مطالب جدید
-
معنای تشریع در شریعت
معنای تشریع در شریعت نویسنده : محمد علی سایس / مترجم: عبدالاحد فضلی تشریع، مصدر است از «شرع» از باب تفعیل که از ریشه ی «الشریعه» گرفته شده است؛ و از جهت لغوی بر دو معنی وارد شده است: ۱- راه مستقیم که در آیه: (ثُمَّ جَعَلْنَاکَ عَلَى شَرِیعَهٍ مِّنَ الْأَمْرِ فَاتَّبِعْهَا وَلَا تَتَّبِعْ أَهْوَاء الَّذِینَ لَا یَعْلَمُونَ) (جاثیه: ۱۸) « سپس ما تو را ( مبعوث کردیم و ) بر آئین و راه روشنی از دین ( خدا…
ادامه »»» -
آداب و دعای غذا خوردن با شعر کوردی و نقاشی
آداب و دعای غذا خوردن با شعر کوردی و نقاشی تدوین: عزیز صادقی برای دریافت فایل کلیک کنید… آداب و دعای غذا خوردن
ادامه »»» -
خداوندا تو فقط تویی، ندانم چه ای، هر چه هستی تویی !
خداوندا تو فقط تویی، ندانم چه ای، هر چه هستی تویی ! نویسنده : دکتر منصور فهمی / ترجمه: دکتر محمود ابراهیمی زمانی که اندیشه و افکار انسان در آسمانها، متوجه آنها میشود، که ستارگان در شب پراکندهاند، و زمانی که دیده از دیده کرانهای تیره و تاریک بینهایت، خسته و ناتوان میگردد، و زمانی که در برابر سکوت بیکران و گسترده، ترس و هیبت جان را فرا میگیرد و خاشعانه سر فرود میآورد، بیگمان تو، خداوندا، با چهره کریمانهات…
ادامه »»» -
سیره و سنت عملی رسول خدا توشه ی راه دعوتگران
سیره و سنت عملی رسول خدا توشه ی راه دعوتگران د. رمضان فوزی بدینی / ترجمه: حمید محمودپور – مهاباد دعوتگر پیوسته به منبعی نیاز دارد که از آن برای توشه ی روحی و فکری و عملی کمک بگیرد؛زیرا حال و وضعیت دعوتگر مانند چراغ روغنی است که فتیله ی آن برای ادامه ی پرتوافکنی از روغن استفاده می کند، بدون آن که روغن موجود آتش بگیرد و هر وقت روغن کم یا تمام شود، فتیله خواهد سوخت. همچنین دعوتگری…
ادامه »»» -
چرا از قرآن سود نمی بریم؟! و تاثیرپذیری ما از قرآن کم شده است؟
چرا از قرآن سود نمی بریم؟! و تاثیرپذیری ما از قرآن کم شده است؟ نویسنده :دکتر مجدی الهلالی / مترجم: مجتبی دوروزی دیدیم که چگونه قرآن عظیم بر نسل اول تأثیر ایجاد کرد و دیدیم که چگونه قرآن بر مشرکین مکه مؤثر واقع شد … سؤالی باقی می ماند: چرا قرآن آن تأثیری را که بر آنان نهاد بر ما نمی گذارد؟! ما سخن ولیدبن مغیره را در خصوص قرآن بیان کردیم که گفت: «سخنان وی شیرینی خاصی دارد و…
ادامه »»» -
از احساسات و عوام فریبی به سوی عقلانیت و تفکر علمی
از احساسات و عوام فریبی به سوی عقلانیت و تفکر علمی دکتر یوسف قرضاوی / ترجمه : ادریس قیصری عاطفه جزئی از سرشت انسان است: عاطفه، یا وجدان، یا احساسات، یا هیجان، -هر نامی که بر آن می گذاری- جزئی از سرشت ذاتی انسان است، که روانشناسان آن را به جانب فکری، عاطفی، هیجان، و جانب ارادی و اشتیاق تقسیم بندی کرده اند. و عرب از قدیم عاطفه را به(قلب) تعبیر نموده اند . زیرا قلب است که دوست می…
ادامه »»» -
چرا سیّدقطب را دوست دارم؟
چرا سیّدقطب را دوست دارم؟ نوشته: احسان الفقیه / ترجمه: عبدالخالق احسان ۱) سیّدقطب را بر خلاف میل کینهتوزان، ستمگران، روانیها و اهل انزجار، دوست دارم و به این دوستی خود میبالم که این دوستی، دشمنان الله متعال و بخصوص منافقان را خشمگین میکند. ۲) سیّد را دوست دارم و از این دوستی لذت میبرم؛ چون میدانم که این دوستی قلب انسانهای نازکطبیعت و کسانی که به بهانهی حکمت، انسانیّت و نورانیّت حقایق را میپوشانند، میسوزاند. ۳) سیّد را دوست…
ادامه »»» -
مولفه های خانواده سعادتمند و سالم
مولفه های خانواده سعادتمند و سالم نویسنده : دکتر محمود ویسی، استاد دانشگاه مذاهب تهران خانواده یکی از مهمترین ارگان جامعه است که سلامت آن نقش اساسی در پیشبرد اهداف جامعه و سیر متعالی آن دارد. لذا توجه به چگونگی تشکیل خانواده سالم با حفظ حدود و ارزشها گامی بزرگ در بسترسازی در راستای شکوفایی استعدادهای بالقوه موجود در آحاد جامعه میباشد. مؤلفهی تشکیلدهنده یک خانواده با استناد به آموزههای قرآنی به اختصار عبارتند از ۱- تعارف ۲- تفاهم ۳-…
ادامه »»» -
سلام ، ای کاش تو هم با من بودی !
نویسنده: عزیز صادقی سلام چه لغت زیبا و غریبی است ، اره امروز همه که بهم می رسند به هم سلام می دهند ، امّا براستی خیلی از ایشان از هم در سلامت نیستند ! امّا من می خواهم به تو بگویم سلام ، سلامی به پاکی و زلالی ایمان راستین و به صداقت و صفای یقین ، سلامی به مبارکی اسماء الحسنای خداوند و سلامی لبریز از سلامت و لطف و آرامش خدایی .
ادامه »»» -
روش ها کنترل و مدیریت نوجوانان و جوانان در استفاده از اینترنت
روش ها کنترل و مدیریت نوجوانان و جوانان در استفاده از اینترنت نویسنده: ابوالقاسم شکیبا هر چند اینترنت محیطی است که به نوجوان کمک میکند تا فردی مستقل بوده و جهان اجتماعی مخصوص به خود را دارا باشد ، ولی این به این معنا نیست که والدین نبایستی خود را درگیر فعالیتهای اینترنتی نوجوانانشان بکنند . بلکه دقیقاً عکس این گفته درست است . هرچند ممکن است همهی فعالیتهای نوجوان درست باشد ولی باز هم لازم است که والدین بر…
ادامه »»» -
مشایخ کردستان در بوته تحقیق
کمال روحانی مشایخ ازمنظر موافقان و مخالفان : از آن هنگامی عرفان در جهان اسلام متمکّن شد و در سطح جامعه طرح گردید،با دو طیف موافق و مخالف روبرو شد و شاخه ی آن در کردستان نیز از این قاعده مستثنی نماند.ما در سطح جهان اسلام می توانیم به کسانی چون ابن جوزی نویسنده ی کتاب «تبلیس ابلیس»اشاره کنیم که شدیداً مکتب تصوف را زیر سئوال می برد و صوفیان را گمراه می خواند
ادامه »»» -
آیا زنان همیشه کمتر از مردان ارث می برند؟ نگاهی اجمالی به ارث زنان در اسلام
آیا زنان همیشه کمتر از مردان ارث می برند؟ نگاهی اجمالی به ارث زنان در اسلام نویسنده :محمد عزیز فتحی ۱ ارث زن، به عنوان همسر(این در حالی است که هیچگونه نفقه ای بر عهده زن نیست) همسر در تمام طبقات با همه ورثه شریک می شود؛ اگر متوفی (شوهر) فرزند نداشته باشد، همسرش یک چهارم و اگر فرزند داشته باشد، یک هشتم ارث می برد. «وَ لَهُنَّ الرُّبُعُ مِمّا تَرَکْتُمْ إِنْ لَمْ یَکُنْ لَکُمْ وَلَدٌ فَإِنْ کانَ لَکُمْ وَلَدٌ…
ادامه »»» -
امام احمد بن حنبل (رحمه الله) امام گذشت و تسامح
امام احمد بن حنبل (رحمه الله) امام گذشت و تسامح نویسنده: دکتر محمد رجب البیومی احمد بن حنبل (رحمه الله) در میان اهل سنت لقب امام اهل سنت یافته که به سبب مقاومت ایشان در برابر دادگاههای تفتیش عقاید معتزله و صبر طولانی وی در این راه و تحمل شکنجههای فراوان در دورهی سه تن از خلفای بنیعباس است. اما جنبهی دیگر شخصیت این امام که کمتر مورد توجه قرار گرفته گذشت ایشان و بیتوجهی به انتقام از دشمنان و…
ادامه »»» -
برنامهای طلایی برای سلامت روان
برنامهای طلایی برای سلامت روان نویسنده: شیخ محمود مصری / مترجمان: سید رضا اسعدی ـ نصیر ملکی تمام دقیقهها و ساعتهای روزت را زندگی کن و از آن بهره بر، بر گذشته غم مخور و نگران آینده نباش، همه چیز را به خدا واگذار کن. نگذار که هیچ مشکلی هر چند بزرگ اعصابت را به هم بریزد و با آرامش برای چارهسازی و غلبه بر آن بیاندیش. به بهایی سنگین بیاندیش که اگر اسیر دیو بیقراری، ناآرامی و سراسیمگی شوی،…
ادامه »»» -
ژیاننانمەی مامۆستا شێخ جەلال شێخ عەبدوڵڵا دەمەیەوی
ژیاننانمەی مامۆستا شێخ جەلال شێخ عەبدوڵڵا دەمەیەوی مامۆستا شێخ جەلال کوڕی شێخ عەبدوڵڵای دەمەیەوی لەگوندی (دەمەیەو)ی ناوچەی هەورامانی ئێران لەساڵی ( ۱۳۴۴هـ ـ ۱۹۱۹ز ) لە باوک ودایکێکی خواناس هاتۆتە دنیاوە، کە هەردووکیان مورید و مەنسوبی شێخی ضیاء الدین و شێخى نجم الدین وشێخى علاء الدین بوون ، کە چاوی کراوەتەوە لە لای باوکی دەستی بە خوێندنی قورئانی پیرۆز کردووە، و دوای تەواو کردنی قورئانی پیرۆز دەستی کردووە بە خوێندنی کتێبە باوەکانی ئەو کاتە بە کوردی و فارسی، و دواتر…
ادامه »»»