خبر های جدید

موضعگیری ترکیه نسیت به کودتای ارتش مصر

موضعگیری ترکیه نسیت به کودتای ارتش مصر

به گزارش نوگرا نقل از ایسنا به نوشته روزنامه تودی زمان، “احمد داوود اوغلو”، وزیر امور خارجه ترکیه در جریان کنفرانسی خبری به خبرنگاران گفت: رهبری که با حمایت مردم به قدرت می‌رسد، تنها می‌توان از طریق انتخابات او را برکنار کرد. این امر برای رهبرانی که با دموکراسی انتخاب می‌شوند غیرقابل قبول است که به هر دلیلی با روش‌های غیرقانونی حتی کودتا سرنگون شوند.

پس از آنکه ارتش مصر روز چهارشنبه زمام امور این کشور را به دست گرفت، داوود اوغلو نخستین مقام ترکیه است به صورت شفاهی موضع این کشور را نسبت به سرنگونی محمد مرسی، رئیس‌جمهوری مصر بیان می‌کند.

وزارت امور خارجه ترکیه همچنین پیشتر در بیانیه‌ای نسبت به نقش ارتش مصر در سیاست‌های این کشور هشدار داده بود.

داوود اوغلو همچنین از تمامی احزاب مصر خواست تا پس از این مداخله نظامی اجازه گسترش ناآرامی و خشونت را ندهد و تاکید کرد که ترکیه تنها از یک گروه حمایت نمی‌کند بلکه از تمامی مردم مصر حمایت خواهد کرد.

وی افزود: ما از تمامی مردم مصر حمایت می‌کنیم. هر کسی را که آنها انتخاب کنند ما نیز از آن حمایت می‌کنیم.

وزیر امور خارجه ترکیه در ادامه گفت: بسیار مهم است تا هر چه سریعتر انتخاباتی آزاد و منصفانه در مصر برگزار شود. بازاشت سیاستمداران و نگه داشتن آنها در حبس خانگی امری غیرقابل قبول ست.

داوود اوغلو گفت: هر کشوری باید قادر باشد تا انتخاباتی آزاد برگزار کند. از این مقطع زمانی به بعد مساله مهم این است که ‌آیا انتخابات عادلانه در مصر برگزار می‌شود یا خیر.

“حسین چلیک”، سخنگو و معاون حزب عدالت و توسعه ترکیه اعلام کرد، سرنگونی مرسی به روشی غیر دموکراتیک صورت گرفته و از تمامی حامیان مرسی خواست تا از رای خود دفاع کنند.

وی افزود: من این کودتا را غیرقابل قبول می‌دانم و امیدوارم جمعیت گسترده‌ای که مرسی را به قدرت نشاندند، از رای خود دفاع کنند. در انتخابات سال گذشته با روی کار آمدن مرسی، در حقیقت دموکراسی پیروز شد.

از سوی دیگر رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه به همراه دیگر مقامات دولت این کشور، نشست ویژه‌ای را برای رسیدگی به مساله مصر برگزار کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا