حركات و احزاب

در باره مکتب قرآن کردستان

در باره مکتب قرآن کردستان

 قل هذه سبیلی أدعوا إلی­الله علی بصیرهٍ أنا و من­اتبعنی

مکتب قرآن کردستان، حرکتی است دینی که در کردستان و سایر مناطق سنی­نشین ایران فعالیت دارد.

جمع مکتب قرآن کردستان از شاگردان و پیروان مجاهد نستوه کاک احمد مفتی­زاده – رحمه­الله- تشکیل شده است. کاک احمد رهبر ی این حرکت را بر عهده داشته و پس از ایشان اداره­ی حرکت بر عهده­ی شوراست. شورایی که منتخب تمامی، یا اکثریت  اعضای مکتب قرآن کردستان است.

منابع اصلی مورد استفاده مکتب قرآن کردستان با توجه به حکم صریح قرآن کریم،عبارتند از: «کتاب»، «سنّت» و »اجماع» اولی­الامر «یا أیها­الذین آمنوا أطیعوا الله و أطیعوا­الرّسول و أولی­الأمر منکم…» بعد از منابع یاد شده از آراء و نظرات مضبوط و مکتوب مرحوم کاک احمد وسایر دانشمندان و صاحب­نظران متعهد گذشته و حال نیز   استفاده می­نماید.

مکتب قرآن کردستان، در تمامی حوزه­های زیر مجموعه دین، ازجمله: حوزه­های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، سیاسی، دعوت و تبلیغ و… بر حسب شرایط و در حد وسع و توان و تا جایی که دین اجازه دهد فعالیت خواهد کرد.

مکتب قرآن کردستان تمامی مسلمانان را با هر سلیقه و گرایش،به حکم « إنما المؤمنون إخوه…» برادر دینی خود می­شمارد و آماده­است بر اساس ضوابط دینی با هر مسلمانی تعامل و همکاری داشته باشد، به علاوه با غیر مسلمانان و در قبال پیروان ادیان و مذاهب دیگر به«تسامح» و«تساهل» باور دارد و معتقد است:

ارباب ادیان و پیروان مذاهب گوناگون و غیر معاند با اسلام ، صرف نظر از هر گونهاعتبار و  موقعیـت اجتماعـی ، قابـل  احترام می باشند:

« یا أیها الناس إنا خلقناکم من ذکر و أنثی و جعلنا کم شعوباً و قبائل لتعارفوا، إن أکرمکم عندالله أتقاکم» ، و سزاوار یاری :« لا ینهاکم الله عن الذین لم یقاتلوکم فی الدین ولم یخرجوکم من دیارکم أن تبروهم و تقسطوا إلیهم ، إنّ الله یحب المقسطین» و صرف عنوان مسلمانی منهای عمل صالح و خدمت به بشریت را موجب هیچ گونه امتیازی برای مسلمان بر غیر مسلمان نمی داند: « لیس بأمانیکم و لا أمانیّ أهل الکتاب  من یعمل سوء یجز به و لا یجد له من دون الله ولیاً و لا نصیراً ، و من یعمل من الصالحات من ذکر أو أنثی و هو مؤمن فأولئک یدخلون الجنه و لا یظلمون نقیراً »

امروزه به دلیل وجود وسایل ارتباط جمعی پیشرفته و تبدیل شدن دنیا به « دهکده­ی کوچک جهانی »، افکار و آرای اندیشمندان سراسر جهان ـ  به گونه ای بسیار جدی و گسترده ـ پای به عرصه ی تعامل و تضارب نهاده است؛ متفکرین اسلامی نیز مقتدرانه وارد این میدان شده­اند و تحت تأثیر این رابطه­ی جهانی و متناسب با اوضاع و شرایط کنونی جوامع مختلف، قرائتها و برداشتهای متنوعی از دین ارائه نموده اند، که با تأمـل درمنابع دینی نه تنها آن را مصداق « من أحدث فی أمرنا هذا ما لیس منه فهو ردٌّ»نمی­دانیم، که با تأمـل در قرآن کریم و روش سلف صالح به خوبی به اصالـت و طبیعـی بـودن چنین پـدیـده­ای پی می بریم.

استاد، محمدعلی طه الدره درتبیین این فرموده­ی خداوند: « فبشّر عباد الذین یستمعون القول فیتّبعون أحسنه ، أولئک الذین هداهم الله و أولئک هم أولوا الألباب» چنیـــن می نویســد:   « أراد الله منهم أن یکونوا نقاداً فی الدین، یمیـزون بین الحسـن و الأحسن و الفاضــل و الأفضـل …»

هنگامی که پای به حوزه­ی تمدن و فرهنگ اسلامی می گذاریم با ده ها مذهب فقهی و کلامی موجود و منسوخ و تعداد قابل توجهی مشربهای عرفانی و طریقتهای تصوف مواجه می­شویم که خود بارزترین شاهد اجتناب ناپذیری « تکثر» می­باشند. و هنگام تأمل در رفتار پیروان این مذاهب با یکدیگر، در می­یابیم که جز معدودی نادان، هیچکدام نه تنها همدیگر را سبّ و لعن وتکفیر نکرده، بلکه در کمال تفاهم ومسالمت در کنار هم زیسته اند. وآنگاه که کتاب تاریخ بشر را ورق می­زنیم و اوراق سیاه جنگ و جدالهای عقیدتی و مذهبی را ملاحظه می­کنیم ، بی­گمان سرچشمه­ی تمام این درگیریهارا در نادانی، مطلق نگری، انحصار طلبی و خود خواهی برخی  پیروان نابخرد ملل و نحل می­یابیم؛ کسانی که اندیشه­های دیگران را تحمل نکرده، فضای سالم ابراز و تعاطی افکار را به میدان نقار و دشمنی تبدیل می‌کنند! و به گفته­ی حافظ: « چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند»

   مطمئناً انحصار طلبی ، خود مداری و برنتافتن استنباط ها و اندیشه های دیگران چیزی جز عدول آشکار

از بینش دینی نیست؛ از این رو خداوند حکیم و پیامبر بزرگوار او ـ صلی الله علیه وسلم ـ و همه فرزانگان و روشنفکران « تسامح» و«تساهل»و ایجادروحیه ی «تحمل غیر» را مناسبترین وسیله برای پرهیز از این ناهنجاری می دانند. به طوری که قرآن کریم حتی اختلافات بنیادین عقیدتی را با بیان « و أنزلنا إلیک الکتاب بالحقِّ مصدقاً لما بین یدیه من الکتاب و مهیمناً علیه فاحکم بینهم بما أنزل الله و لا تتّبع أهواء هم عمّا جاءک

من الحقِّ لکلٍّ جعلنا منکم شرعهً و منهاجاً و لو شآءلله  لَجعلکم أُمهً واحدهً و لکن لیبلوکم فی ما آتاکم فاستبقوا الخیرات إلی الله مرجعکم جمیعاً فینبّئکم بما کنتم فیه تختلفون » ، احاله به آخرت می کند و بهره مندان از نعمت دین و صابرین واقعی را کسانی می داند که در تلاشند تا دشمنی ها را به دوستی تبدیل نمایند«و لا تستوی الحسنه و لا السّیئه، إدفع بالتی هی أحسن فأذا الذی بینک و بینه عداوهٌ کأنه ولیٌ حمیم ، و ما یلقّیها إلاّ الذین صبروا و ما یلقّیها إلا ذو حظٍّ عظیم»

 و ما نه به عنوان اتخاذ یک تاکتیک که ازسر اعتقاد و باور قلبی و به مثابه ی یک تفکر راهبردی، می­گوییم: در فضای تساهل و تسامح ، روح تعاون ، کار جمعی ، وحدت ملی ، مسؤولیت اجتماعی و امکان گفتگو میان افراد جامعه و مفاهمه سیاسی و تماس چهره به چهره و تبادل فرهنگها و اندیشه­ها فراهم می­آید، و در عرصه­ی آن مورد چالش و باز خوانی قرار می­گیرد و به زایش و پالایش تن می­دهد و امکان تحول و دگرگونی را با توجه به الزامات و نیازهای جامعه در خود می­پروراند و همه افراد  را برای کسب تجربیات و بسط نو آوری و مشارکت اجتماعی و فکری آماده می­سازد و حوزه­های روابط انسانی و مدنی را دچار تحول می­نماید، فضای جامعه را عقلانی، قانونی و قابل اعتماد می­کند و موجب تأمین امنیت فردی و اجتماعی می­گردد، همگان فرصت آشنایی و ارزیابی آرا و افکار مختلف را به دست می آورند، پذیرش تلقی ها و قرائت­های گوناگون در عرصه ی دین، سیاست و اندیشه افزایش می یابد و هرکس درمحیطی آزاد و سالم ، آگاهانه دست به گزینش می زند.

 سخن را در این باب با فرمایشی از حضرت رسول اکرم ـ صلی الله علیه وسلم ـ  به پایان می بریم :   « إنَّ هذا الدینَ مَتینٌ فأوغِلوُا فیهِ بِرِفقٍ ».

مکتب قرآن کردستان در راه انجام رسالت خویش  دست همکاری و همیاری را به سوی تمامی دلسوزان دین و بندگان خدا دراز نموده و دست هر خدمتگزاری را به گرمی می­فشارد.

هر چه گوییم و نویسیم ای خدا              تو چنان کن تا زحق نبود جدا

منبع : پایگاه رسمی اطلاع رسانی مکتب قرآن کردستان

‫۱۸ دیدگاه ها

  1. متاسفانه یکی از مشکلات ما مردم کزد این بوده است که با فوت رهبران پیروان به گروه های مختلف تقسیم می شوند وسپس همدیگر را نفی می کنند . پیروان مکتب قرآن نیز دچار همین مشکل شده اند ، اما از دیدگاه اینجانب سخنان و افکار هر دو جناح با توجه به معیار قرآن و سنت و افکار کاک احمد ، قابل نقد است . و می توان گفت در مواردی اختلافی بین طرفین هر دو به روش های مختلف منحرف شده اند . و همین انحراف همزمان دو طرف از آن معیار اصلی که شوری است سبب شده است که طرف مقابل را منحرف و خود را پایبند به اصول کاک احمد بدانند . ساده ترین جمله در این باره این است – با تمامی احترام که برای دو طرف قائل هستم – کاک حسن امینی خود را حاکم شرع ، وکاک سعدی خود را ناظر می داند . با تمامی دلایلی که طرفین برای توجیه این نام داشته باشند ، -اما همانگونه که گفته شد از دیدگاه اینجانب – مخالف افکار کاک احمد است .
    اما در پایان از دوستانی تقاضا دارم به این نکته توجه داشته باشیم ما که مدعی مسلمان بودن هستیم باید بدانیم که امثال کاک احمد و دیگر بزرگان دین برای هدفی جز هدایت مردم و سربلندی اسلام نداشته اند ، پس ما نیز همچون آن بزرگواران باید اینگونه باشیم والا « ایسم» ها فقط بازی با کلمات است و نتیجه آن تفرقه و حزب گرایی است . که در چند سطر بالا نتیجه غیر دینی و اسلامی آن را می بینیم : توهین به همدیگر . یعنی برخلاف قرآن عمل کردن « لا تسبب الذین من دون الله … ».
    در پایان از خداوند منان می خواهم آنقدر شجاعت به ما دهد که اگر اشتباهی مرتکب شدیم ، بتوانیم به راه مستقیم باز گردیم .

  2. سلام

    مدیرسایت وحامیان عزیز محترم سایت

    متن قبلی من درهمین مورد رانیاورده اید ولی بدورازغرض وفقط ازروی صدق نیت می گویم :

    عزیزان برادران وخواهران حیف است ((صابون زیرپاشدن وگشتن وکاسه داغترازآش شدن)) و((داره دست شدن دست دشمنان دین))

    یوم تبلی السرائر به خداوندی خدا شوخی نیست!

    طبق فرمایش کاکه احمد (س)صادقانه وصمیمانه به قلب خود بنگر یم والسلام.

  3. مکتب قرآن هیچ پسوند یا پیشوندی ندارد آقای امینی اگه وفادار کاک احمد بود تاسیس حرکت نمیکرد .البته کسی مخالف تاسیس حرکت نیست به شرطی که استراتژی فکریش آرا و نظرات مکتب قرآن نباشد بس است دیگر خدا یی آن بالاست

  4. سلام بنده مکتب قرانی نیستم نه این وری نه ان وری ولی خواستم دلسوزانه مطلبی را عنوان کنم که امیدوارم مطلوب باشد آیه واحادیث هم حفظ ندارم برای مطالبم بنویسم همین قدر کوتاه می گوییم که به فکر مردن هم باشید فردای قیامت خیلی سخت خواهد بود در چشم رسول وکاک احمد نگاه کنید باتنها نظری کوتاه در شیوه ورفتار کاک احمد می شود به راحتی فهمید که آقای حسن امینی ودار ودسته اش در راه وجریان فکری کاک احمد نیستند حداقل شما اطرافیان خودتان را با طناب این آقا به چاه خیانت ونفاق نفرستید از ما گفتن بود دیگر خود دانید——–فردی دلسوز

  5. سخنرانی مداهانه چند سال پیش ایشان در جلسه ختم بخاری زاهدان که قسمتی از آن به صورت یک کلیپ تهیه شده است ببینید . نشانگر ماهیت و هویت ایشان است.

  6. با سلام خدمت شما برادر گرامی و عرض خسته نباشید

    برادر عزیز مقاله ای که نوشته ای خیلی مستند نیست چون مکتب قران فعلا در این برهه زمانی دست به کار و امور سیاسی نمیزند.

  7. اگر کسی از مکتب قرآنیها انتقادی داشته باشد فوراً نسبت به این که آن کس دچار قضاوت اشتباه نشود دلسوزانه انتقاد را از نطفه خفه می کنند!! شما که کاک حسن را خائن میدانید چه در چنته دارید تا دیگران شما را به حوزه نقد بکشانند براستی مخفیانه و در کنج خانه ها جمع شدن و همدیگر را اصلاح کردن و پرورش دادن این هنر نیست هنر رساندن پیام الهی از تریبونهای مساجد و محافل آزاد اهل سنت است شما به چه درد جامعه میخورید.

  8. سلام
    مکتب قرآن کردستان راحسن امینی بنانموده است وهیچ ربطی به کاکه احمدنداردبلکه درست درجهت خیانت به اووآثاراوست.مکتب قرآن براساس شوری اداره می شودوهرکس عنوانی دیگربه نام کاکه احمد اختیارکندخائن است.تنهامنبع انتشارآثارکاکه احمدسایت زیراست:
    http://www.maktabquran2.com

  9. این مبحث قبلا بارها و بارها جواب داده شده در اینترنت سرچ کنید سری هم به سایت عقیده بزنید .
    موفق باشید

  10. اولا سلام . حرکت انحرافی سعدی ومن تبعش برای برای دین ومکتب قران چه کرداند؟ غیراز توهین وتهمت وافترا به دیگران وهمچنین دف زنی کاک احمد هم از شما بری است . ثانیا به فاسی بنویس/

  11. اگر دیدگاه خود را در مورد حدیث قلم وکتاب که جناب تیجانی روی ان مانور داده
    وبیشتر اساتید دانشگاه نیز روی ان بحث وجدل به راه می اندازند ارائه دهید ممنون میشوم

  12. واقعآ کار شما برای رضای خداست یا منافع خودتان.
    میدانید هیچ مکتبی یا بهتر بگم هیچ حزبی نیست که تشکیل شود و ومنفعتی را نطلبد . هر حزبی هدفی را می طلبدِ چه بهتر پوشش هدف
    دین باشه چو ن عوام با آن درگیرن. وهدف زیر این پوشش مخفیست .
    این نیست که سیاست با آن ترکیب شود.
    آخه مگر مردم عقب افتاده هستن که شما به آنها مکتب یاد دهید.
    اگر اینطور است پس باید علمای اهل دین هرکدام دارای مکتبی باشن.
    میدانید شما جزو ۷۲ مکاتبی هستید که پیامبر اسلام(ع) آن را نهی کرده است
    خدا رحم کنه…………………………………………….
    شما خود را از دیگران جدا دانسته .. با اعمالتان این را ثابت کردید…
    این در صورتی است که اسلام آن را نهی کرده است

  13. name harekate eejad shode tavasote marhoome kak ahmad, maktabe quran mibashad, na maktabe qurane kurdistan! chera az danestane vaqeiat va nail be haqayeq eba darid?!

  14. name harekate eejad shode tavasote marhoome kak ahmad, maktabe quran mibashad, na maktabe qurane kurdistan! chera az danestane vaqeiat va nail be haqayeq eba darid?!

  15. ba salam! name harekati ke marhoome kak ahmade moftizadeh baraye ehiaye eslam eejad nomoodand, maktabe quran ast na , na maktabe qurane kurdestan! baraye agahi az maktabe quran tebqe takidate kak ahmad , baiad be asare eeshan ke tavassote shooraye modiriate maktabe quran montasher mishavad va dar soorate niaz be khode shooraye modiriat moraje,e kard.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا