خبر های جدیددسته بندی نشده

نگاهی به پیشنهادهای بارزانی برای حل بحران مالی و سیاسی اقلیم کردستان عراق

نگاهی به پیشنهادهای بارزانی برای حل بحران مالی و سیاسی اقلیم کردستان عراق

درخواست مسعود بارزانی رئیس اقلیم کردستان عراق برای کناره گیری از قدرت و تعیین فردی بجای وی و همزمان انحلال هیات رییسه پارلمان اقلیم کردستان عراق و دولت این اقلیم، روزنه های جدیدی در این اقلیم برای حل بحران سیاسی گشوده است.
بدنبال پیام مسعود بارزانی، حزب دمکرات کردستان عراق با صدور بیانیه ای اعلام کرد: حاضر است براساس طرح پیشنهادی بارزانی مذاکرات با احزاب کرد عراقی را برای پایان دادن به بحران سیاسی در اقلیم کردستان عراق شروع کند. جنبش تغییر به رهبری نوشیروان مصطفی امین، بزرگترین مخالف ریاست مسعود بارزانی هرچند دیر، اما روز جمعه با صدور بیانیه ای اعلام کرد که آماده برداشتن گام های جدی در راستای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی مردم اقلیم کردستان عراق است.
جنبش تغییر در بخشی از بیانیه خود با اشاره به ضرورت در اولویت قرار دادن مشکلات اقتصادی مردم اقلیم کردستان عراق اعلام کرد: برای حل بحران مالی و تامین نیازهای روزانه مردم و بازسازی ساختارهای سیاسی و حکمرانی در اقلیم کردستان عراق جنبش تغییر آماده هر نوع اقدام عملی و واقعی است.
احزاب اتحادیه میهنی کردستان عراق، جماعت اسلامی و اتحاد اسلامی با صدور بیانیه های مختلف این اقدام بارزانی را برای حل بحران های سیاسی و اقتصادی اقلیم کردستان عراق مثبت ارزیابی کردند.

ابراهیم محمد روزنامه نگار و تحلیل گر کرد عراقی در خصوص پیشنهاد بارزانی به خبرنگار ایرنا در اربیل گفت: آنچه در پیام بارزانی آمده بود این واقعیت را ثابت کرد که پست های ریاست اقلیم، ریاست پارلمان و ریاست دولت اقلیم کردستان عراق همگی در یک بسته سیاسی قابل بررسی هستند و باید مرحله بعدی به عنوان مرحله انتقالی مدنظر قرار گیرد و ساختار سیاسی اقلیم کردستان عراق باید از نو بازسازی شود.

همزمان با پیشنهاد بارزانی هیمن اورامی مسئول روابط خارجی حزب دمکرات کردستان عراق روز جمعه اعلام کرد که بارزانی در دوره بعدی خود را کاندید ریاست اقلیم کردستان عراق نخواهد کرد. وی با اعلام این مطلب افزود: حزب دمکرات کردستان عراق تا سال آینده می کوشد بحران های اقلیم حل و فصل شود و اگر این بحران ها ادامه داشته باشد بارزانی خود را برای انتخابات سال آینده نامزد نخواهد کرد.

براساس پیشنهاد بارزانی، باید ضمن تعیین فردی به عنوان جایگزین وی، هیات رئیسه پارلمان اقلیم کردستان عراق و دولت این اقلیم منحل شده و با تشکیل هیات رئیسه جدید، دولت جدید اقلیم کردستان عراق نیز تا زمان برگزاری انتخابات تشکیل گردد.

در حالی این پیشنهادات توسط ریاست اقلیم کردستان عراق مطرح شده که اعتراضات گروه های مختلف صنفی در اقلیم کردستان عراق به بحران های مالی و سیاسی در این اقلیم کماکان ادامه دارد.

منبع: شفقنا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا