سياسي اجتماعيمطالب جدید

نظر سردمداران و روشنفکران اسرائیل در مورد کودتا مصر

نظر سردمداران و روشنفکران اسرائیل در مورد کودتا مصر

احمد منصور / ترجمه: عبدالسلام سلیمی‌پور

در یک سال گذشته اسراییل ناراحتی خود را از به حکومت رسیدن یک رییس‌جمهور اسلامگرا در مصر پنهان نمی‌کرد. رهبران آنان در کنفرانس‌ها، دیدار‌ها و تحقیقات خود و همچنین تحلیلگران و کار‌شناسان برجسته‌ی آن‌ها علناً اعلام می‌کردند که این وضع، امنیت اسراییل را تهدید می‌کند و باید تضعیفش کرد.

پژوهش‌های بسیاری در مورد نقش اسراییل در ایجاد بحران در مصر در دوره پس از انقلاب ۲۵ ژانویه ۲۰۱۱ بویژه پس از به قدرت رسیدن مرسی منتشر شده است. من سعی کردم فقط موضع اسراییل از ۳۰ ژوئن امسال تاکنون را بررسی نمایم. منبع اصلی‌ام تحقیقات و بررسی‌های دوست و همکارم دکتر صالح التعامی است که زبان عبری را به خوبی می‌داند و مسائل داخل اسراییل را با دقت پیگیری می‌کند.

حجم مطالب منتشرشده، وحشتناک است و من فقط به گزیده‌های مطالب رسانه‌های اسراییل در ۲۹ جولای اکتفا می‌کنم تا به میزان توجه و اهتمام اسراییلی‌ها به کودتا و اوضاع مصر پی ببریم.

یکی از مهم‌ترین دیدگاه‌هایی که رصد کردم، بدون هیچگونه توضیحی، بیانات امنون ابرامویچ تحلیلگر شبکه ۲ تلویزیون اسراییل است که می‌گوید: «برای نتانیاهو موفقیت کودتای ارتش در مصر، مهم‌تر از شکست برنامه هسته‌ای ایران است».

شرق‌شناس صهیونیستی آفی میدا می‌گوید: «تلاش گسترده‌ای که ارتش برای تغییر فضای فرهنگی مصر انجام داده نقش زیادی در تضعیف رادیکالیسم اسلامی داشته است.»

ژنرال صهیونیستی روفین بیدهستور می‌گوید: «دخالت ارتش بدین نحو از لحاظ کمی و کیفی برتری ما بر اعراب تا سالهای سال تضمین و استمرار می‌بخشد.»

در‌‌ همان شب کانال ۱۰ اسراییل اعلام کرد که نتانیاهو از اوباما خواسته تا به رهبران عرب فشار آورد برای مشروعیت بخشیدن به کودتاگران میزان بازید خود از مصر را فزایش دهند.

پروفسور افرایم کام بزرگ‌ترین پژوهشگر مؤسسه‌ی تحقیقات امنیت ملی اسراییل طی مقاله‌ای در «اسراییل الیوم» نسبت به ناکامی کودتای نظامی در مصر هشدار می‌دهد و می‌گوید: «منافع استراتژیک اسراییل ایجاب می‌کند ائتلاف ارتش و لیبرال‌ها موفق شوند.»

دان حالوتس رییس سابق ارکان ارتش اسراییل در گفتگو با رادیوی ارتش اسراییل می‌گوید: «مهم‌ترین دستاورد اقدامات اخیر ژنرال عبدالفتاح سیسی برای ما، تضعیف ارتش مصر در دراز مدت است.»

افرایم هالیفی رییس پیشین موساد: «موفقیت کودتا علیه مرسی موجب تقویت جایگاه آمریکا و در نتیجه تقویت جایگاه ما در منطقه خواهد شد.»

اوی سیگل تحلیلگر کانال ۲ اسراییل: «با سقوط مرسی، نتانیاهو، خوشبخت‌ترین فرد روی کره زمین است، زیرا مرسی با حمله اخیرش به غزه، هیبت او را جریحه‌دار کرده بود.»

آلوین لیفین، مدیر سابق وزارت خارجه‌ی اسراییل مطلبی در مورد عزل مرسی با این عنوان منتشر کرد: «رویای دموکراسی عربی پایان یافت».

مجله‌ی پژوهشی مموکاد متعلق به صهیونیست‌ها شماره‌ی ویژه‌ای با عنوان «از هم پاشیدن جهان عرب» منتشر نمود.

و اما جالب‌ترین و تحقیرآمیز‌ترین توصیف را اندیشمند صهیونیستی ایال باردو داشت که می‌گوید: «نظام سیاسی مصر بعد از برکناری مرسی چنان است که گویی آیفون را با یک گوشی معمولی قدیمی عوض کرده باشند.»

منبع: روزنامه‌ی الشروق مصر / اصلاح وب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا