خبر های جدید

میدان التحریر و حضور مصری ها

میدان التحریرمیدان التحریر و حضور مصری ها

مردم مصر دیگر نباید مهره آمریکا و حافظ منافع تل‌آویو در منطقه باشند و این زمانی تحقق پیدا می‌کند که یک دولت مردمی براساس یک انتخابات آزاد روی کار بیاید.

این پیام مردمی است که همچنان در میدان تحریر قاهره حضور دارند و گویا تا زمانیکه این خواسته آنها محقق نشده خیال رفتن به خانه هایشان را ندارند.

با این همه این یک سوی ماجراست. در آنسوی دیگر ماجرا ارتش قرار دارد که به نظر می‌رسد با رفتن مبارک از قدرت و به دست آوردن اختیار کل کشور به این نتیجه رسیده است که دیگر به حضور مردم در میدان تحریر نیاز نیست. در همین راستا روز یکشنبه درست زمانی که دولت موقت احمد شفیق اولین نشست رسمی خود را بعد از استعفای مبارک تشکیل داد درگیری‌های نسبتا شدید در میدان تحریر مجددا از سر گرفته شد.

نیروهای امنیتی با استناد به استعفای حسنی مبارک به شدت می‌کوشند تا مردم را متفرق کرده و آنها را مجاب کنند تا به خانه‌های خود بازگردند اما آنچه اکنون مصری‌ها به دنبال آن هستند با رفتن به خانه به دست نمی‌آید. مردم مصر برچیده شدن کل نظام مبارک را خواهان هستند که تنها با یک انتخابات آزاد ریاست جمهوری به دست می‌آید.

آنچه از حال و هوای مصر به دست می‌آید این است که اقدام شورای عالی نیروهای مسلح مصر در به رسمیت شناختن فعالیت‌های دولت موقت تعیین شده توسط مبارک به نخست‌وزیری "احمد شفیق" خشم و ناراحتی مصری‌ها را برانگیخته است. دغدغه کنونی مردم مصر اکنون رسیدن به هدفی بالاتر از سقوط مبارک است. از نگاه عمده تحلیلگران منطقه نیز مرحله آینده مصر بسیار مهم است چرا که مصری‌ها انتظار دارند، نظامی جدید و مخالف وابستگی و سرسپردگی مصر به دیگران تشکیل شود نه اینکه صرفاً حسنی مبارک از قدرت کنار رفته باشد.

نامزدهایی برای ریاست جمهوری

در چنین شرایطی برخی از منابع خبری از اعلام آمادگی و یا تمایل برخی از شخصیت‌های برجسته مصری برای نامزدی ریاست جمهوری خبر داده‌اند. احمد زویل دانشمند معروف مصری و دارنده جایزه نوبل صلح یکی از این چهره هاست که روز شنبه از احتمال نامزدی خود برای تصدی سمت ریاست جمهوری مصر خبر داد. در این بین شایعه استعفای عمرو موسی از سمت دبیرکلی اتحادیه عرب به ابراز تمایل او برای نامزدی در انتخابات ریاست جمهوری مصر تعبیر شده است. از سوی دیگر محمد البرادعی نیز از قبل یکی از چهره‌های مطرح در قیام مردم مصر بوده است. این گمانه زنی‌ها زمانی جدی می‌شود که اخوان المسلمین روز یکشنبه رسماً اعلام کرد هیچ چهره‌ای برای انتخابات احتمالی ریاست جمهوری در این کشور معرفی نخواهد کرد. این احتمالات در حالی است که اساساً مشخص نیست که دولت موقتی که حسنی مبارک پیش از ترک سمت خود تشکیل داده برای آینده چه برنامه‌ای در دستور کار دارد.

برگرفته از تابش

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا