معماری
خانه ---> دعوت و داعی ---> محورهاي فقه دعوت علامه ابو الحسن ندوي
دعوت جمعی

محورهاي فقه دعوت علامه ابو الحسن ندوي

محورهاي فقه دعوت علامه ابو الحسن ندوي

دكتر يوسف قرضاوي

 فقه دعوت علامه ابي الحسن ندوي بر محور هاي استوار و از بيست پيام تشكيل شده است ؛از آنها سخن گفته و به آنها استناد و بر آنها اعتماد كرده است كه به طور خلاصه آن را بيان خواهيم كرد .

1-محور اول و نخستين آن :تعميق ايمان به خداوند تعالي و يگانه و سبحان به عنوان رب و خالق و اله ،و يقين پيدا كردن به آخرت به عنوان جايگاه پاداش ثواب و عقاب در روياروي با ماديگرايان و طغيانگري كه بودن الهي را براي تدبير و حكمت هستي انكار مي كنند و انكار اين كه در انسان روحي وجود دارد كه از خدا در وي دميده شده است و وراء اين دنيا آخرتي وجود دارد .

2-برتري وحي بر عقل :ارزش وحي به عنوان منبع پاكي كه حقايق و احكام دين يعني عقائد شريعت و اخلاق از آن گرفته شده در حالي كه اعتبار نور نبوت بهتر از نور عقل است .

3-محور سوم :پيوند عميق با قرآن كريم به اعتبار كتابي جاوداني و دستور اسلام و ستون شريعت و منشأعقيده و اساس دين .

4-محور چهارم :ارتباط دائمي با سنت و حديث شريف و سيره ي معطر نبوي به اعتبار اين كه سنت مبين و شارح دقيق تطبيق  عملي قرآن است .

5-محور پنجم :شعله ور كردن آتش ربويت در پيچ و خمهاي زندگي مسلمانان و برتري فطري نفخ روح بر آن مشت خاكي و گل سياه و ارائه اين بخش اساسي در زندگي اسلامي كه شيخ آن را «ربانيه  لا رهبانيه »ناميد .

6-محور ششم :شيخ ندوي تمام سعي و كوشش خود را در «سازندگي نه نابودي »و در وحدت نه تفرقه »به كار گرفت و من اينجا وي را به امام حسن البناء.«رحمه »تشبيه مي كنم كه بر موضوعي كه شعارش سازندگي نه نابودي و وحدت نه تفرقه و نزديكي نه دوري بود ،علاقه داشت و براي اين اصل طلاي و ماندگار همكاري در موارد مورد اتفاق و پذيرش عذر يكديگر در مواردي كه با هم اختلاف داريم را ملاك عمل خود قرار داد .

7-محور هفتم :زنده كردن روح جهاد في سبيل الله و بسيج كردن نيروي نفساني امت براي دفاع از هويت و هستي و بر افروختن جوش و خروش حماسي دين در اعلاي امتي كه دشمنان نيروي خود را براي سركوب مخالفت با روح قهرماني و دشمن ستيزي و ذلت و خواري نفس –كه به دنيا علاقه دارد و از مرگ گريزان است –آنان به كار مي گيرند .

8-محور هشتم :زنده نگه داشتن تاريخ –بخصوص تاريخ اسلامي –براي بيداري امت از خطا ها و لغزشها .تاريخ حافظه و گنجينه ي پندها و مخزن قهرمانان امت اسلام است.

9-محور نهم:نقد جاهليت جديد كه در تفكر غرب و تمدن مادي معاصر نمود پيدا مي كند .

10-محور دهم :نقد آنچه در جهان عرب و تمام دنيا براي اعلان تفكر نژاد پرستي و زنده كردن تعصبات جاهلانه شايع است .

11-محوريازدهم : تأكيد بر عقيده ي ختم نبوت و مقاومت در برابر فتنه ي قاد ياني ها .

12-محور دوازدهم :پايداري در برابر جمود فكري كه خطر آن بين اعراب و عموم مسلمين و خصوصاً روشنفكران دچار بحران شديدي شده است .

13-محور سيزدهم :پافشاري بر نقش امت مسلمان در هدايت بشري گواه بر امت ها و قيام براي پرستش خدا و اعتقاد به يگانگي وي در زمين مي باشد ؛همانگونه كه رسول اكرم «ص»در روز بدر به آن اشاره نمود : «پروردگارا اگر اين جمعيت نابود شود در زمين عبادت نخواهي شد ».

14-محور چهاردهم :بيان برتري نسلي نمونه و اوليه ي اين امت يعني نسل صحابه «رضي الله عنهم »مي باشد نيك ترين مردم از جهت قلب دورانديش ترين آنها از جهت علم و كمياب ترين آنها از جهت بي همتاي .

15-محور پانزدهم :توجه به وضع فلسطين و آزاد سازي آن .

16-محور شانزدهم :توجه به تربيت اسلامي آزاد و متنوعي كه فلسفه اش از غرب و شرق گرفته نشده است بلكه از نظر عقيده ،شريعت،ارزش و اخلاق فلسفه اش از اسلام سرچشمه گرفته شده است و در اين صورت آلت و ابزارش را در چهار چوب اصول مورد نظرش از هر كجا كه بخواهد مي گيرد زيرا «دانش و حكمت گمشده ي مؤمن است و هر كجا آن را بيابد شايسته ترين مردم نسبت به آنها است ».

17-محور هفدهم :توجه به كودكان و نوجوانان و تأليف براي آنان با اين امتياز كه مردان فردا و سازندگان تاريخ امت هستند .

18-محور هيجدهم :رفتار و كردار پايدار و خستگي ناپذير براي بسيج عالمان و داعيان رباني كه در معرفت و شناخت اسلام و نظريات مدرنيسم و نوگرا با شوق و تعصب ايماني و اخلاق رباني به نقطه نظر يگانه اي نائل مي شوند .

19-محور نوزدهم :رهبري و هدايت بيداري اسلامي كه جهان اسلام و مسلمانان در هر مكاني و حتي خارج جهان اسلام شاهد آن هستند .

20-محور بيستم :كه آخرين و تكميل كننده محورها است دعوت غير مسلمين به اسلام است كه تكميل كننده ي وظيفه و تكليف امت در دوران اول مي باشد .

وي بر اين عقيده بود كه برتري امّت اسلامي بر ديگر امت ها در تحقق وظيفه « دعوت به سوي خدا » است اينكه امروزه بشر _ علي رغم دستيابي به علم  دنيوي و پيشرفت كنولوژي _ بيشتر به رسالت اسلام نيازمند است ، مانند احتياج تشنه به آب و بيمار به شفاست ، و امّت اسلامي همان امّتي است كه به تنهايي درمان همه ي دردها و راه حل مبارزه با همه مشكلات را دارا مي باشد .

—————————————————

منبع : ابوالحسن ندوي و دعوت اسلامي

مولف : دكتر يوسف قرضاوي

مترجم : عثمان رادپي

انتشارات : نشر احسان

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس