حركات و احزابمطالب جدید

اظهار نظر دبیرکل جماعت در خصوص وضعیت پس از کودتای نظامی در مصر

اظهار نظر دبیرکل جماعت در خصوص وضعیت پس از کودتای نظامی در مصر

تهران – پایگاه اطلاع‌رسانی اصلاح

جلسه‌ی شورای مرکزی جماعت دعوت و اصلاح ایران، با حضور اکثریت اعضا، پنجشنبه‌ی گذشته ۱۳ تیرماه، در دفتر مرکزی در تهران برگزار و وضعیت ایران پس از انتخابات و مصر بعد از کودتا تحلیل شد.

در ابتدای این نشست، استاد عبدالرحمن پیرانی، دبیرکل جماعت، با اشاره به در پیش بودن ماه مبارک رمضان، ضمن تبریک فرارسیدن این ایام و لحظات گرانقدر و خجسته، اظهار امیدواری کرد که همه‌ی مسلمانان و به‌ویژه هموطنان با ادای شایسته، صیام و قیام و تلاوت قرآن، بهره‌ی وافی و کافی ببرند و در پایان این موسم فرخنده، رحمت و مغفرت الهی و رهایی از آتش دوزخ را فرا چنگ آورده باشند.

وی سپس با اشاره به یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری، حضور هوشمندانه و مسؤولانه‌ی هموطنان و به‌ویژه شهروندان اهل‌سنت را نشانه‌ی امیدوارکننده‌ای ارزیابی و از همه‌ِ‌ی اعضا، هواداران و مخاطبانی که به بیانیه‌ی جماعت دعوت و اصلاح ایران در این‌باره پاسخ مثبت دادند، تشکر کرد. وی همچنین ابراز امیدواری کرد که رئیس‌جمهور منتخب، اعتماد ملت را پاس بدارد و به وعده‌های خود عمل کند و در همین چارچوب، ضمن اعلام آمادگی جماعت برای همراهی با خواست و اراده‌ِی شهروندان، عنوان داشت که جماعت بر خود لازم می‌داند میزان تحقق وعده‌های دولت یازدهم را با دقت پیگیری و در حد توان و امکان خود برای داشتن میهنی آزاد و آباد و سرفراز در بازگرداندن کشور به مسیر تعادل، مشارکت نماید.

در ادامه استاد پیرانی به تحولات مصر اشاره کرد و گفت: متأسفانه مشکلات کشورهای اسلامی و ملت‌های مسلمان فراوان است و پس از بهار عربی، مشکلات جدیدی پدیدار شد. وی افزود: غالب کشورهای اسلامی، در بیشتر دوران تاریخ معاصر خود شاهد دیکتاتوری و حکومت‌های استبدادی بوده‌اند و این محرومیت تاریخی از آزادی باعث شده است مسلمانان فاقد تجربه‌ی کافی در جهت تعامل فراگیر دمکراتیک باشند.

وی ادامه داد: در مورد مصر، پس از پیروزی انقلاب ۲۵ ژانویه، روند سیاسی در این کشور نتوانست به تعادل مطلوب برسد و دو طیف اسلام‌گرا –با محوریت جنبش اخوان‌المسلمین- و سکولارها، موفقیت چندانی نداشتند. البته آقای مرسی در سخنرانی‌های اخیر قبل از کودتا به‌ وقوع برخی اشتباهات از سوی خود اشاره نمود و قطعاً نقدهایی به عملکرد او وارد است. اصولاً عرصه‌ی سیاست، به‌ویژه در کشور مهم و عظیمی مانند مصر، عرصه‌ی پیچیده‌ای است و رئیس‌جمهور مصر نیز در کشاکش این پیچیدگی‌ها مصون از خطا و اشتباه نبوده است. اما واقعیت این است که مخالفان نیز تجربه‌ی قابل قبولی را در سوق دادن کشورشان به سوی ثبات و آرامش ثبت نکردند.

از همان آغاز دوره‌ی ریاست جمهوری، به جای همکاری و نصح و نظارت، بنا را بر کارشکنی و مشکل‌آفرینی گذاشتند. در چند مرحله در جهت سرنگونی رئیس‌جمهور اقدام کردند و هربار در فاز ناکارآمدسازی سیستم وارد شدند تا اینکه در نهایت توانستند با همراه کردن ارتش با خود در کودتایی تزیین شده به حضور برخی شخصیت‌های دینی و اسلامی، رئیس‌جمهور قانونی را برکنار نمایند.

وی افزود: آرزو داشتیم، برخی از شخصیت‌های اپوزیسیون که جایگاه داخلی و بین‌المللی قابل قبولی داشتند، به جای کشاندن سرنوشت انقلاب ملت مصر به نقطه‌ی مبهم و بحرانی کنونی، از نفوذ و اعتبار خود برای ایجاد ثبات و نظم و نهادینه کردن قانون، وارد عمل شوند. نیز برخی از اسلام‌گرایان مصر که تا پیش از جدی شدن انقلاب در مصر، اصولاً عمل حزبی و سیاسی را نامشروع می‌دانستند، به یکباره به عرصه‌ی سیاست وارد شدند و از قضا در تعمیق شکاف بین اسلام‌گرایان میانه‌رو و نیروهای سکولار نقش و سهم عمده‌ای داشتند، در کمال تعجب در کنار همان سکولارها و پشت‌سر ژنرال‌های کودتاگر قرار گرفتند و در بخشی از ویترین کودتاچیان جا خوش کردند.

وی در ادامه گفت: البته نباید نقش بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی را نیز نادیده گرفت؛ چراکه مواضع شفاف و صریح رئیس‌جمهور قانونی مصر، خشم بعضی از کشورهای ذی‌نفوذ منطقه را برانگیخته بود.

وی در پایان اظهار امیدواری کرد که قضایای جاری به نفع ملت مصر و توسعه و تعالی این کشور ختم به خیر شود و خاطرنشان کرد: تاریخ به عقب برنخواهد گشت و علی‌رغم فراز و فرودها حرکت تاریخ رو به جلو ادامه خواهد یافت.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا