جهان اسلامحركات و احزابمقالات ارسالی

چرا به اخوان المسلمین باید مجوز فعالیت قانونی داد؟

چرا به اخوان المسلمین باید مجوز فعالیت قانونی داد؟

داود کاتب در خصوص مجوز قانونی اخوان المسلمین در روزنامه اعتماد نوشت: با توجه به خشونت ها و سخت گیری های در مصر، یمن و لیبی وجود دارد اما اخوان المسلمین اردن جشن هفتادمین سالگرد تاسیس خود را برگزار می کند و همچنان حمایت از اخوان المسلمین از بین نرفته است.

باوجود امتناع دولت از صدور مجوز، اخوان المسلمین اردن جشن هفتادمین سالگرد تاسیس خود را برگزار می کند. این نشان می دهد که اخوان المسلمین همچنان یک نیروی قدرتمند است. در فلسطین نیز حماس، یعنی جریان وابسته به اخوان المسلمین نیز موفق به پیروزی در انتخابات شورای دانشجویی دانشگاه بری زیت شده است. انتخابات دانشجویی یک سیگنال درباره احساسات عمومی است. در یمن، مصر و لیبی نیز با وجود سرکوب خشونت آمیز، حمایت از اخوان المسلمین از بین نرفته است. رهبر مخالفان اردن هم در حساب کاربری خود در فیس بوک در نامه ای سرگشاده به ملک عبدالله نوشته که به اخوان المسلمین مجوز برگزاری جشن را بدهید. وی یادآور شده که تلاش برای سرکوب اخوان المسلمین به محبوب تر شدن آن می انجامد.
استدلال های زیادی در توجیه سرکوب اخوان المسلمین منتشر می شود. در مصر این گروه، متهم به اعمال تروریستی در نقاب یک جنبش مسالمت آمیز شده است. در فلسطین و لیبی، این گروه به عنوان یک نیروی غیر دموکراتیک که با نادیده گرفتن اصول دموکراتیک از انتخابات برای به دست آوردن قدرت سوءاستفاده می کند، متهم می شود.
در اردن یک درگیری درباره مشروعیت اخوان المسلمین شکل گرفته که شکاف در درون جنبش یک فرصت برای دولت ایجاد کرده است. اگر چه نخست وزیر در پارلمان گفته که دولت طرف هیچ کدام نیست. اما این درگیری سبب می شود شاخه اصلی اخوان المسلمین نتواند مجوز رسمی دریافت کند. در عوض مخالفان میانه رو که از این شاخه جدا شده اند به نمایندگی از اخوان المسلمین، درخواست مجوز کرده و دولت هم با محافظه کاری آنها را پذیرفته و سازمان اصلی را غیرقانونی نامیده است. در حالی که سازمان مادر، شامل شمار زیادی از سازمان های ثروتمند و خیریه می شود که در نهایت اختلاف بر موضوع اقتدار و کنترل یک گروه، درگیری داخلی بزرگ ایجاد کرده است، که این هزینه زیادی ایجاد می کند. خیلی از این سازمان ها مدارس و بیمارستان ها را اداره می کنند. دولت اردن با اعلام اینکه سازمان اخوان المسلمین مادر غیرقانونی است برای جشن روز جمعه مجوز نداده است. اما فعالان حقوق بشر و حقوقدانان اصرار دارند که مطابق اصلاحات قانون اساسی در سال ٢٠١١، هر گونه نیاز به مجوز برای اعتراض حذف شده است و صرفا اطلاع دادن به دولت برای برگزاری تجمع کافی است. اخوان المسلمین نیز بر اساس این قانون بر حق خود برای اعتراض اصرار دارد. اگر چه در آخرین لحظه تظاهرات را لغو کرده اند.
روشن است در جهان عرب بسیاری آرزوی ناپدید شدن اخوان المسلمین را دارند. اما این به راحتی تحقق نمی یابد. اخوان المسلمین در مارس ١٩٢٨ توسط حسن بنا به عنوان یک جنبش مذهبی-سیاسی در اسماعیله مصر تاسیس شد. به طور سنتی اخوان المسلمین و پان ناسیونالیست های عرب دارای دیدگاه های سیاسی متفاوت هستند. آنها اغلب در تمام ستوه از جمله شوراهای دانش آموز، انجمن های صنفی و انتخابات عمومی با هم رقابت دارند.
در اردن اخوان المسلمین متهم به گرایش به روابط نزدیک با جنبش فلسطینی حماس است. مرد شماره دو شاخصه اصلی اخوان المسلمین زکی بنی ارشد محکوم به آسیب زدن به روابط اردن و یک کشور دوست است. بنی ارشد در فیس بوک خود به امارات متحده درباره تروریست نامیدن اخوان المسلمین انتقاد کرده بود. او در دادگاه امنیتی محاکمه شد. در حالی که بسیاری از حقوقدانان و فعالان حقوق بشر فیس بوک را تمرینی برای آزادی بیان می دانند و نه موضوعی تروریستی. از آنچه در اردن و کشورهای مجاور عربی اتفاق می افتد، روشن است که نابودی جریانی که از حمایت بخشی از مردم برخوردار است غیر ممکن است. در واقع هر چه اخوان المسلمین با سرکوب روبه رو شود، محبوب تر می شود. رویکرد منطقی تر این است که اجازه داده شود مردم تصمیم بگیرند که کدام را برای تماس با اهرم های قدرت ترجیح می دهند.
به طور طبیعی چنین عقایدی با انتقادهایی روبه رو می شود. استدلال می شود که حامیان اخوان المسلمین یک بار قدرت را در غزه، در مصر و لیبی به دست آورده اند. اما دولت باید پوست کلفت تر شود و یاد بگیرد شاخه های نسبتا متعادل اسلام سیاسی را جذب کند، در غیر این صورت مردم به سمت سازمان های بسیار رادیکال تر مانند القاعده و داعش گرایش می یابند.

انتهای پیام

www.shafaqna.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا