معماری
خانه ---> عقیده ---> توحید شرک آمیز رایج در میان توده مردم
توحید

توحید شرک آمیز رایج در میان توده مردم

توحید شرک آمیز رایج در میان توده مردم

نویسنده: شیخ محمد غزالی مصری / مترجم: دکتر محمد ابراهیمی

امت اسلامی باید در تسلیم و توجه به الله و خدای واحد، نمونه برجسته باشد و در نیّت و اعتقاد و عمل، نیز به الله واحد به چیز دیگری توجه نکند و به گونه ای باشد که مقتدای دیگران و الگو و نمونه قرار گیرد.

لیکن با کمال تأسف در میان توده های مسلمین، شیوه هایی از پرستش را ملاحضه می کنیم و مسلک هایی شیوع دارد، که به طور خطرناکی بر فساد تفکر و اندیشه و گمراهی دیدگاه و نا به سامانی مقصود و مأوای فکریشان، دلالت دارد.

ما دوست داریم که بی پروا از این بیماری و علت آن پرده بردایم و اندک مسامحه ای را روا نداریم. زیرا کوچکترین خلل و کاستی در پایه های توحید، به معنای راه یافتن ساد و تباهی، به مرکز رهبری فکری این دین پاک است. چون توحید و یکتا پرستی راستین، عنوان دین اسلام و حقیقت آن و پایه و ارکان و ساختمان اصلی و یگانه عامل و انگیزه و هدف و مبتداء و منتهای آن است.

و ما نیز از جمله کسانی نیستیم که به مردم تهمت های ناروا بزنیم و به گزاف و نسنجیده و ندانسته، آنان را متهم به شرک کنیم و حقوقشان را ظالمانه، پایمال کنیم و تجاوز بدان را مباح بدانیم، لیکن تصرفات و رفتارهای مردم را به گونه ای می بینیم که بررسی طولانی و دقت نظر و نصیحت خالصانه و تصریح به تعالیم قرآن کریم و سنت شریف نبوی ان را بر ما واجب می گرداند، چنان چه کوچکترین انحرافی را مشاهده کنیم نباید بی تفاوت از کنار آن بگذریم و آن را نادیده بگیریم، برای مثالچنین بر سر زبان ها انداخته اند که حکومت بریتانیا در مصر برای مبارزه با کمونیستی و عقاید اشتراکی به اوضاع دینی مردم اهتمام ورزیده است!!!

از جمله چیزهایی که حکومت بریتانیا را به ایمان مصریان امیدوار ساخته است « !! » این بوده که امسال سه میلیون مسلمان در « طنطا» از آرامگاه « سید احمد بدوی » زیارت به عمل آورده اند. و این کسانی که به زیارت مرقد سید احمد بدوی رفته اند برای من ناشناخته  نیستند، چون بارها به طور رسمی برای ایراد سخنرانی و موعظه برای آن ها فرستاده شده ام و از آنان اعمالی را مشاهده می کردم که بازداشتن آن ها از آن اعمال شلاق می خواهد نه سخن، سخن و موعظه نمی تواند موجب انصرافشان از آن اعمال گردد و قسمت اکثرشان از فضایل و نظام و آداب اسلام، چیزی نمی دانند و اگر برای انجام یک وظیفه دینی صحیح دعوت شوند، به تنفر می گریزند و به دان پشت می کنند، اگر چه در روی آوردن به خرافات واباطیل پروانه وار بلکه سریع تر از روی آوردن پروانه به شمع، بدین خرافات روی می آورند.

کافی است که بدانی، آنان آمده بودند تا در کنار ضریح سید احمد به نذرهای خود وفا کنند و دعا و نیایش نمایند! برای چه کسی نذرها را به جای آوردند؟ و چه کسی را بخوانند؟ در بادی امر برای سید احمد. وقتی که با آنان مجادله می کردی می گفتند: این نذر و دعا برای خداوند است لیکن به وسیله ی سید احمد و از راه او.

بیشتر این نادانان بی ،گاه، به تو می گویند: ما الله را نیکو می شناسیم و می دانیم که اولیای او بندگان اویند، کاری که ما می کنیم این است که به وسیله ی بندگان او به او تقرب می جوییم. چون آنان روحشان از ما پاک تر و درجه شان از ما برتر است. و این سخنانشان به فرض این که راست و حقیقتا” عقیده شان چنین باشد، این عقیده در اسلام غلط است و اسلام آن را نادرست یم داند، زیرا خداوند سبحان از ما نخواسته است که دیگران را با خود به حضور او بیاوریم تا اعمال نیک ما را به حضور او عرضه کنند یا برای ما طلب استغفار از لغزش ها و زلاتمان بنمایند.

« ‏أَمْ لَهُمْ شُرَكَاءُ شَرَعُوا لَهُمْ مِنَ الدِّينِ مَا لَمْ يَأْذَنْ بِهِ اللَّهُ وَلَوْلَا كَلِمَةُ الْفَصْلِ لَقُضِيَ بَيْنَهُمْ وَإِنَّ الظَّالِمِينَ لَهُمْ عَذَابٌ أَلِيمٌ‏ » شوری /21

« ‏ شايد آنان انبازها و معبودهائي دارند كه براي ايشان ديني را پديد آورده‌اند كه خدا بدان اجازه نداده است ( و از آن بي‌خبر است‌ ؟ ) اگر اين سخنِ قاطعانه و داورانه ( ي خدا ، مبني بر مهلت كافران و تأخير قيامت تا وقت معيّن آن ) نبود ، ميانشان ( با اهلاك كافران و ابقاء مؤمنان ) داوري مي‌گرديد ( و دستور عذاب دنيوي يا اخروي صادر مي‌گشت و مجالي به كافران نمي‌داد . در عين حال آنان نبايد اين حقيقت را فراموش كنند كه ) قطعاً ستمگران عذاب دردناكي دارند . »

در حقیقت از جمله بدیهیات اولیه اسلام این است که طلب و وسیله هر دو از خود خداوند باشد و آن را بر ما واجب دانسته و وسیله را قبول نکرده است ( تنها اعمال ما وسیه ما در پیشگاه خداون ‏ د تنها اعمال ما است.)

«  إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَإِيَّاكَ نَسْتَعِينُ‏ » فاتحه /5 « ‏ تنها تو را مي‌پرستيم و تنها از تو ياري مي‌طلبيم . ‏ »

( هرگاه سوال کردی تنها از خداوند سوال کن و از او بخواه و هرگاه طلب معونت و یاری معنوی کردی از او طلب یاری کن. ). آیا به راستی خنده دار نیست از کسانی کمک بگیریم که آنان برای خودشان از او طلب کمک می کنند و به کسانی توسل جوییم که آنان برای خودشان از هر وسیله ای، طلب کسب خیر و دفع شرّ می کنند و خود قادر به جلب خیر خود و دفع شر از خود نیستند؟

«  ‏أُولَئِكَ الَّذِينَ يَدْعُونَ يَبْتَغُونَ إِلَى رَبِّهِمُ الْوَسِيلَةَ أَيُّهُمْ أَقْرَبُ وَيَرْجُونَ رَحْمَتَهُ وَيَخَافُونَ عَذَابَهُ إِنَّ عَذَابَ رَبِّكَ كَانَ مَحْذُورًا‏ » اسراء / 57

« ‏ آن كساني را كه به فرياد مي‌خوانند ( و خداگونه‌هايشان مي‌دانند ) آنان كه از همه مقرّبترند ( به درگاه يزدان ، همچون عيسي و عُزَير و فرشتگان ) براي تقرّب به پروردگارشان وسيله مي‌جويند ( كه طاعات و عبادات است ) و به رحمت خدا اميدوار و از عذاب او هراسناكند . چرا كه عذاب پروردگارت ( چنان شديد است كه ) بايد از آن خويشتن را دور و برحذر داشت . ‏ »

بی گمان چون مدت طولانی بر مسلمانان گذشته است، حق را فراموش کرده اند، گاهی ممکن است که انسان به خاطر فراموش کردن و نایدیه گرفتن یک چیز اندک و بی اهمیت، یا به خاطر از دست دادن یک چیز آسان، مصاحب کم اهمیت، عذر و پوزشش پذیرفتنی باشد،  اما این که حقیقت و هستی خود را مورد غفلت قرار دهد و ایمانش را فراموش کند، این قابل اغماض نیست و مصیبت بزرگ و بلای عظیمی است. به گمانم قرآن کریم این نوع تباهی کشاندن توحید را مورد تهدید قرار داده و تقبیح می کند و مقصودش آن است که می فرماید:

« ‏وَيَوْمَ يَحْشُرُهُمْ وَمَا يَعْبُدُونَ مِنْ دُونِ اللَّهِ فَيَقُولُ أَأَنْتُمْ أَضْلَلْتُمْ عِبَادِي هَؤُلَاءِ أَمْ هُمْ ضَلُّوا السَّبِيلَ‏ ‏قَالُوا سُبْحَانَكَ مَا كَانَ يَنْبَغِي لَنَا أَنْ نَتَّخِذَ مِنْ دُونِكَ مِنْ أَوْلِيَاءَ وَلَكِنْ مَتَّعْتَهُمْ وَآبَاءَهُمْ حَتَّى نَسُوا الذِّكْرَ وَكَانُوا قَوْمًا بُورًا‏ »فرقان/ 18- 17

« ‏ ( براي اندرز مردمان يادآور شو ) روزي را كه خداوند همه‌ي مشركان را ( براي حساب و كتاب ) به همراه همه‌ي كساني كه ( همچون عيسي و عُزَير و فرشتگان ، در دنيا ) بجز خدا مي‌پرستيدند ، گرد مي‌آورد و ( به پرستش شدگان ) مي‌گويد : آيا شما اين بندگان مرا گمراه كرده‌ايد ( و بديشان دستور داده‌ايد كه شما را پرستش نمايند ) يا اين كه خودشان گمراه گشته‌اند ( و به اختيار خود شما را پرستش نموده‌اند ؟ ) .  ‏ ‏ آنان ( در پاسخ ) مي‌گويند : تو منزّه و به دور ( از آن چيزهائي ) هستي ( كه مشركان به تو نسبت مي‌دهند ) . ما ( انسانها ) را نرسد كه جز تو سرپرستاني براي خود برگزينيم ( و سواي تو را بپرستيم ) ، وليكن ( سبب كفر و انحرافشان اين است كه ) آنان و پدران و نياكانشان را ( از نعمتها و لذائذ دنيا ) برخوردار نموده‌اي ، تا آنجا كه ياد ( تو و سپاس تو ) را فراموش كرده‌اند ( و به جاي شكر نعمت ، در شهوات و كامجوئيها فرو رفته‌اند ) و مردمان تباهي شده‌اند و هلاك گشته‌اند . ‏ ‏ »

آیا به راستی یاد و ذکر الله را و توحید را نیز که مبنای ذکر است فراموش کردند و برای دفاع از این جاهلان نادان کافی نیست که گفته شود: آنان الله را می شناسند و می دانند که تنها الله اجابت کننده هر خواسته ای است و عامل و انگیزه هر بخشش است و می دانند که غیر خدا مالک چیزی نیست، چون این معرفت وقتی شایسته و قابل قبول است که تنها خداوند و تنها او مورد دعا و توجه قرار گیرد و به سوی او روی آورده  شود و اخلاص کامل از آن او باشد، چون این گونه کعرفت آمیخته به شرک را مشرکین اولیه نیز داشتند وقابل قبول نبود:

« ‏قُلْ مَنْ يَرْزُقُكُمْ مِنَ السَّمَاءِ وَالْأَرْضِ أَمَّنْ يَمْلِكُ السَّمْعَ وَالْأَبْصَارَ وَمَنْ يُخْرِجُ الْحَيَّ مِنَ الْمَيِّتِ وَيُخْرِجُ الْمَيِّتَ مِنَ الْحَيِّ وَمَنْ يُدَبِّرُ الْأَمْرَ فَسَيَقُولُونَ اللَّهُ فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ‏ » یونس /31

« ‏ بگو : چه كسي از آسمان ( به وسيله‌ي اشعّه و باران ) و از زمين ( به وسيله‌ي فعل و انفعالات خاك و رويش گياهان و درختان و ميوه‌ي آنها ) به شما روزي مي‌رساند ؟ يا چه كسي بر گوش و چشمها توانا است ( و آنها را مي‌آفريند و بدانها نيروي شنوائي و بينائي مي‌دهد ) ؟ يا چه كسي زنده را از مرده ، و مرده را از زنده بيرون مي‌آورد ( و حيات و ممات در دست او است ) ؟ يا چه كسي امور ( جهان و جهانيان ) را مي‌گرداند ؟  ( پاسخ خواهند داد و ) خواهند گفت : آن خدا است ،  ( چرا كه آفريدگار جهان و روزي‌رسان مردمان و مدبّر كار و بار هستي ، به اقرار وجدان بيدار ، خداوند دادار است ) . پس بگو : آيا نمي‌ترسيد و پرهيزگار نمي‌شويد ؟  ‏ ‏ »

با وجود این که به صراحت و آشکارا می گفتند همه این ها در دست الله است با گفتن این قول این مشرکان، مؤمن به حساب نیامده اند، چون ایمان حقیقی به الله، اگر به حقیقت الله را بشناسی، آن است که چیزی را که از صفات و کارهای الله است و به او مربوط است، به غیر او نسبت ندهی. برای این است که قرآن کریم در خطاب به دانان چنین می گوید و ادامه می دهد:

«  … فَقُلْ أَفَلَا تَتَّقُونَ ‏فَذَلِكُمُ اللَّهُ رَبُّكُمُ الْحَقُّ فَمَاذَا بَعْدَ الْحَقِّ إِلَّا الضَّلَالُ فَأَنَّى تُصْرَفُونَ‏ ‏كَذَلِكَ حَقَّتْ كَلِمَتُ رَبِّكَ عَلَى الَّذِينَ فَسَقُوا أَنَّهُمْ لَا يُؤْمِنُونَ‏ » یونس/ 33 – 31

« پس بگو : آيا نمي‌ترسيد و پرهيزگار نمي‌شويد ؟ ‏ آن ، خدا است كه پروردگار برحق شما است ( و او چنين كارهائي را مي‌كند و ربوبيّت و وحدانيّت او با براهين و دلائل قاطعانه ثابت مي‌باشد . به همين سبب پرستش او حق است و پرستش جز او باطل ) . آيا سواي حق جز گمراهي است‌ ؟ پس چگونه بايد از راه به در برده شويد ؟ ‏ ‏ همان گونه ( كه بعد از حق جز گمراهي نيست ، همان گونه هم ) فرمان پروردگار تو درباره‌ي كساني كه ( برخلاف حكم عقل و نداي وجدان ، از دستور يزدان سبحان ) سرپيچي مي‌كنند ( و بزهكاريها و سركشيها دلشان را تاريك و روحشان را آلوده مي‌كند و آگاهانه به بيراهه مي‌روند ) صادر شده است كه ايمان نياورند ( چرا كه با انجام نابايستها و ناشايستها محكوم به اين شده‌اند ) .  ‏ ‏»

مردمان عامی و توده مردم وقتی که برای زیارت قبوری که استخوان های بعضی از مردم را در یر می گیرد، بار و بنه می بندند و به هنگامی که نذورات و دعا و نیازهای خود را پیش کسانی می برند که آنان را دروازه و راه ورود به بارگاه الهی می پندارند، به راستی در حق دین اسلام گناه های بسیار زشتی را مرتکب می شوند و هر اندازه، اعمال آنان را از هر جهت بررسی کنیم، در آن چیزی نمی یابیم که هرگز دل مؤمن بدان آرامش یابد و بدان راضی شود.

البته محبت صالحان و تنفر از فاسدان به حقیقت از شعائر اسلام است و مظاهر این حب و بغض معروف و معلوم است، که عبارت است از صداقت و دوستی زندگان صالح و نفرت از فاسدان تبه کار و طلب استغفار برای مردگان صالح و لعنت برای مردگان فاسد. اما این عواطف و احساسات مسلمانان امروز در برابر قبور صالحان و این محبتی که در برابر آنان ابراز می دارند کجا و آن حب و بغضی که گفتیم کجا؟!!!

ما می بینیم که بعضی از مسلمانان امروز با فاسق ترین فرد مردم بنای صداقت و دوستی می گذرند و گاهی با والدین خود که زنده هستند قطع رابطه و صله رحم می کنند، لیکن با جدیت و خوشحالی برای زیارت قبری از قبور صالحان می روند، نه برای این که برای او دعای خیر کنند و از خداوند بخواهند که صاحب قبر را مورد رحم خود قرار دهد، بلکه از آن جهت بدانجا می روند که از صاحب قبر نیازهای دنیا و آخرت و آنچه را که بدان نیاز دارند طلب کنند و این است گمراهی آشکار.

باید دانست که بنای ساختمان بر قبور صالحان و نیک مردان عادتی است قدیمی و پیشینه دیرینه دارد و قرآن کریم چیزهایی را ذکر کرده است که بر شیوع این عادت در میان امت های گذشته دلالت دارد.

در داستان اهل کهف می فرماید:

«  ‏وَكَذَلِكَ أَعْثَرْنَا عَلَيْهِمْ لِيَعْلَمُوا أَنَّ وَعْدَ اللَّهِ حَقٌّ وَأَنَّ السَّاعَةَ لَا رَيْبَ فِيهَا إِذْ يَتَنَازَعُونَ بَيْنَهُمْ أَمْرَهُمْ فَقَالُوا ابْنُوا عَلَيْهِمْ بُنْيَانًا رَبُّهُمْ أَعْلَمُ بِهِمْ قَالَ الَّذِينَ غَلَبُوا عَلَى أَمْرِهِمْ لَنَتَّخِذَنَّ عَلَيْهِمْ مَسْجِدًا ‏» کهف/21

«  ‏ همان گونه ( كه آنان را به خواب طولاني فرو برديم ، و از آن خواب عميق بيدارشان نموديم ، مردمان شهر را ) هم متوجّه حالشان كرديم ،  ( بدان گاه كه ميان خود درباره‌ي رستاخيز كشمكش داشتند ) تا بدانند كه وعده‌ي خدا ( درباره‌ي رستاخيز و زندگي دوباره ) حق است ، و اين كه بدون شكّ قيامت فرا مي‌رسد .  ( در نتيجه‌ي ديدن ايشان ، اهل شهر به خدا و روز رستاخيز ايمان آوردند . سپس خداوند اصحاب كهف را به هنگام ديدار مردم از ايشان ، در ميان غار مي‌راند . مردمان درباره‌ي ايشان دو گروه شدند : بعضي از آنان ) گفتند : بر ( درِ غار ) ايشان ديواري درست كنيد ( تا كسي به غار نرود . چرا كه نمي‌دانيم آنان مرده‌اند يا دوباره به خواب عميق فرو رفته‌اند ) و پروردگارشان آگاه‌تر از ( هر كسي به ) وضع ايشان است . برخي ديگر كه اكثريّت داشتند ، گفتند : بر ( درِ غار ) ايشان پرستشگاهي مي‌سازيم . »

چنان به نظر می رسد که در ابتدا و اوائل، ساختن مسجد بر سر قبور صلحاء همانند ساختن مجسمه ها و تمثال ها، حرام و ممنوع و محظور نبوده است، چون این کار در آغاز دلالت بر تقدیس و تعظیم عبادتی آنان نداشت لیکن بعدها انسان ها به علت سفاهت و بی خردی که دچار آن شدند و سنگ هایی را که برای یاد آوری بزرگان و صالحان ساخته و تراشیده بودند مورد پرستش قرار داند و یا بنا به تعبیر خودشان آنها را وسیله تقرب به الله قرار می داند.

و معابدی که بر قبر صالحان برپا کرده بودند مورد تقدیس قرار دادند و با آن ها هم چون رفتار مشرکان با بتها، رفتار نمودند. بدین خاطر بود وقتی که اسلام آمد، با این دو مظهر از مظاهر بت پرستی، جنگ سخت و شدیدی را اعلام نمود و در محو و نابودی این مسخره های منافقانه که سرانجام به شرک می انجامد، شدت عمل به خرج داد و دیدیم که چگونه پیامبر(ص) علی بن ابی طالب(رض) را مأمور ساخت و به وی امر کرد که همه بناهایی را که روی قبرها ساخته اند با زمین یک سان سازد و همه بت ها را بشکند و نابود سازد. می بینیم که پیامبر(ص) از نظر گمره سازی، تأثیر ضریح های بلند و بت های نصب شده را مثل هم دانست و یکسان قرار داد. و به ویرانی هر دو دستور داد و پیامبر(ص) در بیان سفاهت پیشینیان و پرهیز از پیروی آنان فرمود: « خداوند یهودیان و نصاری را لعنت کرده است چون قبور و گرورهای پیامبرانشان را به صورت مساجد و معابد درآوردند، هان هوشیار باشید قبرها را به صورت مساجد در نیاورید من به تأکید شما را از این کار نهی می کنم. »

ایشان در هنگام بیماری روپوش را از روی خود بر می داشت و این حدیث را تکرار می کرد، تو گویی شرّی را که از این راه عقاید مردم را تهدید می کرد احساس کرده بود، لذا چننی دعایی را به درگاه خداوند عرضه داشتند:

« خداوندا قبرم را بعد از من بتی قرار مده که پرستیده شود. »

و با وجود دلایل فراوانی که اسلام برای واقع نشدن مسلمین در این محظور، بیان داشته و ذکر کرده است، ولی مسلمانان این همه دلایل را نادیده گرفته و بر روی قبور صالحان و بزرگان مساجدی ساخته اند و در برافراشتن و ساختن ضریح ها و آرامگاه های مجلل و باشکه با هم به نزاع و مسابقه برخواسته اند و از همدیگر پیشی می گیرند تا جایی که بر اسم های بی مسمی نیز ضریح هایی ساخته شده و حتی بر لوح های چوبین و جثه حیوانات نیز این گونه بناها ساخته شده اند.

با وجود این، زیارت گاه های مشهور و مجللی ساخته اند و به منظور رفع گرفتاری ها و مصیبت ها و شفای بیماران و آسان شدن سختی ها به دان روی می آورند و قصد آن ها می کند. پس اگر این شرک نیست شرک چیست؟!!

دوست دارم که با ویران کردن این بارگاه ها فتنه و آشوب کورکورانه بر نینگیزم و شر و شوری بر پا نکنم. چون پیامبر(ص) از ویران کردن بنای کعبه و تجدید بنای آن بر اساس و پایه هایی که حضرت ابراهیم ساخته بود امتناعورزید چون عرب ها هنوز با شرک زیاد فاصله نداشتند و از شرکشان چندان مدتی نمی گذشت. و امروز توده مردم عوام را بایستی به نرمی و ملایمت و تدریج از روی آوردن بدین ضریح ها و بارگاها و آرامگاهها منصرف شوند و از سفر بستن بار سفر بدان جاهایی که با چنین شکوهی ساخته شده اند برگردند و امتناع ورزند و منصرف شوند. ( باید با کار فرهنگی به تصحیح عقاید مردم پرداخت نه با هیاهوی ویرانگر).

اخلاص و پاکی معلم و شیوه ی درست او در دعوت، مهمترین عامل است در خالص کردن عقیده درست از شوائب و آلودگی و علل و چیزهای که بدان بسته اند. و گاهی بعضی از مردم در معنی توسل در دین الله تنها باایمان به حق و عمل صالح صورت می گیرد و در سنت آمده است: « خداوندا از تو مسألت دارم به حق این که تنها تو الله و معبود برحقی و تو آن چنان الهی هستی که هیچ مالک نفع و ضرری و معبودی به حقی نیست جز تو که یگانه و بی نیاز هستی، که نزادی و زاده نشده ای و کسی با تو همتا و برابر نیست.  »

این است توسل به ایمان به ذات الله که پیامبر(ص) انجام داده است و در حدیث مربوط به آن سه نفری که در غاری مانده بودند توسل به عمل صالح نیز امده است و همچنین توسل به معنی دعای انسان برای برادر مسلمانش که حاضر نیست، نیز آمده است و دعای مسلمان برای مسلمان به هر حال و در هر صورت مطلوب و پسندیده است.

ما در کتاب خدا و سنت رسول الله(ص) ، توسل به اشخاص را هر اندازه که دارای منزلت برتر باشند، سراغ نداریم و توسل به اشخاص بزرگ خواه زنده و یا مرده، بدان گونه که توده عوام می پندارند که در قلب دین باشد در کتاب و سنت رسول الله (ص) سراغ نداریم. بدان گونه که آنان با حرارت و سختی از آن دفاع می کنند و با منکرین آن، که آن را از دین بیگانه می دانند، به دشمنی برمی خیزند.

______________________

منبع: باور راستین اسلامی/ مؤلف: شیخ محمد غزالی مصری / مترجم: دکتر محمد ابراهیمی / انتشارات: کردستان/ چاپ دوم 1385/ سنندج

۲ نظر:

  1. عبدالله

    با سلام . چندی پیش از یک واعظی در منطقه کردستان شنیدم که می گفت :رسوالله در قبرش زنده است و هرکسی از او طلب کمک کند و او را وسیله قرار دهد به نوعی به شخص کمک خواهد کرد.ایا این نمونه بارزی از خرافات رواج یافته در بین مسلمانان نیست؟واقعا قبول چنین امری خیلی سخت است . خداوند هدایتش کند .اجمعین

  2. Yekta

    بت پرستان هم همین نطر مارو دارن و میگن ما این بتها رو نمیپرستیم بلکه واسطه کردیم بین خودمون و خدا

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس