف هیچوقت از اینکه دیگران برای شما افسانه سرایی کرده اند و نسل کورد را به دیگران و یا چیزهای عجیب و غریب ربط داده اند نگران نباشید. این افسانه ها خود نشانه قدمت و دیرینگی حضور کورد و همچنین رازآلود بودن منشا آنها است. وقتی فارس با تاریخ ۲۵۰۰ ساله و یهود با تاریخ بیش از ۳ هزار سال درباره کورد افسانه میگویند، آنهم افسانه های متفاوت و عجیب و بی ربط یعنی کورد قدیمی تر از هر دو است. تازه من هم در ادامه از ارمنی ها افسانه سوم را در مورد کوردها میگویم که آن جالب تر است.
۱- افسانه جن بودن کوردها را ابتدا یهودی ها مطرح کرده اند و سپس به دهن عرب ها افتاد که از بیخ و بن ابلحانه است، موجوداتی مثل جن، دیو و فرشته و … غیرمادی اند و اصلا فیزیکی نیستند، وقتی شما نمیتوانی یک پستاندار (مثلا سگ یا گاو) با بدن کاملا فیزیکی را باردار کنی و یا آنها انسان را باردار کنند و بچه ای با فرم انسان ظاهر شود، چگونه موجودات غیر مادی و غیر فیزیکی میتوانند انسان را باردار کنند؟ در طول تاریخ (و نه افسانه ها) مورد مستند در این باره سراغ نداریم. و اساسا نادرست هستند زیرا جن و انسان دو گونه کاملا متفاوتند. از طرف دیگر قرآن همه انسانها را فرزند آدم و حوا می داند بدون آنکه واسطه دیگری در نسل آنها وجود داشته باشد؛ در حالی که اگر فرزندی از چنین ازدواجی پدید آید اجداد غیر انسانی خواهد داشت و با ظاهر قرآن ناسازگار می نماید.
۲- افسانه ضحاک و کورد از جناب فردوسی و بقیه اقایان هم کاملا بی اساس است زیرا اولا آن زمان کوه های زاگرس خالی از جمعیت نبوده و اجداد حقیقی کوردها با نام هایی مثل ” گوتی، کوتی، کاسی، هیتی، میتانی و …” ساکن بوده اند و بسیار قدیمی تر از ضحاک (یعنی همان آستیاگ که آخرین پادشاه ماد بود) هستند، و دوم در آن افسانه فقط مردها را به مناطق خالی از جمعیت و کوه ها فراری دادند و زنی با آنها نبود! پس چطور تولید مثل کردند و نسل آنها فراوان شد و کوردها را به وجود آوردند؟؟!!
همچنین فردوسی میفرمایند: ” خورشگر بدیشان بزی چند و میش سپردی و صحرا نهادند پیش ”
کُردهایی که با بز و میش راه صحرا در پیش گرفتند، در حالی که میدانیم که مناطق کوردنشین صحرا ندارد و کوهستانی است و با بیابان های داخلی ایران و یا عراق و عربستان فاصله بسیار دارد.
اگر چه در همان افسانه هم باز فردوسی مجبور شده به هویت مستقل ملت کورد اعتراف کند(برخلاف پانفارس های امروز که سوفیستانه تلاش میکنند کلا ملت کورد را نفی کنند و بگویند ” کورد یعنی چوپان های فارس زبان ایرانی “)، فردوسی تلاش کرده زمان بوجود آمدن آنها را در هزاران سال بعد از شکل گیری هویت پارس ها(فارس ها) نشان دهد، در حالی که اینگونه نیست و منابع میانرودان چیز دیگری را نشان می دهد، قبل از اینکه یونانیان اسمی از پارس بیاورند اسم کورد در منابعی نظیر منابع سومری و آشوری و یهودی وجود داشته است.
معنی چوپان یا کوچرو نشانگر معنی اصلی و حقیقی کرد نیست هر چند ممکن است در مقطعی کردها به چوپانی یا کوچ رویی مشغول بوده باشند که این امر در تمام اقوام دیگر نیز وجود دارد. مطرح شدن این قضیه فقط مربوط به چند دهه اخیر است و واکنش ملی گرایان ایرانی است در مقابل احساس خطر ناشی از تجزیه ایران است و توانسته اند طرفدارانی پیدا کنند اما هم ادعای آنها و هم ترس آنها از تجزیه و هم انکار هویت مستقل کوردها منطقی نیست.
البته تمام سفسطه فارس ها ترس از تجزیه ایران است و بس، ولی ما میگوییم ترسیدن از تجزیه سرزمین نباید بهانه ای برای انکار هویت و تاریخ ما شود، ایران زمانی برای ما ارزشمند است که تمامی حقوق ما و تاریخ و فرهنگ و زبان ما از سمت شما به رسمیت شناخته شود، نه اینکه همه چیز به نفع فارس و فارسی مصادره شود.
۳- روایت سوم هم که معلومه، جناب مسعودی سعی کرده اند کوردها را به همه بچسپانند که بیشترشان هم عرب اند، با اینکه همین آقا در مورد شماره ۱ و در «مروج الذهب» گفته بودند کوردها از جن هستند.
و اما افسانه ای که من میخواهم منتشر کنم:
در سفرنامه و نوشتههای اولیا چلبی، جهانگرد دوران عثمانی، افسانهای درباره کوردها نیز وجود دارد. وی اظهار می دارد که این افسانه را از یک مورخ ارمنی به نام میگدیسی (مقدیسی) دریافته است:
“به گفته وقایع نگار میگدیسی (مقدیسی) ، اولین شهری که پس از طوفان نوح ساخته شد، شهر جودی (کودی) و پس از آن قلعه های سنجار و میفارقین (سیلوان) بود. شهر جودی توسط ملیک کُردیم (Melik Kürdim) یکی از افراد جامعه نوح پیامبر اداره می شد، مردی که کمتر از ۶۰۰ سال عمر کرد و طول و عرض کوردستان را طی کرد. با آمدن به میفارقین آب و هوای آن را پسندید و در آنجا اقامت گزید و فرزندان و نوه های فراوانی به دنیا آورد. او زبانی مستقل از زبان عبری برای خود اختراع کرد. نه عبری است، نه عربی، و نه فارسی، دری و پهلوی. آنها هنوز آن را زبان کوردیم (کوردی) می نامند. بنابراین زبان کوردی که در میفارقین ابداع شده و اکنون در سراسر کردستان مورد استفاده قرار می گیرد، نام خود را مدیون ملیک کُردیم(ملیک یا ملک احتمالا به معنی پادشاه بوده) از جامعه نوح پیامبر است. از آنجایی که کوردستان رشته کوه های سنگی بی پایانی است، دوازده گونه از زبان کوردی وجود دارد که در تلفظ و واژگان با یکدیگر تفاوت دارند، به طوری که اغلب مجبورند برای درک کلمات یکدیگر از مترجم استفاده کنند.”
از آنجا که افسانه توسط خود ارمنی ها نقل شده و افسانه درباره منشا کوردها است، زبانی که در این افسانه توسط ملیک کوردیم اختراع شده ارمنی نبوده، و چون گفته که عربی و عبری نیست پس کلا از خانواده سامی هم نبوده و آشوری هم نبوده، چون ارمنی ها فرق آشوری و کوردی و یا آرامی و کوردی را به خاطر زندگی طولانی با آشوری ها و کوردها به درستی تشخیص می دهند، و از اون لحاظ که گفته فارسی، دری و پهلوی هم نیست ممکنه اصلا از خانواده ایرانی نبوده باشه، پس ممکنه زبان کوردها که امروزه زبانشان از خانواده ایرانی است در طول زمان تغییر کرده باشه و زبان کنونی کوردی دقیقا زبان کوردی دوران ملیک کوردیم نباشه و یا با زبان ایرانی ها ترکیب شده باشه و فرم کوردی امروز را به وجود آورده، اما پیداست که ملت کورد اسم ملتشان را (کورد) حفظ کرده اند. به هر حال همگی اینها افسانه هایی است که اقوام غیر کورد در مورد کورد گفته اند و گویای قدمت کورد و رازآلود بودن منشا آنها است. باز این افسانه نقل شده از مگدیسی ارمنی منطقی تر از بقیه است، هر چند همگی افسانه اند.
همچنین کوردهای ایزدی (پیروان مهرپرستی) افسانه جالبی درباره خود نقل میکنند که بسیار نمادین و سمبلیک است که این نمادها و سمبل ها نیاز به تفسیر دارند و بدون تفسیر در مورد دین و آیین این انسان های شریف، برداشت اشتباه صورت میگیرد. بنابراین از ذکر آن خودداری میکنیم.
درمورد همه ی اقوام چنین چیزهایی را بنده دیدم مثلا ترکها، عربها، یونانیهاو….نسلشون روبه چیزهایی عجیب غریب مثل نسناس ،انسان چهارپا دارای سر ادم و….نسبت دادن ولی همه ی اینها به نظرم دروغه واجتماعات انسانی باتمسک جستن به مشترکات بناشده اند هرچندشایدبااقوام دیگرهم ریشه هم باشندالبته زبان کردها احتمالا به علت نبودیک کشورمستقل دچارتغییرشده مثل زبانهای ترکی استانهای روسیه که کمترقابل فهم برای ان مردم است
? ? ? ? خدایا….
ببینید چه احمقایی مثل منوچهر اومده زر میزنخ
من کرد نیستم ولی اگه منوچهر انقد مغز داشتی همه افراد قوم کرد یکین و کرد هستند فقط لهجشون فرق داره و شاید گاهی اوقات از هم متوجه نشن که بخاطر لهجه است وگرنه…
مثلا اگه مغزتو بکار بندازی میتونی بفهمی که خود زبان انگلیسی لهجه های متفاوتی داره مثلا لهجه امریکایی با انگلستانی یا… فرق داره
چه آدمایی احنق پیدا میشن ?????
در ضمن فک میکنی ترکهای ایران دقیقا شبیه ترکهای ترکیه هستند خخخ خداوندگارا از تو یاری میطلبم ایشان را کمی سواد حاصل فرمایی
بندخ یک فارس از یک شهر ایران
واقعا خنده داره کار به کجا رسیده که یه عده به خاطر دشمنی با کردها حاضرند هر چیزی بگند تا زخمایی که از کردا خوردند رو التیام ببخشند اقای منوچهر بختیاری که دوستان از خجالتش دراومدند و جوابش دادند اما اقا یا خانم دومرول مطلبی که در مورد کردا گذاشتی و اون ها رو به کولی ها نسبت دادی اولا اینکه دقیقا کپی همین مطلب بنده تو یه سری از پیج های پان بعضی از اقوام که انگار با کردا دشمنی دارند دیدم و مطلب شماهم واو به واو کپی همونه انگار که همون متن کپی پیست کردی و در اینجا قرار دادی بعد اینکه شما اسم طوایف کولی رو بردی و ان ها رو با طوایف کرد مقایسه کردی اما سوال اینجاست که این اسامی طوایف کولی را شما و امثال شما که همچین ادعایی دارید از کجا استخراج کردی و اینکه شما به شهر کلیلا در راجستان هند اشاره کردی در صورتی که هر چه منطقه راجستان را جستجو کردم همچین شهری درونش نبود و اینکه ما هزاران واژه در زبان های نختلف داریم و اینکه شما از لفظ قراچی و کراچی استفاده کردید که در اذربایجان استفاده میشه چه ربطی به کرمانج ها که در منطقه خراسان که در شرق کشور وجود دارند داره در مورد واژه کوت در عربی هم خیلی جالبه که یه عده میگند این واژه به چوپان ها اطلاق میشه اما یه عده مثل جنابعالی میگند به کولی ها اطلاق میشه و همین بی اساسی ادعای شماها رو میروسونه در ضمن شما از کجا نحوه ارایش زنان کولی را بلدی که حالا به نحوه ارایش زنان کرد ربطش دادی در ضمن کولی جماعت به رقص و مطربی نه چوپانی که شما اومدی با معنی واژه کرد در زبان طبری یکیش کردی و به هم مرتبطشون کردی از شما و امثال شماهم همین بس که یه عدتون میگید کردها از نسل اجنه هستند یه عده میگید چوپان هستند یه عده میگید کولی هستند حرف اخرم اینکه اگه این ادعا ها معتیر بود تو محافل علمی و معتبر و همین طور کتاب های معتبر مطرح میشد نه چندتا پیج و سایت در فضای مجازی که اشخاص نه هویتشون مشخصه نه مدرک علمی و میزان سوادشون
سلام جوگیر نشید خواهشا
این هم خطاب بە منوچهر بختیاری برای اطلاعات غلط از اقوام و تاریخ پیشین ایران جون مادرتون نمیدونید نگید حتی شما کردها.
چە برسه بە ترکها و عربها و خیلیای دیگە.
ابتدا بەریشه ملتها توجه کنید.
برای شناخت هر ملتی تنها بایدبە زبان اون روی آورد.
بە مثال الان بحث ملت کرد یا کردان پیش آومدە می خوام یە پردە کوچولو از زبانشون بردارم.
زبان کردی زادە مستقیم زبان عبری یا زبان ێادمیە یا ٵومی یا ٲوارامی یا ٸارامی است
البته منبع نامعتبر دیگە هست از ارمن استفادە شدە کە نامعتبرە ولی گفتم بدونید.
ابتدا بە نام مقدس پیامبر ابراهیم توجە کنیم.
ابراهیم عربی شدە آبراهام بودە و از دو قسمت آبرا و هام شکل گرفتە کە بە شکل نسل توجە دیگە کنید.
هام پسر سام پسر نوح پسر عام پسر خنخوخ پسر… .
آبرا در زبان کردی بە برادر بزرگ خانوادە میگویند و آبرا در اصل عبری بودە و تاحالا تنها در کردی مشاهدە میشە. البتە خیلی از این کلمە وجود دارە و کمبود حوصلە اجازە نمیدە.
اما نسل کردها
بر اثاث کتابی از عهد بوق کە در اختیار دارم نسل کرد رو برادر نسل اعراب و عموزادە های نسل یهود گفتە و کردهارو یکی از فرزندان حضرت اسماعیل معرفی و حضرت اسماعیل رو پدربزرگ این خاندان نام بردە است.
حالا جالب اینە قوم یهود یا یهوذ کە بە بنی اسراییل از دو بخش اسرا یعنی خدا و اییل یعنی طایفە تشکیل شدە و از طایفە یعقوب نبی فرزند اسحاق نبی برادر حضرت اسماعیل شکل گرفتە اند.
اعراب هم در اصل مدان یا مدین یا مد یین نام داشتە.
اما کرد اعراب شدە بخش کتاب زبور اگراییل یا گردییل یا گرییل کرییل ابتدا در عربی بە مفهوم اکراد همان اگراد باستانه و اشارە بە این قوم صلح طلب شدە تو اون دوران هنوز تشکیل یا زادە نشدە و مربوط بە دورە ابراهیم نبیە.
اگراییل در تورات بە اسم اسراگرا از دو بخش اسرا یعنی خدا و اگرا یعنی ارتش صلح شکل گرفتە و کردها رو صلح طلب و حامیان مدانیان یعنی اعراب توصیف کردە و برای امنیت جان یهودیان از دستان دشمن پناە آوردن یهودیها بە کردها در تورات توصیە شدە شماهم می دونید الان یهودیا کجان دیگە لازم به ذکر نیست بگم قدمت کردها تو مناطق کرد نشین کوهستانی چقدرە.
تو تاریخ هیچ ردی از قدمت ۱۲۰۰۰ سالە کردها حملە بە ملتهای دیگە تابە امروز مشاهدە و ثبت نشدە این یعنی اسراگرا.
اسم حضرت اسماعیل از دو بخش اسما یعنی اسم پاک و عیل همان ایل خودمان تشکیل شدە و در اصل ایسماییل بر گرفتە از نام یکی از فرشتگان خداوند کە علم اسم نجیب را بە آدم یا آدمیە آموخت گرفتە شدە است.
اسحاق از ابتدا بە صورت ایزاک یا ٸایزاک یا آییزاک تلفظ می شد.
موسی در ابتدا بە شکل موتزا یا موتزارت تلفظ می شد کە امروز بە دو شکل موسی یا مرتضی تلفظ میشە.
عیسی در دوران باستان بە شکل عیسو یا ایسو یا آیسو تلفظ می شد.
زبان کردی بە سە قسمت کاملا باستانی تقسیم میشە
یک اورامی
دو ٸایلا
سە ٸاریا
کە نشان دهندە سە قوم و اتحاد قویە و اصل کرد ٸارام یا اورام یا هورام یا هەورام هست.
پس کرد دارای ۲۸ زبان و ۳۲ گویشە این هم جنبە نظامی باستانی داره که دست دشمن رو از نفوذ به قلب کردها رو بریدە.
منطقە ی کردها از مثلث امنی برخوردارە سە نقطە کردستان یابهتر بگم مزدوپتامیا یا مژوپتامیا بە معنی اولین و قدیمی ترین تمدن جهان کە سند بە قدمت این اسم موجودە و اولین ملت پرچمدار جهان هستن
کران یا کنعان باستان یعنی پالایش شدە نشان از مناطق عرب نشین
فلسطین یا اسراییل بە بین النهرین یا میان دو رود پرآب تشکیل شدە.
هندیا هیچ دخلی بە کردها ندارن و از قوم پارت تشکیل شدن.
من ترک نیستم ولی ترکها بدونن قدمت تاریخیتون از حضور در ایران هنوز بە کفش فارسها و گیوە کردها و دیگە ملت های ایرانی اصلا نمیرسە یعنی قد یە لنگە کفش ایرانیا نیستین جون امام حسین نگید ایرانی هستیم آبرومونو نبرید.
ترک تو انگلیسی بە معنی بوقلمونە قد همین پرندە قدمتو شهامتو غیرتو شرف دارین پرچم دار شدین عکس بوقلمونتونو چاپ کنین وسط پرچمتون.
اینو برا کردها نوشتم جون مادرتون این همه درس خوندم گندشو بالا نیارین.
میلادم فوق لیسانس زبانشناسی از شیراز.
یعنی به جرات میگم که توایران ازترکانژادپرست ترندیدم قول یکی ازدبیرامون میگفت زمانی که دانشگاه تهران بودم یکی ازاستادامون گفتن که ترکامیخوان یه جوری ثابت کنن که ائمه ترک بودن اگه بذاریشون میگن خداهم ترکه من خودم کردنیستم ولی خیلی ناراحت کنندست که تاریخ وفرهنگ یه قوم بااین همه ویژگی خوب رو ببری زیرسوال زنده بادکردستان هربژی کردستان
کردهای ایران زبان همدیگر را شهر به شهر نمیفهمند. ه همه فارس ها و همه ترک های ایران که جمعیتشان هم ۱۰ برابر کرد هاست زبان همدیگر را میفهمند. با چشم خودم دیدم که در اورمیه چند قوم مختلف کرد وجود داشته اند که چون زبان همدیگر را نمیفهمیدند باهم فارسی یا ترکی حرف میزدند. البته اعراب هم کم و بیش اینطوری هستند و بعضا با لهجه های بسیار بسیار متفاوتی باهم حرف میزنند. این مشاهدات من بود تحقیقات بیشتر و نتیجه گیری با شما
شما دارین ب کوردا توهین میکنین
تفاوت های ژنتیکی بسیاری در استان های کردستان و کرمانشاه وجود دارد و نشان دهنده عدم تک قومیتی بودن این قوم هست
اما وجود درصد بالای هاپلوگروپ j1 (که اختصاصا مربوط به اعراب هست)
و e1 ( که ریشه آن به اعراب افریقا باز میگردد) بیانگر پیوند قوی این قوم با برادران عراقی خود میباشد.
در آخر یاداوری میکنم تمام اطلاعات بالا بر اساس اطلاعات آماری و تحلیل اینجانب نوشته شده است و قطعیت کامل ندارد.
در زبان تورکی به کولی می گویند «قراچی» که از واژه «کراچی» گرفته شده و در خراسان به آنها «کرمانجی» می گویند.
برای اینکه کردهارابشناسیم باید ابتدا کولی ها را بشناسیم و سپس با کردها مقایسه کنیم.
۱ . کولی ها طوایفی بسیار پر جمعیت از هندوستان و قسمتی از پاکستان هستند که زندگی آنها همیشه با کوچ نشینی همراه بوده؛ و در زبانهای محلی ایرانی مانند طبری نیز «کرد» بمعنی چوپان کوچ نشین است.
۲ . لباس محلی کولی ها کاملاً مشابه با لباس محلی کردها است. کلاه کردها مشابه عمامه کولی های هندی است. لباس محلی و آرایش موی زنان کرد شباهت بسیاری با کولی ها دارد. (البته بعضی از کولی ها، لباسهای محلی کشور میزبان را نیز ممکن است بپوشند ولی منظور ما لباس سنتی اصلی کولیان است که شباهت بسیار با لباس کردی دارد). ۳ . زبان کولی ها شاخه هایی از سانسکریت است و موقع مهاجرت از ایران به غرب، زبانشان تا حدودی با زبانهای محلی آمیخته شده و لهجه های مختلفی ساخته شده اند که زبان کردی نیز در همان شاخه هند و فارسی قرار میگیرد. کولی ها در مسیر حرکتشان به اروپا تعدای از آن لغات را هم در کشورهای مقصد رایج کرده اند و از آنرو زبانهای هند و اروپایی تعدادی لغات مشترک دارند.
تشابه زبانهای سانسکریت، بنگالی، پشتون، اردو، فارسی و کردی غیر قابل انکار است. (تشابه قیافه هایشان هم غیر قابل انکار است). ۴ . اسامی طوایف کولی ها که به ثبت رسیده اند مشابه اسامی طوایف کردها است. مانند:
طوایف کولی: کلیلایی، گورونی، سوران، خرات، سور، جات، اردل، کاولی، کراچی، قادریا، خانی، بوکان
طوایف کردی: کلیایی، گورانی، سورانی، خرات، زور، جاف، اردلان، کاویانی، کرمانچی، قادری، خانی، بوکان
اعراب خوزستان به کولی واژه «کوت» را بکار می برند و در آزربایجان واژه «کوت» را به «کرد» اطلاق میکنند. در شرق پاکستان و غرب هندوستان منطقه ای بزرگ بنام «کوت» وجود دارد و شهرها و روستاهای بسیاری با پیشوند و پسوند «کوت» وجود دارند.
در زبان تورکی به کولی می گویند «قراچی» که از واژه «کراچی» گرفته شده و در خراسان به آنها «کرمانچی» می گویند.
کلیلا، نام شهری در استان «راجستان» هندوستان است و به ساکنان آنجا «کلیلایی» گفته میشود. «کولی های کلیلایی» در ایران، «کردهای کلیایی» نامیده میشوند و هر دو گروه بزبان هند و فارسی صحبت میکنند.
آقای منوچهر بختیاری خاک تو اون سرت کنم بی شعور کم سواد باید خجالت بکشی زمانی که خدا خودش تو قران فرمود و گفته 《 خاک کرد ها مقدسه 》و در روایات امده که خدا به پیامبر فرمود《به عرب ها بگو که به سمت ملتی جنگجو و قدرتمند ره سپار شوند》اخه تو کی هستی که حرف می زنی
دوست عزیز منچهر بختیاری ، آیا واقعا کلمه عشایر فارسی است یا شما چیزی از عربی و اوزان آن نمی دانید؟( عشیر، عشیره، عشایر)
حالا از نظر شما هیچ ملتی نمی تونه تنوع دینی، فرهنگی یا زبانی داشته باشه؟؟ عزیز کسی زور نمی زنه شما داری فشار زیادی تحمل می کنی!
ای جونم به این افکار …..کتاب کردها کیستند رو بخوانید بعد نظر بدید….
آقای منوچهر بختیاری، تاریخ رشته ای نیست که بر اساس اوهام شکل بگیره و ثبت بشه. متاسفانه در دنیای جهان سوم هنوز بسیاری معتقدند که تاریخ منتج از نوشته چند تاریخ نویس هستش که به میل خودشون نوشتن. کمی مطالعه در این زمینه بد نیست. در ضمن آنچه که در مقاله هم ارائه شده کاملا مهمل هستش. فرصتش نبست تا در اینجا براتون توضیح بدم
آقای بختیاری به هیچ وجه اطلاعات تاریخی نداری.
انشعاب فرهنگی و تنوع زبانی در عین اشتراک، نشاندهنده قدمت و ثروت زبانی و فرهنگی است.
وقتی از یه چیز صد ورژن وجود داره، یعنی چی؟
یعنی اینقدر قدمت داره که تونسته و زمانش بوده که که مرتب زایش و انشعاب بده.
کورتای، کاردوخ، کاردوک، کوردو، کوردوئن اسامی هستن که مستقیما توسط اقوام همجوار کردها در دنیای باستان در کتیبه هایشان برای قومی در غرب دریاچه ارومیه در ۲۵۰۰ سال پیش از میلاد تا میلاد بکار برده شده. در جایی که امروز کردستان نامیده میشه میتانی ها لولویی ها گوتی ها ساگارتین ها ( زاگروس )سکا ها مادها کاسی ها تا حدودی آشوری ها و بابلی ها و ایلامی ها زندگی کرده اند. اولا مطالعه کن بعد حمله.
درضمن جن موجودی خیالیه و مربوط به جاهلیت عرب. نیای همه مردمان به انسان خردمندhomosaphine که از آفریقا سرچشمه گرفته و از انسان راست قامت منشعب شده میرسه.
حداقل ۷ گونه انسان تا الان فسیل هاشون پیدا شده که فقط homosaphine بقا پیدا کرده و قدمت قدیمی ترین فسیل هاش تنها ۱۰۰هزار ساله.
نویسنده محترم که معلوم نیست با خودش چند چنده تاریخ اورده از اسلام به بعد بیچاره کرد و فارس در اصل یک نژاد بودند هر آدمی که یه خورده حالیش باشه این متن رو بخونه میفهمه که قبل از اسلام بین کرد و عرب یه اختلاف بسیار بزرگی بوده که اینجوری نوشتند جن؟ منبعم میاری؟!!!!!
در جواب اون منوچهر اقبالی که معلوم نیست اصلا چیکارست یا اصلا چیزی حالیشه یانه فقط میتونم بگم متاسفم برات ینی الان فکر میکنی کرد ایران با کرد سوریه وترکیه و عراق فرق دارن اخه بی سواد اینا که همشون یه زمانی متعلق به ایران بودند کلا شما هیچی نمی دونید
بحث کردن با شما بی فایده ست اگرم خیلی دوست داری نژاد اصیل کرد رو ببینی یه سر به روستای اورامان بزن تا بفهمی کرد هیچ ربطی به عرب نداشته و ندارد
خودت چی استعمال دخانیات اکیدا ممنوع
همش عربیه که از ۱۰کلمه تون۷ تاش عربیه
حالت خوبه؟
اون نژاد فارسی که من میشناسم ادمایی مثل تو معنیشو عوض کردن
جالب و در عین حال شرم آور آنجاست که شرف خان بتلیسی پس از نقل سخن جهلا(حکما) در مورد جن بودن کردها بجای دفاع کردن با حالتی مرددانه میگه العلم عند الله!!!!
جن ؟؟؟ خخخخخخخخخخخخخخخ الان ما جن شدیم خدایا رحم کن به دل کسانی که از بغض و کینه به پرت و پلا نوشتن افتادن جن خخخخخخخخخخخخ خداییش خیلی خندیدم مطلب از این مسخره تر نیس
با سلام
در هنگام تجاوز اعراب به ایران زمانی که اعراب از مناطق لر نشین به خاک و مردم ایران تجاوز کردند کوردها در برابر اعراب ایستادند و آنها را شکست دادند. به خاطر همین مساله به مرور زمان اعراب از کورد ها کینه به دل گرفته و آن هارا جن نامیدند.
سلام بنظر من نفس بازپخش نمودن این لاطائلات مورخان عرب مانند مسعودی و دیگران زیبنده این سایت نیست و موجب رنجش خوانندگان شما می شود ، مثلا نویسنده محترم آقای مهرنوس می خواهند چه بما بگویند با آوردن این مطالب ؟ همه ما می دانیم خداوند متعال به تقوی می نگرد نه به نژاد و زبان و فرهنگ.
خجالت نمی کشید این مطالبو می نویسید؟؟
ملت کورد پاک ترین ملت هاست چطور میتونید این حرفو بزنید
این که میگن از اجنه ها هستند …..
این پرت و پلاهارو نخونید همش دروغه
کردی وجود نداره. اگر کردی بود در حال حاظر یک نژاد بودند ن هزار نژاد و هزار ملیت و هزار مذهب و هزار زبان ک امروزه عده ای زور میزنند این ها را تحت نام کرد بخوانند. در تمام منابعی ک از،زمان اسلام ب اینور از کرد نام برده منظور عشایر بوده. کرد لغتی عربی هست فارسی ان عشایر میشد پس لطفا دقت کنید و اطلاعات غلط،ندید