به شی کوردیکۆ مەڵایەتی کلتووری سیاسیمطالب جدیدمقالات

روَژی جیهانی زمانی دایک ، روز جهانی زبان مادری

روَژی جیهانی زمانی دایک ، روز جهانی زبان مادری

روَژی جیهانی زمانی دایک

له‌۲۱ی‌ شوباتی‌ ۱۹۵۲ خه‌ڵکی‌ به‌نگلادیش خۆپیشاندانێکیان ئه‌نجامدا‌و داوای‌ مافی‌ قسه‌کردن‌و خوێندن به‌زمانی‌ دایکیان ده‌کرد به‌ڵام ده‌سه‌ڵاتی‌ ئه‌وکات به‌توندی‌ روبه‌ڕویان بویه‌وه‌ دوابه‌دوای‌ ئه‌مه‌‌و له‌ساڵی‌ ۱۹۹۹دا نه‌ته‌وه‌ یه‌کگرتوه‌کان رۆژی‌ ۲۱ شوباتی‌ به‌رۆژی‌ جیهانی‌ زمانی‌ دایک ناساند‌و ساڵانه‌ به‌هاوکاری‌ ڕێکخراوی‌ یونسکۆ ئه‌و یاده‌ ده‌کرێته‌وه.

نلسون ماندلا می گوید: “اگر با یک انسان به زبانی که آن را می فهمد سخن بگویید، سخن شما به مغزش راه خواهد یافت. اما اگر با انسانی به زبان مادری اش سخن بگویید، آن سخن به قلب او نفوذ خواهد کرد.”

دوم اسفند روز جهانی زبان مادری است. روزی که از سیزده سال پیش برای جلب توجه انسان ها به اهمیت حفظ تنوع زبانی در جهان، گرامی داشته می شود.

موضوع امسال، “آموزش به زبان مادری و آموزش همه جانبه” است. یونسکو، که هماهنگ کننده و برگزار کننده برنامه های این مناسبت است، همه کشورهای عضو خود را به استفاده از زبان مادری در آموزش تشویق کرده است. یونسکو آموزش به زبان مادری را یک حق برای همه کودکان دانسته است.

به باور یونسکو، آموزش به زبانی که کودکان آن را به خوبی درک می کنند، حق کودکان است تا بتوانند از آموزش با کیفیتی برخوردار شوند و از آن لذت ببرند. از سوی دیگر، آموزش به زبان مادری می تواند سبب کاهش تبعیض شود و به همه جانبه و جامع بودن آموزش کمک کند.

ایرینا بوکوا، دبیرکل یونسکو به مناسبت روز جهانی زبان مادری در سال ۲۰۱۲، پیامی منتشر کرده است. او در این پیام گفته که “زبان های مادری ما، هویت ما هستند. با نگهداری آن ها ما در واقع از خود محافظت می کنیم.”

مردم جهان اکنون به نزدیک به ۶ هزار زبان گوناگون سخن می گویند. گمان می رود تا پایان قرن بیست و یکم، نیمی از این زبان ها از بین برود. بر اساس اطلس یونسکو درباره زبان های در خطر نابودی جهان، ۹۶ درصد این زبان ها، توسط چهار درصد از جمعیت جهان استفاده می شوند.

استفاده از زبان مادری در آموزش ابتدایی می تواند در مبارزه با بی سوادی موثر باشد. هدفی که با نام آموزش برای همه، می کوشد تا برخورداری از آموزش ابتدایی را برای همه کودکان و بزرگسالان تا سال ۲۰۱۵ امکان پذیر کند.

هر زبانی، فرهنگی را در دورن خود حمل می کند. گوشه هایی از این فرهنگ می تواند برای زندگی همه انسان ها مفید باشد. می تواند درسی از گذشتگان برای گسترش توسعه پایدار باشد. بنابراین، حفاظت از تنوع زبانی در جهان، سبب گسترش فرهنگ صلح و تنوع فرهنگی می شود. دبیرکل یونسکو هم در پیام خود، تنوع فرهنگی را به اندازه تنوع زیستی در طبیعت مهم و تاثیر گذار دانسته است. او به ارتباط بین حفاظت از تنوع زبانی و گسترش توسعه پایدار در جهان اشاره کرده است

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا