برترین جهاد !
برترین
جهاد !
دکتر
یوسف قرضاوی
برترین
جهاد مبارزه با فساد و ستمکاری است .پیامبر گرامی ص. انسان مسلمان را به مبارزه با
فساد سیاسی داخلی تشویق می فرماید و آن را از جهاد و رویاروی با تهاجم خارجی برتر
میداند .و زمانی که از ایشان در مورد بهترین جهاد سوال شد فرمود :برترین جهاد بیان
حق رودر روی فرمانروای ستمکار است .
زیرا
فساد داخلی است که زمینه را برای تهاجم خارجی و تسلط بیگانگان فراهم میگرداند .
و
شهادت را در این مورد یکی از برترین انواع شهادت به شمار می آورد و می قرماید :سید
الشهدا حمزه و بعد از او کسی است که رودرروی فرمانروای ستمکار بایستد و او را به
نیکی فرا خواند و از بدی برحذر دارد هر چند فرمانروا او را به قتل برساند .
و
نهال مقابله با ظلم و ستم و رویاروی با ستمکاران را در نهاد و اعماق درون انسان می
کارد و در دعای قنوتی که از ابن مسعود روایت شده و در مذهب حنفی و…معمول است
آمده است :(پروردگارا تو را سپاس می گوییم و به تو کفر نمی ورزیم و از کسی که تو
را نافرمانی نماید.فرمانبرداری نمی کنیم و از او دوری می جوییم )
و
برای نجات انسانهای سرکوب شده و گرفتار شدگان به دست ستمکاران با شیوا ترین عبارات
مسلمانان را تشویق به جنگ و مبارزه مینماید و می فرماید :
(( وَمَا
لَکُمْ لاَ تُقَاتِلُونَ فِی سَبِیلِ اللّهِ وَالْمُسْتَضْعَفِینَ
مِنَ الرِّجَالِ وَالنِّسَاء
وَالْوِلْدَانِ الَّذِینَ یَقُولُونَ رَبَّنَا أَخْرِجْنَا مِنْ هَـذِهِ الْقَرْیَهِ
الظَّالِمِ أَهْلُهَا وَاجْعَل لَّنَا مِن لَّدُنکَ وَلِیًّا وَاجْعَل
لَّنَا مِن لَّدُنکَ نَصِیرًا )) نساء۷۵.
(چرا
شما در راه خدا (و برای نجات )مردان و زنان و کودکان مستضعف نمی جنگید ؟
همانهای
که می گویند :پروردگارا ما را از این شهری که مردمش ستم پیشه اند بیرون ببر و از
جانب خود برای ما سرپرستی قرار بده و از طرف خویش یاوری را ربرای ما تعیین فرما )
و چوب خشم خویش را بر کسانی که تن به ستم
پذیری می سپارند ،و ماندن همراه با اهانت و ستم را در سرزمین ستمکاران می پذیرند
ودر حالی که می توانند و توانای هجرت به سرزمینی دیگر را دارند ،وارد می سازد و می
فرماید : إِنَّ الَّذِینَ تَوَفَّاهُمُ الْمَلآئِکَهُ ظَالِمِی
أَنْفُسِهِمْ قَالُواْ
فِیمَ کُنتُمْ قَالُواْ کُنَّا مُسْتَضْعَفِینَ فِی الأَرْضِ قَالْوَاْ أَلَمْ تَکُنْ أَرْضُ اللّهِ
وَاسِعَهً فَتُهَاجِرُواْ فِیهَا فَأُوْلَـئِکَ مَأْوَاهُمْ جَهَنَّمُ وَسَاءتْ
مَصِیرًا
إِلاَّ الْمُسْتَضْعَفِینَ مِنَ
الرِّجَالِ وَالنِّسَاء وَالْوِلْدَانِ لاَ یَسْتَطِیعُونَ حِیلَهً وَلاَ
یَهْتَدُونَ سَبِیلاً
فَأُوْلَـئِکَ عَسَى اللّهُ أَن
یَعْفُوَ عَنْهُمْ وَکَانَ اللّهُ عَفُوًّا غَفُورًا
نساء۹۷-۹۹
(کسانی
که بر خویشتن ستمکار بوده اند (وقتی)فرشتگان جانشان را می گیرند می گویند :در چه
حالی بودید ؟پاسخ می دهند :ما در زمین از مستضعفان بوده ایم .و می گویند :مگر زمین
خدا وسیع نبود که در آن مهاجرت کنید ؟پس جایگاه آنان دوزخ است و دوزخ بد جایگاهی
است .مگر آن زنان و مردان وکودکان ناتوانی که چاره ای ندارند وراهی را فرا راه خود
نمی یابند .آنان (که معذورند)امید است که خداوند از ایشان در گذرد که خداوند
همواره خطابخش و آمرزنده است )
حتی
قرآن در مورد آن گروه از مسلمانان ناتوان و ضعیف می فرماید :(امید است خداوند از
ایشان درگذرد ) و آنها را در میانه ی خوف ورجا قرار داده است .تا نارضایتی هرچه بیشتر
خود را از خواری و ستم پذیری ابراز نماید و مسلمانان را از تلاش برای رهای از آنها
ترغیب کند .
و
قرآن در مورد ستمکاران و دیکتاتورهای مانند :فرعون و هامان و قارون و افراد دور و
بر لشکریان آنها بسیار سخن گفته است .سخنانی که قلب اهل ایمان را از خشم و نارضایتی
از روش و عملکرد فرعونیان لبریز می نماید ،و آنان را در مسیر یاری فکری و احساسی و
عملی ستمدیدگان و مستضعفین قرار می دهد .
—————————————————-
منبع : فقه سیاسی
مولف : دکتر یوسف قرضاوی
مترجم : عبدالعزیز سلیمی
انتشارات : نشر احسان