خبر های جدید

عطوان :راه خروج مصر از بحرانها نه پولهای عربی و نه سلاح آمریکایی است

عطوان :راه خروج مصر از بحرانها نه پولهای عربی و نه سلاح آمریکایی است

عبدالباری عطوان در مقاله ای نوشت آنچه که مصر امروز برای خروج از همه بحرانهایش نیاز دارد نه پولهای کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس)، نه سلاح روسی و آمریکایی و نه جنگ با اخوان المسلمین و تروریسم است بلکه فقط باید به گزینه سوم متوسل شود.
پایگاه اینترنتی حصاد الیوم در مقاله ای به قلم عبدالباری عطوان نوشت، زمانی که انفجارها به قلب قاهره می رسد و خودروهای بمب گذاری شده هشام برکه دادستان و همراهانش را هدف قرار می دهند، و زمانی که از جنگنده های اف شانزده بسیار پیشرفته آمریکایی برای بمباران هسته های مسلح وابسته به استان سیناء استفاده می شود آنهم پس از حملاتی که بر اثر آن بیش از هفتاد سرباز، پلیس و غیر نظامی و بیش از سی و هشت مسلح اسلام خواه کشته می شوند، این بدین معنی است که قاهره به تدریج به حلب (شهر حلب سوریه ) و سیناء دیگر تبدیل می شود.
تعجبی ندارد و بعید نیست به زودی یا قبل از عید (عید فطر)یک روز صبح از خواب بیدار شویم و خبر برسد که حکم اعدام محمد مرسی و محمد بدیع رهبر کل اخوان المسلمین و شمار دیگری از رهبران این گروه اجراء شد.
در ادامه این مقاله آمده است مصر در مسیری حرکت می کند که عراق ، سوریه ، یمن و لیبی رفتند. یعنی مسیر ویرانی و هرج و مرج خونین و شاید هم تجزیه همانطور که نخست وزیر ترکیه دو هفته قبل از «سایکس پیکو» جدید خزنده در منطقه خبر داد.
« الشرق الاوسط» خبرگزاری رسمی مصر چهار شنبه شب اعلام کرد، دولت مصر قانونی را برای مبارزه با تروریسم به تصویب رساند.
در ادامه این مقاله آمده است اعدام محمد مرسی رئیس جمهور سابق آتش خشونت و تروریسم را در مصر شعله ور خواهد کرد و آن را وارد تونل تاریک و خونینی خواهد کرد به گونه ای که همه امیدها برای امنیت و ثبات برباد خواهد رفت در حالیکه مصر برای خارج کردن اقتصادش از بحرانهای کشنده به امنیت و ثبات نیاز دارد.
جمال عبدالناصر رئیس جمهور فقید مصر با اخوان المسلمین مبارزه کرد و برخی از رهبران آنها از جمله سید قطب را اعدام کرد اما یک طرح سیاسی و اقتصادی محکمی داشت و از فقراء از طریق قانون اصلاحات کشاورزی حمایت کرد اما اکنون جز جنگ و راه حلهای امنیتی شاهد هیچ طرح مشابهی نیستیم.
انور سادات کاملا بر عکس عمل کرد. وی با اخوان المسلمین ائتلاف کرد تا چپیها، جریان قومی و گروههای اسلام سیاسی جهادی در دهه هفتاد و هشتاد را بکوبد. وی به هدف آزاد سازی سیناء وارد جنگ با اسرائیلیها شد اما نمی دانیم امروز متحدان مصر چه کسانی هستند و ای کاش می دانستیم دشمنان آن چه کسانی هستند که متاسفانه اسرائیل در فهرست دشمنان قرار ندارد.
خطر بزرگ برای نظام مصر جنبش اخوان المسلمین نیست که رئیسش را از قدرت ساقط کردند، رهبران آن را به حاشیه راندند، حکم اعدام و حبس ابد در حقشان صادر کردند بلکه خطر بزرگ برای اسرائیل داعش است که حرف اول را در شبه جزیره سیناء می زند و به هر طرفی پیشروی می کند. با این تفاوت که این جنبش بیش از آنچه که از دولت مصر تنفر دارد، از اخوان المسلمین متنفر است.
همه کسانی که دادستان مصر را با خودروی بمب گذاری شده ترور کردند مستحق مجازات هستند اما قانونگذاری برای اجراء حکم اعدام به عنوان واکنش انفعالی بررسی نشده شاید به فاجعه ای برای مصر تبدیل شود، به سبب پیامدهایی که این امر خواهد داشت. بارزترین پیامد این است جنبش اخوان المسلمین آشکارا از روش مسالمت آمیزش دست بکشد ، فعالیت زیر زمینی انجام دهد و متوسل به سلاح شود زیرا این اعدامها به نفع جناح تندرو و به زیان جناح میانه روی اخوان المسلمین خواهد بود.
آنچه که مصر امروز برای خروج از همه بحرانهایش نیاز دارد نه پولهای کشورهای عربی حوزه خلیج (فارس) ، نه سلاح روسی و آمریکایی و نه جنگ با اخوان المسلمین و تروریسم است بلکه فقط باید به گزینه سوم متوسل شود که می تواند تنها راه حل بازگشت به همبستگی ملی، تحقق آشتی ملی، جلوگیری از خونریزی در حال و آینده، احیای طرح ملی مصری و احیای باور مبارزاتی درست است. ملت مصر به تسامحش برای مصلحت کشور ، امنیت و ثبات آن معروف است. این گزینه سوم فقط در دست ارتش مصر قرار دارد که همواره ستون فقرات و تنها تضمینی برای امنیت، ثبات و هویت مصر است. همانطور که قدرت تغییر دارد.

http://hasadalyoum.com/news7523.html

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا