كردستان

نقش کُردها بعد از اسلام

نقش کُردها بعد از اسلام

نویسنده : صلاح ملا عمر عیسی

کردها نقش مهمی در ارتش خلفای اموی و عباسی داشتند. بعضی از خانوادها نظیر شدادیان نیز بر برخی از امارتهای کردستان حکومت کرده اند.در سال ۳۴۰ هجری قمری (۹۵۱ م) سلسله شدادیان توسط محمد بن کرتو از عشیرت ره وه دی تاسیس یافت. این شاهزادگان بر توده ای سلطنت می کردند که بیشترشان ارمنی بودند. و بناهای تاریخی جالبی از آثار آنها برجای مانده از جمله دو مسجد به سبک معماری محلی در آنجا که به شهر هزارویک کلیسا معروف است. تاریخ سلسله شدادیان پر از مبارزه برای تبلیغات اسلامی است این سلسله توسط سلجوقیان منقرض گردید.

فرمانرواهای دیگری نظیر حسنوایی(حه سه ناوایی) در سال ۳۴۸ ه ق (۹۵۹ م) در جنوب کوه بیستون حکومت کرده اند. ولی ایشان نیز توسط سلجوقیان  منقرض گردیدند.

سلسله مروانی که توسط ابوعلی بن مروان تاسیس شد از سال ۳۸۰ ه. ق(۹۹۰ م) تا ۴۸۹ ه.ق (۱۰۹۶.م)دوام یافت. مستملکات آن شامل ولایت دیاربکر و بعضی از شهرهای ارمنستان و نیز برای مدتی شهر اورفه بود.اصل و نسب روسای آنان کرد بوده است که سلجوقیان به حکومت ایشان پایان دادند.

سلسله ایوبیان (۱۱۶۹ م- ۱۲۵۰ م) که کرد بوده اند در سال ۵۶۹ ه. ق در مصر با قدرت تمام برقرار گردید و قلمرو خود را بسیار گسترش دادند. در تمام فتوحات و جنگهای سلطان صلاح الدین ایوبی عده زیادی از عشایر و امرای کرد شرکت داشتند عشایر حکاری، مهرانی، حمیدی و زوزای از جمله آن عشایر بوده اند. سرزمین های مصر، سوریه، جزیره، ارمنستان نیز به متصرفات سلطان صلاح الدین افزوده شد. اوج عظمت حکومت ایوبی، زمان صلاح الدین ایوبی بود.

سلطان صلاح الدین ایوبی موجبات رشد و قدرت فوق العاده اسلام و مسلمانان را فراهم آورد. او قهرمانی بود که از میان کردها برخاست و به آخرین تلاش صلیبی ها برای تصرف بیت المقدس پایان داد. و آنها را به بدترین وضعی از سرزمین های اسلامی دور ساخت. وی ریچاردشیردل را شکست داد و به همین خاطر در تاریخ جنگهای صلیبی نام صلاح الدین ایوبی و شجاعت او ماندگار است. او به اصلاح فساد و خرابکاریهای که در بین مسلمانان وجود داشت پرداخته و دوران اقتدار و عظمت از بین رفته را به اسلام باز گردانید و چون گذشته طراوت، نیرو و متانت نصیب اسلام و مسلمانان گردید. اگر در جنگهای صلیبی شخصی چون صلاح الدین ایوبی پا به میدان نمی گذاشت دفع فتنه مزبور هرگز از کسی ساخته نبود. صلاح صاوی ادیب و شاعر نامی مصر هرگاه با کردی برخورد می کرد به او احترام می گذاشت. وقتی از وی سبب را پرسیدند در جواب می گفت: (به خاطر صلاح الدین ما مسلمانان برای همیشه مدیون مردانگی و همت سلطان صلاح الدین هستیم.)

__________________

منبع: بحران آفرینی قدرتهای بزرگ در کردستان عراق / مولف: صلاح ملا عمر عیسی / ناشر: انتشارات توکلی ۱۳۸۰

تنظیم برای نوگرا: توسط باران

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پاسخ دادن معادله امنیتی الزامی است . *

دکمه بازگشت به بالا