معماری
خانه ---> كردستان ---> دلایلی بر اینکه نژاد ساسانیان کُردنژاد بوده اند
رشید یاسمی

دلایلی بر اینکه نژاد ساسانیان کُردنژاد بوده اند

دلایلی بر اینکه نژاد ساسانیان کُردنژاد بوده اند

نویسنده: :رشید یاسمی

ساسانیان باغلب احتمال کردنژاد بوده اند برای بیان این مطلب مقدمات ذیل را قبلا” ذکر می کنیم:

در فارس که مهد ساسانیان است از روزگار قدیم طوایف مختلف آریانی نژاد که کردان هم یکی از آنان بوده اند مسکن داشته اند.

استرابون جغرافی نگار مشهور در فصل سوم از کتاب 15 خود که مختص باحوال ایالت پارس است از اراتستن وصفی از این ایالت کرده و گوید:

طوایف مختلفی که ساکن پارسند عبارتند از پاتیشخوارها و هخامنشیها و مجوسها(که قومی بسیار متعصب و پرهیزکار و حافظ اصول اخلاقی هستند) و کورتی ها و مردها. قسمتی از اینطایفه براهزنی روزگار می گذرانندو بقیه مشغول زراعت هستند.

در کتیبه های باستانی مثل الواح آشوری که بدست آمده نامی از مردها نیست لکن مورخان قدیم یونان بذکر این طایفه پرداخته اند.

نخستین بار در روایات گزنفون نام مردها را در ردیف ارامنه جزء سپاه ایران می بینیم استرابون همچنان که در ص 162 گفتیم مردها و کورتیها را از عشایر چادرنشین آذربایجان شمرده است. بطلمیوس مردها را همسایه کورتی ها دانسته است و اینک در این روایت اراتستن هر دو طایفه را در فارس می یابیم نزدیکی این دو عشیره تابجائی است که بعضی از مورخان کرد را پسر مرد دانسته اند.

یکی از خاورشناسان نامدار آلمانی موسوم به مارکوارت لفظ مرد را بمعنی موجودموذی گرفته و باعتقاد او این لقبی است که دشمنان بطایفه کورتی داده اندس کرد و مرد یکی بیش نیست.

اردشیر بابکان در آغاز کار با خویشاوندان خود از طایفه بازرنگی و غیره مشغول زد و خورد شد و پیش از دست اندازی بکرمان و سایر ولایات مجاور در فارس عشایر فارسی را مطیع خویش کرد در شاهنامه اشاره باین مصافها شده است.

سپاهی   ز   استخر   بی مر  ببرد               بشد  ساخته  تا کند  جنک کرد

چو شاه  اردشیر  اندر  آمد به تنگ               پذیره شدش کرد بی مر بجنگ

یکی کار بد خوار و دشوار گشت                  ابا کرد  کشور همه یار گشت

یکی لشگری کرده  بد پارسی              فزونتر  ز  کردان یکی دو بسی

یکی روز تا شب   بر   آویختند               سپاه    جهاندار      بگریختند

اردشیر پس از فرار بار دیگر بکردان شبیخون برد:

چو شب نیم بگذشت و تاریک شد           جهاندار با کرد  نزدیک شد

همه دشت از ایشان پر از خفته دید         یکایک  دل لشگر  آشفته  دید

چو آمد   سپهبد ببالین       کـرد            عنان بارۀ   تیز   تک  را  سپرد

همه  بومهاشان  بتاراج داد                   سپه را همه بدره و  تاج داد

از این داستان بر می آید که کردان در پارس بسیار بوده اند بحدی که با پاداش جوان نیرومندی چون اردشیر مقاومت می کرده اند.

از جمله طوایف کرد ساکن پارس طایفه شبانکاره است و اکثر مورخان این نسبت را تایید کرده اند در فارسنامه ابن البلخی در فصل «احوال شبانکاره و کرد فارس» آمده است{ص 146 طبع اروپا}:«بروزکار قدیم شبانکاره را در پارس ذکری نبودی کی ایشان قومی بوده اند کی پیشه ایشان شبانی و هیزم کنی و مزدوری بودی وبآخر روزگار دیلم در فتور.

چون فضلویه فرا خاست ایشانرا شوکتی پدید آمد و بروزگار زیادت می گشت تا همگان سپاهی و سلاح  ور و اقطاع خوار شدند از جمله ایشان اسمعلیان اصیل اند و نسب حال شبانکاره این است» در صفحه186 گوید:

«ذکر کردان پارس بروزگار{قدیم} کردان پارس پنج رم بوده اند هریک رم صد هزار حومه بدین تفصیل:

«رم جیلویه- رم الذیوان- رم اللوالجان- رم الکاریان- رم البازنجان.

«و چندان شوکت کی لشگر فارس را بودی از این کردان بودی کی سخت بسیار بودند و با اسبان و سلاح و چهارپایان و در عهد اسلام همه در جنگها کشته شدند و در جهان آواره ماندند و هیچکس ازآن کردان نماند مگر یک مرد نام او علک بور و مسلمان شد و نژاد او هنوز مانده است و این دیگر کردان کی بپارس اند جماعتی بودند کی عضدالدوله ایشانرا از حدود اصفهان آورده بود و نسل ایشان بماند این است ماجرای احوالارس و پارسیان.»

در مجمع الانساب شبانکارۀئی مسطور است که:طایفه شبانکاره از اسباط اردشیرندو نام شبانکارگی بر ایشان افتادن بر دو وجه است…. دگر آنکه از این پیش ذکر رفت که ساسان چون از همای بگریخت و متواری شد و بطرف فارس آمد بکار حشم داری مشغول گشت».

بنابر این اسناد معلوم شد که کردان از زمان قدیم دوش به دوش هخامنشیان در فارس بوده اند و شبانکاره که یکی از شعب کرد است بساسان  انتساب داشته است و بنابر مسطورات فارسنامه یکی از عشایر شبانکاره رم البازنجان بوده که همان بازرنگی است و مسعودی در مروج الذهب آنجا که طوایف کرد را بر می شمارد(چنانکه در سابق ذکر کردیم) نام مادنجان را ذکر کرده است در التبنیه و الاشراف هم (که مذکور شد) هنگام شمردن عشایر کرد نخست عشیره بازنجان را نام می برد و در پایان سخن گوید«جز اینها که ذکر شد عشایر دیگر کرد هم در فارس و کرمان و….ساکنند».

ظهور اردشیر بابکان در زمانی بود که شهر استخر را یکی از روسای طایفه بازرنگیان موسوم به جوزهر (=جزهر =گوچهر) در دست داشت همچنین در گوپانان(ناحیه دارا بگرد) و در نقاط دیگر سلسله های کوچک از شاهان محلی وجود داشتند ساسان که مردی از دودمان نجباء و موبدمعبد ناهیذ(اناهیتا) در شهر استخر بود زنی از خاندان بازرنگی بنام رام بهشت گرفت از او پاپک بوجود آمد  و انتساب خود را بطایفه بازرنگیان مغتنم شمرده در پارس قوت گرفت و یکی از پسران خود اردشیر نام را در دارابگرد بمقام عالی نظامی ارگبذ رسانید

ادشیر بعد از سال 212 چندین تن از ملوک پارس را مغلوب کرد و مقام آنان را صاحب شد مقارن این احوال پاپک برجزهر(گوچهرشاه)با زرنگی که خویشاوند او بود شورید و مکان او را که قلعۀسفید بود به تصرف آورد گوچهر را کشته خود براریکه سلطنت نشست

اما لفظ گوپانان که کریستن سن آورده و جزء محال دارا بگرد شمرده است در تاریخ طبری و در کتاب الخراج قدامةبن جعفر جوبانان ضبط شده است.

بنابر کتاب اخیر فاصله این مکان تا شهر شیراز 24 فرسنک بوده است پس شکی نمی ماند که جوبانان چوپانان است و چون دارابگرد یکی از محال شبانکارگان است می توان گفت که طایفه ای بنام چوپانان که اسلاف شبانکارگان بوده اند در آن عصر ناحیه ای از دارابگر درا در تصرف داشته اند و اردشیر و نیاکانش با این طایفه سر و کار پیدا کرده اند.

مقصود از قلعه یا کاخ سفید همان قلعۀ بیضاست که قبل از اسلام نسا یا نسایک خوانده می شده و مسلمانان هنگام حمله باین قلعه آن را بیضا نام دادند.

استخری می نویسد:«اما اسمها بالفارسیه فهو نشانک ص 126».

از این قرار بیضا و دارابگرد و نقاط اطراف آن در دست طوایف کرد بوده است در تاج العروس آمده است که الکرد{ةالبیضاء} بفارس منها ابوالحسن علی بن الحسن بن عبدالله الکردی بن قاسم (واظن هذا تصحیفا” من کردین بن القاسم).

پس موافق مقدمات مذکور جد اردشیر یعنی ساسان از طایفه جوبانان(شبانکاره)و مادر پاپک دختر یکی از روسای طایفه کرد بازرنگی است و محل نشو و نمای این خاندان ناحیه کردنشین فارس است پس می توان اردشیر را کــــــــرد نامید.

مویداین قول نامه ایست که اردوان پنجم اشکانی آخرین پادشاه آن سلسله باردشیر نوشت. و توهین بسیار کرد از جمله در این نامه کهدر حضور عموم خوانده شده است اردوان عبارتی می نویسد که در طبری و ابن اثیر درج است:

«انک قد عدوت طورک و اجتلبت حتفک ایها الکردی المربّی فی خیام الاکراد من اذن لک فی التاج الذی لبسته»

(یعنی تو پای از گلیم خویش بیرون نهادی و مرک را بجانب خویش خواندی ای کردنژاد که در چادر کردان پرورده شدۀ ترا که رخصت داد که آن تاج را بر سر گذاری) از قضا همین نسبت را که در آغاز عهد بساسانیان داده اند در پایان دورۀ آنان هم می بینیم. و آن در باب خسروپرویز است که هنگام فرار از خدمت پدر قبل از رسیدن بآذربایجان چندی در میان طوایف اکراد شاه پرست بسر برد و بهرام چوبین وقتی که خسرو روبرو شد او را بدین عبارت مورد طعن قرار داده گفت:     «یابن… المربی فی خیام الاکراد»

سلاطین این سلسله بیادگار طایفه خود یکی از شهرهای مدائن را کردآباد نام نهادند یاقوت بنقل از حمزه می نویسد که در سیرالفرس آمده است که اردشیر چون به مکان مدائن رسید آن جا را پسندید و در آبادی آنجا کوشید بعد محلات هفتگانه مدائن را نام برده است که آخرین کردآفاذ( کردآباد) است. در مکان موصل در عهد ساسانیان شهری از بناهای اردشیر بود بنام بوذاردشیر که شاهنشاه ساسانی برای مسکن کردان ساخته بود.

در تاریخ بیهق زیر عنوان«در ذکر مضاف و منسوب بهر شهری»

این عبارت آمده است که ثابت می کند میهن اصلی کردان فارس بوده است.

«در هر ناحیتی و ولایتی چیزی بود بدان ناحیت و ولایت منسوب گویند حکمای یونان و زرگران شهر حرّان و جولاهگان یمن و دبیران سواد بغداد و کاغذیان سمرقند و صباغان سیستان و عیاران طوس و کربزان مرو و ملیح صورتان بخارا و زیرکان و نقاشان چین و تیر اندازان ترک و دهاة بلخ و اصحاب ناموس غزنین و جادوان هند و ضعفای کرمان و اکراد فارس و ترکمانان حدود قونیه و انگوریه و طرف روم و صوفیان دینور….و ادبای بیهق.»

در تاریخ سیستان هم از کثرت کردان در فارس سخن رانده شده است و آن در قصه محمد بن واصل است که از جانب خلیفه عامل فارس بود آنگاه که یعقوب لیث صفاری روبفارس نهاد با او یار شد ولی باز سرکشی آغاز نهاد چند بار لشکریان خلیفه را شکست داد و اهواز را به قلمرو خود افزود چون کار او بالا گرفت یعقوب بدفع او همت گماشت:

«به بیضا فراهم رسیدند و حربی سخت بود میان ایشان … محمد بن واصل بهزیمت برفت و دم   بیزنجان    پشت خویش گرفت و یعقوب بر عقب او بشد تا او بکوه در شد…. واز آنجا بنسا شد و از آنجا بسیراف شد{ بندر سیراف در کنار خلیج فارس} یعقوب عمر بن  عبدالله را با سواری دو هزار بر او فرستاد … محمد بن واصل به کشتی ها اندر شد و به نشست و بدریا در شد و بکشتی ها در شراع وآلت نبود که که از کشتی هاء صیادان بود همه شب به دریا اندر کشتی همی گشت تا بامداد بلب سیراف بودند مهتری بود آنجا کردان را او را راشدی گفتندی بیرون شد و محمد بن واصل را بر آن جمله بگرفت … او را بر استری به بند پیش یعقوب آورد سر برهنه اندر محرم سنه ثلث و ستین و مائتی ».

راجع بلفظ بیزنجان که در صفحه قبل سطر 10 ذکر شد در حشیه ص 227 تاریخ سیستان آقای بهار می نویسند.

ظاهرا” رم(بیزنجان)باشد زیرا در تاریخ طبری سال 261 بعد از وقعت شکسته شدن محمد بن واصل در حدود بیضای فارس که مطابق با این محل سیستان می باشد، چنین می نویسد: «وفیها اوقع اصحاب یعقوب بن اللیث باهل زم موسی بن مهران الکردی لما کان من ممالاتهم محمد بن واصل فقتلوهم و انهزم موسی بن مهران »

و در حاشیه همان صفحه متعلق به «زم موسی بن مهران » آنرا«زم البازنجان» نوشته و نیز زم یا رَم بازنجان در غالب کتب مسالک و ممالک ذکر شده در اصطخری و یاقوت آنرا رم بفتح راءِ مهمله ضبط کرده اند و ابن خرداد به بضم زاء معجمه و تشدید میم آورده گوید:زم الحسن بن جیلویه یسمی البازنجان من شیراز علی اربعة عشر فر سخا …. (چاپ لیدن ص 47) کذا ابن الفقیه(ص321-323) و بگمان حقیر ابن خر دادبه صحیح است.

—————————————————-

منبع: کُــــــــــــــــــــــــــــــــــــــرد و پیوستگی نژادی و تاریخی او / تألیف:رشید یاسمی / انتشارات امیرکبیر

۵۷ نظر:

  1. کیمیا

    من از نژاد ساسانیان هستم و دقیقا این رو میدونستم که چند نسل قبل من در بانه ی کردستان بودند ولی فکر نمیکردم ساسانی باشم . . . بعد از چند بار پرس و جو فهمیدم که مادر بزرگ من از نسل امام سجاد (ع) هست و امام سجاد هم فرزند شهربانو دختر یزدگردسوم ! پس با خوندن این مطلب فهمیدم که ساسانیان کرد بودند . . . شما هم نگید به احتمال قوی کرد بودند بلکه بگید 100% کرد بودند! چون اجداد من در کردستان بودند و نیاکان آنها هم ساسانی بودند ! پس ساسانی ها هم کرد بودند!

  2. مهرداد

    چه زود به نتيجه رسيدي!!

    همينجوري رو هوا تو ساساني و نژاد ايراني هم از کرد ارمده؟ پس کرد هاي عرب از کجا سر در اوردن؟

    مطالب با سنديت نداريد , تاريخ و تغيير نديد , هيچ سند ه حتي افسانه اي براي گفته هاي بالا وجود نداره ,

  3. هخامنش

    حداقل با منبع معنبر ذکر میکردی. قبل ورود اسلام اسم کرد وجود خارجی نداشت. اعراب به همه چادرنشینان اکراد می‌گفته وجمع کرد میشه اکراد .اگه توفارس بوده باشن میبایست الانم باشن.می‌نوشتی لر بودن شاید باور میکردیم اما کرد نبودن.

  4. اردشیر بابکان

    هخامنش عزیز،شما که میگید : قبل از ورود اسلام اسم کرد وجود خارجی نداشت؟؟؟؟؟؟
    باچه دلیل ومدرکی منکر دلایل بالا شدی!ازت خواهش میکنم با تعصب بی جا وکور کورانه اضهار نظر نکن.
    من چند تا منبع بهت معرفی میکنم برو مطالعه کن تاشاید یکم سطح معلوماتت بیاد بالا.

    1-کتاب مبانی تاریخ ساسانی/تالیف کلاوس شیپمان/انتشارات مجموعه مطالعات ایران باستان:ص.16 پاراگراف دوم.
    2-کتاب هرودوت
    3-نوشته های گزنفون
    4-استرابون/کتاب 15/بند هفدهم
    5-احسان نوری/تاریخ ریشه نژادی کرد/ص.4ص.5.
    عزیزمن بهت توصیه میکنم در مورد ریشه نژادی لر و کرد هم یکم تحقیق کنی.

  5. اردشیر بابکان

    بادرود فراوان مهرداد
    تو چه زور از نتیجه گیری سر باز زدی،میشه بگی منظورت از کرد های عرب چیه؟؟؟!!! چون هر دوتا کلمه به دو نژاد متفاوت مربوط میشن!1!
    اگه قبول نداری که مطالب با لا صحت دارن خودت دنبال تاریخ واقعی برو
    چون مطمئنم به مطالب جالبی خواهی رسید که یقینا دیدگاهتو تغییر میده.

    به تو هم توصیه میکنم این منابع رو یه نگا بندازی

    ۱-کتاب مبانی تاریخ ساسانی/تالیف کلاوس شیپمان/انتشارات مجموعه مطالعات ایران باستان:ص.۱۶ پاراگراف دوم.
    ۲-کتاب هرودوت
    ۳-نوشته های گزنفون
    ۴-استرابون/کتاب ۱۵/بند هفدهم
    ۵-احسان نوری/تاریخ ریشه نژادی کرد/ص.۴ص.۵٫

    در مورد نژادشخصیت هایی چون:رستم زابلی،بهرام چوبین،گرگین میلادو…. نیز تحقیقاتی انجام بده.

  6. اردشیر بابکان

    راستی کارنامه ی اردشیر بابکان رو هم یه نگا بنداز.

  7. منصور

    این ها ساختگی است . تاریخ سازی است .یزدگرد سوم به شهادت شاهنامه پسر گر نبد هیچ دختر نداشت.یعنی 18 سال بیش نداشته و فرزندی نمانده که مادر سجاد علیه سلام شود.اردشیر از طوایف پارس بوده و کرد های ساکن پارس را کریم خان زند به همراه خود برده بود

  8. منصور

    درود
    کردوکیه در کتابگزنفون نامش آمده (10هزار تن)اگر بشود آن ها را باکرد های کنونی ربط داد.ودقیقا در غرب زاگرس ماوا داشتند.زیرا به خط سیر حرکت آنها در کتاب اشاره شده.قومی مهاجم و غارتگر بودند.دلایل برای اثبات کرد بودن ساسانیان سست مینماید.شما چیزی را میخواهید اثبات کنید که دوست دارید باشد و این یک تحقیق علمی نیست.اعراب به همه چادر نشینانی که ترک و تازی نبودند و در هر جا که بودند کرد میگفتند به شهادت سعید نفیسی.این که کرد ها ایرانی و وابسته به اقوام ایرانی اندجای بحث نیست.ایرانی اصیلند ولی ساسانیان کرد نبودند.اگر کرد بودند جنگ اردشیر با کردان یعنی هم نژادان خودش جای سوال است و شما خودتان با اشعار شهنامه حرف خود را نقض کردید.ساسانیان نژادی شهردوست و شهر ساز و شهر نشین بودند ولی کرد ها درآن روزگاران و حال نیز بدورازشهرنشینی بودند.باز به شهادت شهنامه(رجوع شود به داستان ضحاک )

  9. منصور

    رستم زابلی از سکاها بوده و بهرام چوبینه از خاندان جارتی مهران بوده و گرگین میلاد از امرایی مشرق ایران و بلخ و کابل بوده است.حرف های شما خنده آور است.چگونه ساسانیان کرد بودند ولی زبان نیاکان خود را به سهالت فراموش کردند.چرا که قوم مهاجم و غالب زبان و فرهنگ خود را غالب میکند . ولی دوست گرانمایه اگر بگوییم کورش و داریوش و ارشک و ابوریحان بیرونی و…..کرد بودند شما راضی میشوید؟اصلا نسل اول ایرانی ها و هندو /اریایی ها کرد بوده؟اگر شما را راضی میکند و افتخار برای خودتان کسب میکند .

  10. منوچهر

    جناب منصور ! به نظرت شاهنامه فردوسی منبع معتبریه ؟ نه عزیز من شاهنامه از سه بخش حماسی اسطوره ای و پهلوانی تشکیل شده و اسطوره هم از دو واژه ی لاتین history , story که اولی به معنای داستان و دومی به معنای تاریخه و خیلی از شخصیت های داخل شاهنامه تخیلی اند در ضمن کردها به اقوام ایرانی وابسته نیستند کردها نه تنها چپاول گر و غارتگر نبوده اند بلگه انسان هایی صاف و صادق و راستگو بوده اند و هستند البته در هر جایی خوب وبد هست ولی غالبا آنگونه بوده اند که گفتم در ضمن لحنت را مؤدبانه تر کن چون کردها نیازی به افتخارات جعلی ندارند به اندازه ی کافی مشاهیر نامی و افتخار دارند .

  11. مهرشاد

    ادمین عزیز
    چرا بجای بافتن این داستان ها ، کمی واقع گرا نمیباشید ؟
    اولا که سنگ نوشته های ساسانیان به سه زبان پارسی میانه ( یا همان پارسی دری که زبان دربار ساسانی بود ) و زبان پارسی پهلوی ( یا پارسی اشکانی که همان پارتی هست ) و زبان یونانی می باشد و زبان ساسانیان ، که خاندانی از استان پارس در اسطخر بودند ، زبان پارسی دری بود و صفت دری بخاطر این بود که این زبان در دربار شاهان ساسانی رواج داشت .
    دیگر اینکه ساسانیان در تمام سنگ نوشته های باستانی خود را پارس معرفی کرده اند و مورخان رومی که همدوره با ساسانیان بودند ، هرگز ایشان را چیزی جز پارس معرفی نکرده اند .
    درحالیکه در دوران ساسانی بیشتر ایران به گویش پهلوی گفتار میکردند ، زبان خود دربار ساسانی و خاندان ساسان ، زبان پارسی میانه بود که امروز به پارسی دری مشهور هست .

    یک خاندان از اسطخر در استان پارس با گویش پارسی میانه ، چه ارتباطی با کرد ها دارد ؟ آنهم کرد ها با گویشی برآمده از زبان پهلوی ؟!!!
    یا بهتر هست که بپرسیم ، واژه کرد ، از چه زمانی به شکل یک هویت قومی در آمد ؟
    آیا در دوران ساسانیان و اشکانیان ، قومیت کرد هنوز شکل گرفته بودند ؟
    راستی چرا همه این کشفیات ، هرگز و هرگز در هیچ دانشنامه ای وارد نشده و هرگز در هیچ مرجع تاریخ شناسی معتبر نیست ؟
    چون امثال شما تنها دنبال بافتن تواریخ خیالی برای رسیدن به اهداف قومیتی هستید . همین .
    این روزها همیشه شاهد تئوری ها و نظریه های تازه ساز هستیم .
    یک روز میگویند ،صفویان کورد بودند . یک روز میگویند نادر شاه افشار کورد بود . یک روز میگویند ساسانیان کورد بودند !!!

    نظریه هایی کاملا فاقد ارزش علمی و تازه ساز و بیشتر متوهمانه

  12. یزدان

    کردها اصیلترین قوم ایرانی هستن به دلایل زیر:

    در کتاب ایرانشهر نوشته استاد شاپور راسخ و جمشید بهنام از انتشارات یونسکو آمده است: “اگر کردان را از حیث نژادی نسبت به دیگر اقوام ایرانی مقایسه کنیم از لحاظ جسمانی و چهره ای و نیرومندی به ایرانیان باستان بسیار نزدیک هستند.”

    کهن ترین لالایی جهان با قدمت چهار هزارساله به زبان کردی باستان (اوستایی)
    روڵه لای لایه، کۆرپه‌م لای لایه (فرزندم لالا، دلبندم لالا،) – نزانم بوچی ده‌نگت ده‌رنایه (نمی دانم چرا صدایت درنمی‌آید) – ئاشیمه ووهوو وه‌هیشتم ئه‌ستی (راستی و داد بهترین است) – ئووشتا ئه‌ستی‌یه ئووشتا ئه‌همایی (پاکی، خوشبختی است) – هی‌یه‌ت ئه‌شایی وه‌هیشتای ئه‌شیم (خوشبختی برای کسی است که راستی و داد را برای راستی و داد انجام دهد)….وزن این لالایی، ده هجایی از اوزان قدیم ایرانی و از اوزان گاتاهاست.همه اشعار تک بیتی و فولکلوری ترانه های کردی نیز برهمین وزن است: مستفعلن فا، مستفعلن فا ( تَنَن تَن تَنَن تَنَن تَن تَنَن) این لالایی از نمازهای معروف مهریان و زردشتیان است که از زمانهای بسیار دور به یادگار مانده است

    هوره کردی:
    «هوره» ساد‌ه‌ترین، ابتدایی‌ترین و اصیل‌ترین گونه موسیقی است و مردمان کردزبان غرب کشور این گونه ابتدایی و اصیل آواز را «هوره» می‌نامند.کلمه «هوره» و نام‌گذاری آن قدمتی حدوداً 7هزار ساله دارد و به دوران پیامبری زرتشت می‌رسد.
    محققان آغاز «هوره» را زمان اهورا مزدا می‌دانند؛ «هوره» ندای حق‌طلبی بوده و کرداری نیک، پنداری نیک و گفتاری نیک را آواز کرده است.در حقیقت هوره سبک مناجات زرتشتیان باستانه که فقط در کردها باقی مونده

    لینک دانلود هوره کردی: http://www.aparat.com/v/hxpcz

  13. محفوظ است

    به وضوح آمده است که اردشیر از طایفه ای است بنام بازرنگی . در ایران سراغ بگیرید قطعا اسم محلی و طایفه ای به این نام وجود خواهد داشت . اتفاقا اگر محققین این محل را یافتند . خیلی از معماهای قومیت در ایران حل می شود . با این نشانه ها ، تحلیل بنده است که :
    1- اینکه ساسانیان کرد بوده اند کاملا درست است .
    2- اینکه نسب لرها و کردها یکی است هم کاملا صحیح می باشد .
    به جهت اینکه محققین و دوستداران تاریخ ایران را به تفحص در این موضوع وادار کنم فعلا محل زندگی طایفه بازرنگی را نخواهم گفت .

  14. پارسی

    من عاشق ساسانیان هستم خیلی بیشتر از هخامنشیان.
    سرچشمه گرفته است… سکه‌های ساسانی هم نشان می‌دهند که ساسانیان چه دیدی نسبت به خود وسرزمین‌های زیر سیطرۀ خود داشتند. نخست آنکه نشان از زرتشتی بودن آنها دارند. دیگر آنکه اعلام می‌کند اردشیر و شاهان دیگر ساسانی پادشاه همه ایرانیان هستند. پس مفهومی از ایرانی بودن وجود داشته است. دیگر آنکه پادشاه خود را به صورت الهی می‌خواهند جلوه دهد. اینها همه عوامل تشکیل دهندۀ ایده‌های ساسانیان در آغاز قرن سوم میلادی هستند. ایده ایران و ایرانشهر را نیز ساسانیان به وجود آوردند و ما امروز هم مدیون آنها هستیم . ساسانیان با یک برنامه‌ریزی هدفمند و مبتنی بر اندیشه، برای نخستین بار به فلاتی که ما به آن ایران می‌گوییم نام «ایرانشهر» دادند. ساسانیان اولین سلسله ای در ایران هستند که ایده
    ایرانشهر را به عنوان یک ایده سیاسی و هویت فرهنگی ایرانیان برپا می کنند.
    مهمترین میراث ساسانیان این است که ما اکنون 1800 سال است با این ایده
    زندگی می کنیم. ما پیدایش این ایده را مدیون ساسانیان هستیم.یکی از عناصر مهم شکل گیری این مفهوم پیدایش خداینامه در زمان ساسانیان است. این همان کتابی است که شاهنامه از آن سرچشمه گرفته است.
    . اهمیت دیگر ساسانیان این است که در زمان خسرو انوشیروان در همان قرن سوم،
    تاریخ ملی ایران به نام خداینامه تدوین می شود. ساسانیان به دلیل اینکه ایران در روزگار اشکانی تحت نام فدرالیسم تجزیه شده نراحت بودند و به همین دلیل شاهنشاهی اشکانی را برانداختند در کارنامه اردشیر پاپکان چنین نوشته بود:پس از مرگ اسکندر رومی ایران شهر دارای دویست و چهل شاه کوچک بود و تجزیه شده بود و پارس و اصفهان و ایلتهای به ان نزدیکتر دست اردوان شاه اشکانی بود .ساسانیان از شهر استخر پارس برخاستندام «ساسانیان» از «ساسان» گرفته شده، که اردشیر از نوادگان اوست و داریوش سوم هخامنشی (دارایِ دارایان) را از نیاکان او دانسته‌اند.[۴] نخست کارنامه اردشیر بابکان[۷] به این نسبت گواهی داده و بازهم به نوشته شاهنامه، ساسان پدر اردشیر، از موبدان پارسی بود که ریاست معبد آناهیتای شهر استخر پارس را بر عهده داشت. از بازماندگان دارا که در فارس می‌زیست.[۸] اردشیر در دستگاه بابک که موبد آتشکده آناهیتا، همچنین شهردار و مرزبان پارس بود، پرورش یافت.در دوره ساسانیان استخر در دست شاهزادگان محلی بود که مدعی بودند از نسل خاندان هخامنشی هستند. هیربدان یعنی روحانیان این اتشگاه مقامی بزرگ در فارس و ایران ان زمان داشتند و اجداد اردشیر بابکان موسس سالسله ساسانی جز روحانیون معبد اناهیتا بوده اند. یکی از اجداد اردشیر بابکان ساسان بوده است که مردی از بزرگان و نجبای استخر بوده است. ساسان در معبد اناهیتا در شهر استخر سمت سرپرستی این اتشگاه را داشته است. اردشیر بابکان پایتخت خود را در شهر استخر قرار داد.

    ساسانیان کشور خود را ایران نامیدند.ساسانیان تاریخنگاری خود را بر پایه تکوین هویت ملی برنامه ریزی کردند.بدین سبب تالاش کردند تا به ایجاد یک واحد سیاسی به نام ایرانبپردازند.از نوشته های مهم ساسانی خدای نامه ها هستند.ساسانیان خود را از نسل کیانیان و هخامنشیان دانسته و به اینکه زنده کننده شاهی انان بودند افتخار میکردند.ساسانیان در شاهنامه و نوشته های پارسی میانه مانند کارنامه اردشیر پاپکان خود را از نسل ساسان پسردارا پسر دارب پسر بهمن پسر اسفندیار پسر گشتاسپ پسر لهراپ پسر کیخسرو پسر سیاوش پسر کیکاووس پسر کی قباد پسرنوذر پسر ایرج پسر فریدون……….میدانستند.و شاهان اسطوره ای ایران در شاهنامه را نیای خود میدانستند.ساسانیان پرچم ملی ایران را درفش کاویانی قرار دادند همان درفشی که فریدون شاه و کاوه اهنگر با ان بر ضحاک ستمگر پیروز شدند.

  15. گیو

    قابل توجه دوستان:
    بازرنگ ،یکی از روستاهای استان کهگیلویه و بویر احمده،که با شهر یاسوج 5 کیلومتر فاصله داره
    در این استان طایفه ای به نام اردشیری(کی گیوی ) زندگی میکنه که در طول تاریخ بیشتر خوانین و بزرگان بویر احمد از همین طایفه بودند، برای اطلاعات بیشتر به آدرس های زیر سر بزنید:
    http://loorboyerahmad.mihanblog.com/
    http://dashtroom.blog.ir/post/13

  16. h.b.sanjabi

    سلام کوردهای شبانکاره شیراز از زمان تاریخ باستان در استان فارس زندگی میکردن وربطی به کوردهایی که کریم خان زند باخود به شیراز آورده ندارد.

  17. سمکو خان شکاک

    چرا هیچ کدوم از کامنتام تایید نمیشه؟
    واقعن متاسفم براتون من کوردم و تنها گفته بودم خاک کوردستان از دریای خزر تا دریای مدیترانه و از دریای سیاه تا خلیج فارسه و این یه واقعیته و حقیقته

  18. سمکو خان شکاک

    هخامنش شکی نیست ک پان لر هسین اخه لر خودش جزیی از کورده اینو همه فارسها قبول دارن.بعدش شما ک نمیدونی فارسی دری چیه یکم مطالعه کن فارسی دری همین زبانیه ک الان باهاش حرف میزنیم.زبان پهلوی زبان کوردی سورانیه .درضمن درسته تا قبل اسلام نام کورد نبوده ولی همشون ماد حساب میشدن و این اسم کورد رو تازیان برای کوردهای کرکوک گزاشتن و فک کردن همه مادها کوردن هسن. چادر نشینم ربطی ب کورد نداره چون تمدن کوردها خیلی بالا بوده خودتم میدونی.مثلن کرمانج در ترکیه ب مردم کشاورز میگن و در کرماشان و همدان ب مردم نجیب زاده.واژه های معانی مختلفی دارن.لطفن یکم مطالعه کن.فدای هرچی کورد و فارس بزرگواره

  19. سلام
    دوست عزیز کمی طول می کشد تا تایید شود
    وگرنه همه نظرات مادام حاوی توهین و تکفیر و … نباشد تایید می شود
    هه ر بژیت

  20. بابک بیرانوند قوم لر

    جای مسکو ..شکاک.کدام فارس گفته لر از کرده؟!!! کرد در صده های ابتدایی اسلام بمعنی رمه گردان و کوچ نشین بوده و حتی از عربها کرد و کرمانیهای کرد و لرهای کرد صحبت شده و این دلیلش نژاد نبوده بلکه شیوه زندگی آنان بوده است.لطفا تاریخ را مغرضانه ن خوانید و دروغ تحویل مردم ندهید چون دیگر خدا را شکر همه سواد دارند و به کتب دسترسی آسان.شما پان کرد هستید که به دروغ همه را از خودتان میدانید و شرم هم ن میکنید . یکی از دوستان درست گفته که شما حتی صفویان افشاریان زندیان را به دروغ میگویید کرد و هدفتان هویت دادن به خودتان برای تشکیل کشور اسراییلی کردستانتان میباشد.زهی خیال باطل دوست عزیز .ما لرها به ایران عزیزمان افتخار میکنیم و با برادران فارس و آذری و گیل مازنی بلوچ …به عشق ایران آرییایی در مقابل اهداف پوچ و شوم شما ایستادگی میکنیم.شما برو مثل جوانان کردستان عراق با پرچم اسراییل و پرچم خیالی خودتان عکس سلفی بگیروبهش افتخار کن.بدرود

  21. احسان

    در عجبم که خیلی از شما حتی معنی یک لغت پهلوی را نمیدانیو به آن میگویید پارسی میانه.
    بیشتر لغات کوردی هستند.
    همانبس که اکثر لغات پهلوب به گ و ک ختم می شوند و در کوردی نبز چنین است.
    از جمله:
    نامک: در ;وردی اشاره به نامه مورد نظر در انگلیسی the letter
    کیفگان: در کوردی جمع کیفها
    اما در فارسی نه در اشاره و نه در جمع هیچ واژه ای به گ و ک و گان و کان ختم نمی شود.
    این کوچکترینش بود.

  22. مزدک

    درود بر تمامی دوستان ایرانی ام.
    دوستان لطف کنید کمی بیشتر مطالعه کنید و سپس اظهار نظر کنید. لفظ کرد به معنای چادرنشین و صحرا گرد می باشد و در تمامی متون تاریخی که از اکراد فارس نام برده شده مراد، چادرنشینانی بوده اند که بنابر روایت هرودوت شامل چهارطایفه دایی ها، درپیک ها، ساگاریتها و مردها می باشند که همگی پارسی اند و تیره ای از این ها به نام تیره مردها هنوزدر منطقه دشمن زیاری نورآبادممسنی زندگی می کنند که لُر هستند و شغل همگی آنها تا چهل پنجاه سال پیش مانند اسلافشان راهزنی بود. اگه بازم اطلاعات خواستید درخدمتم

  23. مزدک بهتره چیزی به اسم کتاب رو نگاه کنی و از حرف دیگران تقلید نکنی دوست من منظور از کورد مردم ماد است که شامل کورمانج سوران هورامی ککلهری لری لکی و… میشود و همه این ها را کوردمیدانند.اذری ها طورک شدن اریایی نیستن و کورد نیستن.بهتره بدونی دیکتاتورها نام کورد را بر ماد گذاشتند تا عظمت ماد را از بین ببرند.درصمن پارس یعنی واق واق سگ و دیا ونده که معنی های خوبی نیست همچنین تورک یعنی مثل سگ هار بودن که اونم خوب نیس ولی بدون شک این معنی ها ربطی به پارس و تورک ندارن پس فکر کنید چه میگین بعد صحبت کنین.راهزن هم جد خودته که خاک کوردها رو گرفته و البته چیزی به اسم شعور رو ازت دزدیده

  24. کاکا نوروز

    درود بر همه ایرانزمینیان, شاه کردساسانی ! شما اگر کرد ایران هم نباشی (همه کردهای جهان ایرانی هستند ) رگ کرد بودنت نباید بزاره که چنین چسارتی به پارسا بکنی چون ۱- تنها فامیل پارس کردها هستند واین گفته مورد پسند تمام دانشمندان جهان هست ۲- پارس از نگاه واژه ای برابر است با پرهیز کاری , این نام را از روی کینه ورزی تازیان بر زوزه سگ گذاشتن پس همیشه بگوییم سگ زوزه میکشد (سگ واق واق میکند) وزبان زمان ساسانیان زبانی بین کردی پارسی بوده بیشتر روستاهای استان فارس به گویشی گپ میزنند که هم کردی هست هم فارسی با کمترین واژه های تازی واگر تازیان بر این سر زمین پاک فشار نمیاوردند در این زمان من شما فارس وکرد نمیکردیم

  25. تعارفی با کسی ندارم اما منظورم را اشتبا گرفتین دوست من
    کورد منظور نژاد کورد است و پارس نژاد پارس
    تنها برای تفهیم به ان موجود گفتم ک کورد نژاد است ن ان معنی بی ربط برای پارس هم پارس تنها نژاد پارسه

  26. آریوبرزن لر

    کرد مفهموم نژاد خاصیویعنی رمه گردون نمیده دلایلتم بزارجیبت واس خودت ساسانیان ازقلب مناطق لرنشین اومدن بیرون

  27. آریوبرزن لر

    خواهشا تاریخو تحریف نکنید ساسانیان لربودن

  28. شاه لر ساسانی

    متاسفانه برخی برادران پان کرد متعصب میخواهند تمام اساطیر لررا دریک حاقبضه کنند ولی زهی خیال باطل دستتان روشده

  29. ساسانیان کردبودن چون درشاهنامه.ونامه خوداردوان پنجم اخرین پادشاه وکتابای دیگه تاریخی اینو ذکر کرده.در ضمن کریم خان بیشتر لکهاولرهاروباخودش برد شیراز .درحالی که کردها امپراطوری ماد ایجاد کردن ودرامپراطوری هخامنشی هم نقش زیادی داشتن.ایجادگوردخمه.استفاده ازموسیقی واواز ولباس هخامنش ازمادها یادگرفتن ودرکتاب استرابونم هست.حتی کتیبه بیستون هم مویداهمیت کردهاست

  30. اپومرگان

    درود بر استاد رشید یاسمی .
    دوستان عزیز امروزه دیگه صدها سند و مدرک معتبر کشف شده که ساکنان زاگرس کرد بوده و تاریخ تمدن بشری شان تا ۱۲هزار سال هم رسیده .
    تپه گوپکلی،کشف گندم ۱۲هزار ساله،غار تمتان،و اینگونه کشفیات.
    انانی که بدون مطالعه کرد را رمه گردان میدانند نه نژاد کمی بیشتر مطالعه کنند.
    پارسها جز الگو گیری و کپی برداری از فرهنگ کردی ماد نداشتند .
    بطوری که کردها انها را به گدا تشبیع کرده و هنوز هم کردها به گدا پارسه،پارسه چی یا پارس میگویند

  31. امید

    سلام بابا اصلا نژادخالص وجود نداره بااین همه حمله که به ایران صورت گرفته تهاجم اعراب .حمله یونانیان .ترکهاومغولها منظور از اکراد تمامی اقوام هم نژادی است که ازقدیم ایام درزاگروس زندگی می کردندن الانم به چند گروه لر.لک.کرد.بختیاری تقسیم شدن درباره ساسانیانم خاستگاهشون شهراستخر پارسه وپارسن کرد نیستن

  32. مهدی

    آذربایجان اسمش آگرپاریزان بوده و اسمی کوردیست .تبریز اسمش تاوریژ بوده ب کوردی یعنی پایین آمدن تب .مازندران اسمی کوردیست .خراسان اسمش سوزیان بوده ک کوردیه .الفبای جهان و ما نوشتیم روی دار قالی.۱۲۰۰۰هزار سال نقاشی داریم.همین حالا ک تمام دانشمندان دارن روی ۲تا تپه باستانی کشف شده در کردستان عراق و ترکیه کار میکنند برین بخوانید ببینید راجب کوردها هر روز چی منتشر میکنن .تمام دنیا تو گل موندن با داعش هر شهریو اراده کرده گرفته کوبانی ک ب اندازه روستاییست و نتونست از کوردها بگیره .بخدا اگه تا صبح بنویسم بازم مطلب هست دوستانی ک توهین میکنیین بگین از چ شهری هستین و چ طایفه ای ک ب کورد و لر توهین میکنیین اگر اثبات نکردم ک اجدادت کوردو لر هستن حال اینکه زبانت فارسی و تورکی باشه مگر ریشت عرب باشه والا ثابت میکنم.ما برا مسابقه پاورلیفتینگ ب زاهدان رفتیم ی موزه داره رفتیم دیدیم نوشته بود بلوچها هم ماد هستن من میدیدم خیلی از کلماتی ک استفاده میکنن کوردیه تا اون مطلب و خوندم . یا قوم تات ک در هوالی قزوینن اونها هم ماد هستن و خیلی زبانشان ب کوردی نزدیکه .نگذارید تا اوباما پیش برم ب ما توهین نکنین لک لر کورد پرچم دار بلا مناره ایران

  33. مهدی

    در زبان کوردی لکی و لری اصواتی وجود دارند ک در فارسی و هیچ زبان دیگه ای مشابهش وجود ندارد . مثلا راجب شکستن چیزی در فارسی میگن فلان چیز شکست دیگه فرقی نمیکنه اون چیز یک تخم مرغ باشه یا شیشه یا یک چوب یا یک جسم تر یا خشک .ولی در زبان ما برای تک تک اینها صدای جداگانه ای بکار میرورد و حتی اگر شما نگید اون تخم مرغ بوده و فقط اون صدا رو بگید مخاطب در آن واحد میفهمه چ بوده شکسته برای مثال
    چلپه
    قرمه
    شلپه
    خرچه
    قرپه
    قرچه
    رمه
    گرپه
    زرپه
    درنگه
    و غیره و غیره
    ک همگی تقریبا یک معنی رو میدن ولی در آن واحد هر کدام برای چیز خاصی بکار میروند و معنی رو فورا میرسونن .این یک مثال کوچک بود اصوات خیلی زیاد دیگری هم وجود دارد .
    پس برو مطالعه کن راجب ما

  34. مهدی

    دوستان اهل موسیقی بدونین آلات موسیقی کشف شده در مناطق زاگروس نشین قدمت چند هزار ساله دارد .حنجره های طلایی مثل حسن زیرک . نورمحمد پاپی . سقایی . رزازی . هایده . مهستی . و خیلی از خواننده ای سنتی و پاپ حال حاضر تهران دانه درشتاشون هم خون ما هستن

  35. مهدی

    لباس فرهنگ زبان موسیقی ما رو عرب تغییر نتونست بده
    بیاین سازه های سنگی و خانه های پلکانی چند هزار ساله هورامانات مارو ببینید بعد بگین ما چادر نشین بودیم

  36. زانکو

    جناب مزدک یا بهتر بگم عالم دهر، واژه ی کرد به مرور تاریخ بر روی ملت کرد گذاشته شده، در دوران باستان تمامی اقوام کردی، اعمم از مادها، هیتی ها، مانایی ها، کاسی ها، هوری ها، کاشیهاو لولوبی هارو گوتی میگفتند و همگی رو ساکن یک منتقه از میزوپتامیا میدونستند .لازم به ذکر است اسم گذاری بر روی یک ملت همیشه تحت تاثیر همسایگان آن ملت بوده نه خود آن ملت، مثلا اعراب حرف پ رو نمی تونستند تلفظ بکنند و حرف ف رو جایگذین کردن وامروز ما پارسها رو فارس میگیم، در مورد ملت کرد هم چنین بوده با این تفاوت که همسایگان ما بسیار بیشتر بوده و دامنه تمدن و قدمت ملت ما بسیار بیشر، از غرب و شمال با ارمنی ها یونانی ها و سریانی ها از جنوب با اعراب، از غرب با آشوری ها و از شرق با فارس ها و شمال شرقی اقوام سکایی، یونانیان واژه گوتی رو کاردوخی، ارمنی ها کاردوخ، آشوری کوتی و اعراب هم به دلیل نداشتن حرف گ کرد نام گذاری کردند، مانبع از کتاب سر مایک سایس و دکتر دیاکانف می توانید مطالعه کنید و بسیاری از منابع دیگر، همچنین بسیاری از شهر های ما پسوند ماد ( ماسه)هنوز حفظ کردند، مانند کرمانشاه ( کورماسانه)به معنی سرزمین کردهای ماد، هگماسانه ( هگمتانه، اکباتان )، شهر دیاربکر که کردها اونو آمد صدا میکنند (Amedia )که رومی ها به اون آمیدیا یا شهر مادها می گویند!
    و شاید با خود بگویید که این تمدن های باستانی کرد نبودند!
    پس اگر اینگونه است، چه بر سر این تمدن ها آمده است، پسر چرا در جاهایی که آنه زیسته اند در تمامی نقاط آن مناطق دز حال حاضر کردها زندگی می کنند! و در جمله آخر کرد رمه گردان نبوده، و همچنین وحشی، شهرهای زنده ی ما در حال حاظر بیشتر از هر شهر دیگری در جهان قدمت دارند، مانند اربیل، کرکوک، دیاربکر، ریحا، کرمانشاه، همدان که الان دیگر مال ما نیست یا کاملا نه و سقز، و در آخر باید گفت هر ملتی در طول بازه ی زمانی حیاطش دچار پستی و بلندی هایی خواهد شد، و بدبختانه نزدیک به ۱۴۰۰ سال است که ملت کرد در افول به سر می برد ولی همیشگی نیست و تا ابد این چنین نخ اهد بود، اقوام وحشی بر ما چیره شدند، و تاریخ ما را منکر، و مارا همکیش خود پنداشتند!

  37. Korosh mehrgan
    من کوردم از شاخه اورامی (زنگنه) دانشجوی دکترای تاریخ ایران باستان، اصل ما از شهر زور (نزدیک اربیل کردستان( ایران قدیم به حمایت از شاه اسماعیل که تفکرات ایرانی کهن (گفت تکلیف من برپایی امپراطوری ایران باستان است) داشت به کرمانشاه مهاجرت کردند که با ۱۶ تیره بزرگترین طایفه مادهای باستانی و کوردهای امروزی هستند … به امید روزی که شهرهای به ناحق جدا شده ایران دوباره به مام میهن عزیزمان بازگردند…اون آذربایجان جعلی که نام اصلیش اران (استالین خبیس با افکار پلید جدایی طلبی گذاشت آذربایجان) بود به آذربایجان عزیز ایران برگرده (مردم آذربایجان تا ۷۰۰ سال پیش به زبان کوردی و لری و تاتی که شاخه های زبان مادی است سخن می گفتند نژاد ترک ومغول تنگ چشم ،زرد پوست و کوتاه قد بودند که مردم آذربایجان چنین نیستند )و بغداد که نام ایرانی دارد ومردمش ایرانی نژاد هستن و پاییتخت ساسانیان بود و همچنین کردستان بزرگ دست نخورده ترین قوم ایرانی از لحاظ زبان و آداب و رسوم و تن پوش و موسیقی و… و خراسان بزرگ با شهرهای کهن آن و… دوباره به ایران بزرگ ملحق بشن و تمدن ایران کهن دوباره زنده بشه که بی شک بهترین فرهنگ جهان بوده و هست و خواهد بود که همه بزرگان جهان آرزومند این فرهنگند…………در اینجا چند سلسله کورد تاریخ ایران را با سند به شما عزیزان معرفی میکنم که نام نیکی از خود برجای گذاشته اند……بنیانگذاری اولین حکومت ملی ایران یعنی سلسله مادها حدود ۷۵۰ سال قبل از میلاد مسیح به دست دیاکو…بنیانگذار سلسله هخامنشی کوروش بزرگ که خود را از مادها میدانست و لباس مادی بر تن میکرد(کت نیم تنه و دامن بلند و شال زرین ب کمر…) و به زبان مادی سخن میگفت بدین سان یونانی ها که با ایران می جنگیدند وقتی کوروش سرکار آمد تغییری ندیدند و گفتند حکومت از شاه ماد آستیاگ به نوه اش سیروس رسید و نصف بیشتر هخامنشیان از مادها بودند کتیبه های زمان هخامنشی مانند بیستون (با رمز گشایی راولینسون) و غیره به زبان مادی است ک زبان رسمی کشور بود، لازم است بدانیم آداب پادشاهی و کشورداری را مادها به دیگر اقوام آموختند…
    ساسانیان ملی ترین سلسله ایرانی از کورد های شبانکاره بودند که در شیراز زندگی می کردند ساسان پدر اردشیر پاپگان خود کورد شبانکاره و رییس آتشکده زرتشت در استخر بود و همسرش رام بهشت نیز از کوردهای بازرنگی…ساسانیان در دربار خود به زبان کوردی(لکی هورامی)سخن گفته و زبان پارسی را که از اشکانیان برجای مانده بود زبان رسمی کشور باقی گذاشتند اوستای ساسانی به زبان کوردی هورامی است.. سند: تاریخ طبری ،الکامل ابن اثیر و نامه توهین آمیز اردوان پنجم آخرین شاه اشکانی به اردشیر پاپگان بنیانگذار این سلسله که او را کورد چادرنشین خطاب کرده..و اینکه ساسانیان به اشکانیان که پارسی(پرثوه)بودند بیگانه گفته و به مردم قول دادند آنها را که فرهنگ هلنیسم یونانی را تبلیغ میکردند از ایران بیرون کنند و لباس شاهان ساسانی تا چند سال پیش در اورامانات و کرمانشاه و خانقین و…مرسوم بود و…
    بعد هجوم اعراب به ایران تا هفتصد سال حکومت ملی در ایران نداشتیم تا اینکه شاه اسماعیل صفوی که طبق اسناد تاریخی (کتاب صفوه الصفا نوشته ابن بزاز مرید شیخ صفی و کتاب شیخ صفی واجدادش نوشته احمد کسروی تبریزی و منابع معاصر و همچنین رفتار و کردار شاه اسماعیل : تاجگذاری با نام ایرانی شاه و گذاشتن نام ایرانی کهن تهماسب بر پسرش و مصور کردن شاهنامه فردوسی با نقاشی استاد بهزاد در تبریز و…) جدش فیروز کوردی سنجابی معروف به فیروز زرین کلاه از کوردهای سنجابی یا سنجاری بوده است که تشکیل حکومت ایرانی داد و پوزه ترکان عثمانی که لرزه بر اندام اروپا انداخته بود را به خاک مالید..نادر شاه افشار از ایل اوشار یا افشار کورد های خراسانی بودند که توسط شاه اسماعیل این طایفه کورد که خوی جنگجویی و سلحشوری داشتند جهت مقابله با ازبکان که از اعقاب جوجی پسر کوچک چنگیز مغول بودند از آذربایجان به خراسان کوچانده شدند….کریم خان زند شاه دادگر ،کوروش زمان خود،وکیل مردم از لک های الشتر بوده که در ملایر روستای پری زنگنه که اکنون نیز لک زبانند زاده شد….
    شاهان پهلوی که مازنی بوده و مازنی ها و گیلک ها از مردمان کاسی یا کاسپی در زاگرس بوده ک حدود ۲ هزار و اندی سال پیش از زاگرس یعنی کرمانشاه و اطراف آن به شمال مهاجرت کردند که بعدها نام دریای مازندران به نام این قوم یعنی کاسی یا کاسپی ،کاسپین گذاشته شد که لهجه مازنی وگیلکی همان کوردی کلهری و لکی زاگرس است….
    و دهها بزرگ دیگر از قبیل شاعر دانشمند نویسنده مورخ و سردار بزرگ ایرانی….که در اسناد تاریخی هست…بخوانیم وبدانیم / به نظر من مردم ایران مظلوم ترین مردم جهانند….
    افلاطون گوید : دردی بدتر از درد نادانی نیست زیرا جهالت منشاء هر بدبختی است .
    آریا ماد: کورد ،لک،لر،آذری،مازنی،گیلکی،اردبیل،زنجان ،ری یا رگه تهران ،اصفهان،همدان،کردستان ،لرستان،گیلان،مازندران ،آذربایجان ،چهارمحال و بختیاری،کرمانشاه، ایلام و…همه از نسل مادهای باستانی هستند .

    چو ایران نباشد تن من مباد بدین بوم و بر زنده یک تن مباد

  38. محمد

    همه دنیا میدونن که ساسانیا لر بودن چرا الکی مدارک ساختکی درست میکنید اینا همش ساختگیه و ساسانیان لر بودن و اسم قبلا خرم ابادم شاپور خواست بوده و شاپور اول هم خودشو لر معرفی کرده

  39. هوتن

    جهت اطلاع پانکوردها مثل شکاک و …عرض کنم که سرزمین نخستین کردها که یک تیره از نژاد اهورایی ساکن فلات ایران بودن به گواهی مولفان کلاسیک رومی یونانی مثل هرودوت و استرابون و و گزنفون و مارسلوس و… الواح آشوری سرزمین کوچکی بوده که حدودا میشده از سنندج تا کرکوک و از رود سیروان تا سقز. یعنی یه منطقه با مساحت کمتر از چهل هزار کیلومتر مربع که در روزگاران باستان با خوانش های گوناگون، کردوئنه یا گوردیانا یا کوردا و… نامیده میشده . مردم گوردیانا نه از مادها بودن نه از پارسها و نه حتی از مانناها یا هیتیانیها . بعد از اینکه مادها تیره های اهورایی رو با هم متحد کردن و به اشور یورش بردن چون سرزمین اشور به دست متحدان اریایی افتاد و در همسایگی کردوئنه هم بودن ؛ زیستگاه مردم کرد تا غرب رود دجله (اروند) هم کشیده شد یعنی سرزمین تسخیر شده ی آشور زیستگاه تیره های اریایی از جمله کردها شد . یعنی تا میش از اسلام حتی مردم کرمانشاه و کاپادوکیه و سنجار هم کرد خوانده نمیشدن چه رسد به اکباتان یا خوزستان (انشان و شوش و هرمزداردشیر). بعد از یورش اعراب ،اونها به همه مردم کوچرو کوهستانهای غربی فلات ایران کرد و اکراد گفتن یعنی اسم یه بخش از مردم ایران رو بر تمام مردم غرب ایران اطلاق کردن از جمله به کرمانشاه و لرستان و سنجار و آمیدا و آزربایجان و همدان و اربیل و ادیابنه و…و بعد که در کتابهای تاریخی و فقهی این اشتباه دائما تکرار شد جا افتاد. مانند این اشتباه رو مولفان و حکام مسلمین درباره ی نام فارس و خراسان هم کردن و مثلا همه ی مرکز و شرق و جنوب ایران و حتی کل ایران رو خراسان نامیدن (عباسیان به همه ایران خراسان میگفتن) یا اعراب پیش از اسلام و امویان بعد هز اسلام و بسیاری از مولفان اسلامی تمام ایران رو فارس میگفتن در حالی که خراسان و پارس نام بخشی از ایران بوده نه کلش. این اشتباه چون از طرف حکام و مولفان مسلمان دائم خکرار میشده بین مردم هم به تدریج جا افتاد و مثلا ما امروز مردم کرمان و سمنان رو هم فارس میگیم در حالی که در ایران باستان اینها هرکدوم اسمهای جداگانه ای بودن . نام کرد هم دقیقا همین وضعیت رو داشته و به اشتباه بر نیمه ی غربی و کوهستانی ایران اطلاق شده . لرهای گرامی از بقایای مردم انشان و هویژا(ایلام کهن) هستن نه از قوم گوردیانای باستان . علت اینکه مردم سنجار و مرکز ترکیه و همدان و کرمانشاه، زبان سنندج رو نمیفهمن مگر با آشنایی قبلی هم گواهی دگریست بر اینکه زبانی که امرکز به طور کلی کردی نامیده میشه خودش چند زبان جداست و مثلا زبان کردهای مرکز ترکیه بازمانده ی زبان هیتیانیهای باستان هست که گرچه اریایی بودن اما کرد نبودن و حکومت و سرزمین جدایی از کردوئنه داشتن و یا مردم کرمانشاه و همدان بازمانده ی مادها هستن و زبان و گویششون از زبان یهلویی به جا مانده نه از زبان کردی. درواقع زبانی اریایی که واقعا زبان کردیه همین ربان سورانی مردم سنندجه و زبان مردم کرمانشاه و ایلام و سنجار و مرکز ترکیه فقط معروف شده به کردی. زبان کردی یک شاخه از زبانهای آریایی هست که به دلیل کوهستانی بودن کردستان ارتباط کم مردمش با سایر آریاییها خیلی زودتر روند گویشزایی رو طی کرد و سرانجام به زبان جدایی ز زبان دیگر مردم ایران تبدیل شد . مادها جز در اریایی و ایرانی بودن اشتراک دیگری با کردهای باستان نداشتن و در هنگام تشکیل حکومت ماد از میان یکی از چندین تیره ی آریایی که با مادها همبسته شدن یکی هم کردهای باستان بودن. فرزندان مادها، مردم همدان و تهران و کرمانشاه و اصفهان و سمنان و خراسان هستن نه مردم سنندج و سقز و کرکوک .اهوراییهای باستان تیره های گونانگونی داشتناز جمله مادها پارسیان ،اورارتوها،هیتیانیها و گدروچها و سغدیان و مانناها و سکاییان و…و یکیشون هم تیره ی کرد بود. در ضمن کردهای باستان در شهرنشینی و دستاوردها اون تقریبا از همه تیره های اریایی عقبتر بودن و بیشتر یه حالت انزوا داشتن و زندگیشون کوچرویی و یا روستانشینی بود تا زمان هخامنشیان و از زمان همخامنشی تا ساسانی هم خیلی کم به شهرنشینی رغبت داشتن و ارتباطشون با سایر ایرانیها کمتر بود. تپه های زیویه و حسنلو و اماکن باستانی شرق و مرکزترکیه که پانکوردها به کرد منسوبش میکنن در واقع ساخته ی هیتیانیها و مانناها بوده نه کردها. در نامه اردوان اشکانی به اردشیر نام کرد هم اگر اومده باشه برای کوچک شمردن اردشیر بابکان بوده و اردوان میخواسته بگه که تو در حد یک چوپان کرد بیشتر نیستی و به پادشاهی چه کار داری! شبانکاره ها هم کرد نبودن از اسپهبدان پارسی بودن و چون بعد از اسلام به دلیل جنگ های پیاپی با اعراب اواره شدن به کوچرویی و چوپانی رو آورده و شبانکاره نامیده شدن و پیش از اسلام شهرنشین و بلکه شهردار و شهریار بودن. همونطور که گفتم اعراب به کوهستان نشینان کوچرو یا روستایی اکراد میگفتن . یکی گفته بلوچها گرد هستن بلوچها از بازماندهها ی تیره ی اریایی گدروچ هستن و اگه مادها یا پارسیان یا خوزیها یا کردها به اونجا رفتن به دلیل مهاجرتهای گسترده درون فلات ایران در چند هزار سال گذشته بوده و چیز عجیبی نیست و دلیل بر کرد بودن بلوچها نمیتونه باشه . از این دست مهاجرتها بین همه ی تیره های ایرانی رخ داده و منحصر به کردها نبوده. واژگان مشترک میان کردی و فارسی هم به دلیل وام گرفتن فارسها و لرها از کردها نیست بلکه به دلیل داشتن رشه ی مشترک زبانی هست نه تقلید یکی از دیگری . گوردخمه های پارس و خوزستان هم از کردها یت حتی از مادها تقلید نشدن . سنت ساخت گور دخمه از صدها سال پیش از مادها در همه ی کوهستانهای ایران وجود داشته و اتفاقا بیشترش در پارس و خوزستان و بختیاری هست و در میان مادها کمتر . بعدشم مادها که اصلا کرد نبودن . اوج هنر سنگتراشی و معماری و ساختمان هم در روزگار هخامنشی در میلن ایرانیان دیده شده و بعد هم ساسانی و ایلامی و اورارتو و همینجور تمدن ارته کرملن و شهر سوخته ی سیستان نه در سنندج و کرکوک!

  40. هوتن

    یکی گفته در زبان سورانی (کردی) نام آوا هست که در فارسی و و پهلوی و هیچ زبان دیگه ای نیست!. ایشان احتمالا با کتب زبانشناسی و فرهنگ واژگان زبانهای دیگر بیگانه هست در فارسی نام آوا بسیار هست . و اما معادل نام آواهایی که ایشان گفتن
    چلپه و شلپه که بر خلاف گفته ی اون فرد دقیقا در کردی یک کاربرد و مفهوم رو دارن در فارسی شلپ شلپ گفته میشه . قرچه و خرچه و قرپه هم یک کاربرد دارن که در فارسی میشه قرچ قرچ . خرپه در فارسی میشه خرت خرت. رمه در فارسی میشع بوم( نمونه اش، وقتی منفجر شد گفت بوووم). درنگه میشه دینگ دینگ. وووو

  41. هوتن

    یکی از هورامان گفته . هورامان کرد نبوده و از مادها بوده و پس از اسلام به کرد معروف شده . ضمنا روستای کوهکند بوده نه شهر کوهکند. واژه ی گوتی یا گاتا یا گات یک نام پر معنا و کاربرد در مسان همه ی اهوراییها بوده و منحصر به مردم کرد نیست و هر جا این نام هست نشان ی اریایی بودنش هست نه لزوما کرد بودنش. نمونه هاش در شمالشرق ایران ماساگوت ها ی اریایی بودن که کرد نبودن. پاسارگادیان پارسی هم این نام رو دارن اما کرد نبودن . گادروچها در شرق ایران هم کرد نبودن . در اروپا برخی از خاندانهای ژرمن اریایی این نام روشون هست که خوب اونها هم کرد نبودن مانند ویزیگوتها و استروگوتها .
    کرمانشاه هم هیچوقت از گذشته تا امروز کورماسان نبوده . نام کرمانشاه در آغاز کرمانشاهان و بعد کرمانشاه شده. اما ماهیدشت تغییر کرده نام ماد دشت هست. چون کل استان کرمانشاه به جز جوانرود و کامیاران جزو سرزمین ماد بوده نه جزو کردستان و کردوئنه و گوردیانا.
    نام کاردوخ رو مورخان یونانی به همون سرزمین کوچک نهایتا چهل هزار کیلومتر مربعی(که پیشتر شرحش رو آوردم) گفته میشده نه به سرزمین ماد .

  42. کُرد

    این فارسا و ترکا منطق ندارن. خدای تحریف کردن تاریخن. اونا آدمایین که حتی تاریخ طبری، الکامل ابن اثیر، کرد بودن هویت کنونی دومین پایتخت ساسانیان کرمانشاه، علت عدم عرب شدن ایرانیا بعد از حمله ی اعراب اسلام و جغرافیای مرزی ایران، اسم خواهر اردشیر که کُردیه بوده، کلمه ی گُرد یا پهلوان که بعد از حمله ی اعراب کُرد تلفظ شد، کردی لهجه ی فهلوی سمتای ایلام که همون ادامه ی زبان پهلوی باستان بوده و و … رو که مثه روز روشن، واضح هستن باور نمیکنن ولی خدا نکنه شایعه ای بندازی که مثلا ایوانکا ترامپ دختر ترامپ مادرش از ایلی بوده که ۶۳۲ سال پیش از نژاد طایفه ای در ایران بوده که مثلا ترک یا فارس بوده و سندی هم نداره فورا با جعل و تحریف تاریخ XrREeb`$n۸۵کتوب میکنن! و میگن مثلا فلان … شعر مال ماست! متاسفانه کُرد بی سیاستیشه که باعث شده تاریخ و تمدن بزرگ و غنی و با اصالتشو با خزعبلات به تاراج ببرن. این فارسا و ترکا اگه اینقد ادعای تمدن طولانی میکنن چرا یه تاریخ با یه مبدا واضح ندارن؟؟ امسال سال ۲۷۱۷ کُردیه و مبداشم تاجگذاری نخستین پادشاه رسمی تاریخ ایران دیاکوی ماد هستش. چرا این ترکا که ادعا میکنن سومری ها ترک بودن و مثلا فلان پادشاه سومری ترک (چه خنده دار!) که یه اسمی مثه یغمور اوجاق گوزوی چُسو داشته مبدا تاریخشونو مشخص نکردن؟ حداقل بگن تاریخ تشکیل حکومت سومریان ۵۲۹۸ سال ازش گذشته و مثه تاریخ میلادی تاریخ رسمی ماست.
    ولادیمیر مینورسکی و غیره … شعر گفتن اما فارس و ترک توهمی قمه زن و نخل بردار و خرافی راست میگن!
    اگه خواننده ی مطلب نوشتمو برای مشاهده ی همه تایید نکنه در داشتن غیرت، شرف و اصالتش باید تردید کرد!

  43. دیاکو

    ملت کورد نیازی به دزدی تاریخ و تمدن نداره کسانی که ادعای تمدن دارن تاریخشون به اندازه کفش کلاش ما نمیشه

  44. ارشک

    باسلام خدمت همه آریایی های عزیز ایرانی
    یه قوم ماد و پارس و پارت همه همخون و هم نژاد بوده اند.

    آتروپات فرمانده لشکر داریوش سوم ماد بوده است.

    به دوستان در ایران باستان کلمه کرد ماد بوده است.

    عربها کلمه اکراد را جایگزین کردند که میشود بیابانگرد.

    کردها (مادها) قومی ایرانی و اصیل هستند و در تاریخ پابه پای برادران پارس و پارت خود برای اعتلای نام
    ایران تلاش کرده اند.
    ولی اختلافات مذهبی شیعی و سنی باعث بدبختی های امروزه ماست.

    این هم یعنی جهل و نادانی

  45. Farzad

    من خطابم به اون اقایونی مث همین اقای هوتن هست جنابعالی اومدی برای خودت الکی تقسیم بندی کردی …آقای عزیز کل دنیا که پهن مغز نیستن وقتی توی استاندارد ایزو ۶٣٩ لهجه های کرمانجی کلهری و هورامی و سورانی و لکی رو زیر مجموع زبان کردی میدونه ..چرا میایی واسه خودت تز میدی و زبونها رو از هم جدا میکنی ….یعنی لهجه ی لکی با لهجه هورامی بحدی باهم شباهت ساختاری دارن که نمیشه باور کرد ..و همینطور سایر لهجه های کوردی…اون عزیزی که میگه کردستان چادر نشین بودن ..کوچک ترین دلیلی که برای شما میشه اورد بنچاق هورامان هست که ثابت میکنه از سه هزار سال قبل مردمان اینجا یکجا نشین بودن… در مورد لر ها هم آقای عزیز قدمت استفاده از واژه لر به پونصد سال نمیرسه ….اونایی هم که میگن کرد به چادر نشینا اطلاق میشد این رو بگم شما برو نقشه محمود کاشغری رو ببین مال هزار میلادیه ارض الاکراد رو از پارس جدا نشون میده …

  46. امین

    من نمیدونم که کردها فقط خودشونو اصیل میدونن با احترام به اصیل بودنشون دیگه لرها که از کردها نیستن که شما میگید لرها بیشتر از ناحیه پارس و کردها از ناحیه ماد تشکیل شدند و این کار درستی نیس که هر کس افتخارات تاریخی رو به اسم خودش بزنه ودر اخر اگر اصیل باشی نباید خودتونو از ایران جدا بدونین و شعار ناسیونالیستی ملت و نژاد بدین و تجزیه طلب شین باید خودتونو جز همین مملکت بدونین راستی شکاک فازت چیه ????

  47. سلام خدمت همه ی اریایی نژادان
    من خودم کوردم ولی عاشق سرزمینیم ک اریو برزن قهرمان درش مرد و کورش بزرگ برای ابادانیش جنگید و حقوق بشر رو معنا کرد عزیزانم تاریخ کلا شک و شبه اس و تفرقه نژادی فقط باعث میشه ما یه چیزو فراموش کنیم ملتی ک الان در ایران هستن چقدر ب نیاکانشون شبیه ان واقعا در کدام دوره تاریخ ایران چنین زوالی رو دیده اصلا ماد ها و ساسانیان تورک شما بگید حالا ما چی هستیم درد ایران این نیس ک الان بخایم یک نژاد رو اصالت بدیم درد ما تفرقه اس ملت های فارس و کورد و لر و اذری به علت همسایگی و ازدواج با هم چنان در هم قاطی شدن که واقعا معلوم نیست ما دقیقا از چه نژادی هستیم م یک مستند دیدم ک در اون افراد از کشور های مختلف رو اورده بودند ک ازمایش ژنتیک از اونها بگیرند خیلی از اونها یک درصد از نژادشون ب کشور خودشون برگشت میخورد در حالی ک وطن پرست بودن بقول خودشون بدبختی ملت ایران اینه ک هممون علاوه بر نژاد پرست نژاد ستیز هم شدیم در حالی ک در جوامع متمدن یک صفت بسیار بد و توهین امیزیه
    اگر هین اقایانی ک باهم مشکل دارن تو ی کشور خارجی همو ببینن ب عنوان یک ایرانی برای هم جون میدن بحثای تعصبی و نژادی رو تا این قرن کشوندیم و واسه همین جهان سومی هستیم دست از اختلاف بردارید یادمون باشه ما وقتی اریایی هستیم ک واقعا نجابت اریایی و رفتار اریایی یا کوردی برا اونایی ک کوردنو خودشونو اریایی نمیدونن یا اذری یا لری یا هرچه تو رو ب خدا بجای شعار اصالت شعار انسانیت و بهتر شدن زندگی رو بدید کسی ک هیچش شبیه گذشتگانش نیس برا ابرو اونام ک شده باید بحث نکنه بیاید برای اونکه زمین جای بهتری بشه بحث کنیم ن نژاد ی پادشاهی بیاید از ساسانیان درس بگیریم …..بامید برابری

  48. شاه کورد ساسانی

    به احترام مردم ایران فارسی تایپ میکنم

    نخست که ۸ سال پیش جمعیت کوردها با تمام محدودیتها ۴۰ ملیون اعلام شد که قطعا بیشتر هم بوده . الان ببینید چقد میشه؟ اولا که ۴۰ ملیون نفر قوم حساب نمیشن باید بگیم ملت کورد. دوم که اصلا خوب نیست کسی به هیچ ملت و قومی بد بگه… سرتونو درد نیارم مرکز ساسانیان تیسپون بوده به لحاظ جغرافیایی اطراف تیسپون تنها خاک کوردی هستش. بقیه مناطق عربن. به لحاظ زبانی هم زبانشون نهایت تشابه رو به کوردی داره تا زبانهای دیگه. همین طور منطقه ای مثل شاره بان در باشور کوردستان ( کشور جعلی عراق ) در زمان ساسانیان همان شاره بان بوده حالا کوردها همون رو میگن. یا شاره زور. سایت هم کلی دلایل دیگه اورده که کورد هستن… به امید خوشی همه مردم دنیا

  49. آریایی

    درود بر همه بزرگواران بنده با خاندن تمامی کامنتهایی ک همه شما عزیزان گزاشتید ب این نتیجه رسیدم،ک ب امید یزدان،ما از این نادانی و ساده لوحی بیرون آییم،و ب فکر ساختن ایران عزیز و آینده سرزمین و فرزندانمان باشیم،خودتان با نشان دادن این رفتار متاسفانه نا شایست،ک در شان شما همخونان کورش نمیباشد،دارید ضعف بزرگی ب دشمنتان نشان میدهید،دقیقا همان چیزی ک دشمن میخاهد،بیایید دست در دست هم دهیم ب مهر میهن خویش را کنیم اباد،

  50. دیاکو

    در میان کورد های لک طایفه ای به نام بالاوند و زردلان وجود دارد که از بازماندگان سلسله ساسانیان هستند.

  51. هیوا قامیش

    تورک کورد لر این تا تیره و نژادشون یکی هستن و از تورکان میباشند به مرور زبان این قومیتها عوض شده

  52. zanyar

    اینکه ادم اصل ونصب خودش رو بدونه خیلی مهمه ولی نه با تعصب کورکورانه توصیه میکنم در باره تاریخ هخامنشان و اقداماتشان در مورد قوم ماد بیشتر بخوانید تا حقیقت رو خودتون بفهمید.
    حالا اردشیر کرد باشه یا نه مهم نیست،مهم اینه که شما باتمام تلاشی که در دوره صفویه برای نابودی تاریخ وتمدن ماانجام دادید وتا حالا ادامه داره کاری از پیش نبردید.مثل چهار پارچه کردن خاک کردستان،سوزاندان کتاب ها از بین بردن کتیبه ها شما از زمان قدرت گرفتن هخامنشیان ملت مارا سرکوب وتاریخمان را پاک کردید .روزی خواهد رسید که کتیبه ها واسناد مخفی همه چیز را باز خواهند کرد.

  53. zanyar

    اقا اصلا ما از زیر سنگ اومدیم.همه تاریخ ایران واسه شا برید حالشو ببرید.ما کلا تو این همه سال ی گوشه نشسته بودیم واسه شما دست میزدیم. به قول خودتون ما چادر نشینیم پس چرا دست از سرمون بر نمیدارید. مگه امریکا چقد قدمت داره که تو سر شما ادمای با فرهنگ میزنه .تو کشورش راتون نمیده .ما را به حال خود بسپارید تاریخ نمیخواهیم.ما فقط در فکر ساختن اینده هستم تا تاریخی را انگونه بنویسم که شایسته نامان باشد.

  54. آزربایجان

    ملتی که هیچ حکومتی در تاریخ بنام آنها ثبت نشده عقده گرفته اند.یکی نیست بگهه آخه شما که …. می کنیدد چرا هیچ کتیبه ای ازتون بدست نیومده؟
    علتش واضحه چون شما چهارصد سال پیش از هندوستان تشریف آوردین

  55. ناصر مفارقی

    لطفا نظرات توهین آمیز و آزار دهنده پان تورکا رو چاپ نکنید

  56. کوروش

    درودفراوان
    کردها ازاصیلترین نژادایرانی هستندواولین خشتهای سلسله پادشاهان اریایی رابنا نهادند,درشان کرد نیست که از این طریق به کسی توهین کنه,امامن امیدوارم که بعداز قرنها سایه ای روی سرمون داشته باشیم تا مانندجدمان کوروش بزرگ حکومتی برپایه عدل درجغرافیای خودمان برقرارکنیم.یاعلی ازتومدد.

  57. آرمین

    بسیاری از مناطقی که امروزه ترک نشین هستند در گذشته مردم کرد بوده اند و زبان آنها تغییر کرده است اگر نژاد مردم آذربایجان و کردها را در نظر بگیرید و دقت کنید کاملا یکی هستند. من مقالات شمس تبریزی را که از نوشته های شمس تبریزی به زبان فارسی است خوانده ام بسیاری کلمات کردی در آن یافته ام. مثلا در جایی به شهر خودش می گوید توریز همان طور که کردها می گویند.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

تلگرام نوگرا »»» مطالب سایت + عکس + کلیپ + نوشته های کوتاه متنوع + با ما همراه باشید . eslahe@

قالب وردپرس