خبر های جدید

در سال جدید تحصیلی زبان کردی در مدارس ترکیه تدریس می شود

در سال جدید تحصیلی زبان کردی در مدارس ترکیه تدریس می شود

آنکارا- ‘رجب طیب اردوغان’ نخست وزیر ترکیه روز سه شنبه گفت: از سال تحصیلی جدید، درس زبان کردی به عنوان درس انتخابی در مدارس این کشور تدریس خواهد شد.

نخست وزیر ترکیه امروز در سخنان خود در نشست علنی نمایندگان حزب ‘ عدالت و توسعه’ در مجلس ملی ترکیه گفت: ترکیه دوران گذر برای عادی شدن روند امور در کشور را می پیماید و در روند یاد شده برخی از اتباع این کشور که سال ها نادیده گرفته شده بودند به صورت اتباع متساوی الحقوق در خواهند آمد و کسی نمی تواند این مساله را به نوع دیگری تفسیر کند.

اردوغان گفت: دانش آموزان ترک پس از این، امکان آموختن زبان و لهجه های محلی را دارا خواهند بود و بطور نمونه اگر به تعداد کافی دانش آموز وجود داشته باشد در هر مدرسه امکان انتخاب زبان کردی به عنوان درس انتخابی وجود خواهد داشت و دانش آموزان امکان فرا گیری زبان کردی را دارا خواهند بود.

وی با تاکید بر اینکه این موضوع یک گام تاریخی است ، گفت: در صورت نیاز و درخواست در زمینه یادگیری زبان های دیگر در ترکیه نیز گام های موثری برداشته خواهد شد.

نخست وزیر ترکیه خطاب به کردتبارهای این کشور گفت: تاکنون در هرگامی که حزب ‘ عدالت و توسعه’ برداشته است برخی درصدد خدشه دار کردن آن گام برآمده اند و ‘پ.ک.ک ‘ و هواداران این حزب درصدد خدشه دار کردن این گام تاریخی برخواهند آمد.

لازم به ذکر است مخالفان کرد در ترکیه یکی از خواسته های خود را آزادی آموزش زبان کردی اعلام کرده اند .

در سالهای اخیر دولت ترکیه با فراهم آوردن زمینه تاسیس آموزشکده های زبان کردی، راه اندازی تلویزیون دولتی کانال شش به زبان کردی، تاسیس رشته های زبان کردی در برخی دانشگاههای این کشور و نیز تاسیس انستیتوهای فرهنگ کرد گامهایی در این زمینه برداشته است.

امکان انتخاب زبان کردی از سوی دانش آموزان ترکیه نیز از سوی ناظران آگاه یکی از مهمترین این گامها ارزیابی می شود.

گامهای یاد شده از سوی ملی گرایان افراطی ترکیه به عنوان تلاشهایی برای تشکیل یک فدراسیون کرد در ترکیه ارزیابی می شود و به موازات آن ملی گرایان کرد و مخالفان تندروی کرد نیز گام های دولت اردوغان را دروغ عنوان می کنند.

منبع : ایرنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا