تربیت فرزندانمطالب جدید

حل مشکل تقلب در بازی و تقلب در تکالیف مدرسه کودکان

حل مشکل تقلب در بازی و تقلب در تکالیف مدرسه کودکان

نویسنده: الیزابت پنتلی / مترجم: اکرم قیطاسی

موقعیت: فرزندم هنگام بازی تقلب می کند

وقتی ما بزرگترها کودکی را می بینیم که تقلب می کند، تصور می کنیم که این اولین گام در جاده ی پستی است که به بزهکاری و جرم ختم می شود، اما بیشتر بچه هایی که مرتکب تقلب می شوند در واقع خودشان می دانند که این کار روش مناسبی در بازی نیست. این کار، آموختن درستکار بودن از طریق رویارویی با اشتباهات است.

راه حلها

  1. کودک زیر ۶ سالی که طبق قوانین بازی نمی کند، واقعا” به معنایی که این کلمه نزد بزرگترها دارد، تقلب نمی کند. بچه های کوچک، منطق حاکم بر قوانین و یا علت اشتباه بودن زیر پا گذاشتن آنها را درک نمی کنند. اصولا” آنها قوانین بازی را طوری تغییر می دهند که بتوانند برنده شوند. اگر این مسئله برایتان اهمیت دارد، روش مناسب این است که با آرامش به فرزندتان بگویید اگر می خواهد با شما یا دیگران بازی کند، باید قوانین را رعایت کند اگر هم می خواهد با روش خاص خود بازی کند، می تواند با خودش بازی کند. به او یاد بدهید که قوانین باعث ایجاد روشی یکسان برای بازی کردن با هم می شوند.
  2. فرزند شما ممکن است قوانین را کاملا” درک نکند. در این مورد بازی را قطع و قوانین را مرور کنید. از او سوالاتی بپرسید و در حالی که بازی را شروع می کنید مراحل را به گونه ای برایش تعریف کنید که قوانین را درک کند. با این روش، به صورتی محرمانه باعث می شوید تا کودکی که می داند تقلب کرده است، بفهمد که شما متوجه شده اید مشکلی در بازی او وجود دارد.
  3. برخی بچه ها تنها به این دلیل تقلب می کنند که از باختن نفرت دارند. کودکی که از باختن ناراحت می شود و اگر ببازد جیغ و داد به راه می اندازد باید یاد بگیرد که اگر در بازی همیشه برنده نشد، مسئله ای نیست. چنین کودکی می تواند با بازی های کوتاه مدت و ساده همچون دوز بازی، بازی های حدس زدنی و قایم باشک، باختن را تمرین کند. بازی های غیر رقابتی که در آنها برنده و بازنده ای وجود ندارد نیز می تواند مفید باشد.
  4. وقتی خودتان بازنده می شوید به عنوان الگو، رفتار مناسبی داشته باشید نشان بدهید که باختن به معنای تمام شدن دنیا نیست: (خب من باختم اما بازی واقعا” جالبی بود)

تقلب در تکالیف مدرسه

معلم فرزندم متوجه شده که او در امتحان تقلب می کرده، وقتی از او پرسیدم چرا این کار را کرده، شانه هایش را با بی اعتنایی بالا انداخت و گفت: همه تقلب می کنند.

بچه ها به دلایل مختلفی در کارهای مدرسه تقلب می کنند برخی از این دلایل، ضرورت، اضطراب و تنبلی هستند. با مشاهده ی چنین مواردی پی به انگیزه ی تقلب می برید و می دانید که چگونه با این تخلف برخورد کنید. در هر حال، تقلب کاری اشتباه است. این نخستین پیامی است که باید به فرزندتان بدهید.

راه حلها

  1. کودک یا نوجوانی که در یک امتحان تقلب می کند، شاید برای امتحان آماده نبوده و هنگامی که متوجه شده برای قبولی در امتحان مطالب را خوب یاد نگرفته وحشت کرده است. او اگر در این کار خود احساس شرمندگی و پشیمانی می کند شاید از این تجربه درس مناسبی گرفته است. در مورد این موقعیت با او صحبت کرده و برنامه ای طرح کنید که با زمان بندی مشخص برای مطالعه یا گرفتن معلم خصوصی همراه باشد تا از تکرار این اتفاق در آینده جلوگیری کنید.
  2. اگر متوجه شدید که فرزندتان در امتحان یا انجام تکلیف خانه تقلب کرده است با معلم او جلسه ای بگذارید و برنامه ای طرح کنید که آن امتحان یا تکلیف را دوباره انجام دهد. کاری کنید که فرزندتان نیز در آن جلسه شرکت کند، زیرا شاید راحتی این جلسه و انجام تکالیف اضافی باعث شود تا دیگر چنین وضعیتی پیش نیاید.
  3. شاید کودک متقلب برای گرفتن نمرات خوب در درسی که در آن ضعیف است تحت فشار والدین باشد. به توقعات خود از کودکتان صادقانه توجه کنید و مطمئن شوید که توقعات شما واقع بینانه است. به کودکتان بگویید مهم ترین چیز این است که نهایت سعی خود را با روشی درست بکار ببرد.
  4. فرزندی که توقعات بسیار بالایی از خود دارد ممکن است آن قدر بر گرفتن نمره ی خوب متمرکز شود که از هر روشی برای کسب آن استفاده کند. او باید لذت بردن از مراحل آموختن را یاد بگیرد و به دیگر خصلتهای خود افتخار کند.
  5. کودکانی که قوه ی یادگیریشان کمتر از حد مطالب درسی است و یا ناتوانی یادگیری دارند، شاید به دلیل ترس تقلب می کنند. اگر تصور می کنید فرزندتان چنین مشکلی دارد با او یا مشاور مدرسه صحبت کنید.
  6. مطمئن شوید که به فرزندتان فرصت هایی برای آزمایش موضوعات جدید و کامل کردن تکالیفش بدون کمک بزرگترها می دهید. اگر پدر یا مادری آزمایش علوم  و برنامه ی آشپزی طرح کرد یا وظایف فرزندش را در خانه انجام دهد، در واقع این پیام را به وی می دهد که کارش خوب نیست و باید کار شخص دیگری را به عنوان کار خودش بپذیرد.

! اگر تقلب کردن کودک مشکلی مجزا نیست و با دروغ گفتن، دزدی یا دیگر رفتارهای آزار دهنده همراه است، بهتر است با مشاوری متخصص یا یک درمانگر صحبت کنید. شاید بتوانید از نظرات مفید مشاور و راهنمای مدرسه نیز استفاده کنید.

_______________________________________

منبع: کلید های تربیت کودکان راهنمای کامل تربیت کودک / مولف: الیزابت پنتلی / مترجم: اکرم قیطاسی

تنظیم برای نوگرا توسط باران.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا