سياسي اجتماعي

دو خبر و یک تحلیل

دو خبر و یک تحلیل

 

دو متن زیر را لطفا مطالعه نمایید بعد تحلیل کوتاه آنها را مورد توجه قرار دهید. سپس دیدگاه انتقادی خود را به آن بیفزایید.

  ———————————————————

به نقل از سایت بازتاب

یکی از بزرگان ایل اصیل کردی «منگور»، در گفت‌و‌گو با «بازتاب»، نسبت به اظهارات جعفر آیین‌پرست، نماینده مهاباد به شدت انتقاد کرد.وی گفت: جناب آقای آیین‌پرست، نماینده محترم مردم شهرستان مهاباد در مورخه ۹ / ۶ / ۸۵ در خیر مقدم به ریاست محترم جمهوری اسلامی ایران، دکتر احمدی نژاد با صدای بلند و هیجان‌زده، اعلام نمودند به شهر قاضی محمد و یاران سر به دارش خوش آمدید..

————————————————————————
این چهره کرد افزود: یک پرسش از آقای آیین‌پرست داشتیم؛ در زمان قاضی محمد، همه اعدام‌هایی که برای حفظ جمهوریت حاضر شدند، جانشان را از دست بدهند، جمع آنان به پنجاه نفر می‌رسید؟ آیا قاضی محمد و یاران سر به ‌دارش، بنیانگذار حزب منحله دمکرات کردستان ایران نیستند که ادامه‌دهندگان راهش، فرزندان این مرز و بوم را به خاک و خون کشیده‌اند؟ با شخصیت خود مرحوم آقای قاضی محمد کاری نداریم، ولی همین مردم شهرستان مهاباد و در رأس آنها، ایل منگور برای حفظ نظام جمهوری اسلامی در آن شهر حاضر شدند، هفتصد شهید تقدیم کنند و برای حفظ آرمان‌های نظام از همه مال و منال و فرزندانشان بگذرند و در برابر ضدانقلاب صف‌آرایی کنند؛ بنابراین، بیشترین لطمات را آنها متحمل شدند.آیا بهتر نبود در خیر مقدم به جای نام بردن از بنیانگذار حزب منحله دمکرات، می‌گفتید به شهر شهیدان گمنام، به شهر هفتصد شهید، به شهری که برای آزادی آن از دست ضدانقلاب و آوردن آرامش به منطقه، بیش از پنج هزار شهید داده، خوش آمدید؟
وی در پایان گفت: آقای آیین‌پرست یادتان باشد که مردم مهاباد از جمله خانواده شهدا و ایل قهرمان منگور،شما را به عنوان این که جزو نیروهای ارزشی و اصولگرا بودید، به پارلمان فرستاده‌اند. حال چطور به خودتان اجازه می‌دهید دل اینها را با این حرف‌هایتان به درد آورید؟

—————————————————————

 مه‌هاباد هه‌واڵنێری ماڵپه‌ڕی کێله‌شین

در جریان دیدار دکتر احمدی‌نژاد از مهاباد، جعفر آئین‌پرست نماینده این شهرستان در مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خواستار تأسیس استانی مرکب از شهرهای جنوب استان آذربایجا‌ن‌غربی با نام مکریان شمالی شد. وی همچنین در ابتدای سخنرانی خود ، مهاباد را بعنوان شهر قاضی‌محمد ( اولین رئیس‌جمهور کردستان) اعلام کرد.رادیو مرکز مهاباد ( با قابلیت دریافت در چندین استان کشور ) که مستقیماً جریان این سفر را دنبال می‌کرد، بلافاصله و پس از ذکر نام قاضی محمد، پخش مستقیم خود را (البته به دلایل فنی)!! قطع و از این بابت از مردم پوزش خواست. این اشکال فنی رادیو مرکز مهاباد تا پایان سخنان آئین‌پرست ادامه و سپس مرتفع گردید. در حالیکه سخنرانی آئین‌پرست از تلویزیون محلی مرکز مهاباد ( با برد درون شهری و حداکثر تا شعاع روستاهای مجاور این شهرستان قابل مشاهده است) پخش می‌گردید، وی اعلام کرد که از سوی دفتر ریاست جمهوری به وی اعلام شده است که از ادامه سخنرانی خودداری نماید. آئین‌پرست در ادامه، ضمن عدم توجه به این دستور از سوی همراهان رئیس‌جمهور و شخص دکتر احمدی‌نژاد مجدداً مورد اعتراض قرار گرفت و به وی تأکید و یادآوری گردید تا بلافاصله از پشت تریبون کنار رود.در ادامه این مراسم، دکتر احمدی نژاد در ابتدای سخنان خود مردم مهاباد را به اطاعت و قبول لا‌اله‌الا‌لله و یکتاپرستی دعوت نمود و در جواب سخنان آئین‌پرست افزود : « آقای آئین‌پرست دوست‌ دارند که روزی استاندار باشند. ما هم او را استاندار می‌کنیم ولی او را می‌فرستیم به یکی دیگر از استانهای کشور.

 

تحلیل دو خبر

 

        دو متنی را که مشاهده می کنید یکی راسایت معروف بازتاب ظاهرا از یکی از سران ایل منگور که اسم او را ذکر نکرده  ،نقل کرده است. و دومی را "خبرنگار کێله‌شین "در وبلاگ  http://kakduktur.blogfa.com قرار داده است.از قرار دادن دو خبر بالا می‌توان برخی نتایج یا پیامدهای احتمالی را حدس زد.

۱)   مسئله‌ی حضور ایل منگور در مهاباد و مقاومت عمومی نسل گذشته آنها برای حفظ ویژگیهای ایلی علیرغم زندگی در جامعه ی شهری، بیانگر این واقعیت است که اگر حالت شبه نظامی آنها یاری نمی‌کرد، در برزخ روستا و شهر ،آسیبهای اجتماعی متنوعی متوجه آنها می‌شد هر چند زیاد از آن هم دور نبوده‌اند. تنها توجیه ماندگاری نسل گذشته (که به نظر می‌رسد نقل قول بالا مربوط به این طیف می‌باشد) در زندگی نظامی و شبه نظامی آنها نهفته است. در چنین شرایطی عنوان "ایل اصیل کرد" که سایت بازتاب از آن استفاده کرده است بسیار گمراه کننده است.اصالت ایل به حضور در جایگاه زندگی ایلی است. ویژگیی که دیگر منگورهای ساکن مهاباد فاقد آن هستند. آنچه در مورد آنها به لحاظ جامعه‌شناختی می‌توان گفت یک گروه مهاجر حاشیه‌نشین‌شده شهری‌اند که زیاد با زندگی شهری در محیط مهاجرت خود سازگار نیستند یا به دلایلی سازگار نشده اند.در واقع به مدد دست داشتن مجازی یا تکیه بر قدرت است که آنها دارای نفوذ یا حضور در سطوح مختلف اداری در مهاباد و شهرهای هم جوار شده‌اند. تا حال نیز نشان داده‌اند که علاقه‌ای به مسایل یا خواسته‌های مردم چه در مهاباد یا شهرهای اطراف ندارند.شرکت افراد مسلح آنها در زد و خوردهای خیابانی در کنار نیروهای نظامی بیانگر این واقعیت است.البته فراموش نشود که چنانکه قبلا نیز گفته‌ام ، نسل جدید منگورها با گذشتگان خود تفاوت دارند و به نظر می‌رسد این تفاوت در آینده خود را نشان می‌دهد. اما خواست یک گروه حاشیه را نمی‌توان به خواست مردم یک شهر ترجیح یا تعمیم داد.

۲)   نحوه سخنرانی آقای احمدی‌نژاد در مهاباد و دعوت آنها به یکتاپرستی آنگونه که در برخی از شهرهای دیگر مانند اشنویه شاهد آن بودیم بیانگر نوعی عدم اطلاع ، دوری از واقعیت منطقه یا در خوشبینانه‌ترین حالت  دادن اطلاعات نادرست به ایشان است.چرا که مردم این منطقه از دیر باز به عنوان مردمی دیندار با اخلاق و از اهل سنت شناخته شده‌اند. آنچه که متاسفانه در دوره‌های مختلف کشور مرتب تکرار می‌شود نوعی بی‌توجهی به مسایل محلی مردم و ساده از کنار مشکلات گریختن است. ممکن است با این شیوه(پاک کردن صورت مسئله) در طول سفر مانع از بروز مشکل خاص شد، اما به یقین با آن نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

۳)   خارج از فردیت فعلی نمایندگان مجلس ،طبق قانون اساسی موجود نمایندگان مجلس ، نماینده مردم هستند نه دولت.بنابراین حق دارند به لحاظ انجام وظایف قانونی از سیستم و اجزای آن سئوال کنند یا حتی دولت را مورد استیضاح قرار دهند و در مقام بیان حق نیز جانب موکلان خود را بگیرند. به اعتقاد من  قطع سخنان نماینده مهاباد هر چه که بوده است ، به نوعی بی احترامی به موکلان اوست.

—————————————-

منبع :

وب‌نوشت عبدالعزیز مولودی

 

http://moloudi.blogfa.com

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا