خبر های جدید

انتخاب نخست وزیر جدید تونس

به گزارش سرویس بین‌ الملل باشگاه خبرنگاران به نقل ازشبکه تلویزیونی بی بی سی عربی، راشد الغنوشی در کنفرانس خبری پس از توافق میان گروه های سیاسی تونس مهدی جمعه به عنوان انتخاب نخست وزیر جدید این کشور که در مقر وزارت حقوق بشر تونس برگزار شد، گفت: در روند انتخاب نخست وزیر جدید تنها یک حزب به صورت غیر رسمی از سالن نشست خارج شد.

هفت حزب نیز در روند رای گیری شرکت نکردند ولی در نشست حضور داشتند. روند انتخاب نخست وزیر جدید به صورت دموکراتیک و بر اساس آرای مثبت،منفی و ممتنع بود. هجده حزب در این نشست شرکت کردند و در این عملیات توافقی حضور داشتند. انتخاب نخست وزیر جدید به معنای سلطه اکثریت بر اقلیت نیست و احزاب تونسی توانستند درباره نخست وزیر جدید به توافق برسند. جنبش النهضه نه از سر تسلیم و کودتا بلکه داوطلبانه پذیرفت که دولتی بی طرف در تونس تشکیل شود. زمانی که علی العریض نخست وزیر تونس اعلام می کند حاضر به کناره گیری از قدرت و تشکیل دولت توافقی در این کشور است به این معناست که می خواهیم تونس در روند دموکراتیک، انتخابات و تکمیل روند انتقالی قرار گیرد.

وی درباره انتقاداتی که درخصوص روند انتخاب نخست وزیر جدید تونس مطرح شده است، گفت: در انتخاب نخست وزیر هیچ تقلبی صورت نگرفت و دوربین تصویربرداری نیز وجود داشت. بیست و یک حزب خواستند نخست وزیر انتخاب شود. به هر یک از احزاب برگه ای داده شد که نام سه نامزد را بنویستند و در نهایت نیز ده نفر انتخاب شدند.

از میان این افراد نیز شش نفر و در نهایت سه و دو نفر انتخاب شدند و میان این دو نفر رقابت صورت گرفت.

وی با اشاره به این که پس از انتخاب نخست وزیر جدید روند اجرای نقشه راه در مرحله انتقالی تونس ادامه خواهد یافت، افزود: باید تلاش کرد روند انتخابات، قانونگذاری و کارهای اجرایی در کشور ادامه داشته باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا