مقالات

بهار ، رستاخیز فکری

بهار ، رستاخیز فکری


رئوف اصلاح جو / کارشناس علوم اسلامی


دوستان ایمانی سلام علیکم ، رحمت و برکات خداوند همانند باران بهاری بر شما باد .


دوست دارم لحظاتی را در برابر این کلمه ـ بهار ـ تأملی داشته باشیم و در این مدرسه چند درسی را یاد گرفته باشیم .


در بهار زمین این کره ی خاکی جان تازه ای می گیرد و طبیعت رنگ و بوی دیگری می یابد،  درختان شکوفه می کنند و بعضی به رنگهای مختلف گلهای زیبا را به نمایش می گذارند چمن زارها با رنگ سبزشان جلوه ای زیبا خلق می نمایند ، آب شدن برفهای کوهستان و سرازیر شدنشان به دشتها و رویدن گلهای زیبا در کنار جویبارها وشنیدن آواز و نغمه ی پرندگان قطعه ای از بهشت را به یاد می اندازد .


بادهای بهاری که نوید دهنده ی بارش رحمت الهی و زنده شدن دوباره ی زمین می باشند یاد آور این آیه ی قرآنند که می فرماید : وهو الّذی ارسل الرّیاح بُشراً بین یدَی رحمته وأنزلنا من السّمآء مآءً طهوراً لنُحیِی به بلدهً میتاً و نسقیه ممّا خلقنا أنعاماً واناسیّ کثیراً . فرقان / ۴۹ ـ۴۸


خدا کسی است که بادها را به عنوان مژده رسانهای پیش قراول باران رحمت خود وزان می کند … و این ما هستیم که از آسمان آب پاک وپاک کننده  را نازل میگردانیم . تا با آن آب سرزمین مرده ( وخشکیده را با رویاندن گیاهان ، سر سبز و) زنده گردانیم ، و آن را برای نوشیدن در اختیار مخلوقاتی که آفریده ایم ، از جمله چهارپایانِ زیاد و مردمان فراوان قرار دهیم …


معمار بزرگ هستی ـ  الله ـ سبحانه و تعالی خطاب به من و تو اینچنین می فرمایند : ألم تر أنّ الله أنزل من السّمآء مآءً فَتُصبِحُ الارضُ مخضرّهً إنّ الله لطیف خبیر .  حج / ۶۳ 


 ( ای عاقل ) آیا نمینگری که خداوند از آسمان آب را فرو می آورد و زمین ( به وسیله ی آن، گیاهان گوناگونی از خود می رویاند و) سبز وخرّم می گردد ؟


واقعاًخدا با بندگان خویش بسیار با لطف وبس دقیق وآگاه است ( در همه چیز ، از جمله در تولید و تبخیر آب شیرین و آفرینش وپرورش بذر گیاهان، و بالیده و بارور کردن درختان )  . بله با تأمّل در این آیات ،خالق بهار بندگانش را تشویق می نماید تا با دیده ی عبرت بهار را بنگرند وعظمت خدا را تماشا کنند .


دوستان تابلوهای اعجاب برانگیز بهار را با دقّت نظاره کنید ، و انصاف دهید اگر این تابلوها و این منظره های عجیب را نقّاشی با رنگ و روغن به تصویر می کشید آیا او را تحسین نمی کردیم و به او آفرین نمی گفتیم آیا نمی طلبد که در فصل بهار با دیدن این همه اسرار و اعجاز ، نقّاش بزرگ آفرینش را تحسین کنیم وبه او آفرین گوییم و این آیه را با خود زمزمه کنیم : فتبارک الله أحسن الخالقین


دوستان به تماشای بهار که می نشینید چند روز قبل ازآن را به یاد بیاورید که چگونه بهار به زمین حیاتی دوباره می بخشد و از این رستاخیز و این انقلاب  و رخداد عظیم ، این آیه را به یاد آور که خالق بهار می فرمایند ” والله الّذی أرسل الرِّیاح فتثیر سحاباً فسقناه إلی بلدٍ میّتٍ فأحیینا به الارض بعد موتها کذالک النّشور . فاطر / ۹


خدا کسی است که بادها را روان می دارد ، و بادها ابرها را برمی انگیزند ، و ما ابرها را به سوی سرزمینهای مرده می رانیم و آن سرزمینهای مرده را دارای حیات می گردانیم …زنده گرداندن ( مردگان در گورها برای حساب و کتاب ) نیز به همین منوال است .


و از بهار درس دوباره زندن شدن وحیات پس از مرگ را یاد آور شو وخود را برای آن روز آماده کن .


با دقت کتاب هستی را مطالعه کن و بهار را با تمام جمال و زیباییهایش به نظاره بنشین و با دیدن این منظره های دیدنی جمال خالق این همه زیباییها را تصور کن .


بهار را بنگر و خوب دقّت کن و رحمت خدا را ببین و با خود این آیه را تلاوت کن که می فرماید : فانظر الی آثار رحمت الله . فاطر/۵۰ به آثار باران یعنی رحمت الهی بنگر . بله بهار را ببین و رحمت خدا را که کوه ، دشت و صحرا ، خشکی و دریا را پر کرده است سپس به رحمت خداوند امیدوار باش و خدا را در برابر این همه نعمتها شکرگزار باش .


دوستان به تماشای بهار بنشینید ، همه جا آثار حیات را مشاهده می کنید طبیعت جان تازه ای گرفته است ، آثار مرگ را بر روی زمین نمی بینید آنچه را که آدمی می بیند حیات است و نشاط و شادابی ،  پس بیایید ماهم خود را همرنگ طبیعت کنیم وبا کاروان بهار همسفر شویم ما هم مقداری به درون خود بپردازیم ، اگر دارای قلبی هستیم که معصیت و گناه آثار حیات را    ـ  همچون زمستان نسبت به طبیعت ـ از آن سلب کرده یا آن را کم رنگ کرده است بیایید با حرارت ایمان وعمل صالح رنگ زمستان از قلب بزدائیم و بهار را به قلب خود آوریم ، و تلاش کنیم با پایان رسیدن بهار طبیعت بهار قلب ما به پایان نرسد و همیشه اسباب حیات آن را از سرچشمه ی نور یعنی کلام الهی فراهم کنیم .


با آمدن بهار وپایان سال قبل پرونده یک سال دیگر از عمر تو بسته شد و ورق جدیدی از پرونده ی اعمالت باز شده است ، تو هم مانند هر تاجری که در آخر سال مالی دفتر حساب و کتابش را بررسی می کند و سود و ضرر احتمالی را محاسبه می نماید و اگر در سال گذشته سودآوری خوبی داشته باشد همان راه را ادامه می دهد و از گذشته ی خود درس می گیرد ، امّا اگر حساب مالیش سود خوبی نکرده باشد و متضرّر شده باشد باز از گذشته ی خود درس می گیرد و در اعمال خود تجدید نظر می کند و در سال آینده با روشی دیگر وارد بازار می شود و برای جبران  نقصها و ضررها برنامه ریزی دقیقی انجام می دهد .


ما هم باید اینچنین عمل کنیم اعمال خود را در سال قبل مورد بررسی قرار دهیم و خود را محاسبه کنیم که اعمال صالح ما در سال گذشته چقدر است اگر خود را موفق تشخیص دادیم  خدا را شکر گوئیم وهمان راه را بهتر ادامه دهیم   و امّا اگر خود را متضرّر دیدیم نقاط ضعف خود را با دقت مشخص کنیم و با شرمندگی و ندامت در پیشگاه خدای خود اعترف کنیم و از گذشته ی خود توبه کنیم و برای جبران گذشته ی خود برنامه ریزی کنیم تا پرونده ی اعمالمان را در سال جدید با معصیت و گناه سیاه نکنیمُ .   


دوستان این فرموده ی عمر ابن خطاب «رض » را نصب العین خود قرار دهیم که می فرماید : حاسبوا أنفسکم قبل أن تحاسبوا وزنوا اعمالکم قبل أن تُوزن علیکم .


بیایید در لحظات آخر سال نفس خود را محاسبه کنیم و خود را سنجش کنیم قبل ازآنکه خداوند ما را محاسبه کند .


بیایید از اعمال زشتی که پرونده ی اعمالمان را سیاه کرده است فاصله بگیریم ودر برابر ربّ العالمین توبه کنیم وتصمیمی جدّی و قاطعانه بگیریم که در سال جدید به توفیق خداوند پرونده ی اعمالمان را سیاه نکنیم .


شاید این آخرین بهاری باشد که ما آن را می بینیم بیایید با گناه آن را شروع نکنیم .  


به امید روزی که درخت ـ دعوت الی الله ـ به بار بنشیند وشاهد ثمرات پر خیر و برکتش باشیم .


  به امید روزی که پیروزی مسلمان راستین را بر این سیاره ی خاکی مشاهده کنیم .


 


به امید دعای خیر برادران و خواهران ایمانی

‫۲ دیدگاه ها

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا