خبر های جدید

ارتش مصر می خواهد ره صد ساله را یک شبه طی کند

مخالفان مصری می گویند تصمیم رئیس جمهور موقت این کشور برای اولویت دادن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری نشانه عجله داشتن فرماندهان ارتش برای به قدرت رساندن عبدالفتاح السیسی و تثبیت تسلط بر قدرت است.
محمد امین خبرنگار شبکه تلویزیونی العالم در قاهره، درباره تصمیم عدلی منصور رئیس جمهور موقت مصر برای تغییر نقشه راه مرحله انتقالی در این کشور گفت: بر اساس تصمیم عدلی منصور انتخابات ریاست جمهوری مصر پیش از انتخابات پارلمانی برگزار خواهد شد. این تصمیم با واکنش های متفاوتی در عرصه سیاسی مصر روبرو شد. طرفداران نظام جدید مصر این تصمیم را گامی برای پایان دادن به سخن گفتن اخوان المسلمین درباره مشروعیت داشتن محمد مرسی می دانند.
مجدی شرابیه دبیرکل حزب التجمع مصر به العالم گفت:«محمد مرسی اصلا نباید در انتخابات ریاست جمهوری نامزد می شد. معرفی نامزد اخوان المسلمین در انتخابات ریاست جمهوری باعث برملا شدن طرح های اخوان المسلمین در هشتاد و پنج سال گذشته و شکست این طرح ها شد.»
در ادامه این گزارش آمده است: اما مخالفان نظام مصر معتقدند تصمیم عدلی منصور نشانه شتابزدگی فرماندهان ارتش برای معرفی رئیس جمهور آینده این کشور و تسلط بیشتر بر قدرت است.
مجدی احمد حسین رئیس حزب استقلال مصر به العالم گفت:«این تصمیم نشان می دهد ارتش عجله دارد تا تسلط خود را بر قدرت تثبیت کند. زیرا رئیس جمهور آینده نظامی خواهد بود. اگر ابتدا پارلمان انتخاب شود، دیگر رئیس جمهور موقت جایگاهی نخواهد داشت.»
خبرنگار این شبکه خاطر نشان کرد: در عرصه میدانی، حملات تروریستی در مصر از سر گرفته شدو افراد مسلح به سوی یک اتوبوس نیروهای ارتش در استان سینای جنوبی تیراندازی کردند. خشونت ها و درگیریها بین نیروهای امنیتی و طرفداران ائتلاف حمایت از مشروعیت در خیابانهای قاهره و دیگر استان های مصر ادامه دارد. این ائتلاف بر ادامه اعتراضات مسالمت آمیز علیه آنچه کودتا می خواند تاکید می کند. بسته شدن میدان التحریر و دیگر میدان های بزرگ قاهره نشانه آماده باش گسترده امنیتی و ادامه تنش ها در جامعه مصر است. به اعتقاد ناظران، تغییر در نقشه راه و اولویت دادن به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری باعث تشدید اختلاف سیاسی بین طرف های درگیر در مصر خواهد شد.
محمد الشبراوی گفت:«شرایط به طور کامل روشن شد، به گونه ای که دیگر هیچ جایی برای شک و تردید وجود ندارد که آنچه در مصر رخ داد غصب قدرت و کودتا علیه اراده مردم بود. به همین علت مصریها باید به خیابانها بیایند تا کرامت ملی را برگردانند.»

منبع:العالم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا