اندیشهمطالب جدیدمقالات

جهاد و مجاهده یعنی چه؟

جهاد و مجاهده یعنی چه؟

نویسنده: استاد شهید ناصر سبحانی / مترجم: محمد حامدی

معنی کلمه‌ی جهاد :

 جهاد مصدر دوم باب مفاعله است و به معنی مجاهده از کلمه ی جهد می‌باشد.وآن به معنای مصرف نمودن تمام توانائی انسان در انجام کاری است که انسان بعد از آن دچار خستگی شود و به رنج ‌بیافتد ( چون همه‌ی توانش را صرف کرده است ). مجاهده به این معنی است که انسان در مقابله با نیروی دیگری همه‌ی توان خود را صرف کند به گونه‌ای که خسته شود . این نیروی مقابل ، ابلیس و هوای نفس است بر این اساس مجاهده تمام مظاهر عبودیت را شامل می‌شود .

 بعضی از مظاهر آن عبارتند از :

–          جهاد با هوای نفس ، خواسته‌های پدر و مادر ، اقربین ، عرف ، آداب و رسوم ، کسانی که صد راه دعوت می‌شوند ، نظام حاکم طاغوت ، میدان دعوت ، قتال با کافرین ( در جای خود ) و …. .

معنی جهاد :

کلمه‌ی جهاد از جهد است و به معنی بکارگیری نهایت توان موجود در انسان برای انجام کارها می‌باشد . به عبارت دیگر هرگاه انسان تمام قدرت خود را در  زمینه‌ی انجام امور بکار ببرد به این کار جهاد می‌گویند .جهاد در اسلام فی سبیل الله می‌باشد .

 اولین مرحله‌ی جهاد در اسلام کسب آگاهی از دین وعمل نمودن براساس آن و ابلاغ آن به مردم می‌باشد .

مرحله‌ی دوم دفاع از مردم و احقاق حقوق آنهاست .

مرحله‌ی سوم دفاع نظامی است که فقر مادی را حذف می‌کند

 ( مرحله‌ی اول فقر فکری و مرحله‌ی دوم فقر قدرتی و مرحله‌ی سوم فقر مادی را حذف می‌کند ) .

جهاد در اسلام یعنی طاغوت زدایی نه جنگ با مردم مستضعف .

به عبارتی دیگر زحمت کشیدن برای آگاهی بخشی به تمام مردم جهان و توانمند نمودن آنها بخاطر اینکه ( که یکی از شیوه‌های جهاد حذف طاغوتیان است ) در محیطی آزاد بر دین خدا آگاهی یابند و در صورت داشتن تمایل آزادانه آن را انتخاب کنند یا آن را نپذیرند جهاد نامیده می شود .

جهاد در اسلام به خاطر چیست ؟

بعد از اینکه حکومت اسلامی تشکیل شد و عملاً مستقر گردید وظیفه‌ی افراد حکومت اسلامی این است که دعوت اسلامی را به جهانیان ابلاغ کنند . برای انجام این کاربایستی اولین بار با حاکمان آن ممالک مذاکره شود وبعداز توجیهات کافی از آنها خواسته شود که مسلمان شوند .

 اگربدنبال آن مسلمان نشدند از آنها درخواست می‌شودکه  به مسلمانان اجازه دهند تا اسلام را در میان آن ملتها تبلیغ کنند .دراین حالت در صورت مخالفت آنها پیشنهاد سوم مطرح می‌شود که همانا جنگ با طواغیت است نه با ملتها . بعد از آن تا زمانی که طواغیت برکنارمی شوند جنگ ادامه می‌یابد .

 بعداً مسلمانان با آگاهی و بر اساس استدلال دین خدا را برای مردم روشن می‌کنند .که در نهایت گروهی از آنها مسلمان می‌شوند و گروهی دیگر مسلمان نمی‌شوند (که به آنها اهل ذمّه می‌گویند) .

 این همان حقیقت جهاد و ادای وظیفه‌ی شهادت بر انسانها می باشد که بر این اساس در زمینه‌ی قبول اسلام هیچ گونه جبری وجود ندارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا